Gå til innhold

- Tullete mobilforbud i fly


Tore Sætre

Anbefalte innlegg

Fra Nettavisen i dag:

Mobiltelefoner og bærbare PCer har vært beskyldt for å være en sikkerhetsrisiko i fly, men nå viser det seg dette ikke stemmer. SAS innrømmer at det ikke finnes erfaringer som forsvarer et forbud.

Les mer på Nettavisens artikkel: http://www.nettavisen.no/it_nyheter/76999.html"'>http://www.nettavisen.no/it_nyheter/76999.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/it_nyheter/76999.html

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. lurer på hvordan det er å sitte i et fly med 150 pasasjerer der halvparten har mobiltelefoner? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] .. synes det er plagsomt nok der unger under 10 år driver å spiller av alle de 100 forskjellige lydene/"sangene" de har på mobilen sin.

------------------

mvh

Tom Stian Bjerk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

HELT enig med Tom Stian i at det er direkte ubehagelig å sitte stuet sammen med mennesker som på død og liv må prate med jappenallen sin - ofte om personlige temaer som jeg ikke har noe som helst behov for å bli innviet i....

NSB snakker jo om å innføre mobilfrie vogner, hvis Braathen skulle gjøre det samme ble det vel enda en gardin og dobbelt billettpris for å slippe uvesenet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Egen - og kollegers - uheldige opplevelser viser også tydelig at GSM og fintfølende elektronikk (data, video, lyd og styringssystemer) ikke har noe i nærheten av hverandre å gjøre!

Det er STRENGT GSM-forbud i våre studioer og kontrollrom, og fallhøyden er jo enda større i en flymaskin enn på Marienlyst. Så den sjansen er jeg ikke med på å ta - les bare om Bodø-episoden i Tores nettavislink [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Sist, men ikke minst: I USA er det ikke FAA (luftfartsverket) men FCC (radio- og telemyndighetene) som forbyr mobiler i luften. Dette er fordi en flybåren GSM har stor rekkevidde og selv i passiv tilstand holder datakontakt med en rekke basestasjoner samtidig. Dermed beslaglegger den altfor stor kapasitet på nettet. Vår egen PTT-guru Ole-Jørgen kan sikkert gjøre bedre rede for dette.

Joda, jeg er selv mobilist, men det er absolutt ikke noe savn å være uten på en flytur. Og jeg lover å finne AV-knappen når vi møtes på Lorry neste gang, Tore [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Edited by John A 06-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forsåvidt si at jeg håper på at forbudet etterhvert blir opphevet (selvfølgelig kun om det er forsvarlig). Slippe å bruke telefonen i flysetet for å avtale henting, kunne gjøre en kjedelig flytur kortere ved å ha noen tekstmelding samtaler med bekjente på bakken (eller enda bedre, i andre fly!).

Ang. bli forstyrret av medpassasjerer. Jeg ser ikke helt forskjellen på å måtte overhøre helgeplaner eller forretningssamtaler mellom to personer i setet bak meg i forhold til en person som preiker i mobilen. Bergensere og nordlendinger fortar samtalen like høylydt uansett.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vår egen PTT-guru Ole-Jørgen kan sikkert gjøre bedre rede for dette."

Takk for den John, selv om jeg langt fra er noen guru. Kan jo prøve å redegjøre litt kort om problemet. Det ene er jo det rent "sosiale". Det er ikke særlig hyggelig å ha folk rundt seg som på død og liv må ha "VIP-kosebamsen" til kinnet hele tiden og legge ut om personlige ting til "gud og hvermann". GSM/NMT er helt klart et nyttig verktøy, men det går an å la inngående anrop gå til mobilsvar i noen sammehenger. Ære være restauranter og kafeer som innfører mobilfrie soner.

