February 22Feb 22 Nå vil jeg ikke at dette skal oppfattes som en klage, men heller nyskjerrighet. En ser jo dagelig navn som besøker forumet som skjelden skriver allverden her, så da er spørsmålet, hva skal til? Hva tenker dere kan øke aktiviteten på forumets deltakelse? Igjen, ikke en klage, men håper jo å se et aktivt forum.
February 22Feb 22 Er jo enig i at aktiviteten kunne ha vært større her på forumet. Vet ikke hva som holder folk tilbake, burde jo være toppsesong for inneaktivitet på denne tiden av året.
February 22Feb 22 Enig i alt dette! For min del skulle jeg gjerne delt bilder og erfaringer daglig, men livet går mest i bleieskift og andre obligatoriske aktiviteter 😄 Gi meg litt tid så er drømmen å få kveldene tilbake igjen til flydilla 😎 Dere to er derimot veldig flinke på innhold og spesielt historier med bilder. Fortsett med det og tro meg at jeg for min del leser alt dere skriver med stor entusiasme. Hilsen gratispassasjeren som savner mer fritid.
February 22Feb 22 Author Helt naturlig at barn og bleieskift tar plass, tror jeg kan telle på en hånd antall timer jeg fikk til å i det hele tatt spille noe som helst de første 5 månedene med baby i huset, heldigvis blir det bedre.
February 22Feb 22 Ja livet generellt kommer nok ofte i veien :-) Er selv pensjonert og har voksne barn, bare en valp her nå som tar sin del av fritiden!
February 22Feb 22 Author En tanke jeg gjør meg, er at «👍» knapper har gjort at terskelen for å svare i et forum har blitt høyere med årene. Tar meg selv i det, og prøver å aktivt svare i tråder som intresserer meg.
February 22Feb 22 Jeg tror rett og slett at tiden har gått litt fra det gamle forum-formatet, som forsåvidt er litt vemodig. Det er jo f.eks en norsk MSFS-Facebook-gruppe som har en del mer aktivitet enn det er her inne.
February 22Feb 22 Author Joda, det var nok mer en tid for sånne forum for knappe 20-10 år siden, men i og med at en ser navn innom forumet som ikke nødvendigvis aktivt deltar, skulle en tro det er et potensiale der?
February 22Feb 22 1 time siden skrev Fredrik Edvardsen:Jeg tror rett og slett at tiden har gått litt fra det gamle forum-formatet, som forsåvidt er litt vemodig. Det er jo f.eks en norsk MSFS-Facebook-gruppe som har en del mer aktivitet enn det er her inne.Facebook ja, har brukt den i mange år, men inspirert av Johan Golden, så slettet jeg kontoen min i går!
February 22Feb 22 27 minutter siden skrev Kim Kristensen:Joda, det var nok mer en tid for sånne forum for knappe 20-10 år siden, men i og med at en ser navn innom forumet som ikke nødvendigvis aktivt deltar, skulle en tro det er et potensiale der?Joda, det er jo ikke helt dødt ennå, men den aktiviteten som forumet hadde på 2000-tallet får vi nok aldri tilbake igjen.
February 22Feb 22 Author Neida, ingen forventning om det heller, men så ser en jo andre, riktignok internasjonsale forum, som lever i beste velgående.
February 23Feb 23 Akkh nei, det har gått jevnt nedover med forumet siste 20 årene. Litt rart siden både MSFS , XP og DCS ( m.fl.)har økt dramatisk i brukere. Virker som engasjement er spredt gjennom flere fora , facebook og discord, og at de fleste kikker innom uten å bry seg nevneverdig. Kanskje tilbudene er blitt for mange ? Det var jo enklere å dele interessen da «alle» var konsentrert rundt noen få brukbare modeller ?
February 23Feb 23 Det første som tok trafikken var FB. Tror jeg administrerte forumet fra ca 2012-13, og da var det enda stor trafikk, men det dalte ganske drastisk etter 2014-ish når jeg konverterte forumet første gang.FB er mer i tidens ånd, raskt inn & raskt glemt. Fikk noen FB-grupper som var veldig aktiv og flink til å gjete brukerne, men ser det har roet seg der og.FB-gruppene re stort sett bare for å vise et bilde, ikke for å starte diskusjoner, og det passer vel tik-tok generajsonen bra. Discord er en annen plattform som det kan sorteres litt på innhold, men det er ikke diskusjoner og tråder som på forum, men det er enkelt og raskt og ingen tanker om å spare eller søke etter hjelp annet enn å rope når du står fast.trist...
February 23Feb 23 Author Veldig enig der, da forumformatet passer veldig godt for hobbyer som dette, alt annet blir fort kaotisk og uoversiktelig, en av flere årsaker til at jeg har kuttet ut FB.
February 23Feb 23 Orket ikke mer Facebook jeg heller, alt for mye søppel som dukker opp der. Når Meta plutselig i en egen melding spurte etter min fødselsdato, rant begeret over. Får holde med dette forumet i tillegg til Microsofts eget og Sim Outhouse for min del.
