Gå til innhold

Motion Simulator i hus


JonasBecsan

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått motion sim'en i hus! Endte opp med DOF Reality. Kun 2 degrees of freedom for øyeblikket, roll og pitch, men disse er såpass modulære så det kan lett oppgraderes.

 

Veldig DIY for øyeblikket. Ikke den peneste look'en i verden, men prøver å få funksjonaliteten på plass først. 

photo_2023-01-11_19-55-50.jpg.f97cfdf91b92316588774210cb2a5eb2.jpgphoto_2023-01-08_22-01-41.jpg.d95e97efbf5726299c30c3beb6796663.jpg658240845_photo_2023-01-11_19-55-50(2).jpg.51fe6ba3674ba69c94058410fda471b4.jpgphoto_2022-12-13_21-42-23.jpg.335b6c24876df02a96ddb25a8092f3ba.jpg

 

Så langt har jeg fått testet den litt med forskjellige konfigurasjoner. Følelsen den gir kombinert med VR er fantastisk! Dog, kreves endel tweaking i Sim Racing Studio for å føles riktig. 

 

Her en en video hvor jeg tested simmen i litt dårlig vær. Ble fort litt skummelt, men det fikk definitivt øynene mine opp for at jeg må fly mindre reckless fremover.  Skranglingen som høres er ikke fra simmen, men fra midlertidige objekter jeg festet for å teste balanse. De hadde noen løse skruer. 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :)

Har bestillt 3 DOF fra samme firma. Er ikke helt sikker når den blir levert. Det jeg lurer mest på er oppsette med Sim Racing Studio. Det står ikke så mye om det på sidene dems. Men bevegelsene virker myke.
Jeg lager en seilfly simulator med VR. Har også mulighet til å oppgradere til 6 DOF senere.
Bruker også Brunner. Firma ligger bare runt 50 km fra hvor jeg bor 😎

Hilsen

Gerhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Gerhard:

Grattis :)

Har bestillt 3 DOF fra samme firma. Er ikke helt sikker når den blir levert. Det jeg lurer mest på er oppsette med Sim Racing Studio. Det står ikke så mye om det på sidene dems. Men bevegelsene virker myke.
Jeg lager en seilfly simulator med VR. Har også mulighet til å oppgradere til 6 DOF senere.
Bruker også Brunner. Firma ligger bare runt 50 km fra hvor jeg bor 😎

Hilsen

Gerhard

Very nice! Ville helst starte med 3 DOF her og, men det får bli en oppgradering senere. Oppsettet med sim racing studio er ganske straight forward og fungerer fint. Du bare skrur på sim'en, åpner sim racing studio og den kobles til med en gang. Eneste du trenger å gjøre i Sim Racing Studio er å tune slidere til din liking. Dette kan gjøres i real-time mens du er inne i simmen. Jeg brukte denne som et starting point https://www.simracingstudio.com/forum/motion-profiles-non-actuator/microsoft-flight-simulator-2020-dof-reality-sfu. Du kan tune settings til spesifikke fly.

 

Brunner er helt fantastisk! Angrer ikke på at jeg satset på de, selv om de er svindyre. 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå bygget sammen min P3 motion plattform. Men har en del problemer med den. I SRS blir motionbox kjent igjen (grøn skrift). Jeg kan teste bevegelsene med SRS. Den kjenner igjen når MSFS kjører. Men det er ingen bevegelser mens simulasjonen går. Skjønner ikke hva som kan være årsaken.
I tillegg mister den der og da kontakten mellom SRS og motionboxen. Den eneste muligheten å få den i gang igjen er ved og plugge ut og inn USB kabelen.

Har du hatt lignende problemer med din? Har du kanskje  råd om hvordan jeg kan løse disse problemene ? Jeg er også i kontakt med DOF Reality men venter på svar.

Hilsen

Gerhard

Endret av Gerhard
skrive feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden skrev Gerhard:

Jeg har nå bygget sammen min P3 motion plattform. Men har en del problemer med den. I SRS blir motionbox kjent igjen (grøn skrift). Jeg kan teste bevegelsene med SRS. Den kjenner igjen når MSFS kjører. Men det er ingen bevegelser mens simulasjonen går. Skjønner ikke hva som kan være årsaken.
I tillegg mister den der og da kontakten mellom SRS og motionboxen. Den eneste muligheten å få den i gang igjen er ved og plugge ut og inn USB kabelen.

Har du hatt lignende problemer med din? Har du kanskje  råd om hvordan jeg kan løse disse problemene ? Jeg er også i kontakt med DOF Reality men venter på svar.

Hilsen

Gerhard

Bruker du usb hub? Hvis sp, plug den direkte i pcen istede. Det kan også være en Windows usb greie. Prøv å bytt til en annen usb port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Gerhard:

Ja jeg bruker en USB hub. Jeg må tilstå at det er noen meter fra PCn til sim riggen. Så jeg har også en usb forlengringskabel. Men huben er aktiv also har strøm i tilleg. Men skall prøve direkte.