Det andre er det radiomessige. Når du sitter i en "metallbeholder", f.eks. bil eller fly, reflekteres radiosignalene rundt om inne i "buret". Noe slipper ut gjennom vinduene, men svært mye, spesielt i et fly, svirrer bare rundt i cabinen og lager ugagn, og, etter manges mening, farlig stråling. Derfor er strålefaren langt høyere, også for dine medpassasjerer, under slike forhold enn om du står i friluft med antennen inntil hodet. I tillegg vil disse signalene kunne lage krøll i diverse elektronikk. Prøv å ha på bilradioen neste gang du prater i GSM-en (uten utvendig antenne), eller, for de som har, ha en NMT i nærheten. Tenk at disse signalene også fanges opp av flyinstrumentene. I flykroppen er det hundrevis av meter med kabler (ofte uskjermede) og med GSM-er kanskje bare en halvmeter fra, KAN mye uforutsett skje. Mye av elektronikken i fly er digital og GSM er digital. Hva om det kommer noen pulser her og der som ikke skulle være der? Hvorfor ta sjansen? Dersom du absolutt må ta en samtale finnes det ofte egnede telefoner ombord med utvendig antenne. Da denne befinner seg på utsiden, vil de ikke utgjøre noen strålefare (tenk på Faradays bur). Den sikreste plassen du kan være under et tordenvær, er i en bil fordi stråling/spenning legger seg på utsiden av buret som et skall. Lynet kan ødelegge elektronikk i et fly/bil, men det er p.g.a. at strømmen følger kablene fra f.eks. antennen.

Skjønner godt John A. som forbyr mobiltelefon i studio. Dette er stort problem p.g.a. uskjermede kabler i utstyret. Dersom man lager et skjermbur rundt all elektronikk og alle kabler var HF-tette, ville ikke dette vært et problem, men rent praktisk er det svært vanskelig. Kanskje kunne en utvendig antenne på flyet vært tilgjengelig for disse "viktige" personene.... Bruk mobilvett. Nå som nesten 60% av norges befolkning eier en mobiltelefon, er man ikke lenger så "hip" om man har en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det er ikke vanskelig å "trigge" skribentene ser det ut til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Postingene blir bare lengre og lengre. Men skal vi ikke avslutte snart? I bunn og grunn er det jo flyselskapene, teleoperatørene, og kanskje Statens strålevern som avgjør dette.

Siden jeg fikk direkte kommentarer vil jeg avslutningsvis gi Tore rett i en del ting;

"Grunnen til at audioforsyrrelset høres så godt det at forstyrrelsen kommer inn på en uskjermet kabel, før forsterkeren." og "Min påstand er at det ikke er noen sammenheng mellom audio oppfattelse av støy og den reelle styrke på støy som GSM telefoner sender ut."

Helt riktig, men diskusjonen går på om utstyr lar seg påvirke av GSM, ikke styrken på interferensen. Og da du hører lyd i høytaleren, har GSM-ens digitale signal blandet seg med radioens analoge signal, dvs. radioen er blitt påvirket. Dette er "ufarlig" interferens. Farlig kan det bli når styresystemer for vitale flydeler blir påvirket. Og mon tro om det ikke i flyet er en eller annen form for forsterkere (i alle fall i kommunikasjonsdelen) (her begir jeg meg ut på tynn is [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ).

"Ole-Jørgen: Nå som snart 60% av befolkningen har mobiltelefon burde man kvitte seg med forestillinger om at mobileiere bruker mobilen for å være hip."

Det var mer ment som en spøk, men siden du tar det opp; mange må ha DET merket eller DEN fargen, og da er det mer for å være "trendy" enn telefonens funksjon som teller. Jeg har to unger i utsatt alder (med hver sin telefon), og hva brukes telefonen til blant ungdom, jo, mer eller mindre artige tekstmeldinger, spill og noe "tørrprat" dvs. leketøy. Kanskje litt annerledes med forretningsfolk o.l. (ser mange som leker seg med spill som tidsfordriv), men det går an å avtale henting når du står ved utgangen, klar til å gå ombord. Og som en skrev, fint å ha som tidsfordriv ved å sende tekstmeldinger til "kompiser" i andre fly f.eks. Ok, enig, men dette er jo ikke nødvendig kommunikasjon og bør kunne vente den halve timen flyturen tar.