February 23Feb 23 Takk for et bra tema å diskutere. Jeg registrerer det samme. Jeg fant tilbake til dette forumet etter at MSFS2020 kom. Da hadde jeg ikke holdt på med simulator siden FS9. Så det avslører vel noe om alder. Jeg er ikke av de eldste, men heller ikke av de yngste 🙃Jeg har akkurat samme oppfatning. Facebook sider og discord er jo bare en eneste stor masse, utrolig uoversiktlig. Fint å følge utviklere når de kommer med oppdateringer osv, men de generelle support og diskusjons kanalene er mildt sagt rotete. Jeg mener forum fortsatt har sin plass, men de yngre er vel ikke enig🤔Så jeg setter veldig pris på dette forumet. Men jeg ønsker meg også mer aktivitet. Det kan også være, som andre sier , at terskelen for å starte en ny tråd eller svare oppleves høyere. Jeg tenker også noen kan oppfatte dette forumet som "experts only" , som gjør at man kvier seg for å delta. Bare en tanke. Jeg må selv si at jeg er ingen ekspert, men jeg koser meg med den casual gamingen det tross alt er, men jeg liker å gjennomføre en flight akkurat som en ruteflyvning ville vært i virkeligheten. Men hva som skal til for å øke aktiviteten på forumet, det har jeg ikke svaret på. Kunne man sendt ut en spørreundersøkelse til brukernes eposter med noen enkle spm om hvilke temaer man er interessert i eller hva som hadde økt aktiviteten?
February 23Feb 23 Author Det med alder spiller nok noe inn ja, selv begynte jeg med denne typen forum for 20 ish år siden, og er nå i midten av 30-årene, så har jo sånn sett blitt voksen med forumbruken, selv om andre platformer har vært en del av hverdagen. Har jo blitt glad i dette forumet med årene, og motivasjonen for å dele ting her bygger jo mye på responsen en opplever.
February 23Feb 23 Mange subreddit som har tatt over facebook.https://www.reddit.com/r/flightsim/https://www.reddit.com/r/Xplane/om nok avsim er ennå i bruk,https://www.avsim.com/forums/ Edited February 23Feb 23 by joandreas
February 23Feb 23 AVSIM-forumet kan anbefales, men fasebook og reddit er mye av det samme, altså er det algoritmer som styrer innholdet . Ser jo selvsagt gjennom innslag som dukker opp på fb, men mesteparten går jeg glipp av, fordi algoritmene styrer i andre retninger 🤔. Nei, lav aktivitet til tross, innholdet i Flightsim.no er arkivert og tilgjengelig hele tiden, så der kan man finne løsninger på problemer når som helst. Og hvis man ikke finner det man er ute etter, så er det bare å spørre, og som regel får man svar!
February 23Feb 23 Kan bare snakke for meg selv da, naturligvis. Jeg faller nok i den kategorien over brukere som har "forsvunnet" litt med årene. Det betyr ikke at jeg er borte. Er inne å leser og ser på nytt innhold daglig. Har en tanke om at jeg skal opp på aktiviteten noe fra fullstendig stillstand til litt mer synlig, men som mange her inne nevner så tar livet sin plass. Jeg har alltid hatt en mening om at hvis jeg skal poste noe her så skal det ha en viss kvalitet og innhold, så jeg ender nok opp som min største kritiker og lar heller være. Dette er kanskje en tanke man kan og bør legge til siden for å hjelpe forumet til å bli mer levende, så skal se hva jeg får til når det kommer til det. Det er viktig å understreke at jeg ikke mener at alle skal poste bare dersom det er tilstrekkelig kvalitet. En annen ting som jeg tror bidrar til at det kan oppleves som det er lavere aktivitet her inne er funksjonen med likes og reaksjoner på innlegg. Jeg mener ikke at det er en funksjon som bør skrotes. Jeg liker den, og bruker den selv ofte når jeg er inne å ser på bilder og innlegg fra dere andre. Før måtte man poste en kommentar til feks bilder som ble lagt ut. Det at man nå kan gi en like fører til færre poster i en tråd, men samtidig gir det en indikasjon på at det faktisk er folk her inne som ser og liker det man poster. Så jeg ser jo at min innledende setning om dette egentlig motsier meg selv 😛 jeg mener vel bare at en kommentar er aktivitet av "høyere kvalitet" enn et tommel opp. Jeg har vel også blitt gammel med årene, er jo tross alt et kvart århundre siden jeg opprettet min bruker her, og finner disse nye plattformene både rotete og lite brukervennlige. Alt går i en h***ettes fart og et innlegg du leste i går er sporløst forsvunnet dagen etter, og er rett og slett umulig å holde seg oppdatert med feks status på bugs og løsninger på disse så fremt de ikke kommer fra "offisielt" hold hos produsenten.
