Gå til innhold

Visuell gnd/tower control - mulig?


Anbefalte innlegg

Pro Controller har - slik jeg ser det, en stor mangel. Tower og ground kontrollere burde ha muligheten til visuelt å følge det som skjer utenfor vinduet i flytårnet. Tanken slo meg da jeg brukte tower view i FS98: Hadde det ikke vært mulig å bruke denne funksjonen også om man er kontroller? Tipper det går an å definere "ståpunktet" til tower view'en, og kanskje også i hvilken retning man skal kikke (altså ikke "låse" på et fly som normalt) Da kan man logge seg på en FS98-server som observatør, og følge aktiviteten på flyplassen med egne øyne!

Er det noen som har peiling på FS98 og om det går an å evt programmere en modul som gjør dette f.eks? Er det i det hele tatt mulig, er det evt en ting å foreslå for Microsoft for neste versjon av FS?

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...et alternativ kan jo være å lage en dummy og bruke denne i stedet for å velge fly, og gi denne egenskapen å kunne stå i ro ("i lufta"), og logge seg på som observer i FS98. Da kan man plassere denne dummy'en i eller rett over flytårnet, og bruke vanlige view-funksjoner til å følge flytrafikken.

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er fullt mulig på følgende måte:

1.Du må ha 2 skjermer tilkoplet hver sin datamaskin.

2.Du kopler opp 2 modem til Internett.Det ene med SB og det

andre med PC.Multiplayer i SB og PC på vanlig måte.Da kan

jobbe som CTR TWR og se trafikken i multiplayer i FS98.

Alternativ 2:

Det kan brukes 1 program som heter NAVYG,dette er 1 program

som kan erstatte PC og fungerer både med *.sct filer og med

radarskjerm som i PC.

Da kan du kjøre 1 modem og 1 telefonlinje med både NAVYG

og multiplayer i FS98 koplet opp på vanlig måte.Men din maskin vil da være server for NAVYG og en annen pilot fex. som server

for multiplayer i FS98.

MVH Jan

[Edited by Jan Iversen 04-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

Det er jo kjekt at du mener det er fullt mulig! Men jeg er ikke helt med på hva du mener:

Alt. 1: Du vil bruke 2 skjermer og 2 tilh. maskiner. Hvorfor? Det er jo fullt mulig, så lenge du har en rimelig bra maskin, og stor skjerm (si 17-19 tommer) å kjøre begge deler på en skjerm? Jeg bruker noen ganger både FS med SB og PC samtidig, dette går også greit med 2 parallelle vinduer. Det jeg heller ville gjort, er å bruke et skjermkort som tillater 2 skjermer samtidig, og så kjørt opp FS-bildet på en gammel 14-tommer eller noe slikt. (så vidt jeg vet er dette fullt mulig i Windows) Uansett, tanken på å kjøre igang 2 modem får meg til å fryse litt på ryggen, spesielt med tanke på at ISDN-modemet mitt rekker lenge.

Alt. 2. NAVYG kjenner jeg ikke til, det må jeg sjekke opp. Jeg synes uansett det høres noe tungvint ut at, sitat: "Men din maskin vil da være server for NAVYG og en annen pilot fex. som server for multiplayer i FS98." Dette er vel vanskeligere å få til med tanke på det multiplayermiljøet vi har nå enn å modifisere litt på FS? Tror NAVYG skal være ganske bra om det skal markere seg som et alternativ til PC.

Jeg tror dette er mye enklere enn som så. Følgende tror jeg er mulig:

1. Man må sette sitt "ståsted" i FS. De som har "programmert" fly, vil kunne uttale seg om det er mulig å lage en dummy, som tidligere nevnt, og plassere denne i flytårnet. Da har man alle view options som ellers i FS98. I stedet for cockpit panel, kan man da lage et annet panel som viser de data som evt måtte være tilgjengelige (evt data fra ProC.) Dette være seg vindhastighet og retning, klokke, kompass går i hvert fall, +++

Alternativt velger man tower view, og da tipper jeg det går an å oppgi nøyaktig posisjon. Problemet da er hvordan "se rundt seg"; tower view er jo i utg.punktet låst til et fly.

2. Det må på en eller annen måte (f.ex. vhja eget lite program) pushes flydata fra ProController til FS98 Multiplayerfunksjon (på samme måte som i vanlig multiplayersession, men nå altså med data fra ProController/evt direkte fra server) Da må man vite hvordan dette sendes til FS ("protokollen"/formatet) og kan f.eks. innbille FS at du bruker en IPX-port.

Hadde ikke dette vært ganske stilig å fått til? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hvis det er noen som har programmert ting for FS/vet hvordan FS fungerer, vil jeg tippe dette er en relativt smal sak.

LN-HSA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For å få til ditt ønske,må man ha PC og SB samtidig oppkoplet

mot 1 Satco server, og helst kjøre disse på 2 skjermer.

Jeg har selv testet dette på 1 modem og det går greitt.Men som

Harald påpeker, liker ikke Satco denne oppkoplingen.