Da er denne diskusjonen for min del avsluttet her. Vi bør finne andre fora dersom fremtidige diskusjoner sporer slik av, men det er artig med frisk meningsutveksling når tonen er så god og kunnskapsnivået er så høyt som her i sim-miljøet. Ser altfor mye drittkasting i andre diskusjonsfora, derfor holder jeg meg unna.

God flyhelg, og hold GSM-en unna skjermen og lydkablene så unngår du problemer med interferens [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] .

[Edited by Ole-Jørgen 07-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Et annet eksempel; det er forbudt og forbundet med stor strålefare å oppholde seg i nærfeltet til en TV/FM-omformer (dvs. 2-3 m rett foran antennen). Dette kan være utstyr med effekter nede i 100 W.

Det er nok ikke med tanke på de minste 100 W sendere at man forbyr opphold rundt sendere. Forbudet er vel heller ment på sendere med større effekt. P4's sender på Ulriken er f.eks. på 25.000W.

quote:

Effekttettheten blir langt større i et fly dersom f.eks. 100 personer prater i telefonen som gir 1W/2W (1800/900 mhz). Men dette er helsemessige aspekter og ikke flysikkerhet.

Jeg har ikke hørt flyselskaper bruke helsemssige årsaker som argumentet for mobilforbud.

 

quote:

Og til slutt, rent sambandsmessig er det uheldig. Alle GSM-er sender ut regelmessige signaler, "her er jeg", til base-stasjonen. En telefon 10.000 meter opp når utrolig mange baser og beslaglegger dermed mye kapasitet i nettet bare ved å være påslått.

Nå kjenner jeg ikke detaljer i GSM-protokollene men antar at man i teknologien tar høyde for at en mobiltelefon kan nå flere sendere. Jeg tror at jeg med min Dualband telefon har flere sendere i rekkevidde midt i Oslo enn hva jeg har i 10.000 meters høyde over Hardangervidden.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er en del postinger her samtidig som jeg skriver neste innlegg.

Jeg er enig med Ole-Jørgen og kunngjør dette som den siste post'en fra min side.

Mitt poeng er at det finnes alt for mang misoppfattelser med GSM telefoner og den innvirkningen de har på elektronik og radiosamband. Tarjeis innlegg er et eksempel på dette

quote:

Alle kan ved hjelp av en reiseradio, GSM tlf og en vanlig hustlf finne ut hvordan GSM signaler virker inn på elektronikk, legg GSM tlfen ved siden av radioen, slå på radioen og ring på GSM tlfen og du hører det med en gang

Det er forskjell på et analogt audio/visuelt utstyr med forsterker og skjermede kabler i et flyskrog. Det ene har nødvendigvis ikke noe med det andre å gjøre. At det nå kommer frem at det ikke finnes vitenskapelige undersøkelser på at GSM telefoner interferer med fly'ets elektronik gjør at flyselskapets troverdighet faller noe.

Og det er mitt siste ord i saken! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel min personlige mening om denne diskusjonen (og alle andre off topic diskusjoner) er at det bør være greit så lenge det ikke tar helt av (noe det ikke har gjort her enda etter min mening [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

Ang det som gjelder 100w tv sendere, jeg har flere ganger reparert på slike i min tidligere jobb (lokal-TV), og stod en gang rett foran sendepanelet og slo på 150watt ut på senderen, og det tok bare sekunder før jeg hadde kraftig hodepine og følte meg kokt i hjernen, så det er nok ganske farlig vil jeg tro [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Og om ma da skulle være så (u?)heldig og få stå foran en tv sender på f.eks. 25.000 watt tror jeg nesten man ville dø etter ganske kort tid (uten at jeg vet eller har prøvd dette :-)).

Så til diskusjonen ang. hva GSM signaler angriper vs modell helikopter:

Så lenge jeg klarer og blokkere FULLSTENDIG for signalene ifra radio sender til mottaker på helikopteret når senderen og mottakeren står 3-4 meter ifra hverandre (og dette er ikke SÅ ulikt måten et flys autopilot mottar f.eks. vor signaler på), er det virkelig da ingen som tror at GSM signaler kan utgjøre en fare for flytrafikken ?? (og andre ting også, f.eks. store båter).

