Gå til innhold

Med PASCO til Long Beach (den andre)


Anbefalte innlegg

Det finnes nemlig en Long Beach i Canada også, nærmere bestemt i BC snaue 45 minutter fra Vancouver. Det er da Tofino det er snakk om, som er en by med hele 2500 innbyggere helt på vestkysten av British Columbia. Long Beach i dette er da stranda i Tofino, som er en velkjent attraksjon i området. 

Pacific Coastal Airlines har de siste 5 årene hatt en base i Tofino hvor de opererer flighter fra og til Vancouver (skjønner ikke helt begrepet base med en daglig flyvning med utgangspunkt og endepunkt i Vancouver men). Denne ruten flys i hovedsak med B1900D, men også unntaksvis med SAAB 340. I dag blir det førstnevnte. 

Car_B1900D-2023-04-0917_37_30.png.124eae3ea5a238bd49a96e56d536aace.png

Vi starter ved South Terminal i Vancouver, som er den lille trivelige terminalen hvor de mindre regionale selskapene holder til. Dette er nok turboprop-heaven for nerdene. Det er også herfra gåavstand til sjøflyhavna med ruter til Seattle, Victoria (verdens hyppigste innenriksrute) og Nanaimo for å nevne noen (dette i tillegg til flightene som går fra Downtown). 

Car_B1900D-2023-04-0917_41_42.png.cf24d9a1e0f8a12ddb783c30918d0e93.png

Ruten er plottet, og vi er klarert for runway heading fra bane 08R før vi setter kursen sør, så vestover mot Tofino. Tofino melder om gusting 39 knop, men rett i nesa for en innflyvning på bane 11. 

Car_B1900D-2023-04-0917_45_12.png.dbd3681c71a31139cd4a9de42879a3cf.png

Langt å taxe, men enkelt. Alpha hele veien fra terminal til lineup. 

Car_B1900D-2023-04-0917_53_09.png.5dbb913862a59762141a78fc31537b9d.png4

Vi har nå satt kursen vestover og regner med å legge oss på 14000 fot dersom været tillater det. 

Car_B1900D-2023-04-0918_18_54.png.c01ba8e58ba57cd5eb26d9a7a4dc8769.png

Som tidligere nevnt klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om det er stilig fly eller ei. Det er ihvertfall kult å fly, selv om det er tungt på fps'en. Det er også så vidt jeg vet det eneste flyet i sin klasse hvor pax kan stå oppreist (klassen være seg max 19 pax og innen flight attendant). 

Car_B1900D-2023-04-0918_26_49.png.11c9c96f44dae8bf73aa6d6cc67c16fa.png

Vi briefer for RNP bane 11, og med overcast på 700 fot med DH på 625 kan det bli tight. Vinden er også stabilt brutal, så vi får sjå! 

Car_B1900D-2023-04-0918_28_13.png.f9967485ad3d5614def0fe2ab53cb896.png

Landkjenning mens etablert på innflyvningen til bane 11. Nå begynner vinden å bli brutal. Med "wind addatives" skal vi ha en Vref på 140 knop. Mye for en liten turboprop. 

Car_B1900D-2023-04-0918_28_31.png.097abc607bfa4ee13158a1c2533409d3.png

 

Car_B1900D-2023-04-0918_29_09.png.a78a2aa2276cb8f5263c8f8df7eb2765.png

Vurderer flere ganger her å avbryte og returnere, men middagen var nesten klar, og det er en sim, så jeg tyna det litt lengre. 

Car_B1900D-2023-04-0918_30_04.png.747432b09901edeb6d4d3532b7726f18.png

Runway in sight  (ja fikk den faktisk akkurat på DH).

Car_B1900D-2023-04-0918_31_05.png.46aad9dd6b9f8d26fb53977aa046d311.png

Grasiøst. 

Car_B1900D-2023-04-0918_31_13.png.ac05944410fe3d53fe2388eccbb7b1f2.png

Før vi hardt og bestemt plasker oss ned på asfalten. 

Car_B1900D-2023-04-0918_32_25.png.a46d08c03e33c70226b82be15a102b04.png

Vi vacater, og konstaterer at samtlige av våre 13 pax ikke kommer til å fly igjen på lenge. 

Car_B1900D-2023-04-0918_34_25.png.51c2ba8036290b488803f788202b1fc2.png7

Velkommen til Long Beach (jepp, bomma på streken, men det var der marshalleren ville ha meg). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...