I FS98 har jeg selv sittet på toppen av tårnet på ENGM og sett

flyene lande og ta av i MP-funksjonen.Veldig enkelt,kople opp

SB med MP og "slew" flyet til toppen av tårnet med riktig høyde

angivelse i "go to" funksjonen.I "slew mode" kan du bruke 1-3

tasten og dreie 360 grader.Det kan lett laves 1 panel som

tilpasses instrumentene i tårnet.

Når det gjelder Navyg har det en mye finere radarskjerm enn PC.

Full IPX eller Internet TCP/IP interface.Grunnen til jeg nevner

Navyg, er muligheten for å lage "fly-in" etter avtale,på 1

telefonlinje 1 modem pr deltaker.Navyg er fullt LAN kompatibel.

Jeg kjører FS98 med 4 skjermer på 3 maskiner.1 maskin multiple

monitors under Windows98.Hovedskjerm 19" og 1 LCD 15" til panel.

2 maskiner med 15" LCD for sideutsyn og Navyg som navigasjons

skjerm med kart og flyets posisjon (moving map).

Jeg er skrudd på hangarskip-operasjoner og har også testet dette som CTR i tårnet på skipet.

MVH Jan

PS. NAVYG er freeware. http://www.multimania.com/yvanc/"'>http://www.multimania.com/yvanc/" TARGET=_blank>http://www.multimania.com/yvanc/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Selv om ikke fransk var det jeg var stivest i på skolen, forstår jeg at Navyg har potensiale! Bra skjermbilde, men jeg må si jeg allikevel foretrekker å fortsette med ProController (er litt negativ til nye ting, sorry that's me..) Liker bedre ideen med å sette seg på toppen av flytårnet på ENGM og kikke på "fuglelivet". Dette er jo enklest å gjøre som du gjorde, Jan, med en egen MP link, forutsatt at man får lov til å ha det samtidig med ProC. Noen er sikkert stødige nok i panelproduksjon til å lage noe som passer for en towerkontroll. Det er jo naturlig å bruke observer-status i MP, da er det ingen som ser en Cessna dreie som værhanen på toppen av kontrolltårnet på flyplassen.

LN-HSA, som vil gå inn for landing i FLYTÅRNET på ENGM/ENZV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes jo GND - sectorfiler til noen flyplasser i ProController, da har man en ganske god oversikt over hva som skjer på bakken/flyplassen.Disse viser rwy, twy samt "skisse" av bygninger. Dette er nok ikke så detaljert som den muligheten som nevnes, men man ser i hvertfall hvor flyene taxer og parkerer...

Har man da et "ground"-kart ved sin side, er det enkelt lese hvor de forskjellige stands er, (sånn ca.), samt bokstaver på de forskjellige twy... Ingen problem å følge med et fly, og avsløre om det tar en "shortcut" over plenen f.eks. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Likeledes kan flyet "stoppes" hvis det taxer forbi det holdingpoint som det er klarert til.

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

...et alternativ kan jo være å lage en dummy og bruke denne i stedet for å velge fly, og gi denne egenskapen å kunne stå i ro ("i lufta"), og logge seg på som observer i FS98. Da kan man plassere denne dummy'en i eller rett over flytårnet, og bruke vanlige view-funksjoner til å følge flytrafikken.

Dette vil fungere etter et vis, men fordrer at man er logget på med en sessjon på PC og en på SB. Dette liker gutta som driver SATNET svært dårlig da det bidrar til å generere "lag".

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, neste forslag er litt far out kanskje, men kommer i lys av Haralds påpeking av problemer med lag og sinte SATCO-gutter:

En visuell kontroller-funksjon i FS, som skissert, trenger ikke sende noe data ut av FS, den trenger bare motta data om det som rører seg på og i nærheten (les: i visuell avstand) av flyplassen. Ergo kunne man ta de dataene ProController får fra serveren (flytype, posisjon, høyde, hastighet, retning) og sende disse til FS98, UTEN AT FS98 ER KOBLET TIL NOEN SERVER. Man tar altså bare og pusher denne informasjonen på FS98, og kan dermed se innkommende, taxende og avgående fly. Dermed vil ikke serveren overhodet merke noe til dette, den eneste ekstra belastningen som vil oppstå vil være lokalt på din egen maskin, og det er neppe noe problem om man har investert i nok RAM.

OK, jeg sa det var litt far out, men hvis det er noen luringer der ute som kan programmere (jeg kunne programmere før i tiden... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] ) og tror dette er mulig, er det verdt et forsøk vel? Jeg ser i hvert fall nytten av å kombinere dette med ProController som det brukes i dag...

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan väl ta vilket plan du vill, gå in i ADE98 (eller AirEd) och ändra värde på "Gear Locations" - "Up/Dn" och skriva in ett negativt tal = höjden på tornet i inches. Kom ihåg att ändra både main och tricycle. Kanske du behöver öka avståndet mellan hjulen också så att det inte tippar.

Jag har inte provat men det bör gå.

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

OK,fine greier! Skal vi la det gå ut som en utfordring?! Hvem klarer å lage det beste fungerende flytårnet!?

