Posted February 11, 200124 yr Jeg ser at Braathens skal bruke Boeing 737-800 på den nye ruten Oslo-Barcelona fra 15. februar. Når kom denne 737-versjonen inn i Braathens-flåten?
February 11, 200124 yr Mulig at det er denne typen som blir testet i helgen(LN-TUJ), eller om det er det som kommer neste måned(LN-TUK) som er i utgaven 737-800. Mest sannsynlig blir det vel en fin blanding av diverser flytyper i Braathens flåte som blir benyttet. Ukjendt for meg at de skal kjøpe inn 737-800 iallefall, men hyggelig for flyinteresserte at flåten utvides med andre utgaver.
February 11, 200124 yr Iflg Øysteins kommentar http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/003004.html" TARGET=_blank> her er -TUK en -700. Iflg Braathens side om http://www.braathens.no/main.asp?kategoriID=112" TARGET=_blank> flyflåten er bare -700 i bestilling/opsjon. quote: Vi forsterker også flyflåten ytterligere gjennom nye fly av typen 737-700. Totalt 9 fly er bestilt, hvorav de første ble levert i 1998. De andre vil leveres fram til april 2001. I tillegg har vi leveringsopsjoner for ytterligere 10 fly. Men, utfra at -TUI allerede er i trafikk som nr 9 av -700 og TUJ og TUK skal leveres i løpet av kort tid, ser det ut som opsjon benyttes. Øysten, kom med oppklaringen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Hilsen Roald
February 11, 200124 yr Hei! Prøve meg på en liten forklaring. Når Braathens starter med Oslo - Barcelona, skal ikke best/back benyttes. Du kan bestille business class hvor du alltid vil ha setet ved siden av deg ledig. 738 er derfor satt opp for å markere at det ikke er et normalt "sete oppsett" på flighten. Det er ført opp 738 på flightene til London og Amsterdam fra april også, så best/back er på vei bort. Innenlands vil også best/back forsvinne, men der vil ikke sete oppsettet som benyttes på utenlandsturene være gjeldene. Håper dette ble forstålig... =) Ken Roger
February 11, 200124 yr Braathens har ikke bestilt -800. Barcelona jomfrutur skal flys med en -400. Sannsynligvis BRI som har fått oppgradert interiøret nylig. Hvorfor -400 og ikke -700 vet jeg ikke.
February 11, 200124 yr Mye god info her. Et lite tilleggsspørsmål, Øystein: Hvor mange -705 skal egentlig leveres fra Everett? -TUI er jo niende - og opprinnelig bestilling. Braathens har vel begynt på opions - TUJ og TUK er snart i trafikk.
February 11, 200124 yr Author quote: Ken Roger Foss skrev: Hei! Prøve meg på en liten forklaring. Når Braathens starter med Oslo - Barcelona, skal ikke best/back benyttes. Du kan bestille business class hvor du alltid vil ha setet ved siden av deg ledig. 738 er derfor satt opp for å markere at det ikke er et normalt "sete oppsett" på flighten. Det er ført opp 738 på flightene til London og Amsterdam fra april også, så best/back er på vei bort. Innenlands vil også best/back forsvinne, men der vil ikke sete oppsettet som benyttes på utenlandsturene være gjeldene. Håper dette ble forstålig... =) Ken Roger Akkurat...jeg trodde faktisk at Braathens hadde leid inn en -800, eller at ruten skulle flys av en KLM-maskin. Ja jeg la merke til at det ikke blir Best/Back her. Undrer allikevel på hvorfor flytype 738 ble satt opp i ruteplanen dersom ruten skal flys av en 734...kanskje for å lokke flere passasjerer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men en ting jeg lurer på. Det snakkes om flere innkjøp av nye fly her. Samtidig går Braathens ut og varsler at økonomien er på bristepunktet, og Staten har sagt seg villig til å sprøyte midler inn i selskapet for å unngå konkurs. Hvordan blir nye flykjøp mulig da?...kanskje Braathens har kreditt hos Boeing [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg har hørt at selskapet kun eier 6 B737-700 i øyeblikket, resten er leaset, men da er vel dette feil... Mvh Helge Bø. [Endret av Helge Bø 11-02-2001.]
