April 10Apr 10 Jeg legger ved litt fredagshumor her. Måtte forklare en kollega hva Flightsim er og hvorfor vi er opptatt av det som hobby. Det ble litt vanskelig, så fikk ChatGPT til å skrive et kåseri. Kjenner meg urovekkende godt igjen i det meste her 😅Syrlig kåseri om en vanlig Flightsim-nerdFlightsim-nerden er ikke lenger en hobbyist. Han er en uoffisiell systemintegrator med spesialisering i luftfartsrelatert hjemmekontor. Der vanlige folk har en PC, har han et «setup». Ikke en datamaskin – et cockpit. Helst med tre skjermer, to yoker, fire throttles og en mystisk boks med brytere som tilsynelatende kun brukes til å skru på én lampe én gang i året. For dette handler ikke om å fly. Det handler om å gjenskape et Boeing 737 NG-systemarkitektur i stua, med en presisjon som får Boeing selv til å tenke «ro ned litt». Han vet forskjellen på LNAV og VNAV, ikke bare i teorien, men i praksis, i søvne, og i diskusjonsforum klokken 02:37. Og hvis du en dag skulle finne på å si «autopilot er autopilot», vil du raskt bli møtt med et blikk som antyder at du nettopp har foreslått å fylle diesel på en Airbus. Realisme er ikke et mål, det er en religion. METAR lastes ned hvert tiende minutt, og hvis QNH i simulatoren avviker med mer enn 0,1 hPa fra virkeligheten, er det ikke lenger en kveld – det er en feilsøkingsøkt. Da åpnes værmotoren, tredjeparts plugins og et Excel-ark som på uforklarlig vis inneholder både ISA-avvik og personlige notater om «mistenkelig vindskjærmodellering i versjon 1.2.3». Og la oss snakke om hardware. Flightsim-nerden kjøper ikke utstyr – han oppgraderer systemer. En joystick er for amatører. Her snakker vi force-feedback yokes, rudder pedals med hydraulisk motstand og throttles som klikker med en tilfredsstillende «clunk» når de passerer TOGA-detenten. Alt dette koblet sammen via USB-huber som kunne forsynt en middels stor kommune med strøm. Men kronjuvelen er likevel programvaren. Standard simulator? Nei nei. Det er bare et utgangspunkt – en slags BIOS for flyopplevelser. Deretter installeres det add-ons: flymodeller med så detaljert systemlogikk at du må initialisere IRS-en og align’e den i sanntid. Hvis du ikke venter de åtte minuttene det tar, så flyr du ikke – du later som. Og det gjør man ikke i dette miljøet. Så sitter han der, midt i dette teknologiske alteret, og planlegger en flight. Ikke «fra A til B», men en komplett operasjon: rute via airways, SID, STAR, alternate, contingency fuel og cost index som om det faktisk står penger på spill. Alt tastes inn i FMC-en med en andakt som minner om koding i Matrix – grønn tekst, mystiske forkortelser og en konstant følelse av at én feil tast kan sende deg rett i Nordsjøen. Og når alt endelig er klart, motorene er startet, og pushback clearance er… simulert, selvfølgelig – da er det tid for takeoff. Full thrust, rotate, positive rate, gear up. Og der, i det flyet løfter seg fra en digital rullebane, skjer det noe vakkert: i noen sekunder er flightsim-nerden ikke en fyr i joggebukse foran en skjerm. Han er kaptein. Så kobler han inn autopiloten etter 400 fot, lener seg tilbake og begynner å lese forumtråder om hvorfor VNAV ikke oppfører seg helt korrekt i climb phase. For det er tross alt der det virkelige arbeidet begynner.
April 13Apr 13 Treffer meg på det meste også :) Unntaket er vel hydrauliske hardware og jeg pleier å fly en del høyere før ap kobles inn :) I tillegg har man GSX pro med alt det innebærer .
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.