February 25Feb 25 Her er det veldig mye bra – og mange god observasjoner!Jeg kjenner meg spesielt igjen i kommentaren om andre plattformer, særlig når det gjelder Reddit og Discord. Det har blitt en veldig god arena for å få oppdateringer om slipp, nyheter og direkte kontakt med utviklere. Samtidig er det et krevende format når man ønsker å finne informasjon som ikke skjer akkurat der og da. Det som ikke er “i nuet” forsvinner fort i strømmen. Da jeg fikk min første konto her, var det faktisk her inne jeg fikk all informasjon om hva som var nytt - det har forandret seg! Men, en ting vi på Flightsim.no har, som ingen andre steder kan vise til, er kulturen. Her er det ingen personangrep og gjennomgående en svært hyggelig tone. Folk er rause med å dele kunnskap og erfaringer. Ja, vi har hatt harde diskusjoner – og det kan være både engasjerende og lærerikt – men det har svært, svært sjelden gått over i personangrep. På det store internettet er det faktisk ganske unikt, og noe vi skal være stolte av.Det som bekymrer meg litt, er kommentaren om at noen kan være tilbakeholdne med å stille spørsmål fordi de er redde for at det blir “for enkelt” for kompetansen som finnes her inne. Basert på antall direktemeldinger jeg får med spørsmål som like gjerne kunne vært stilt åpent i forumet, tror jeg det ligger noe i det. Det bør vi ta tak i. Alle kan være trygge på at hvis én person lurer på noe, så er det nesten alltid (!) minst én til som tenker det samme. Derfor vil jeg virkelig oppfordre alle til å ikke være redde for å stille spørsmål eller dele erfaringer og vi som har vært her noen år må slutte å si at dette kan du Google selv, det bidrar ikke noe særlig. Jeg har hatt to profiler her inne og vært med siden starten. Nylig bladde jeg gjennom noen gamle innlegg jeg skrev tidlig på 2000-tallet. Det var både fascinerende og litt komisk å lese hvordan jeg tenkte og skrev som tenåring 😅 Det var den gangen vi lastet ned zip-filer, og måtte lære oss hvordan vi delte opp store filer for å få plass på dem når addons var større en 1,44MB. Dette og mye mer lærte jeg gjennom å spørre guruer på Flightsim.no. Summen av alt dette er at Flightsim.no skal være et sted med rom for alle – uavhengig av kompetanse. Basert på alle spørsmålene jeg selv har stilt her inne opp gjennom årene, vet jeg hvor verdifullt det er å ha et miljø som både tåler nybegynnerspørsmål og setter pris på erfaringsdeling. Det må vi fortsette med, selv om siden dessverre ikke er navet for alt lenger...
February 25Feb 25 Author Helt enig angående å stille spørsmål her, ingen for store og ingen for små, vi er alle amatører med en felles hobby in the end.
February 27Feb 27 Jeg har fundert på det samme helt siden jeg overtok forumet. Vi har relativt høy trafikk, men det er et fåtall som registrerer seg og enda færre som faktisk skriver noe.
February 28Feb 28 Author Ble jo en grei tråd det her, med mye gode svar, når alt kommer til alt tror jeg det mest mest effektive en selv kan gjøre er å delta aktivt selv, f.eks. har en tatt seg en tur en ettermiddag, sleng ut noen bilder. Har en sett noe en finner interesant fra en utvikler, skriv en liten tråd. Og om noen andre tar opp noe, gi tilbakemeldinger og vær aktiv selv.
February 28Feb 28 Jeg kom tilbake til forumet her etter at FS2020 ble sluppet, den tente virkelig flightsim interessen min igjen (mistet interessen etter at FSX kom, som var et "buggy mess")Jeg anser meg selv å ha vært ganske aktiv på forumet her fra høsten 2020 til høsten 2024, da jeg startet på masterutdanning i intensivsykepleie.Parallelt med krevende studier har jeg jobbet som legevakt sykepleier og ambulansearbeider for at det skulle bære seg økonomisk, så simming har dessverre blitt nedprioritert.Nå skriver jeg på masteroppgaven mens jeg jobber, men har nå jeg fått en del tid til å simme igjen.Jeg tok i bruk FS2024 i Januar i år, og har brukt en del tid på å lære meg logikken i programmet.Flyr også litt FS2020 med "gammel dataen" . Blir nok gradvis mer aktiv her igjen med screenshots osv:-))
March 2Mar 2 Hei.Jeg har nok vært ganske fraværende siden alle forsvant fra FS 9 til FSX og videre til P3d. Selv hoppet jeg over FSX pga. svak pc og for mange addons fra tidligere. Når jeg til slutt gikk fra FS9 til P3d4 forsvant jo alle til FS 2020 kort tid etter. Nå er jeg på FS 2024(med mange addons fra P3d som jeg ikke får brukt og flere som aldri ble testet) med ny pc og føler meg endelig ajour igjen Jeg følger med nesten daglig på forumet her og finner mange nyttige tips. Takk for at dere holder forumet i live.