Vetle T. Fosse Posted December 1, 2024 Posted December 1, 2024 Hei. Er det noen av dere kyndige scenerydesignere som kunne delt noen tanker å være oppmerksom på knyttet til scenery design i i forhold til MSFS2020 og 2024, både muligheter, begrensninger og endret fremgang/rutiner. Gjerne også hvis det er noen tanker om konvertering fra 2020 til 2024. Quote
Sauron Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 Jeg opplever at jeg ikke får eksportert fra Blender til MSFS2024 på en ordentlig måte. Objektene mine er hvite (ingen materialer) til tross for å se ok ut i Blender. Videre får jeg ikke lys til å virke i MSFS2024. Har exporteren som er beregnet for MSFS2024, så skjønner ikke helt hva problemet er. Ellers så får jeg heller ikke benyttet custom aerials i MSFS2024, samt diverse annet tull. Så inntil det kommer en bugfix, sitter jeg på gjerdet og venter... Quote
Premium Medlem Stig A. Togstad Posted December 5, 2024 Premium Medlem Posted December 5, 2024 (edited) Når det gjelder lys så må man visstnok bruke den nye "MSFS2024 Fast/Advanced Lights" nederst på Blender Add Object menyen. Jeg har enda ikke testet dette selv. Men det kan nesten virke som om at alle lys må byttes ut med disse nye. (Som fort kan bli en kjempejobb, med mindre man scripter det inn på en måte.) Dessuten er natt-teksturer nesten ikke opplyste i det hele tatt. Kjedelig å "fikse" på dette og så kommer Asobo med en fiks som retter opp i dette senere som gjør at man må gjøre jobben flere ganger. Edited December 5, 2024 by Stig A. Togstad Quote
Sauron Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 10 timer siden skrev Stig A. Togstad: Når det gjelder lys så må man visstnok bruke den nye "MSFS2024 Fast/Advanced Lights" nederst på Blender Add Object menyen. Jeg har enda ikke testet dette selv. Men det kan nesten virke som om at alle lys må byttes ut med disse nye. (Som fort kan bli en kjempejobb, med mindre man scripter det inn på en måte.) Dessuten er natt-teksturer nesten ikke opplyste i det hele tatt. Kjedelig å "fikse" på dette og så kommer Asobo med en fiks som retter opp i dette senere som gjør at man må gjøre jobben flere ganger. Mener jeg prøvde å legge til lys ved å hente fra Add Object menyen, men fikk ikke noe frem i MSFS2024. Og som sakt, får heller ikke materialer på objektene. Har prøvd med alternativet "Convert to MSFS 2024" uten resultat.... Quote
Premium Medlem Stig A. Togstad Posted December 6, 2024 Premium Medlem Posted December 6, 2024 Jeg får ikke lys til å virke heller. Nå får jeg til og med feilmelding på lys i scenery editoren etter å ha installert siste oppdaterte Blender plugin.🤔 Quote
Sauron Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 2 timer siden skrev Stig A. Togstad: Jeg får ikke lys til å virke heller. Nå får jeg til og med feilmelding på lys i scenery editoren etter å ha installert siste oppdaterte Blender plugin.🤔 Ja jeg fikk også en del feilmeldinger nå....og selvfølgelig ingen lys....eller materialer... Quote
Vetle T. Fosse Posted December 13, 2024 Author Posted December 13, 2024 Interessante problemstillinger! Jeg skjønte det var noe med LOD også, at man må være obs på noe der? Noen erfaringer om dette enda, hvor modeller forsvinner nokså raskt ved litt avstand? Quote
Sauron Posted December 14, 2024 Posted December 14, 2024 9 timer siden skrev Vetle T. Fosse: Interessante problemstillinger! Jeg skjønte det var noe med LOD også, at man må være obs på noe der? Noen erfaringer om dette enda, hvor modeller forsvinner nokså raskt ved litt avstand? Ja det er også et problem. Jeg ser at bygg/objekter forsvinner ganske raskt når man flytter seg bort fra dem. Er jo problematisk at byggene forsvinner når man er 50-100 m unna...:D Kort fortalt, per nå så er det så mye bugs i SDK for 2024 at jeg orker ikke bruke tid på det... Quote
Vetle T. Fosse Posted December 14, 2024 Author Posted December 14, 2024 Skjønner. Det gjelder vel også da importerte sceneries? Quote
Kjetil WombiiActual Posted December 14, 2024 Posted December 14, 2024 sceneries som er kompilert i 2020 scenery editor fungerer tilnærmet likt i 2024. Sceneries som er kompilert i 2024 har veldig brutale limits for LODs, og det føles håpløst å få et godt resultat, selv med modeller som var optimert for 2020 xbox LOD limits. Det er mulig å bruke "auto LOD" i 2024, så man slipper å lage LODs manuellt, men resultatet er ikke egentlig godt nok. (det viser seg at SDK inkluderer en minilisens for simplygon). https://docs.flightsimulator.com/msfs2024/html/3_Models_And_Textures/Modeling/Landscape/Using_Simplygon_To_Generate_LODs.htm Quote
Erik Kristoffersen Posted December 19, 2024 Posted December 19, 2024 Her snakker Microsoft om 2024 som next gen. Så lager de den dårligere en den forrige. LOD problemene var noe dårlig i 2020 på enkelte prosjekter men i 2024 er det inskrenket noe til de grader. Skulle tro denne simmen ikke var tiltenkt pc brukere i det hele tatt. Hva er vitsen med flott terreng og flotte bygninger hvis alt forsvinner så snart du kommer 50-100m unna? Og for å ikke snakke om gresset. Det forsvinner bare noen få meter. Du kan lett se grensen fra bakken. Quote
Premium Medlem Ragnar Egeland Posted December 19, 2024 Premium Medlem Posted December 19, 2024 Ser ikke ut som om LOD systemet er nytt i 2024. Quote
Vetle T. Fosse Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 Den 14.12.2024 klokken 16.23 skrev Kjetil WombiiActual: sceneries som er kompilert i 2020 scenery editor fungerer tilnærmet likt i 2024. Sceneries som er kompilert i 2024 har veldig brutale limits for LODs, og det føles håpløst å få et godt resultat, selv med modeller som var optimert for 2020 xbox LOD limits. Det er mulig å bruke "auto LOD" i 2024, så man slipper å lage LODs manuellt, men resultatet er ikke egentlig godt nok. (det viser seg at SDK inkluderer en minilisens for simplygon). https://docs.flightsimulator.com/msfs2024/html/3_Models_And_Textures/Modeling/Landscape/Using_Simplygon_To_Generate_LODs.htm Da leser jeg det litt sånn at det mest optimale foreløpig er å fortsette å lage scenery i MSFS2020 SDK, og overføre dem til 2024? I stedet for å lage det i 2024? 1 Quote
Premium Medlem Ragnar Egeland Posted December 21, 2024 Premium Medlem Posted December 21, 2024 Info> Microsoft har trukket tilbake lisensen til Simplygon, så auto LOD ser ikke ut til å fungere lenger. Alternativet er InstaLOD der hovedprogrammet er gratis om du tjener mindre enn $100.000,-. Ønsker du programvaren som pluggin for Blender må du betale for den. Verktøyene er mye det samme som i Simplygon. https://instalod.com/ Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.