Posted May 30, 200718 yr Heisann. Jeg lurer på hvor mange gram en kg forbrent flybensin danner i atmosfæren? Det varierer vel litt, men bare gi meg et sånn cirka tall. Skal bruke det til prøvemuntlig i matte, så læreren driter nok i om tallet ikke er nøyaktig
May 30, 200718 yr diesel: 2,66 kilo CO2 / liter. bensin: 2,32 kilo CO2 / liter. For flybensin vet jeg ikke dessverre.. du kan jo bruke 3 kg CO2 pr kg flybensin hvis det holder med veldig omtrentlig....?
May 30, 200718 yr 2,7 kg CO2/liter flybensin googlet jeg meg frem til... Hvis du vet hva en liter flybensin veier, kan du jo regne det om :-)
May 30, 200718 yr 2' date='7 kg CO2/liter flybensin googlet jeg meg frem til... Hvis du vet hva en liter flybensin veier, kan du jo regne det om :-) [/quote']0,72 kg
May 30, 200718 yr Author Var nokså mye forskjell i hva du og Jon sier. Hvor har dere kildene fra? Så kan vi prøve å finne ut hvilken som er mest "sikker" En liter parafin veier forresten 800 gram, så går veldig greit å regne om.
May 30, 200718 yr Author Åja, da er jeg med På wikipedia står det iallefall at tettheten er 0,8 kg/liter... http://no.wikipedia.org/wiki/Parafin Men det bryr ikke læreren seg om uansett, så spiller ingen rolle.
May 30, 200718 yr Er vel ikke så enkelt å bare regne om på vekta. Det du trenger å vite er carbon innholdet til parafin. Eks. skip, IF-180, hvis den inneholder 89 prosent carbon så vet man at egen vekta hvis vi gjør vekta om til kilo blir: C= 12kg O=16 kg CO2 = 12 + 32 = 44kg 32 : 12 = 2.66 Ergo man deler eks litern på 100 og får ut hvor mye en prosent er, og så finner ut hvor mye 89% carbon er, dette svaret ganger man med 2,66 og legger det sammen vekta på 0,89. Man får da ut hvor mye CO2 1 liter danner. Er sikkert no feil her:P
May 30, 200718 yr Author Hvorfor kan man ikke bare ta f.eks 5 liter * 0,80 som blir 4 kg, og så regne ut CO2 nivået av det? Ærlig talt, læreren min driter nok lang ræv i karboninnholdet til parafin, hehe.. Han vil nok bare vite hvordan jeg regner det ut
May 30, 200718 yr Betyr ikke kompresjonen noe? Altså; mengden luft som blir "forurenset" ? En dieselmotor har jo en kompresjon på typisk 24:1,mens en ordinær bensinmotor ligger på 6-9:1. Lurer på dette selv også.....
May 30, 200718 yr Forbrenningskjemi er kompliserte saker For å regne ut hvor mye CO2 det blir må man først vite de kjemiske formlene for stoffene innvolvert. Alle fosile brensler består av Hydrokarboner. Husker ikke formelen for parafin, men ett typisk eksempel på en forbrenning er Metan gass. CH4 + O2 -> CO2 + H20 Metan + Oksygen -> CO2 + vann Som kjent er det ikke bare oksygen i luft, men også Nitrogen, så vi vil også N0x i tillegg. Så må vi ballansere likningen CH4 + 2O2 -> CO2 + 2H20 Altså gir 1 mol metan + 2 mol O2 -> 1 mol Co2 + 2 mol H20 Deretter må du vite mol-vekt til de forskjellige molekylene og regne ut. En stund siden jeg har gjort dette så tror jeg skal la være M
May 31, 200718 yr Kompresjonen vil ikke ha noe å si,mere luft vil sikkert bli forurenset, men luftforbruket blir regnet ut vha. motorens teoretiske luftbehov (vanlige motorer). Ved bruk av den finner man hvor mange kg luft som motoren trenger pr. kilo brennstoff den forbrenner. Det vil sikkert gå med mere luft under forbrenning i jetmotorer, men siden CO2 er regnet ut pr kilo brennstoff som blir brukt vil det ikke ha noe å si for denne formelen. I stedet for mol av de ulike stoffene så kan man bare øke stoffets atomvekt til kg. Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig. skriver som i stad: CO2 = C + O2 12kg C + 32kg O2 = 44kg co2 da det er 84 prosent carbon i jet a1 vil det si at 0,84kg C + O2 = X CO2 Fra den første ligninga så ser man at 32:12 = 2,66. Derfor tar man de 0,84 og ganger med 2,66 = 2,234 0.84 C + 2,234 O2 = 3.054kg CO2 pr kilo forbrent brennstoff. Så var det bare finne ut hvor mye flyet brukte da. Eks 5tonn = 5000kg = 5000 x 3,054 = 15270kg CO2 Trur det er rekti, funker allefall på skipsmotorer.
May 31, 200718 yr Er vel ikke så enkelt å bare regne om på vekta.Det du trenger å vite er carbon innholdet til parafin. Eks. skip' date=' IF-180, hvis den inneholder 89 prosent carbon så vet man at egen vekta hvis vi gjør vekta om til kilo blir: C= 12kg O=16 kg CO2 = 12 + 32 = 44kg 32 : 12 = 2.66 Ergo man deler eks litern på 100 og får ut hvor mye en prosent er, og så finner ut hvor mye 89% carbon er, dette svaret ganger man med 2,66 og legger det sammen vekta på 0,89. Man får da ut hvor mye CO2 1 liter danner. Er sikkert no feil her:P [/quote'] Vel, det er allerede korrigert for at karboninnholdet ikke er 100% i tallene jeg fant... Men prinsippet har du helt rett i... Så hvis det er 2,7 kg fra en liter flybensin og flybensin veier 800 gram pr liter har vi: 2,7kg/800=x/1000. X=3,375 Kg CO2/Kg flybensin. (Vil i så fall si at det er hele 92% karbon i flybensin) utregningsmetodikk (kilde: VG (eksempel med diesel)): For å forstå dette må vi vite at én kilo diesel inneholder 86 prosent karbon. Vi må også vite at karbonets atomvekt er 12, og at atomvekten for oksygenet er 16. Ett molekyl CO2 består av et karbonatom med atomvekt 12 og to oksygenatomer med vekt 16. Molekylvekten for karbondioksid (CO2) er dermed 44. Det betyr at CO2 veier 3,67 ganger så mye som rent karbon. Men fordi bare 86 prosent av den ene kiloen med diesel består av karbon, blir det riktige CO2-innholdet i en kilo diesel 3,17 kilo CO2. --- >Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig. 3,67*0,84 = 3,08 Kg CO2/Kg Jet A1 (Så da begynner vi å nærme oss min gjetning på 3 Kg :-)
June 2, 200718 yr Author Takk for svarene folkens Tror jeg forstår litt av det du sier Trond! Post nr. 3000
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.