Gå til innhold

Oppsummering


Daniel Gjerstad

Anbefalte innlegg

Det var et topp flyin i kveld, sånn skal det være! Tjukt i piloter og greier. Tok noen screenshots (22 stk. tror jeg) som jeg skal legge ut.

Jeg beklager virkelig alt rotet på ENGM, spesielt unnskyld til piloten som logget av, lei av alt rotet. Det kom uventet at jeg måtte være clearence delivery i tillegg til ground, så det ble vanskelig synes jeg.

Vet at SAS255 måtte vente en evighet på clearence, og jeg kan bare beklage...

Forresten, hvem var BU636? Vet at han er en bergenser iallefall, og en hyggelig type!

Tror jeg holder meg til pilot neste år! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 16-12-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld godtfolk

Tenkte jeg skulle si noen få ord om kveldens fly-in som kanskje kan gå litt på tvers av den uhemma skryten vi ser i den andre tråden her...

Bakgrunnen for dette er at jeg nettopp har avsluttet en tur Oslo-Bodø, dette tok meg ganske nøyaktig 3timer og 30 minutter! Helt til jeg nærmet meg Bodø TMA hadde alt gått som normalt (bortsett fra squawk 4108 [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] ) Men i og rundt Bodø TMA tilbragte jeg rundt to-og-en-halv(!) time.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal si dette uten å komme med personangrep og har derfor diskutert nettopp det med flere piloter i løpet av kvelden. Jeg skal derfor være litt forsiktig og be arrangørene av fly-ins i Norge være noe mer påpasselig med hvem som blir satt på kritiske posisjoner. Jeg føler det er viktig å ha den største kompetansen i approach-rollene på flyplasser det er forventet en stor mengde inbound-trafic til... (det er vel sterkt nok tenker jeg, skal heller avrunde med noen fakta for å bygge opp under innlegget):

-Jeg tok av fra Oslo med en B734 med 3500kg fuel i hver vingetank, da jeg hadde taxa inn på Bodø hadde jeg drøye 30kg igjen.

-Jeg fløy sammen med Arnt oppover og innen jeg hadde kommet meg på bakken hadde han fullført den samme turen en gang til.

Føler jeg blir litt amper nå og da har jeg hørt man skal gi seg, så da gjør jeg det. God natt alle sammen!

-Trond-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kan være enig med Trond i deler av hans innlegg. Jeg satt som ENBD_V_CTR og hadde mange av de flyene som kom inn til Bodø på hold en god stund. Trond var en av dem som begynte å gå tom for fuel og jeg sendte han inn. Min rolle i dette flyuinet med så mange fly til Bodø på så kort tid, /les samme tid), kunne vært løst bedre. Jeg høstet mange nyttige erfaringer fra denne kvelden og er ikke redd for kritikken som event måte komme med hensyn på lang tid i lufta for enkelte. Den største feilen jeg føler jeg gjorde var å sende for mange fly inn til ENBO_V_APP. Dette førte til at det ble en opphopning over Fauske og dette skapte kanskje en del av den flaskehalsen som oppsto på Bodø. Vel neste gang blir det hold lengre sør eller nord for Bodø og dere blir sendt inn etter glidelåsprinsippet.

For å sikre at flyene kommer inn i den rekkefølge de ankommer så kommer jeg nok til å sette dere i flere holdinger om nødv. og da flytte dere nærmere etterhvert som det tømmes og blir ledig plass.

Det er slike flyin vi alle lærer av og jeg lærte mye i kveld.

Derfor en oppfordring til alle som var med. Kom med synspunkter både de positive og de negative. Vær imidlertid konstruktiv i kritikken enten den er av det ene slaget eller det andre.

Det er klart at når 8-10-12 fly kommer samtidig og skal ned i Bodø så kan det bli hektisk og en del venting.