Og personlig holder jeg helt med Ole-Jørgen og hans fremstilling av hvordan signalene "angriper" kabler som ligger i kmvis i flykroppen, kanskje bare cm ifra der folk sitter med forstyrrende utstyr.

Men som sagt, ingenting er bevist og alt det jeg og andre skriver er jo kun våres personlige tro og mening, så alt er vel egentlig like riktig/galt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff. Ok, bare en aller, aller siste liten kommentar.

"Det er nok ikke med tanke på de minste 100 W sendere at man forbyr opphold rundt sendere."

Opphold rundt stasjonen er ikke så farlig. Jeg skrev opphold foran antennen (om du klatrer opp, som mange mastemontører må gjøre). Det kan være svært helsefarlig, spesielt ved høye effekter (flere kW).

"Jeg tror at jeg med min Dualband telefon har flere sendere i rekkevidde midt i Oslo enn hva jeg har i 10.000 meters høyde over Hardangervidden."

Ja, men i Oslo er utstyret dimensjonert for større trafikk enn på vidda der det kanskje bare er 2-3 kanaler på hver stasjon. Dette problemet kan løses ved utstrakt utbygging, men så er det dette med kostnader kontra inntekter da. Men helt korrekt som du antyder; en GSM (i motsetning til NMT) søker hele tiden (hvert 8. sek. ?) for å finne den beste basestasjonen og genererer dermed trafikk i nettet.

Nei Tore, jeg tror vi avslutter. Nå er vi helt på "Hardangervidda" i forhold til hva forumet er ment til. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], men du kan gjerne få et siste ord....om du vil. Eller mail meg direkte, så slipper vi å være slike "møteplagere". (osoeberg@online.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ingen har latt meg teste og få koblet ifra AP på et fly med et par GSM mobil tlfer, så er jeg fortsatt overbevist om at bare jeg fikk litt tid på meg så skulle jeg klart det, mange påstår at GSM signaler heller ikke utgjør noen fare for modell fly/helikopter (jeg flyr selv ganske aktivt modell helikopter, noen kjenner meg sikkert igjen ifra flyfotoprosjektet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), men hvordan kan det da ha seg at jeg med to gsm tlfer klarer og fullstendig blokkere radiokommunikasjonen mellom radiosenderer som jeg styrer med og mottakeren som tar imot signalene i helikopteret (signalene jeg bruker er PCM signaler og er også "digitale" og regnet for og være ganske så sikre (nå finnes det meninger om hva som er sikrest av vanlig FM og PCM også, men personlig har jeg testet litt på det og er ganske så sikker på at PCM er uhyre mye bedre og sikrere), og veldig ofte på modell flystevner hører man etter en ulykke (det skjer desverre endel ulykker på stevner fordi der flyr alle slags idioter, og når det i tillegg flyr rundt en hel horde med idioter og prater i mobil tlfer blir ikke saken akuratt bedre) at dem har mistanke om at det var en mobil sin skyld at maskinen gikk i bakken (fordi det har vært brukt en mobiltlf idet ulykken skjedde) så klarer likevell ikke forskerne og få til tester hvor det er bevist at GSM tlfer virker alvorlig inn på elektronikk, da er det noe alvorlig galt med forskerne spør du meg.

Alle kan ved hjelp av en reiseradio, GSM tlf og en vanlig hustlf finne ut hvordan GSM signaler virker inn på elektronikk, legg GSM tlfen ved siden av radioen, slå på radioen og ring på GSM tlfen og du hører det med en gang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Nå jobber jeg også deltid som data/radio/tv reparatør i en lokal radio/tv sjappe her og der hender det at når vi har åpnet f.eks. en satelitt tuner og tester den uten metall dekslene på og en gsm tlf i nærheten begynner og ringe så går satelitt tuneren helt bersherk, og det begynner og ule og tute ifra noen av komponentene så lenge det ringer på tlfen.

Nå jobber jeg også litt i samme bransje som John, og selv om vi ikke har mobilforbud i vårt studio så har vi hatt endel trøbbel som følge av GSM tlfer, ikke direkte skader men støy på video/lyd signaler som selvfølgelig er årsak til at du får noe kraftig med kjeft ifra sjefen din når vi jobber med profesjonellt tv [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli mer og mer "off topics", men jeg prøver likevel;

"Vi har prøvd dette med mobil i fly.

