Gå til innhold

En liten FS2K tur :-) (Lang..)


Thomas Presthus

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Tenkte jeg ville dele en tur jeg hadde i dag Lørdag 23/10 med dere. Turen ble gjennomført i FS2K...

For de av dere som mye heller liker FLY! - har Tarjei Lundarvollen lagt ut en fin historie om sin egen tur..

Your choice! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

---------------------------------------------------------------

Det er Lørdag formiddag - klokken passerer 12:00.. telefonen begynner å ringe, det var fra crewkontoret. De hadde lite piloter denne dagen, så jeg var nødt til å steppe inn på turen fra Boston til New York. Jeg gjorde meg klar, på med dressen og opp med kofferten - inn i bilen, en Merzedes SLK for dagen. Turen er egentlig gjordt på 10 minutter, men siden det var ett skikkelig rush på motorveien denne dagen, tok turen 20 minutter. Klokken 13:05 var jeg på flyplassen, parkerte SLK'en i det nybygde parkeringshuset. Gangen bort til terminal 3 var unnagjordt på 2 minutt - da jeg ankom terminalen dro jeg frem adgangskortet og gikk inn døren til crew_møte_rommet. Der møtte jeg min utvalgte styrmann - en 32 år gammel hyggelig mannskikkelse. Vi satt oss ned rundt bordet og tok oss en god kopp kaffe. Været ute var det ingenting og utsette på. Det var nå ca 45 minutter før flyet skulle forlate Boston. Jeg og styrmannen gikk og småpratet litt ned til metarkontoret der vi skulle motta dagens værmelding. Han fortalte at kona hadde brekt beinet... jeg synes jo ikke noe om det. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Da vi ankom kontoret var det endel crew folk der allerde, vi var faktisk nødt til å vente litt før det var vår tur... endelig.. der var det i boks. Klart vær den første delen av turen, mens det var skyet over New York, det var visst også endel vind - de kallte det "rester" av orkanen "Irene". Jaja, tenkte vi, dette skal nok gå bra. Vi gikk nå litt bortover gangen mot Flygeplans kontoret, der var det nesten ikke folk å oppdrive så vi fant oss en PC og begynte og plotte inn ICAO koder; KBOS og KJFK - vi fikk en fin kystrute med 4 "veipunkter". Vi skulle fly i FL200 p.g.a. vekten. Jeg sendte ut styrmannen til flyet, (Beech King Air 350) mens jeg selv gikk for å hente passasjerlisten. Det viste seg visst at vi skulle frakte Boston's eget is-hockey lag; Boston Bruins. De skulle spille bortekamp mot New York Rangers denne ettermiddagen. Da dette var fikset, begynte jeg å gå ut mot flyet, da jeg ankom drev faktisk styrmannen sammen med en mekaniker fra selskapet "Beech Mekk A/S" og sjekket flyet visuelt - jeg spurte om alt gikk bra, og fikk et klart "JA" tilbake. Turen gikk inn i en varm og god cockpit, jeg satt meg ned, tok av meg jakken og satte på strømmen.

