Gå til innhold

Type skjerm, (monitor).


FH16driver

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurer på om noen har "lekt" seg med type skjermer, hva som egner seg godt til flysimulatorer?

Da tenker jeg vel spesielt på hvilken "oppløsning" skjermen har.

Har hatt  1920 x 1080, 2560 x 1080 og nåværende har oppløsning på 2560 x 1440.

Nå lurer jeg på å skaffe meg en 3440 x 1440, eller burde jeg gå for en på 3840 x 2160?

Er det noen som har noen tanker om dette? Hva "passer" til best oversikt over cockpit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

3440 x1440 er bra. 3840 x 2160 er også veldig bra da du får ekstra pikslene i høyden som jeg savnet da jeg hadde førstnevnte, men det koster GPU-kraft. Kjører 3090 i dag og flyten er meget god, men vesentlig dårligere enn feks 3440 x 1440, så tenk deg nøye gjennom hva du skal bruke den til. DCS flyter godt på alle oppløsninger, MSFS litt verre og X-plane begynner å jobbe litt vel mye når man nærmer seg 5k2k. 

Videre er det mange som ønsker høy refresh-rate, men til simming er min erfaring at 60Hz til 60FPS er godt nok. Har endt opp med en samling av Dell-skjermer etter å ha prøvd forskjellige Gaming-monitors med Gsync, HDR osv. Det er nydelig i MSFS med Gsync og HDR, samt i "vanlige spill" med høy FPS, men et skikkelig IPS-panel med 60Hz er godt nok til simming + jobb.

Noen spørsmål du bør stille deg selv er: 

  • Har jeg nok kraft til å kjøre oppløsningen? (Ram MHz, CPU-type og GPU)
  • Skal du bruke det til andre ting, der korrekte farger er riktig osv. Videoredigering, bildemanipulasjon osv. 
  • Eller er det bare "man cave gaming monitor" du trenger? :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et informativt svar Torbjørn. 😃 Det er en stund siden jeg drev på med simulator og skal til å starte opp igjen.

Min maskinspek;  Ryzen 9 7950X, 32GB DDR5 5600MHz og AMD RX 7900 XTX, så vi snakker om FreeSync. Håper det holder til fin flyt.

Skjermen vil i hovedsak brukes til simming og jobb, men heller litt til "man cave" når det gjelder simming. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, det burde klare å spise de fleste oppløsninger. En annen ting som gjør at jeg liker "kontor" skjermer, er tilkoblingsmuligheter. Jeg har tre skjermer fra Dell og alt av lyd, USB, Kamera, TrackIR, joystick, thunderbolt til Macbooken (som også gir strøm) går gjennom skjermer, så det er mange ting å tenke på. Jeg tenker, har du satt av budsjett til 7950X, har du muligheter til å ombestemme deg. 

Hilsen annenrangsborger som kun kjører 5950X 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...