Gå til flightsim.com og søk etter tower98.zip

quote:

FS98 Moving Control Tower by Jerry Arzdorf. This is a control tower that you can put where you want. The tower is a "plane". You can move it by slew or drive it down the runway.

------------------

Dag Johansen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig pent det da... Jeg tror det beste er, om mulig, å lage et "fly" som ikke synes på utsiden, altså en modell uten utstrekning, som vi gir hjul-til-kropp- høyde tilsvarende avstanden tak-på-flytårnet til bakkenivå. Kan da også lage eget tower-panel, og fylle dette med det en måtte ønske/ klare. Da har man også fritt utsyn i alle retningen, faktisk BEDRE enn the real thing!

Det vil jo i tillegg være en "flymodell" som krever veldig lite av systemet (RAM) og som er lett å distribuere på Nettet!

Hvis noen har et hett tips om hvordan lage fly/paneler, og hvilke program man bruker, kan jeg gjøre et forsøk på dette, så ser vi hvordan det blir.

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet dette i går. Brukte et lite fly, slew'et dette opp i flytårnet til ENGM, og gikk på World - Set Exact Location, og der trykte jeg på Set tower pos. to Aircraft eller noe sånn. Da er Tower view I tårnet, og ikke i skauen som dette ofte ellers er..

Tårnet på ENGM har en vegg som sperrer for utsikten, men ellers er det helt ok å "stå" inni dette. GANSKE FETT å fly low-pass forbi tårnet med en F22 i mach 1, eller se seg selv lande en 777 på stripa. For de som ikke har prøvd dette - DET MÅ PRØVES! Ved neste flyin kommer jeg til å prøve dette på en flyplass, og legger da inn zoom og pan - kontroller på joysticken. (greit å ha analog stikke da)

Det åpner liksom en ny dimensjon innen ProC tower control.

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det har ikke lykkes meg å finne det programmet som brukes til å lage fly, om noen har en link til dette, så si fra!

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Som Dag sier, så finnes det et "Tårn" i form av et fly på flightsim.com, tower98.zip

(eller kanskje "ohouse98.zip" hadde vært noe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] )

Kan se litt utover i høsferien om jeg kan lage en slags "flygelederpult" i form av et panel, som kan brukes til visual TWR kontroll...

(Btw: åssen er dette med gauger igjen, er det ikke no' særlig å "stjele" gauger fra andre paneler og sette det inn i egne paneler, seff med full credit til opphavsmennene samt deres tillatelse?)

mvh Håkon

[Edited by Håkon Aarøen 06-10-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håkon!

Jeg så på dette tårnet, men det passer vel ikke særlig bra på ENGM, f.ex.? Kan hende det har et bra panel,det glemte jeg i farten! Uansett, man trenger ikke modellere et helt tårn, det er jo ingen som skal se dette fra utsiden, flytårnene er der jo allere på flyplassene! Det vi trenger, evt, er et panel, om du kan fikse det, er det strålende. Det kunne også ha vært greit om det ble laget en patch som fjernet innsiden av veggene i tårnene, men beholdt tak og gulv (hvis du plasserer deg i tårnet på ENGM, vil du se at en vegg henger igjen (skal vel kanskje være der?!) og ellers ser du bare gulvet og taket. Kanskje noe å rette på for Norway98-folkene?

Når det gjelder å "låne" gauges, har jeg det inntrykket at det er ok så lenge du gir dem vredit og ikke tjener penger på det. Uansett, er det vanskelig å lage egne gauges? En del av standardinstrumenetene så som klokke, kompass og trykkmåler kan jo med fordel brukes!

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, det finns inget freewareprogram för att göra flygplan. Aircraft Factory 99 är det väl som säljs idag.

De flesta som gör paneler använder de gauges som redan finns. Ska du lägga ut dem för download på nätet, hämta tillåtelse från gaugedesignern. Problemet är: vem har gjort dem? Att göra egna gauges är svårt vad jag kan förstå. Man bör kunna C+++ eller något sådant. Däremot är det enkelt att ändra lite och måla om dem.

World-Go to exact location-Set from aircraft går bra. Problemet är att man bara kan göra så för en flygplats i taget. Man vill ju gärna se sig själv både från departure and arrival. Det fanns ett program som hette TwrView som skulle fixa det, men det fungerade inte och han som gjorde det har inte svarat på mail och har inte gett ut någon ny version, så det kan vi nog glömma...

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åke, takk for oppklarende opplysninger, nå slipper jeg å slite meg ihjel med å lete etter lage-fly-program.

En liten misforståelse tror jeg jeg så her: Om du flyr som pilot, blir det slitsomt å skifte fra tårn til tårn for å se seg selv lande. Tanken var at tower controller ved sin egen flyplass skulle kunne ha en visuell oversikt over sin flyplass, ved å ha både Pro Controller OG FS98 igang, og da overvåke en bestemt flyplass.

Alternativet nå er, da det ikke lar seg enkelt gjøre å lage eget "fly" (les: tower-dummy m. panel) å velge et fly som helst har fri utsikt i alle retninger, og så logge seg på som Observer i FS MP-session for ikke å distrahere innkommende piloter ved at det henger et fly i flytårnet!

How's that?

LN-HSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...