Vi la en mobil i bag.comp. og ringte nummeret,vi ringte fra mobilen i flyet og det er ingen tvil om at mobilen slo ut på instrumentene.(ericsson)"

Hmmmm... interesant. Hvordan? Det er vissnok gjort forsøk der det motsatte er "bevist".

Ser også i avisene at det er gjort forsøk med å plassere flyet nær radaranlegg og "bombardere" det med radiostråler uten noen effekt på instrumentene. Dette blir jo helt feil, ref. mitt innlegg ang. skjermbur. Det er stråling innenfra, der kablene og instrumentene er, som er "farlig", ikke ytre påvirkning.

Et annet eksempel; det er forbudt og forbundet med stor strålefare å oppholde seg i nærfeltet til en TV/FM-omformer (dvs. 2-3 m rett foran antennen). Dette kan være utstyr med effekter nede i 100 W. Effekttettheten blir langt større i et fly dersom f.eks. 100 personer prater i telefonen som gir 1W/2W (1800/900 mhz). Men dette er helsemessige aspekter og ikke flysikkerhet.

Og til slutt, rent sambandsmessig er det uheldig. Alle GSM-er sender ut regelmessige signaler, "her er jeg", til base-stasjonen. En telefon 10.000 meter opp når utrolig mange baser og beslaglegger dermed mye kapasitet i nettet bare ved å være påslått. Så det er ikke bare flysikkerheten som det blir tatt hensyn til ved et slikt forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nettavisen i dag:

- Vil ikke endre mobilforbud

Flyselskapet Braathens vil ikke oppheve forbudet mot bruk av mobiltelefoner og andre elektroniske apparater i fly, selv om det ikke er bevist at flyteknisk utstyr forstyrres.

Mer på http://www.nettavisen.no/it_nyheter/77076.html"'>http://www.nettavisen.no/it_nyheter/77076.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/it_nyheter/77076.html

 

I følge denne artikkelen er det til dags dato ikke vitenskaplig bevist at mobiltelefon trafikk interfererer med flyets interne kommunikasjon. Bl.a. i flyprodusentenes egene undersøkelser er det ikke funnet bevist at dette forekommer.

Slik jeg tolker artikkelen er det også opp til flyselskapene om man ønsker å ha et slikt forbud (med forbehold om at at journalisten utrykker seg noe vagt). Om det er opp til flyselskapene om mobil skal forbys skjønner jeg godt tankegangen om at de ønsker å beskytte egne telefonitjenester. Det er ikke tvil om at markedet for telefoner i armsetet forsvinner om mobilforbudet oppheves.

Forstyrrelser på analoge lydsystemer pga GSM er mer ubehaglig enn farlig. Grunnen til at audioforsyrrelser oppfattes så godt i en høytaler det at forstyrrelsen kommer inn på en uskjermet kabel, før forsterkeren. Dette er et ledd i prossessen med å spille av lyd hvor det opprinnelige analoge signalet i utgangspunktet er svakt. Når hele signalet (opprinnelig lyd og støy fra GSM telefon) så blir forsterket høres støyen fra GSM telefonen kraftig ut. Mange konstaterer derfor automatisk at signalet fra GSM telefonen er farlig sterkt.

Min påstand er at det ikke er noen sammenheng mellom audio oppfattelse av støy og den reelle styrke på støy som GSM telefoner sender ut. Lyden vi hører i en høytaler eller mobiltelefon er forsterket støy, blandet med vanlig tale eller musikk.

Jeg er ganske overasket over at det ikke finnes forskning som støtter mobilforbudet. For min del ser det hele ut som synsing fra allmuen og beskyttelse av inntekter (flysete telefoner) fra flyselskapenes side.

Ole-Jørgen: Nå som snart 60% av befolkningen har mobiltelefon burde man kvitte seg med forestillinger om at mobileiere bruker mobilen for å være hip.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

[Edited by Tore Sætre 07-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...