Hadde samme problem. Selv med strøm til huben ga det samme problemet du beskriver. Best å ikke bruke. Vurderer selv å kjøpe en pci express usb socket. Alt er mye tryggere når man kjører usb direkte i hovedkortet. Problemet med å bruke en hub er at du plugger flere enheter som i praksis går i den samme usb porten. Det funker greit for lette ting som mus, tastatur, webcam etc, men for mer heavy stuff som en motion simulator,kan det oppstå problemer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg første flytur med fungerende motion plattform. Hjertlig takk får tipsene. Jeg tror den siste brikken som manglet var å trykke på "config" knappen i SRS. Selv om jeg kan sverge på at jeg trykket den før en gang.

Det som enda mangler nå er motion compensation. Har bestilt på Ali-Express. Får se når den kommer. Noen flere småting er enda å gjøre men det var en opptur å oppleve.
Kan være litt som med første gang VR... etter det kan man ikke være uten. 😅 Men merker at det går litt opp og ned etter fly turn (blir litt små svimmel). Noe jeg ikke har med bare VR.

Hilsen

Gerhard

IMG_0478.JPG

Endret av Gerhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er fra et MD80 prosjekt som jeg har drevet med i mange år. Jeg solgte mesteparten av delene sist år. Men har enda noen rester i kjellern som jeg har lyst til å bruke til noe nytt etter hvert. Tenker at det blir en slags mini MD80 simulator. Har også copilot siden. Instrumenter som FGCP (MCP) overhead panel og mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JonasBecsan har du motion compensator ? Jeg har installert den anbefallte. Den blir kjent igjenn i SteamVR og jeg kan konfigurere den der. Men SRS ser den ikke. Så langt jeg kan se har jeg fulgt installasjons veiledlingen korrekt. Jeg har åpnet en support case, men venter på svar. Blir vel Mandag får noen ser på det ;)

Endret av Gerhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Gerhard:

@JonasBecsan har du motion compensator ? Jeg har installert den anbefallte. Den blir kjent igjenn i SteamVR og jeg kan konfigurere den der. Men SRS ser den ikke. Så langt jeg kan se har jeg fulgt installasjons veiledlingen korrekt. Jeg har åpnet en support case, men venter på svar. Blir vel Mandag får noen ser på det ;)

Jeg bruker OpenVR motion compensation i SteamVR og bruker en fysisk trakcer. (Valve index controller). Det har fungert veldig bra så langt og er pretty much plug and play. Jeg regner med du har skaffet Wit Motion sensoren? Den har jeg dessverre ikke noe erfaring med. Vær oppmerksom på at om du skal oppgradere så vil ikke wit motion sensoren støtte visse bevegelser som surge og heave. Derfor jeg gikk for fysisk tracker istede. :)IMG_20230217_191207.jpg.80802d5da469af2676683267cef0da8c.jpgr en fysisk tracker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er Wit Motion sensoren. Jeg har fådt tilbake melling men fårtsatt ingen løsning på problemet.

Ideen din hadde jeg ikke tenket på. Jeg har to hånd sett fra vive. Skall see om jeg kan bruke dem i morgen. Jeg slå faktisks over til håndkontroller i SteamVR en gang mens jeg prøvde ut innsitillingene til Wit Motion. Men kom ikke på at jeg kunne bruke den som tracker / kompensator.

Endret av Gerhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over en måned etter at jeg fikk til sent motion compensatoren er den nå i bruk. Men det var litt av en maraton med SRS sin support. Inklusive en time med VIP support ($100) hvor en av supporterne koblet seg til PCen min med AnyDesk. Til syvende å sist var det en delvis defekt RS232 kabel som var årsaken til problemene.
Test programmet MiniIMU kunne lese data men ikke skrive til kompensatoren. Så jeg måtte lage en egen RS232 kabel. Der etter måtte jeg endre noen innstillinger som for eksempel baud/s som er 9600 når kompensatoren blir utlevert. Men SRS må kommunisere med 115200 baud/s.
Akkurat når alt begynte å virke med motion kompensatoren, begynte venstre motor å ryke. Jeg fikk slått den av i tide. Motoren virker enda men blir fortsatt varm når der er i drift.
En plastikk del er delvis smeltet. Har forsøkt å få kontakt med DOFReality for å bestille en erstatnings del. Men selv etter litt over en uke har jeg ikke fått noen svar.

Som fasit vil jeg ikke være uten motion plattform. Men det er en del ekstra bry for å få det til å fungere sammen med VR.

Hilsen Gerhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Gerhard:

Litt over en måned etter at jeg fikk til sent motion compensatoren er den nå i bruk. Men det var litt av en maraton med SRS sin support. Inklusive en time med VIP support ($100) hvor en av supporterne koblet seg til PCen min med AnyDesk. Til syvende å sist var det en delvis defekt RS232 kabel som var årsaken til problemene.
Test programmet MiniIMU kunne lese data men ikke skrive til kompensatoren. Så jeg måtte lage en egen RS232 kabel. Der etter måtte jeg endre noen innstillinger som for eksempel baud/s som er 9600 når kompensatoren blir utlevert. Men SRS må kommunisere med 115200 baud/s.
Akkurat når alt begynte å virke med motion kompensatoren, begynte venstre motor å ryke. Jeg fikk slått den av i tide. Motoren virker enda men blir fortsatt varm når der er i drift.
En plastikk del er delvis smeltet. Har forsøkt å få kontakt med DOFReality for å bestille en erstatnings del. Men selv etter litt over en uke har jeg ikke fått noen svar.

