Gå til innhold

Dårlig med ATC ???


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle

I går søndag 10/6 var det godt med ATC i Norge. ENOS_V_CTR, ENGM_V_APP, ENBD_V_CTR, ENBO_V_APP, ENTR_V_CTR. Mye trafikk i nord og etterhvert kom det også trafikk sørover. For egen del satt jeg som ENTR_V_CTR og beklager at jeg fikk problem med servere og egen maskin(PC) etter hvert, slik at jeg måtte avbryte hele kvelden. Det var synd for LN-MPK som desverre ikke kom seg i lufta. Til deg får jeg bare si, prøv en gang til, ikke gi opp. Det er desverre slikt som skjer av og til. Synd også for de som var på tur til/fra Trondheim, men jeg får komme sterkere tilbake.

[ 11-06-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Halvorsen:

Hei alle

I går søndag 10/6 var det godt med ATC i Norge. ENOS_V_CTR, ENGM_V_APP, ENBD_V_CTR, ENBO_V_APP, ENTR_V_CTR. Mye trafikk i nord og etterhvert kom det også trafikk sørover. For egen del satt jeg som ENTR_V_CTR og beklager at jeg fikk problem med servere og egen maskin(PC) etter hvert, slik at jeg måtte avbryte hele kvelden. Det var synd for LN-MPK som desverre ikke kom seg i lufta. Til deg får jeg bare si, prøv en gang til, ikke gi opp. Det er desverre slikt som skjer av og til. Synd også for de som var på tur til/fra Trondheim, men jeg får komme sterkere tilbake.

[ 11-06-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

Hei!

Det gjør ingen verdens ting Einar! Slikt skjer.

Vi møtes vel online senere håper jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff titti !

Dette var da litt av en runde [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kan kun svare for meg selv, dvs som fraværende ATC, at jeg må nok skylde på jobb og lite/ingen disponibel fritid til FS, iallefall ikke for tiden [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Dette kan jeg bare beklage, men håper selvfølgelige å kunne komme sterkere tilbake til høsten.

Med vennlig hilsen

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til de av dere som fremdeles husker meg: Takk for sist!

Som permittert Event Coordinator i VACCN har jeg vært aktiv i miljøet i noen år (både som pilot i SVA og controller), og har sett frekvensen på online-flyging og kontrollering svinge sterkt.

Som Eirik nevner, er sommeren generelt en dårlig tid for flyging online. Konkurrerende fritidssysler blir mer forlokkende enn en kveld i cockpit eller bak radarskjermen. Erfaring viser imidlertid at når regnværet slår til i juli (i hvertfall her på vestlandet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) kommer flere og flere tilbake.

VACCN har etterhvert fått en stor og MEGET kvalifisert medlemsmasse. Norske kontrollere holder et høyt nivå, og stadig flere tar også oppgraderinger til C1/S3.

Da jeg begynte å fly online, følte jeg at det det generelt var god dekning i Norge. Det var som oftest et par CTR på samtidig om kveldene. Online trafikken var også høy, og var for en stor del innenriks.

I den senere tiden virker det for meg som om flere og flere av våre norske svært dyktige piloter har tatt steget ut i den store verden. Dette synes jeg er en flott utvikling, da jeg selv liker veldig godt å fly ut i den store verden, måtte lete frem nye kart og gjøre nye bekjennskaper i FS-miljøet. Denne internasjonaliserings-trenden er en naturlig utvikling - etter at man har blitt godt kjent med asfalten på 01L får man lyst til å se litt mer av verden.

Når norske piloter drar ut i verden, blir det ofte de sentrale flyplassene i Europa (EGLL, EDFF, EHAM, osv) som blir destinasjonen, foruten våre kjære naboland. "Problemet" for norske kontrollere er at Norge og vår største hub ENGM ikke kan sies å ha samme tiltrekningskraften på utenlandske piloter som f.eks. EGLL (Heathrow). Derfor blir Norge lett en nettoeksportør av internasjonale flyginger.

Dette er beklagelig for norske kontrollere som får mindre trafikk (og som derfor kanskje er mindre online), som igjen medfører mindre ATC for de av de norske pilotene som velger å fly innenlands. Dette er ingens feil - men det er et konkret faktum som vi kan arbeide videre med.

To viktige spørsmål blir da:

-Hvordan kan vi gjøre det mer attraktivt å fly online i Norge for utenlandske piloter?

-Hvordan kan vi best promotere (reklamere for) flyging i Norge?

På disse problemstillingene ønsker jeg å spille ballen over til alle mine gode kolleger i FS-miljøet. Alle forslag mottas med takk, enten her eller privat på email (frode@maeland.com).

Forøvrig er undertegnede et godt eksempel på en inaktiv controller. Jeg har dette halvåret bodd et annet sted enn ISDN-linjen min, og har derfor knapt vært å se på nettet. Til høsten er jeg tilbake igjen, og fra august (eller før) bør dere se opp for LN-FMS / SAS117 / ENSV_V_CTR [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

 

-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...