January 1Jan 1 Heizan!Jeg er veldig keen på å få klørne i eldre flyplassdiagrammer (som vi kaller dem på norsk?). Kanskje spesielt de som ble brukt av SAS/Widerøe/Braathens*. Jeg er hovedsakelig interessert i perioden 1970-2000. Vi har vel ikke noe slikt samlet, har vi det? Hvis ikke kunne jeg virkelig tenkt meg å opprette en liten google-drive for det og kategorisere og ordne osv. Sitter på noen kart av Fornebu fra midten av 90-tallet, samt noen USAF-greier fra 50-60-70-tallet, men ellers har jeg bare nylige kart fra 2020 og senere. Det er litt for moderne for den typen flyging jeg ønsker å gjenskape/legge til rette for. :D Tusen takk om noen kan hjelpe. Enten ved å linke, sende, eller hinte om andre som kanskje sitter på interessante kart.*Tro hvorfor selskapene sine egne prosedyrer/kart er så vanskelige å få tak i. Det må jo ligge en million av dem på støvete loft nå.
January 2Jan 2 Hei.Jeg har en komplett kartmanual for Norge som er sist oppdatert i 1995.Problemet med å bruke disse på innflygninger til spesielt kortbanenettet, er at jeg tror samtlige LOC er fjernet fra flyplassene (de er ihverfall borte på ENSK).Nå er det GLS app som gjelder.Dermed er de også borte fra msfs 2020/2024.mvhØyvin
January 2Jan 2 Author Neimen hei! Så BRA! Dette hadde vært utmerket for meg :D Hadde du hatt noe imot at jeg digitaliserte de? Hvis det ikke allerede er gjort altså. Siden jeg benytter FSX-navaids mod for MSFS, og siden jeg er interessert i innflygningsmønstre, navn osv, tror jeg det skal la seg gjøre å bruke en god del av dem. Magnetismens endringer til tross!
April 15Apr 15 Author Ja ok hei på alle sammenJeg endte opp med å scanne kartene jeg fikk fra Øyvin! Dessverre trodde jeg scanneren var bedre enn den viste seg å være. Ble litt lei meg av at det gikk litt i unnabakke på kvalitetssiden. En del viktig tekst er borte eller skjært av rundt rammene, og alt er ikke helt i vater. Håper det likevel er til nytte eller hygge for noen. =) Layoutene her er kompromiss mellom printbarhet og digital visning. IRL er arkene A5, med noen innslag av A5+halvbrett. Her er en lenke til de to originale PDF'ene (med en god del nordiske og andre utenlandske deltagere!), pluss en del enkeltflyplasser jeg har 'retta' og 'samla' i sine egne PDF'er. Det bør jeg i utgangspunktet gjøre for absolutt alle flyplassene...