Posted January 10, 200025 yr Så er der crashet et SAAB 340 fra Cross-Air i Kloten Airport i Schweiz!! Faldt ned umiddelbart efter take-off med 7 pax + 3 staff. Er dette ikke første gang der sker ulykker med et SAAB fly? Folmer Dansker
January 10, 200025 yr Tragisk ulykke! Du husker kanskje den episoden da to teknikere på Arlanda skulle ut og prøve Saab'en? Det braste rett i veggen og ødela hele flyet. Nå er jo selvsagt ikke grunnen til den siste flysturten klarlagt ennå, så det gjenstår jo å se!!
January 11, 200025 yr Hehe, her skal det forsvares [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Btw: har teknikkere lov til og kjøre med flyene på bakken ? Trodde ikke dem hadde lov til sånt jeg, kun styre flyet om dem brukte traktor til og dra det, skal flyet flyttes ved hjelp for egen maskin (ehhh maskiner [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) så trodde jeg dem måtte få tak i en pilot ? Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen
January 11, 200025 yr Heheh skulle jo nesten tro det var hobby og både krasje i fra lufte og på bakken jo? For det er jo det ene og det andre som krasjer rundt om kring. Og dette har ikke noe med fly men nå har de jo to hurtigbåter som har krasja og en ferge som har nylig krasja og ikke minst et fly som krasja på bakken ???? hmmm ossen går det and heheh ------------------ Masse Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil!
January 11, 200025 yr Teknikere har sertifikat for taxing og radiosert for kommunikasjon med tårnet. Det hadde vært håpløst å jobbe ellers!!!! Simulator er ikke godkjent for eksamen taxing - så tekniker må ta eksamen i virkelig fly med Luftfartverket som copilot.
January 11, 200025 yr Oki, men hvordan i jøss kan noen da klare og taxe et fly flere meter inn igjennom en vegg ??? Nå var nok veggen bare et "blikkskall" men likevell, skjønner ikke helt hvordan dem klarte det, må jo ha hatt en veldig fart da og ville prøve og fly noen meter over bakken men feilregnet v1 noe grusomt :-D Er ikke helt sikker på om engang jeg hadde klart det, og vet at naboen min heller ikke hadde klart det (enda han er hard med biler og snøskuter, pleier ta og smelle 3-4 stk av hver hvert år [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen
January 11, 200025 yr Når det gjelder Saaben på Arlanda så var det vel noen bremseproblemer inne i bildet så vidt jeg kan huske. Lurer på hva som skjedde med den saaben nede i Sveits? Noen som har hørt noe mer? ------------------ christopher eriksen
January 11, 200025 yr Tarjei! Flyteknikere kan flytte flyene selv (taxe for "egen maskin"), uten å få tak i en pilot. Det vet jeg i alle fall at de gjør på Flesland, hvis de skal ha et fly fra gate til hangar. Det varierer litt hva de gjør, men ofte taxer de flyet selv - ellers bruker de oftest traktor hvis flyet skal flyttes fra en gate til en annen. Jeg skal ikke si for sikkert hva slags utsjekk/sertifikat de må ha, men jeg vet at de ikke trenger CPL osv. De trenger altså ikke ha lov til å FLY flyet. ------------------ mvh Tommy Martinsen tommy@oslo.online.no [Edited by Tommy Martinsen 11-01-2000.]
January 13, 200025 yr Taxe - eksamen er ikke noe problem. Behøver ikke å taxe fort! Problemet er at man må gjøre alt selv. Copiloten (instruktør) hjelper ikke mye til når man skal vise hva man kan. Da er verre i simulator med eksamen i flysystemer. 2 timer med stress. Brann i motor 1 og mens du slokker denne så skjer det garantert noe med den andre motoren. Det er noen som stryker her.
January 16, 200025 yr Hos Widerøe på Torp, så hender det at teknikere kjører en tur med Dash'ene for å teste motorene. Men de kjører aldri flyene fra gatene til hangaren, da det tar lenger tid enn å taue fordi flyet må pushes ut fra stand. ------------------ Kenneth Sørensen Stuer/ De-Icer ved WF Torp, og FS frelst modellflyger
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.