Gå til innhold

Min lille drømmeverden...


Åge Olsen

Anbefalte innlegg

Madammen sier at hun og poiken skal på besøk til noen bekjente i kveld. "Flott" tenker jeg...da kan jeg gå inn i min lille drømmeverden i fred og ro..

Når jeg hører bilen kjøre ut av gården er jeg snar med å sette meg godt til rette "i cockpit". Etter en kort tenkepause er turen bestemt: Molde - Gardermoen.

Ingen ATC online på PC i kveld, så jeg kobler opp og ned SB for å hente real weather. Som vanlig sitter jeg i favoritten, 737-500 med OMR`s panel. Vi (selvfølgelig har jeg en usynlig styrmann ved min side..) gjør alt klart der framme, og tar "before start-check". Etter en stund melder tårnet at vi er klarert av Vigra og Trondheim via SID xxx., deretter dct MES. Vi programmerer og ber om taxi. Mens vi rusler bort til 25 kommer flyvertinnen inn og melder "cabin clear". "Takk skal du ha" sier capt. Olsen høflig... (Jeg har mistanke om at jeg noen ganger helt ubevisst snur meg bakover og snakker til bokreolen..)Hmmm... betenkelige symptomer.!!

Vi liner opp og melder ready. Rolling. Mens jeg følger med speed kan jeg formelig "høre" 80kt, V1.. rotate, fra min høyre side...

Så klatrer vi da...gear up, flap 5, speed check, flap 2, flap up, ja dere vet.... Seat belt sign off.... After take-off check..

Ut av SID`en setter vi kurs mot MES. Minsker klatrevinkel og øker speed straks vi er over 10000. Nå er tiden inne for en røyk. Og en kaffekopp som jeg selvfølgelig har fått av flyvertinnen. Har hatt samme crewet lenge nå, hun vet at jeg ikke liker te..Hun spør ikke engang..

Fra Oslo får vi inbound dct MSK for landing 19R. Vectors.

Går ned etter beste evne, (må justere desc.-rate litt for å "treffe" riktig høyde før ILS..)

Ny check, app.speed,vi flapser på mer og mer, gear down, og vi får inbound turn og clrd ILS 19R.

Når etablert er det siste check, (her også "hører" jeg styrmann bekrefter etterhvert som jeg ramser opp..)

Uff da,det ble en 3-punkts det...men ikke så ille. Ville neppe fått "sydentur-applaus" for den, men skitt au.

Vi taxer bort til anvist gate, mens vi tar clean-up.

Når stillheten senker seg og samtlige har forlatt flyet, rusler jeg inn på stua, åpner en lettøl og finner en god film på hotellets TV. (Neida...ikke pay-TV).

Kan tillate meg å se en film nå, skal ikke "på" før 1020 i morgen, da til Stockholm.

Ekspertisen sier at vi alle må ta fram barnet i oss av og til, og at det er sunnt å drømme/fantasere litt... Og at alle gjør det, men ikke alle innrømmer det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Det som kanskje bekymrer meg er at jeg som voksen mann sitter slik og til de grader lever meg inn i denne simulatoren enkelte ganger. Men men, jeg er vel kanskje ikke den eneste..? Eller..?

Kapt. Olsen

 

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

[Edited by Åge Olsen 19-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hadde vært tegn på mugg i sikringsboksen, hadde jeg hatt klippekort på "hvilehjemmet" for lengst.

Dette er sunt!

Jeg hører faktisk disse stemmene du "hører". Slapp av, jeg har alle klinkekulene i behold. Dette skyldes Mad Dog pakka fra LAGO. (noen her lurer vel snart på om jeg får reklamehonorar fra dem..) Med denne annonserer flyvertinnene avgang og safetyrutiner. Du må boarde flyet, og da viser et telleverk hvor mange som tar plass, hvor mye baggasje og catering som blir lastet. Crewansvarlig forteller deg når flyet er "pakket og klart", pushback prater til deg, han vinker tilogmed når han trør til side for flyet og gir deg tommelen opp. Når du dundrer nedover rullebanen vil du høre "clamp"..."80 knots".."V1"..."VR"..og så "positive climb"..<G>.."gear up"..Og etterhvert som flaps trekkes inn leser CP posisjonene til dem.

Dette var kun et lite utdrag, Mad Dog er først og fremst en pinlig nøyaktig simulator av MD-serien, med paneler, lyder og fly. A/P, FD og A/T *virker* her, og sammen med EFIS98 gjør meg og "den gale bikkja" daglige lufteturer over hele Europa.