Se u all at next flyin

[ 17-12-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

[QB]..., spesielt unnskyld til piloten som logget av, lei av alt rotet. QB]

For å si det med en gang... det var ikke meg som logget av, lei av alt rotet, men jeg logget av, og på, et utall ganger. Så dersom noen controllere undret hva som skjedde, så var det full stopp hos meg fra jeg logget på rundt 2030 til 2230. Hver gang jeg prøvde, gikk maskinen i "heng". Prøvde å starte SB med og uten RW, men uansett hva jeg gjorde; av-knappen var det eneste som fungerte når jeg kom så langt at jeg så flyene. Dvs. en gang holdt det i flere minutter, og jeg kunne lese tekstmeldinger i SB, men ikke et pip i RW. Lukket og åpnet RW, og vips, så var alt låst (var jeg ikke flink kanskje... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ).

Ja, ja, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg hadde bestemt meg for at ruten skulle flys, så det ble en tur i "ensom majestet" fra ENGM til ENBO. Da slapp jeg i alle fall å lage krøll for noen.

Håper alle hadde en fin kveld.

JFK212 (Jet Falcon) Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, tror vi kom frem de fleste av oss, men her skjedde jo mye rart da.

Jeg tok "oppvarminga" fra GCLP til ENCN, og fortsatte ENCN-ENBO-ENGM som ble ENTO og tilbake til ENBO.

Første turen nordover gikk greit, uten problemer.

Når jeg så kom sørover igjen, til Oslo, var det tjukt med fly nede på Gardermoen, hadde nesten hele skjermen fylt med callsigns, og multiplayeren min hadde store problemer, og jeg fikk meldinger om at det var problemer ned på bakken, mht. clearance, valgte jeg å fortsette til Torp. Og siden jeg kun møtte tre fly underveis, kunne dette tyde på at flyene ikke kom seg avgårde på på ENGM ja.

Regnet med at dette ikke skulle by på problemer, men den gang ei....

Der kom det faktisk et fly til, som presterte å kjøre ut på rullebanen, når jeg skulle ta av..... som da ble avbrutt....

Ny clearance, og jeg kom avgårde....

Da hadde det tydeligvis minket litt på Gardermoen, men jeg hadde 2 3 fly rundt omkring hele tiden nordover.

Trondheim CTR geleidet oss gjennom sitt FIR. Dog syns jeg vi kunne ha fått mere info herfra.Evnt at noen fly hadde blitt satt i holding her. Dette var faktisk noe som skjedde også, fikk jeg høre senere....

Men flere piloter, nord for Trondheim, requestet descend inn mot Bodø, uten at dette ble imøtekommet. Info om hva som kom til å skje manglet også. Syns Trondheim kunne ha informert mere.

Så tilslutt ble det handover til Bodø, hvor det ble rett i første holding på Strømmen NDB.

Her ble det vel 20-25 min, og jeg kunne fortsette til BALAK, hvor det ble nye minutter å vente....

Til slutt fikk jeg handover til Bodø approach, som tydeligvis hadde store problemer, nesten ingen skjønte hva vedkommende sa, og han måtte gjente hele tiden pga. dette.

Klareringene gikk vel heller ikke helt som de skulle, virket det som...

men jeg kom meg inn på LOC til 25 og ble handover til TWR hvor jeg fikk landingsklarering.

Summa summarium.

De fleste kom seg vel gjennom dette, men syns dette tyder på at de som arrangerte dette ikke hadde forberedt seg noe særlig, og IKKE var klar for oppgavene de skulle utføre.

Håper "noen" lærte noe av dette til neste gang!

