Gå til innhold

Gardermoen på NRK TV


Frode Skjennem

Anbefalte innlegg

Der var det over, og egentlig ikke noe særlig og se spør du meg, elendig teknisk kvalitet (tydelig preget av at opptakene var laget med konsumentutstyr, bildene var mere ute av fokus og feilekspornerte enn når jeg vimset rundt med kamera for lokal-TV i 13 års alderen).

Innholdsmessig var det også en skuffelse synes jeg, litt rotete og vingling frem og tilbake, at teksten på ATC'n var delvis helt på tryne er også en ting (f.eks. når Iran Air fikk clr for push and start så var teksten "Klarert for avgang")

Jeg har en mistanke om at denne var laget av entusiaster uten utstyr og penger (husker ikke hvilket selskap som hadde produsert den, men var et forholdsvis ukjent for meg ihvertfall).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nokk ikke de letteste å tilfredstille Tarjei. Men for vanlige dødelige personer var det nokk greit å få se hva som foregår i kullissene. Rart at de sivile tollerne lot seg filme,

for dem skal jeg nokk titte ekstra etter, ved neste andkomst.

Ellers må jeg få si at 747 fra Iran tok en " spenstig " Take off.

Etter så lite med flyforing gjennom TV ruta så var det greit nokk. Det er jo ikke alle som bor så nære en flyplass.

Frode.

P.S Tok det opp på video, men noen reprise tviler jeg på.

------------------

Frode Skjennem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei...

Det er ikke alle mennesker som skjønner flyspråket og veit så mye om fly/flyvning som vi flysimmere gjør. Derfor prøver N.R.K å lage programmer som alle kan ha glede av og forstå.

Tenk om de lagde et program om et tema som du ikke visste en dritt om, men du synes at programmet så intressant ut, så du bestemte deg for å se det. Hvis de da brukte masse faguttrykk o.s.v og du ble sittende og ikke skjønne bæret, ville du nok slått av tv'n etter hvert...ikke sant?

Filmingen var nok ikke så god at det gjorde noe, men det kunne vært verre.

Innholdsmessig må jeg si at N.R.K fikk med seg mye på 50 minutter.

 

-Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet ga meg assosiasjoner til den britiske Heathrow-serien "Airport" som gikk på TVNorge... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mon tro hva som var best...

Må også bare nevne at stillingen "flyplassprest" hadde vært en ypperlig stilling for en kristen flyentusiast [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mye pussig på lønningslista til OSL gitt!

mvh Håkon

 

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas: det var ikke NRK som hadde produsert den, og takk og pris for det ellers hadde lisensen hengt i en tynn tråd (dvs. det gjør den allerede, men tråden hadde sikkert røket dersom dem med alle de pengene ikke hadde hatt råd til bedre utstyr [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

Ellers må jeg si: den var OK og se på, men ikke mere heller.

Og at dem ikke stapper inn med en haug med fagutrykk er greit nok, men og ikke vise noe særlig i det hele tatt, og oversette direkte feil er noe dritt som gjør at utenforstående skjønner enda mindre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og hvorfor er ikke hr Lundarvollen med i det profesjonelle miljøet når han allerede som 13-åring gjorde det like bra? (Jeg kan ikke huske å ha sett navnet på en eneste rulletekst.) Joda, Tarjei, jeg vet at utstyret har forbedret seg fra du var 13, men kanskje noe av poenget for de som produserte var å la det se litt "rått" ut, for å få fram nettopp det å være "on site". Hos meg gikk denne effekten hjem.

Jeg syntes programmet absolutt var severdig, og ga mange interessante glimt bak fasaden. Vi passasjerer observerer jo at alt normalt flyter greit på Gardermoen. (Jo, jeg har hatt en del venting like etter åpningen, men det har bedret seg.....)

Roald

[Edited by Roald Hansen 31-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald: jeg jobber faktisk som profesjonell TV fotograf / redigerer i et selskap som heter Nor-Rec, du vil se navnet mitt på rulleteksten til bla:

LO's landsvideo (50 års jubileum eller noe sånt, er igrunn ikke sikker siden alt jeg gjorde der var og ta noen opptak)

SELMERS nye presentasjonsvideo tatt opp når dem bygger Røkkes nye bygg i oslo

NRK's ut i Naturen (vi har laget 4 programmer der, tror 3 eller evt. 2 av dem fortsatt ikke er sendt, kommer ganske snart nå)

WEIFA's nyeste presentasjonsvideo.

+ mange andre store og små tv produksjoner (jeg har bla. tatt og endel hundre nyhetsinnslag for tvnorge på den tid dem laget nyheter selve)

Vel, dette ble litt mye utenomsnakk (nevnte jeg forresten at jeg til daglig flyr rundt med et kamera til 240.000 kr, som ble kjøpt nytt for 3 måneder siden, og redigerer på datautstyr til noen hundre tusen ?)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men alltid som skrytepave [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg vet også at N.R.K ikke produserte det programmet.

Det jeg mente å si var at: N.R.K prøver å sende programmer som alle kan ha glede av og forstå.

...hadde dårlig tid da jeg skrev meldingen.

Oversettelsen var feil, men folk som ikke veit noe om fly og ikke jobber i bransjen forsto nok hva som skjedde og det var poenget.

Håkon: Enig med deg. Dette programmet minte veldig om "Airport"-serien som gikk på TVNorge.

-Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett programmet på video, og det var interesant.

Begriper ikke at noen her alltid skal syte og klage...

Den spesielle kameraføringen og raske skifter passet utmerket inn i det hektiske miljøet på flyplassen.

Hva betyr det om noe atc eller klarering var litt merkelig så lenge folk flest fikk et godt inntrykk av dagliglivet på Gardermoen,hvilket var hensikten.

Men jeg er enig i at programmet var som tatt ut av airport-serien fra Heathrow, uten at det spiller noen rolle.

Mvh

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas: jo det kan hende jeg er skrytepave, men kom ikke her og si at ingen provoserte det frem.

Og for at ALLE med suppe i huet skal få med seg hva jeg jobber med:

Jeg jobber hovedsaklig som tv fotograf/redigerer, jobber deltid med og reparere datamaskiner, har jobbet i den profesjonelle tv bransjen siden 13 års alderen (ikke begynne og diskuter dette igjen, dem som var vekk ved forrige diskusjon, hold kjeft nå likevell).

Ellers har jeg tatt noen avstikkere av og til, og jobbet med annet i mindre perioder (bla. data, papirtrykk, modell helikopter osv).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg blir nesten flau av å lese i denne diskusjonen !

Trodde ikke det var så problematisk å kunne se et TV program, uten å glede seg over innholdet. Jeg så det selv igår, og syntes det var en glimrende innsikt bak kulissene på Gardermoen. Om det ble gitt klarering til push back eller take off, og det ikke ble riktig i teksten , det er da vel ikke en grunn for å gå å henge seg. Og om kameraføringen var sånn eller slik, hjelp, det tenkte ikke jeg på. Og serien fra Heathrow, den ser jeg gjerne flere ganger ! Kjempebra !!

Svein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..lurer på hva slags kvalifikasjoner som er nødvendige for å få jobben som "rullebanefriksjons-tester"? Ser for meg DET som en bra karriere, f.eks. brøle ned stripa på en 1000-kubikkers sykkel, og hvis du tryner når du bremser, må flyene snu og lande en annen plass... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

[Edited by Håvard Sande 31-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg at det kunne kanskje vært stilig med en norsk utgave av Heathrow-serien, da fra Gardermoen? Det er i hvert fall nok av problemer å spille på! Noe for dem som er lei av Hotel Cæsar og Offshore og den pakken? (som jeg av reint prinsipp ALDRI har sett på!)

Vil forøvrig henstille til hr Lundarvollen å vurdere noen av sine innlegg noe mere kritisk. I andre media finnes det ofte en Ignore-funksjon, kunne kanskje ha vært nyttig også på flightsim.no?

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizann!

Noen som så på "Heatrow" i går, da?

Kanskje ikke så dumt å lage et "Gardermoen."

Hvis noen klarer å overtale Tarjei, da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Han kunne jo laget et program som var like bra som det på lørdag som 13-åring, så dere kan jo bare tenke dere hva han kan få til nå...

Frode: Dette ble jo en diskusjon om fly/flyvning, riktignok et tv-program, men disse sidene heter jo diskusjonssider, så jeg skjønner ikke hva som er galt med en liten diskusjon i ny og ne.

Det er bare gøy [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ha en god ettermiddag.

-Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke sendt så mye flyrelatert på NRK så jeg er rimelig godt fornøyd med programmet. Men en ting jeg lurer på er følgende: Når Iran Air 747 tok av så virket det som det tok en halv evighet før han fikk tatt opp hjula. Jeg trodde nesten kapteinen hadde glemt dem. Var det andre som så det samme? Var han sent ute eller er det mitt vaktsomme blikk som slo feil???

Mvh

Atle Svanberg

LN-ABS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gear up-posisjon skal settes med en gang piloten som ikke flyr melder "positive climb".

Det er voldsomt med drag med hjul hjul nede, og starten av stigningen er kritisk i forhold til å øke farten for sikker stigning. Den kan hende at de var litt sene med hendelen på akkurat det opptaket?

Ellers er det jo mange og tunge hjul som skal trekkes opp, og hydraulikken må kanskje få tid til å virke på så tunge og mange hjul.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg syntes programmet var bra, men så har jeg ikke jobbet som

"profesjonell TV fotograf / redigerer i et selskap".

Her er Tarjei på'n igjen! Kveruleringen hans begynner nå virkelig å irritere meg. Du verden så mye den mannen (gutten)vet om alt mulig. Kan han ikke klare å holde seg til det vi egentlig skal skrive her, uten hele tiden å rette opp hva folk mener og tror?

Syntes nå at det blir værre og værre i dette forumet.

Er det noen som vet om et annet norsk flighsim forum, hvor man kan diskutere og snakke om flight sim uten all denne "jeg vet alt kveruleringen! " ??

Nå kommer jo snart FS2K, så da blir det forhåpentligvis mere sakelig snakk.

------------------

Have a Nice Flight!

Tor Nielsen

http://home.sol.no/~tornie/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor!

Det siste du skrev føler jeg meg jammen ikke sikker på.

mvh

Ivar

(Men når det er sagt skal vi være såpass romslige at vi også husker at Tarjei er kjapp til å hjelpe "ferskinger" med alle slags spørsmål, samtidig som han har et ypperlig nybegynnerkurs i instrumentflyging. Han har tross alt gjort mye godt for miljøet som mange av oss andre, meg selv inkludert, nyter godt av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...