Jeg hadde mistet litt av evnen til å fantasere, men nå er jeg fullstendig i rollen som flykaptein. Mangler bare hatten...

kpt. Johansen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, de fleste lever seg nok GODT inn i rollen som flykaptein (jeg mangler bare 4 striper på skuldra [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), og det har hendt når jeg sitter der og leser sjekklisten for meg selv og får simulert svar i hodet at folk kommer inn og lurer på hva som er galt :-D

Når det er sagt så vil jeg si at jeg kunne ønsket meg muligheten til og fly to og to sammen (altså kaptein og styrmann) via nettet, og slik at man på en skjerm ved siden av seg så vedkommende og hans "cockpit" og at alt av instrumenter og styring ble linket sammen (om vi begge fløy med force feedback stikke så kunne vel stikka beveget seg også når den andre styrte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), da hadde plutselig sjekklistene fått en helt ny betydning igjen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Nei, får våkne igjen og gå tilbake til jobben [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, den pappeske ideen din var neimen ikke dum, noe sånt må jeg kanskje prøve på, eneste jeg er litt i tvil på er hvordan jeg skal få pappesken til og bevege seg i takt med flyet, noen gode råde her ? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo alle kasta ut vannsenga si.Sikkert mulig å få kjøpt en brukt vannmadrass som du fyller og legger under pappesken.

Så kan jo en eller annen stå på utsiden å "skvalpe" litt mens du flyr.

For større realisme kan det lages et kikkehull for "skvalperen" sånn at vedkommende kan følge med på flyets bevegelser.

Dette begynner jo å bli simulering på høyt nivå!

(NB!)Husk bare på å reime monitorene skikkelig fast så de ikke deiser i stuegulvet under event. kraftig turbulens!

(Hva sier du Åge, føler du at du er aleine om disse spesielle symtomene enda?)

Vidar

[Edited by Vidar Øverli 19-10-1999.]

[Edited by Vidar Øverli 19-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tarjei at det morsomst med to. En kveld med en kompis som kaptein er best. Da kan jeg sitte med kartene gi ordrer og knotte litt mens han flyr.

Det hadde jo vært morsomt å lage en to seter cockpit med linkede kontrollere.

Apropos cockpit og dette med å være litt sprø. Vi er ingenting mot de ugifte (kan umulig være gift) som snekrer full motion Boeing cockpiter rundt i verden. Bl.a en som har bygd om en bil!!

http://www.mindspring.com/~dhiggs/cockpits.html"'>http://www.mindspring.com/~dhiggs/cockpits.html" TARGET=_blank>http://www.mindspring.com/~dhiggs/cockpits.html

Savner Kevin Saker sin cockpit som lå på flightsim.com Er det noen som har link til denne.

Begynner å rykke litt her og der når jeg ser disse prosjektene - har plass i kjelleren, men er gift....

Litt off topic - men handler om flygalskap i stua:

Inviterte en gjeng på B-17 aften. Alle måtte ha skinnjakke/uniformslue. Først så vi Memphis Belle spillefilmen. Etterpå så originale dokumentaren Memphis Belle.

Rigget så opp Microprose B-17 simulatoren.(Midnatt).Full tenning og inspirasjon. Alle satt på stoler akterover, og fikk tildelt jobb som pilot - maskinist - navigator- nosegunner -tailgunner osv osv. Joysticken ble sendt på rundgang etterhvert som det ble brann i motoren, tyske fly dukket opp foran - bak. I steden tomme patronhylser på dørken så fløt det ølkorker. Alt ble simulert- også decibel.

En uforglemmelig aften som det går gjetord om ennå - ikke minst blant naboer.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......en kjempediger pappeske midt på stuegulvet, stor nok til meg, en stol, et lite bord, stikke & pedaler samt pc'n.Skjære to "vinduer" i framveggen, stable opp to skjermer på utsiden.Tenkte også jeg kunne kontakte SAS Heavy Maintenance på GEN, mulig de har en scrapped cockpit-dør for en billig penge.

Vet jeg kan skaffe en utrangert vertinneuniform til kona fra Braathen......en av unga på klappsete.....

Dæven salte, snakk om simulering!

....men så kommer kanskje svigers på uanmeldt besøk, der sitter svigersønn inni en diger pappeske midt på gulvet og snakker engelsk med seg selv,...veel..,jeg vet ikke helt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...