Men morro var det jo ......LÆLL DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt som Oslo Control (ENOS) I går kveld er det noen som hadde problemer med meg her? Eller noe som jeg burde øve litt nærmere på kanskje? Jeg datt ut av RW 2 ganger i løpet av kvelden [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Jaja jeg syns det gikk Glimrende etter jeg hadde fått unna det værste Rushet til British Airways [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 17-12-2001: Endret av: Jonas Rettum ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jonas, du var flink gutt du [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jag gjorde en liten sak då....hehe, kom från ESSA via SUMAK och GOTUR, så frågade du mig vilken höjd jag hadde.Jag svarade 3000ft....hmmm jag hadde glömt ställa om från "standard" 29,92, eftersom jag kom från FL260...så var det mycket för mig..hehe. Men det var väl då det inte var någon RW ?, LITE jobbig o skriva när man ligger o ska landa manuellt på ILS...well well...gick ju bra det

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Tenkte jeg skulle komme med noen kommentarer. Satt som Bodø Tower, og hadde til tider nok å gjøre. Var vel en åtte fly som tok av, og disse skulle ut samtidig med alle flyene som skulle ned. Dette gikk som oftest greit, men fikk to miss app på rad.

Følgende skjedde: Jeg hadde en inn for landing, og en på holding klar for t/o. Jeg sa til han på holding at han skulle line up etter at det andre flyet hadde landet. Og det gikk fint. Men det flyet som hadde landet, kom seg ikke av rullebanen raskt nok til at jeg fikk avgårde han som sto klar for departure. Og så kom et fly som var på final, og jeg sa han måtte avbryte. Dermed ble også avgangen forsinket, slik at også det neste flyet måtte avbryte. Dermed ble det nok en 30-40 min på disse to karene før de kom ned. Det er bare å beklage.

Moralen er: Man må være rask til å komme seg av rullebanen. Det er lurt og følge med på kommunikasjonen med de andre flyene, slik at man danner seg et bildet av hva som skjer. Da kan man selv bedømme hvor fort man må av banen. Betrakt følgende:

TWR: SAS001, hold short rwy 25, due to landing traffic.

SAS001: Holding short rwy 25.

TWR: BRA002, wind 320 at 12, clr to land rwy 25.

BRA002: Clr to land 25.

TWR: SAS001, after landing aircraft, line up and wait.

SAS001: Lining up after landing a/c.

VBX003: Established ILS rwy 25, 7 miles out.

TWR: VBX003, continue approach.

TWR: BRA002, take first right, report vacated.

BRA002: First right, reporting vacated.

SAS001: Lined up rwy 25, ready for departure.

Hvis man er VBX003, hva bør man tenke på da? Det kan jo hende at man blir nødt for å avbryte fordi SAS001 står på rullebanen.

Hvis man er BRA002, bør man forstå av hvis man ikke kommer seg av rullebanen tidsnok, må VBX003 avbryte, og SAS001 blir forsinket.

Og hvis man er SAS001, bør man være klar til å ta av så fort man får beskjed, slik at TWR kan få ned VBX003.

Det hele bunner i hvor raske pilotene er. Dette er et problem som controllerene ofte sliter med, og det blir fort kaos når noen ikke gjør som de skal eller er litt for seine. Men det hender at controlleren gjøre feil også da. I den menge trafikk som vi hadde på APP i går, får en bitte liten feil ganske store konsekvenser.

Når man deltar i slike fly-ins må man regne med at det blir kaos. Men man bør tenke på sin egen erfaring. Hvis man er nybegynner kan det være lurt å fly til en annen roligere flyplass. I går (16/12), kan det ha vært en ide og fly til Værnes eller Evenes i steden? Etterhvert som man får erfaring, flyr og responderer raskere, kan man prøve å joine kaoset.

Ble dette langt?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en liten tilføyelse om slike flyins:

Når vi som kontrollere har så mange fly på en gang prøver vi å være korte og konsise i de beskjeder som gis. Dette stiller også krav til at pilotene er det samme og bare gjentar det som er viktig. Det er også viktig at pilotene utfører ordren først og gjentar etterpå. Som Thomas også sier,pilotene må følge med på all kommunikasjon slik at de kan reagere raskt når clareringer gis. Er det veldig mye trafikk på voice så kutt heller ut readback'n men utfør ordren. Vi ser om dere har forstått eller misforstått og vil da komme inn og rette dere. Jeg anser det som viktigere å opprette komunikasjon med nye piloter for å få de på rett vei, enn å få med en readback.

