Gå til innhold

Fornebu Memorial Flyin torsdag 05.10


Frode Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Hei!

Dersom noen av dere som bor i Oslo hører maskindur i det fjerne akkurat nå, er det sikkert lyden av sementblokkene som fjernes fra rullebane 06/24 på Fornebu :-) Forberedelsene til torsdagen er i full gang, og vi regner med at terminalen vil være klar til å ta imot kveldsrushet på torsdag. Vaffelhuset og de andre butikkene vil ha åpent, så det er håp også for dem som ikke liker flymat.....

Det er nå to år siden det siste SAS-flyet tok av fra rullebane 06, helt overraskende for enkelte NRK-medarbeidere :-) Fornebu har en spesiell plass i mange norske hjerter, blant annet mitt, og jeg ser derfor frem til denne kvelden!

Det er derfor en spesiell glede for VACC Norway å kunne ønske velkommen til det andre Fornebu Memorial Flyin førskommende torsdag (051000) kl. 19-22 UTC (21-24 lokal tid).

Denne kvelden vil det bli innført spesielle prosedyrer for luftrommet i Oslo FIR, og kun den vestre rullebanen på Gardermoen (ENGM) kommer til å være åpen. IAP-prosedyrene (SIDs/STARs) for ENGM kommer ikke til å være i bruk.

Vi vil i stor grad forsøke å benytte de gamle publiserte prosedyrene for Fornebu, og det vil til/fra Gardermoen stort sett benyttes vektorering. Vi oppforderer piloter til å benytte sjansen til å besøke Fornebu - Gardermoen er åpen stort sett alle andre dager i året. Det vil ikke bli endringer for andre flyplasser, og vi håper å få til en relativt OK dekning av sør-Norge.

På flyinets hjemmeside (VACC Norway - events - Fornebu....) vil man etter hvert finne både pdf-fil med kart (ASIR/IAL) samt en spesialdesignet sektorfil laget av min kollega Roar Sandøy.

Det vil ikke bli noen registrering for piloter på dette flyinet.

For ATC, vil påmelding skje gjennom å legge seg selv inn på ATC-bookingen til VACC Norway (link på hovedmenyen). Dette vil ikke gjelde for Fornebu-posisjonene, der man fremdeles må sende en mail til flyin@maeland.com

Onsdag kveld vil en ferdig liste over posisjoner og frekvenser legges ut på forumet og sendes ut i mail.

Vi håper riktig mange tar turen til Fornebu denne torsdagen - på fredag er det igjen steinblokker og hvite kryss som vil prege Fornebu...........

 

Med mimrende Fornebu-hilsen

-Frode

 

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornebu memorial 1999 var kanskje det best besøket i historien. Jeg satt selv som ENOS_CTR og det var opptil 20-30 fly med ENFB i flightplanen. Skikkelig gøy! Det beste var kanskje at folk brukte alt av det som fantes av flyplasser. Skien, Sandefjord, Rygge, Fargernes og Gardermoen i tillegg til Bergen, Stavanger og Trondheim + noen utenlandske.

For et år siden var Fornebu fortsatt friskt i minnet men jeg håper aktiviteten blir minst like bra i år! Regner med at jeg ikke er den eneste som får flashback når 737'en nærmer seg Drammen VOR før en legger over på en turn inn mot ILS på heading 059, intercepter GS og etterhvert passerer Asker NDB.

Et tips kan kanskje å plukke frem FS98 med godt gammelt Norway98 scenery for anledningen. Husker jeg ikke feil var det en BGL-fil med navnet mistake.bgl som legger tilbake Fornebu og tilhørende radiofyr til pre 8. okt 1998.

Lykke til og velkommen!

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

[Endret av Tore Sætre 02-10-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fornebu-posisjonene for torsdagens Fornebu Memorial Flyin er nå fordelt:

ENFB_DEP 119.65 Stian Storengen Olsen

ENFB_APP 119.97 Frode Mæland Strand

ENFB_TWR 118.10 Tore Stabell Kulø

ENFB_GND 121.70 Christian Håkonsen

Forøvrig er det INGEN som har lagt seg inn til noen andre posisjoner på ATC Booking. Jeg trenger minst ENOS_CTR og ENGM_APP (hint hint).

Sektorfil for flyinet er nå lagt ut for download. Roar har laget en spesialversjon av AMDT33 (Takk, Roar!!). I denne er FBU VOR, 4 NDB og FBU RWs lagt inn. I Norway 98 finnes imidlertid bare ILS til 06 og 24 (ikke FBU VOR).

