Gå til innhold

Er VATSIM farlig?


Halvor Lund

Anbefalte innlegg

Det er ikke farlig i det hele tatt, kontrollerene SKAL ikke kjefte på deg visst du ghjør noe galt, glømmer å si noe eller slikt. Men visst det er første gangen bør du prøve en gang det ikke er så mye fly på på den flyplassen du er. Da kan du få hjelp til alt fra å file flightplane til hva du skal si. Du bør helst fly en flytype som du er fortrolig med, men jeg opplevde selv en gang at det var en som ikke klarte å lande i det hele tatt. Måtte fortelle ham trinn for trinn hva han skulle gjøre for å få flyet trygt på bakken, men jeg ble ikke sur, var heller gøyt syns jeg.

Bare kom på en dag og prøv, så skal du se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nei det er ikke farlig, men at du kan bli avhengig av, som ble nevt litt lenger opp.

Men husk å sett at du er Newbie da blir det tatt hensyn til om du skulle gjøre noe feil.

Alle gjør feil om de er nye eller om de har lang fartstid online.

Så få registert deg hos vatsim å kom deg online, du vil ikke angre det kan jeg å andre her sikkert garanter deg 100%.

Dette er gøy!

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man registrere seg i et Virtualt flyselskap for å fly Online???????????????????????? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - kontrollerne er ikke farlige - de aller fleste er veldig hjelpsomme. Dersom du sier fra at du er ny - hjelper de deg helt sikkert. Kanskje en fordel å starte i Norge - da du kan gå over på norsk , hvis problemer oppstår.

Hovedsaken når du er på nett , er at du oppfører deg skikkelig og retter deg etter det kontroller sier.

Ingenting å være redd for - hiv deg utpå - flygingen får en helt ny dimensjon når du er on-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at det er lurest å begynne med tekst.. (seff. kan du la være, men sett deg litt inn i hva du må kunne osv. for å få litt "flyt" i det å bruke voice...)+(det er jo blant annet det fonetiske alfabetet, feks. Foxtrot Alfa Lima som = FAL...). Det har jo også noen fordeler å bruke voice, det blir ikke like hektisk som tekst hvis du skal lande på en flyplass der det er andre fly som skal ta av og slikt at du må skrive, bruker du voice, holder du bare nede den knappen du har bestemt deg for å bruke som "transmit" og gir beskjed/spør om tillatelse/bekrefter osv til ATC...(skal du bruke voice første gang; Ha en notisblokk fremme..beskjedene kan komme ganske raskt, og det er ikke bestandig de inneholder bare HDG og ALT.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

Prøv deg frem, og lærte på skolen i dag at: The person who do not takes risks, do not gain anything... (tror jeg det var) Lykke til [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 09-01-2002: Endret av: Stig Sandnes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av William Giffen Saebo:

Ja vatsim er farlig. Hvis du ikke svarer til atc eller kontakter atc så kan kontrollerne sende en rapport til vatsim og du bli banna. Så det er ikke lurt. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Ikke bra for nybegynnere iallefall.

Hva slags idiotisk uttalelse er dette? Har aldri hendt med meg at jeg har tatt kontakt med en Sup. bare fordi noen ikke har svart meg når jeg har vært online!

Aldri har jeg utestengt noen.

Synes du skal prøve det selv (når du blir 13) før du uttaler deg.

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Hva slags idiotisk uttalelse er dette? Har aldri hendt med meg at jeg har tatt kontakt med en Sup. bare fordi noen ikke har svart meg når jeg har vært online!

Aldri har jeg utestengt noen.

Synes du skal prøve det selv (når du blir 13) før du uttaler deg.

Mathias

 

Hei.

Vil bare følge opp denne litt med å si at jeg tror det er veldig liten sjans for å bli utestengt fra VATSIM. Jeg har aldri kontaktet en Supervisor og har heller ingen planer om å gjøre det hvis noen f.eks ikke svarer meg.

Som sagt, veldig liten sjans til å bli utestengt, da tror jeg du skal gjøre noe ganske voldsomt.

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vatsim er farlig. Hvis du ikke svarer til atc eller kontakter atc så kan kontrollerne sende en rapport til vatsim og du bli banna. Så det er ikke lurt. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Ikke bra for nybegynnere iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av William Giffen Saebo:

Ja vatsim er farlig. Hvis du ikke svarer til atc eller kontakter atc så kan kontrollerne sende en rapport til vatsim og du bli banna. Så det er ikke lurt. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Ikke bra for nybegynnere iallefall.

duhh!