For at slike flyins skal funke for alle så må vi samarbeide og alle vil vi lære av våre feil og event. feildisponeringer, men vi ser også hva som funker.

Som jeg har sagt før, alle,både piloter og kontrollere,MÅ sjekke egen rw og voice før slike flyins slik at dette funker optimalt. Spesielt gjelder dette styrke og plassering av mic'n i forhold til munn og stemmenivå.

[ 17-12-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

[ 17-12-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - mine kommentarer.

Fløy en DC 10-30 - hadde i utgangspunktet mer enn nok fuel -men landet med ca 100 kg ! Jeg var en av de (u)heldige som fikk missed aproach grunnet fly på rullebanen. Den line -up'en forann meg , var svært optimistisk ! Flyet etter meg fikk også missed appr - men man skal jo være forberedt på det meste !

Totalt sirklet jeg i Bodø området halvannen time inklusive en missed appr. Det hersket nok endel kaos - som med litt planlegging kunne vært løst bedre. Blir det bedre neste gang - er lærekurven stigende og det er jo positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Takker for et FLOTT første flyin.

Fikk sjokk da jeg startet på ENGM, det var jo sikkert 25 fly der (!). Aldri sett maken før jeg. Spillt online 2-3 ganger før. Da har jeg møtt på 1, kanskje 2 fly hvis jeg er heldig. Hehe. Jaja.

Fikk ikke landet igår, ble sendt langt innover i Sverige. Hehe. Men det var utrolig gøy likevel. Noen som vet når neste "trenings flyin" skal være?

Også en ting til, er det vanlig at man må spørre om descend? Skal ikke ATC passe på dette?

Det var vel det i første omgang.

Yet again.. Thank you all who made this flyin almost perfect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Da var det dagen derpå for dette flyin'e. Satt som ENGM_APP og etter litt frem og tilbake med Ground fikk vi da flyene i lufta. Vil spesielt takke Michael Mackiewicz fra Sweden VACC som gjorde en glimrende jobb som ENGM_TWR. Ga takeoff klareringer i tur og orden og det så ut som flyene aldri ville stoppe å ta av fra Gardermoen.

Flott at dere kommer med kritikk og forbedringsmuligheter, fortsett slik! Når det gjelder situasjonen i Bodø er ikke jeg den rett til og uttale om hva som foregikk der oppe siden jeg ikke kontrollerte der oppe i det hele tatt. Men etter antall megnden fly som jeg sendte opp, skjønner jeg jo at dette ble hektisk.

Når det gjelder kvalifiserte kontrollere var det til dette flyin'e ikke så lett. Vi er 48 kontrollere i VACC Norway for øyeblikket og utfra den listen på VACCN sine sider er det 12 stykker med C1 rating eller over. Å ingen av disse kontrollerte i går. Enten fløy de eller så var de opptatt med andre ting. Så klart er det ingen ting i veien med å fly, bare hyggelig det, men det vil da si at alle kontrollerne under dagens flyin hadde Senior Student eller under, untatt ENGM_TWR som hadde C1. Så hva skulle vi da gjøre? Skulle vi avlyse flyin'e eller skulle vi gjøre det beste ut av situasjonen? Vi valgte å gjøre det siste og det fungerte kanskje ikke helt perfekt, men helt greit ifølge mine observasjoner, men det er jo dere piloter som må uttale om hvordan det egentlig var der oppe. Etter dette flyin'e er vi mange erfaringer rikere, og jeg synes det var veldig gøy å arrangere dette [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kom igjen nå dere andre, svar på dette innlegget og gi oss litt konstruktiv kritikk på hva som kunne vært bedre.

Til slutt vil jeg takke alle ATC'er og piloter for å ha deltatt i dette flyin'e og gjort såpass bra som jeg synes det var, eller?

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik bedre kunne det ikke bli sakt!