Etter en 5 minutters tid kommer styrmannen inn, han setter seg ned i høyre setet. Jeg var da i fullgang med å plotte inn flygeplanen i vår nye FMC/GPS. Flyvertinnen kommer plutselig inn den åpne døren og spør om vi er klare til å motta passasjerene - vi sier at det er OK. De 17 passasjerene begynner ombordstigningen.. og etter 10 minutter er alle på plass.. vi får beskjed fra flyvertinnen. Hun lukker forsiktig igjen cockpitdøren og begynner med safetey briefing. Vi er klare til å dra! Styrmann kaller opp Delivery og får klarering akuratt slik vi ønsker den - "Logan 2 Departure - flightplan route FL200 squawk 0223". Vi plotter inn transponder koden og kontakter ground. Vi får der beskjed om å starte og taxe til 33L. Vi starter motorene, og begynner forsiktig å taxe den smekkfulle Beech'en mot bane 33L... - etter 3 minutt med taxing bak en British Airways B777 er vi endelig på plass ved holdepunktet. Vi hører på radion; " Speedbird 030, clr takeoff 33L, winds calm " - og etter at den har begynt å rulle; "N700MS, line up and wait behind the departing 777", vi gjør som vi får beskjed om. Idet vi ser den nydelige 777 forsvinne opp mot himmelen får vi startklarering og begynner umiddelbart å rulle.. vi presser den lille kjerra, og ved 110 knop løfter vi nesa, propellene skriker idet vi løfter opp understellet. Jeg kobler inn A/P ved 1000 fot - derfra flyr den ruten nedlangs østkysten. Vi får i 3000 fot beskjed om å fortsette på angitt SID og kalle Boston-Departure på 133.00. Det gjør vi og får beskjed om å stige til FL200 med høy fart - det ville i dag si 260 KT TAS. Vi passerer noen lette skyer i FL140 - da får vi også beskjed om å kalle Center. Fra Center får vi bare klarering videre sydover i FL200.

 

I det vi nærmer oss New York, kjenner vi den ventede vinden suse rundt flyet, den indikerte 23 knop fra nordvest. Det begynte også å bli ganske overskyet, og litt yr i lufta. Vi kontaktet New York Center og fikk klarering ned til FL100 og redusering i farten ned til 240 KT TAS. Vel nede i FL100 blåste det skikkelig, det humpet og spratt hele veien.. skikkelig vrient og holde stø kurs, selv med FMC. Center'et ba oss kalle New York Apporach på 127.40. Derfra fikk vi beskjed om å synke ned til 7000 fot og følge heading 130 - det skulle føre oss til landing på bane 04L. Vi kom ned mot 7000 fot og kom oss endelig under skydekket som var ganske så tykt denne dagen. Vi passerte JFK på østsiden og styrmannen fikk den i syne, han kalte opp den hyggelige karen på approach og lurte på om vi kunne utføre en visuell landing.. p.g.a. stor trafikk var dette umulig sa han.

Så vi fortsatte på hdg 130 og fortsatte og synke til 5000 fot, vi var nødt til å redusere farten til 210 KT TAS nå. Styrmannen plotta inn JFK-VOR på 115.90 og vi fikk umiddelbart kontakt - det var nå klart for en VOR/DME approach til 04L. Vi skulle svinge 270 grader fikk vi beskjed om.. og vi gjorde så, planen var da at skulle vi passere ett punkt som het; "REEFKO" som lå 6.0 NM fra flyplassen, i det vi passerte dette skulle vi svinge inn mot final approach som ville si ca 40 grader.

Når vi nærmet oss "REEFKO" - sa controlleren at det nå var tid for å kontakte JFK Tårnet på frekvens, 123.90. Vi sa, hadet og takka for hjelpen. På 123.90 rapporterte vi 6.0 NM VOR/DME 04L og farten som nå fint reduserte seg selv til 170 KT. Vi fikk klarering til å lande med vinden fra 360/26. Hjulene ble forsiktig senket ned ved 3 mile final, og approach flaps settings ble satt.......... swooosh.. vi passerer threshold og jeg setter den ned.. ikke akuratt pent og rolig, men det skulle bare mangle i 26 knops motvind. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi svingte av rullebanen og kontaktet ground, derfra fikk vi beskjed om å taxe inn til parkering J120 - som er en spesial laget Commuter utgang. Vi ankom gaten, og slo av motorene.. vi kunne høre flyvertinnen ønske passasjerene en riktig god dag osv..

Sånn - det var det... turen gikk så og si på rute. Nevnte jeg at Boston Bruins vant 5-2! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

----------------------------------------------------------------

Mvh

Thomas Lorentzen

(Bilder fra turen vil komme på http://www.intrapoint.no/fs2000," TARGET=_blank>www.intrapoint.no/fs2000, senere)

[Edited by thomas 23-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...