Et ENFB TMA er opprettet. Dette "stjeler" mye av den sørlige delen av det nåværende ENGM_TMA. Pga. dette vil det sannsynligvis bli active runway 19 (den nåværende 19R) på ENGM, med spesiell SID hdg 120 fra 300 AGL til 7000, deretter videre ruting.

RW er nå gjeldende voice-program i Norge, og vil også bli brukt under morgendagens flyin. Dette blir den første testen med litt belastning på serveren - satser på at det går fint.

Mer info, inkludert kart og ny sektorfil finnes på eventsidene.

 

Velkommen til flyin i morgen!

 

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som fortsatt har karter for enfb og kan gi meg noen data ?

Jeg tenkte å legge inn ihvertfall fbu vor i PS13 slik at jeg kan ta en lowpass ikveld etter avgang ifra engm elns, kanskje jeg legger inn hele flyplassen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det jeg trenger er koordinater og frekvens for fbu vor, har dere data for threshold og enden av rwy04 samt ils info for begge banene tar jeg den også (kan da legge inn hele flyplassen).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tarjei!

ASIR og IAL kart er tilgjengelig for download på flyin-hjemmesiden (VACCN - events - Fornebu....). Der finner du koord for FBU VOR samt stands m.m. Mulig du også klarer å finne koord for 06/24 og 01/19.

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei!

Jeg har myst litt på kartene, og har funnet følgende (med alle MULIGE forbehold!) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

FBU VOR/DME: 112,9 N59 53,9 E010 37,0 70ft

Treshold 06: 109,7 N59 53,2 E010 35,2 11ft LLZ59deg GS3deg

Treshold 24: 110,9 N59 54,0 E010 38,0 53ft LLZ241deg offs GS3,6 deg

Dette er basert på amerikansk øyemål, men det duger kanskje??

Og Ivar, kartene finnes der, de - klikk deg via Events til Fornebu Memorial Fly In og titt nederst på siden.....

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk John, det ser ut til at denne sida ikke fungerer helt dersom

man kjører via proxy, ved dirkete tilkobling fant jeg det ja.

Til familien Elde, så er dette kun virituelt flyin på flightsim,

du vil nok ikke se så mye spennende ute på snarøya i kveld..

Dersom du vi være tilskuer alikevel kan man prøve med

programmed WhazzUp som ligger i filbibloteket her på

flighsim.no, du vil da ikke se flyene, men trafikken, flightplans

etc....

VBX119

------------------

Ivar Nygård

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Endelig litt tilbakemelding ang. Fornebu...

Først av alt takk til alle som stilte opp!!!!!! Dette ble et flott arrangement, med mye trafikk hele tiden. Dessverre var det litt få kontrollere, men de som var der gjorde en utmerket jobb!!!

Det var i perioder lang kø inn til Fornebu, og vi hadde i overkant av 50 landinger i løpet av 4 timer. I løpet av samme tid var det ca. 20 departures. Det pågikk også en del aktivitet på Gardermoen, som for anledningen bare hadde en rullebane operativ, og kjørte med spesielle prosedyrer.

Det var generelt lite lag-problemer denne kvelden. De som brukte NE-USA hadde litt problemer, mens de som brukte europeiske servere (SATUK, C-Europe) stort sett slapp unna de fleste problemene.

Så til voice. Selv opplevde jeg INGEN problemer med voice dette flyinet, og hadde god kvalitet på lyden nesten uten unntak. Dette er en ny erfaring i flyin-sammenheng, og er forhåpentligvis en indikator på at RW fungerer mye bedre i flyin-situasjoner. Personlig synes jeg det var en nytelse å kunne kontrollere på voice hele kvelden uten noe trøbbel. Er takknemlig for tilbakemelding på voice denne kvelden.

Nå som sementblokkene igjen er tilbake og den siste vaffelen fra vaffelhuset på Fornebu er spist, er det et helt år til neste gang flyene igjen gjør 06/24 utrygg for gravemaskinene. Velkommen tilbake da...

Inntil den tid får vi kose oss med de andre flyplassene i Norge. Allerede førstkommende søndag (151000) er det Gardermoen Flyin (der Vaffelhuset også har avdeling....), og jeg håper riktig mange tar turen innom denne kvelden. Jeg vil trenge en god del kontrollere denne kvelden, dere kan melde dere på via ATC Booking på VACC Norway sine sider (link i signatur).

 

So long, Fornebu!

 

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...