Jeg syns ALLE de som har muligheten til å sitte som ATC burde bruke denne sjansen! Jeg hadde veeeldig lyst til å fly [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] men jeg tenkte siden jeg har Controller ID så er det vell best at jeg booker en posisjon.... og det ble det til! Jeg håper at til neste flyin så kan de som satt ATC nå kunne få muligheten til å være med i et slikt flyin som pilot med andre Flygeldere.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Tar jeg feil [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

PS: Jeg satt som ENOS i går og jeg datt ut av RW 2 ganger, det tokk litt tid før jeg merket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Gratulerer med et kjempebra flyin. Masser av piloter, og tjukt med ATC. Sånn skal det være.

Har selvfølgelig sett den konstruktive kritikken over, og må nok si meg enig i noe av den. Det er veldig viktig at man passer på hvilke ATC posisjoner som staffes av hvem. På en dag hvor det ventes 50 fly og mer så er det lurt å ha en erfaren kontroller på approach posisjonen til den flyplassen hvor alle flyene skal lande.

Om jeg så skal linke dette til deres flyin ville jeg absolutt delta Bodø TMA i to deler med en departure og en arrival. Slik får man spredt mengden fly, og alt blir så mye lettere.

Men men, slikt lærer man av. Kjempe bra gutter. Henrik og Fredrik (haha, rimte (en smule overtrøtt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )) kjempeflott tiltak. Så, som den gamle event coordinatoren som jeg er så må jeg kanskje få komme med noen bittesmå råd.

En veldig god ting er om dere bestemmer enda litt mer. Gjerne distribuer ATC-plassene slik at dere får de gutta dere vil ha på de plassene dere vil ha dem på.

Med dette mener jeg at dere ikke gir fri påmelding, men at dere sender mailer rundt og spør om ikke vedkommende kunne tenke seg å sitte der og der. Dette gjør det MYE enklere.

Selv var jeg dessverre ikke med. Men neste gang kommer jeg for fult, og da som Controller 1 [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Nok en gang, gratulerer.

Med vennlig hilsen

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som en av de med CTR rating synes jeg det kan være på sin plass å svare på Henriks innlegg her. Jeg ble informert om dette flyin via flightsim.no og prøvde deretter å finne en oversikt over hvilke posisjoner som ikke var bemannet. VACCN var booket på alle viktige plasser (unntatt engm_del) mer eller mindre før infoen på web siden var publisert. Dersom man ønsker å dekke plasser med en viss kategori, må dette, som Mathias sier, styres fra arrangørene. Man kan ikke bare la den enkelte reservere plasser der man synes det går greit. Dette gjelder spesielt på arrangementer hvor man inviterer piloter fra utlandet til å fly i Norge. Under et flyin, er det særdeles viktig at APP blir bemannet med folk som virkelig behersker alle teknikker og vet hvilke piloter som sannsynligvis trenger mer tid og rom enn andre. Dette er noe man vet på forhånd, eller erfarer til det fulle under gjennomføringen. Det er også viktig at ATC avtaler på forhånd hvordan man skal avvikle trafikken, gjerne 10-20 min før oppstart av flyinet. Det er ihvertfall forsent når 15-20 fly kommer i tett formasjon. Piloter bør også vurdere om det er naturlig å fly vinge mot vinge, selv om det er ATC som skal ordne ut dette.

Det er i hovedsak forberedelsene som forteller hvordan et flyin kommer til å fungere. Legger man stor vekt på disse, blir resultatet bedre for piloter og ATC.

Da jeg ikke ville sitte som delivery på Gardermoen, foretrakk jeg å fly en tur, men endte med PC crash over Trøndelag. Men det var gøy så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole-Jørgen Søberg:

For å si det med en gang... det var ikke meg som logget av, lei av alt rotet, men jeg logget av, og på, et utall ganger. Så dersom noen controllere undret hva som skjedde, så var det full stopp hos meg fra jeg logget på rundt 2030 til 2230. Hver gang jeg prøvde, gikk maskinen i "heng". Prøvde å starte SB med og uten RW, men uansett hva jeg gjorde; av-knappen var det eneste som fungerte når jeg kom så langt at jeg så flyene. Dvs. en gang holdt det i flere minutter, og jeg kunne lese tekstmeldinger i SB, men ikke et pip i RW. Lukket og åpnet RW, og vips, så var alt låst (var jeg ikke flink kanskje... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ).