February 11, 200124 yr 2 til. Levering neste år. Hva som skjer etter det er uvisst. Tipper det blir mindre fly. Skal opprettholde antall avganger og øke cabinfaktoren. - Da må det bli mindre fly. Eller ta ut seter av 737? - Mine private spekulasjoner. Ingen vet - stoler på at ledelsen finner på noe lurt neste år.
February 11, 200124 yr quote: Helge Bø skrev:Ja jeg la merke til at det ikke blir Best/Back her. Undrer allikevel på hvorfor flytype 738 ble satt opp i ruteplanen dersom ruten skal flys av en 734...kanskje for å lokke flere passasjerer [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hehe, personlig synes jeg jo at en -400 iallfall ikke står tilbake til -700 rent estetisk - det er liksom noe med proporsjonene. Og ikke minst - den har nesten identisk lengde som -800... I tillegg helt nytt interiør [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Designmessig er -600 den mest komprimerte og kanskje den stygge andungen i 737-familien; en "-500" med for stor halefinne og vinge. Men teknisk/økonomisk skal den se slik ut. Se også vinglets på A320 - du verden så lite vakkert! Hilsen Roald
February 12, 200124 yr Må skrive litt her jeg også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Først, angående flyene, Braathens EIER 6 B73NG(737-700) Det er følgende fly, LN-TUB, TUC, TUE, TUG, TUH, TUI. Ellers er alle flyene LEASET. Braathens har opsjon på flere -700 maskiner, men om flere er bestilt vet jeg ikke. Disse blir i tilfelle EIET av Braathens. Og, som mange har skrevet her, vil Braathens starte sitt nye utenlands konsept med C og Y klasse til Barcelona 15. februar, med at resten av utenlands rutene følger etter 25 februar. Barcelona ruten skal flys med en av -400 maskinene, og ikke en -800 maskin.(BU skal heller ikke lease inn noen maskiner fra KLM) Med vennlig hilsen Rune Trøftmoen
February 12, 200124 yr quote: Rune Trøftmoen skrev: Må skrive litt her jeg også [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] Først, angående flyene, Braathens EIER 6 B73NG(737-700) Det er følgende fly, LN-TUB, TUC, TUE, TUG, TUH, TUI. Ellers er alle flyene LEASET. Braathens har opsjon på flere -700 maskiner, men om flere er bestilt vet jeg ikke. Disse blir i tilfelle EIET av Braathens. Hei, Rune! Jo, pr tiden eier Braathens 6 stk -700, men ALLE fra og med TUA til og med TUI har vel på et tidspunkt vært eid av Braathens? Iallfall er de alle -705, som identifiserer Braathens som den første EIEREN ved leveranse fra Boeing. TUA - som nå leases - var definitivt eid av Braathens. Vi setter vår lit til at Øystein kan oppklare om TUJ og TUK er -705 og Braathens-eid. Hilsen Roald
February 13, 200124 yr I følge min liste som er 1 år gammel: Samtlige 4/500 er solgt og leid tilbake. -700 leasing: TUA-TUD- TUG Braathen eid: TUB- TUC- TUF- TUG- TUH- TUI- TUJ- TUK
February 14, 200124 yr Åpningsflyet til Barcelona er en 737-400 LN-BRI. Den får installert nye setetrekk og tepper i natt på Gardermoen.Folk fra Sola drar bort for å gjøre jobben. Setetrekkene er i en ny mørke blåfarge.vevet stoff i Irland, Sydd i England.Gardinen for klasse skille skiftes også ut til ny farge og utseende.Etter hvert vil hele flyflåten få dette nye interiøret. Hilsen Harald Horpestad. Flymekaniker Braathens Sola Bilettene bestiller du her http://www.braathens.no"'>http://www.braathens.no" TARGET=_blank>http://www.braathens.no
February 14, 200124 yr Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at en PDF-fil med komplett, oppdatert norsk luftfartøyregister er lett tilgjengelig: http://www.luftfartstilsynet.no/lufindex.html"'>http://www.luftfartstilsynet.no/lufindex.html" TARGET=_blank>http://www.luftfartstilsynet.no/lufindex.html (legg merke til at det står trykk på logo for å åpne...) og at det helt tydelig vises hvem som eier ethvert norskregistrert fly. Siste versjon er fra årsskiftet, og du finner også 'ammendment' som viser endringene i januar. Gunnar
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.