Skal litt til da..! Det er jo mer hvis du bestemmt med vilje gjør motsatt av hva controller sier!

Eller flyr inn i WTC eller kaller deg et av de flightnummerne som ble krasja den 11. sept.

Vatsim er IKKE farlig! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 12-01-2002: Endret av: Fredrik Hoel ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håvard D. Solberg:

Må man registrere seg i et Virtualt flyselskap for å fly Online???????????????????????? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Nope!

Hvis du melder deg inn i et VA, så får du bestemte kallesigaler du skal bruke når du flyr online. (f.eks. VBX631 for Virtual Coast Air).

Hvis du ikke flyr for noe VA, står du fritt (iallefall nesten) til å velge callsign. Ettersom du heter Håvard D. Solberg så kan du godt kalle deg for LN-HDS.

Jeg heter altså Daniel Berge Gjerstad (fullt navn) og bruker alstå LN-DBG online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til miljøet.

Du har lite å frykte vedr utestengelse dersom du ikke bevisst saboterer når du er online. Jeg tror ikke en eneste pilot i Norge er blitt utestengt fra VATSIM eller tidligere SATCO pga rapport fra ATC. Jeg kan heller ikke huske at noen norsk ATC har innrapportert noen pilot for sabotasje (av den enkle grunn at det ikke har forekommet). Alle kan være uheldig og gjøre feil, og det er det høyde for her i landet.

Hvis du føler deg usikker er det en utmerket løsning å starte på training kveldene til VACCN, hvor du også kan prøve deg fram på voice og tekst. Hvis du starter direkte, gjerne velg en flyplass hvor trafikken er moderat hvis du ønsker hjelp fra controlleren. Meld fra til controller at du gjerne kunne tenke deg litt hjelp, og du vil helt sikkert få det.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ivar Hakli:

[QB]Hei og velkommen til miljøet.

Jeg tror ikke en eneste pilot i Norge er blitt utestengt fra VATSIM eller tidligere SATCO pga rapport fra ATC. Jeg kan heller ikke huske at noen norsk ATC har innrapportert noen pilot for sabotasje (av den enkle grunn at det ikke har forekommet).

Feil! Dette har skjedd før, og kommer sikkert til å skje igjen. Men dette betyr ikke at det er noe å være redd for [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 13-01-2002: Endret av: Frank Olav Pettersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

VATSIM er IKKE Farlig.

Poenget er vel at hvis man oppfører seg som folk, så skjer det ikkeno.

men...

Jeg har personlig vært borte i 4 tilfeller hvor piloter senere er blitt utestengt.

Her i Norge, er det vel ingen som har innrapportert noen, så vidt jeg vet, så langt. Men det har vel vært "nære på" noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ketil Wikdahl:

henger meg på og spør:

Ettersom man begynner og bli godt kjent med FS2002 ATC'en er det greit og kommunisere med ATC Online på samme måte som man "snakker" med ATC i FS2002?

Tja si det...

Du kan jo sjekke sidene til VACCN, Link på frmsiden og inn på training, der står det faktisk eksempler på hvordan dette gjøres, men så veldig forskjellig ville jeg ikke tro det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av William Giffen Saebo:

Ja vatsim er farlig. Hvis du ikke svarer til atc eller kontakter atc så kan kontrollerne sende en rapport til vatsim og du bli banna. Så det er ikke lurt. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Ikke bra for nybegynnere iallefall.

Det er å dra det _vel_ langt. Veldig langt faktisk.

Det er sant at du kan bli utestengt fra VATSIM - men min erfaring er at det folk blir utestengt for er at de oppfører seg UFINT - ikke det at de er nye og ikke helt vet hvilke knapp de skal trykke for å svare tilbake.

Utestengelse er siste, siste, siste utvei, og da bør alle andre utveier være prøvd, og som sagt er det hovedsaklig personer som oppfører seg ufint som får den skjebnen, for kortere eller lengre tid

Undertegnede har sikkert 1000+ timer logget de siste årene, under diverse callsigns, og de siste 18 mnd med "licence to kill", dvs supervisor rating, og jeg har enda ikke kommet opp i situasjoner der jeg har oversendt rapport til VATSIM som kunne medføre utestengelse. 95% av situasjonene som oppstår løses best ved å få i stand en dialog mellom den/de som er involvert, og så skjønner de fleste hva som er feil, og alle går videre, uten at det fører til negative konsekvenser for noen parter

Så for å summere opp - det er ikke farlig å fly på VATSIM, og det vil heller ikke være det i framtiden! Fyr løs flyet og ha det heller gøy, for det er det det dreier seg om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...