 

JFK212 (Jet Falcon) Ole-Jørgen

Jeg led den samme forferdelige skjebnene som du led *snufs*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Christer:

Vel Daniel, riktig nok så er jeg Bergenser, bor i Os hvis du vet hvor det er.Ligger bare 1.5 miles outbound ENBR SouthWest.Men pappa bor i Bergen.

Du da, hvor bor du?, og hvor gammel er du?

14 år fra Åsane her [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Ivar Hakli:

VACCN var booket på alle viktige plasser (unntatt engm_del)

Du skulle ha tatt den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Jeg led den samme forferdelige skjebnene som du led *snufs*.

Felles skjebne er mager trøst.... og jeg som hadde gledet meg til dette. Hadde endelig tid til å delta i et flyin.

Ja, ja Arild. Vi får bare ønske hverandre bedre lykke neste gang.

Uansett; god jul alle sammen!

Mvh

Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Hei alle sammen

Først vil jeg takke alle for en hyggelig og begivenhetsrik kveld i går.

Jeg vil også komme med noen komentarer og litt konstruktiv kritikk.

Da jeg logget meg opp på Gardemoen, havnet jeg i den store klyngen med fly som alle skulle ha sin klarering samtidig.

Det ble noe kaotisk etterhvert.

Hørte en som takket for seg og logget av, var selv inne på tanken om å bytte til ENTO for avgang derfra, men med litt tolmodighet og etter noen kopper kaffe så fikk jeg også min klarering.

Her vil jeg komme med et lite råd:

Svar på anrop fra pilotene og ikke vær redd for å gi de delay på clearanse delivery.

Et lite eksempel: 2min. pr. klarering og 15 fly, da har du

30min.

Da har pilotene noe å forholde seg til og du slipper mye unødig masing.

Turen nordover gikk som normalt og jeg kom inn i ENBD_CTR sitt område.

Her fikk jeg mine runder i holding som man må regne med når det er så stor trafikk.

Det ble etterhvert min tur, men idet jeg er på finalen og bare venter på landingsklarering må jeg avbryte landingen da rullebanen er opptatt av et fly som skal ta av.

Jeg er nok VBX003 i eksempelet til Thomas.

Så bar det ut i nye runder med holding før jeg endelig kom meg trygt ned i Bodø.

Det burde absolutt vært 2 app. posisjoner i Bodø.

Mener at jeg så at det var booket både ENBO_E_APP og ENBO_W_APP før fly-innet startet.

Med så stor trafikk må det mye planlegging til og litt testing på forhånd kan luke bort eventuelle flaskehalser som man måtte oppdage.

Tror vi har litt å lære fra våre naboer i øst, hvor de har gjennomført noen virkelig store fly-inn med stor suksess.

Mvh

Øyvin Sommer

VBX027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, takk til Fredrik og Henrik for å ha gjennomført det første flyin i Norge på lenge. Tusen takk også til alle dere som stilte opp som ATC og piloter og dermed gjorde luftrommet over Norge utrygt i noen timer [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mye konstruktiv kritikk er blitt sagt i denne tråden, og det skal vi ta med oss videre. Denne eventen tok Fredrik og Henrik på strak arm da jeg for noen uker siden spurte om de var interessert i å arrangere et slikt flyin. Flott at de sa seg villige til dette. Jeg tror også de har lært mye slik at de vil stå enda bedre rustet ved neste korsvei. Jeg kommer til å spørre dem om de ønsker å gjøre dette på mer permanent basis...

Alt i alt tror jeg vi kan si dette arrangementet var stor suksess (selv om noen av dere fikk noen ekstra rundturer). Jeg tror det var få som hadde ventet seg så stor trafikk som vi fikk her og dette skapte ekstra problemer. De fleste kontrollere i Norge er i dag vant med å håndtere 2-3 fly samtidig. Vi har hatt for få arrangementer i det siste og dermed ikke fått nok trening på stor trafikk. Men jeg tror de som var med i går fikk en verdifull praksis.

VACC Norway vil fra nyåret starte et adskillig tettere program enn vi har vært vant med med forskjellige arrangementer minst 1-2 ganger i måneden. Men dette får vi komme mer tilbake til.

Av ting vi bør ta med oss til neste flyin, er bl.a:

1. Bedre fordeling av posisjoner i henhold til vanskelighetsgrad og controllers erfaring

2. Briefing for controllere forut for flyin

3. Bedre innarbeidede prosedyrer for departure og arrival, handover og kommunikasjon mellom controllere

4. Reserve-controllere slik at controllere kan ta korte pauser innimellom

Selv var jeg for øvrig en snartur innom i går kveld og tok over ENOS_CTR en etter Jonas Rettum. Av en eller annen grunn funket ikke mikrofonen, så det ble med tekst dessverre.

Igjen, takk til alle som bidro til dette arrangementet og spesielt takk til alle dere som har kommen med innspill under denne tråden. Neste gang vil det nok bli enda bedre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Gutter og ATC Litt synspunkter fra min side uten å henge noen ut skjønner godt at det ble veldig stressende med så mange i luften samtidig

Kjempe Fly inn startet selv fra ENGM som KNT5059 Squawk 4420 Syntes GRN på ENGM var veldig treg til å besvare oppkall det samme var ENBD har mistanke om at de som brukte RW ble prioritert først , syntes selv at voise til tider er så dårlig at jeg vil velge txt for å unngå misforståelser

ENBO app cleared meg for ILS 6000 fot hørte ikke mere fra han og måtte omtrent stupdykke for å treffe stipen der nede , vær ops på har de begynt å ta en pilot ut av STAR rute så får de fullføre flighten og og ikke forvente at en pilot skal starte desent på eget iniativ

Ellers må CTR line opp flyene før nedstigning og holde seperasjon så de kan komme ned i tur og orden,dette burde blitt gjort i fra trondheim CTR da han så trafikken som kom

Trenger ikke noen svar på dette innlegget ville bare si litt om min mening håper det ikke var for personlig mot de som satt på ATC plassene men ta det heller som en ide til neste gang :-)

MVH Robert Hulthin

hjelp nå kommer de vel og tar meg, ......fly on .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais alle sammen!

Takk for en kjempe flott kveld i går.

For meg gikk fly-In`e nesten helt smertefritt. Det eneste jeg vil legge til er at man neste gang må tenke mer på hvilke personer som egner seg på de forskjellige posisjonene. Jeg merket blant annet at vedkommende på Bodø Approach hadde problemer som Arnt sa. Vedkommende var veldig uklar på voice som igjen skaper kaos og endel av forsinkelsene. Hadde approach vært tydeligere hadde nok alt gått litt raskere. Dette bør man kanskje tenke mer på til neste gang. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag

Forresten, hvem var BU636? Vet at han er en bergenser iallefall, og en hyggelig type!

Vel Daniel, riktig nok så er jeg Bergenser, bor i Os hvis du vet hvor det er.Ligger bare 1.5 miles outbound ENBR SouthWest.Men pappa bor i Bergen.

Du da, hvor bor du?, og hvor gammel er du?

----------------------------

Med vennlig hilsen

Dag Christer Kristoffersen

Send en mail da Daniel.

SK331sas@hotmail.com

Til alle sammen ha en riktig GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Robert Hulthin:

Kjempe Fly inn startet selv fra ENGM som KNT5059 Squawk 4420 Syntes GRN på ENGM var veldig treg til å besvare oppkall

Joda, jeg var treig der. Det var bare det at når jeg holdt på å skrive til deg (og andre piloter på tekst seff.) så var det samtidig 3 fly på RW som purret på clearence.

Alt for mye ansvar, og som sagt, vi er ikke vant til flyin (ikke jeg iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...