Som fasit vil jeg ikke være uten motion plattform. Men det er en del ekstra bry for å få det til å fungere sammen med VR.

Hilsen Gerhard

Det hørtes voldsomt ut! Mye som skal fungere sammen så kjipt når det skjærer seg sånn. Jeg vil anbefale å ta en titt på den typen motion compensation jeg bruker som beskrevet over. For meg har det vært mer eller mindre plug an play. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får så vit virker motion compesation bra nå. Er mere bekymret om venstre motor som blir varm. Har du hat noen motorer som blir varme ? Høyre motor og sway motoren er kalde selv 2 etter to timer full drift. Har limitert max bevegelsen til motion til 50% får tiden.

Jeg har gjort likevekt kalibrering uten problemer.

Hilsen

Gerhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden skrev Gerhard:

får så vit virker motion compesation bra nå. Er mere bekymret om venstre motor som blir varm. Har du hat noen motorer som blir varme ? Høyre motor og sway motoren er kalde selv 2 etter to timer full drift. Har limitert max bevegelsen til motion til 50% får tiden.

Jeg har gjort likevekt kalibrering uten problemer.

Hilsen

Gerhard

Høres ut som sim'en din ikke er balansert og dermed putter mer strain på venstre side og venstre motor. Sørg for å ha den så balansert som mulig. Mine motorer blir aldri varme selv etter lange turer. Er ikke hundre prosent balansert på midten, men close enough til at motorene ikke sliter unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Arild_Pedersen:

Hei!

Har bestilt H3, men usikker på hvilken stol som funker bra, og kan kjøpes aller helst i Norge. Forslag på dette?

Jeg bruker Playseat Evolution. (Dette er vistnok også det DOF Reality bruker på Testriggene sine.) Kvaliteten og komforten er ikke spesielt god. Jeg hadde egentlig lyst til å bruke et bilsete, men jeg har ikke funnet et som er lett å lage et passende feste under. Frem til jeg finner en løsning der så fungerer Playseat Evolution helt greit, men vær forbredt på at du mest sannsynlig må borre noen hull i setetfestet for at stolen skal passe. Selv ikke mitt Playseat som DOF Reality påsto de selv brukte, passet de forhånds-drillede hullende. Dette er nok en gang et bevis på hvor dårlig kvalitet Playseat Evolution er; ene skruefeste var bøyd innover, så jeg måtte utvidde skruehullene på festene ganske mye, og selv etter det så er det kun 3 av 4 skruer som sitter ordentlig inn. Så langt har det gått greit og setet sitter fast, men det er nok en gang bevis på dårlig kvalitet.

 

Anbefaler å koste på deg noe litt bedre om du har råd. 🙂

Endret av JonasBecsan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev JonasBecsan:

Jeg bruker Playseat Evolution. (Dette er vistnok også det DOF Reality bruker på Testriggene sine.) Kvaliteten og komforten er ikke spesielt god. Jeg hadde egentlig lyst til å bruke et bilsete, men jeg har ikke funnet et som er lett å lage et passende feste under. Frem til jeg finner en løsning der så fungerer Playseat Evolution helt greit, men vær forbredt på at du mest sannsynlig må borre noen hull i setetfestet for at stolen skal passe. Selv ikke mitt Playseat som DOF Reality påsto de selv brukte, passet de forhånds-drillede hullende. Dette er nok en gang et bevis på hvor dårlig kvalitet Playseat Evolution er; ene skruefeste var bøyd innover, så jeg måtte utvidde skruehullene på festene ganske mye, og selv etter det så er det kun 3 av 4 skruer som sitter ordentlig inn. Så langt har det gått greit og setet sitter fast, men det er nok en gang bevis på dårlig kvalitet.

 

Anbefaler å koste på deg noe litt bedre om du har råd. 🙂

Tusen takk for svar. Tror jeg da går for noe litt dyrere evt. for økt komfort og mindre trøbbel:)

Jeg får google litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo veldig fin!

I og med at jeg også drar frem Assetto Corsa, DIRT 2 og noen andre sim-spill så fikk jeg nesten litt lyst på denne:

https://www.skruvat.no/Sportstol-P470320.aspx?fbclid=IwAR3NKS79emgd-P_C_cj0br33AqiR8HFg0RbS82DRB42OPinJzyW1Uo35coE

Ser at den stemmer helt overens med:

"Our seat mounts: 280mm deep (front to back ) and 345mm (13″37/64), 375mm (14″49/64) or 405mm (15″15/16) wide"

Det at man kan justere ryggen, og fungerer som et vanlig bilsete, er for meg en fordel da jeg har alltid noen innom som skal prøve "dette fly-greiene..😄"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/messenger_media/?attachment_id=190024160574634&message_id=mid.%24gAAETTXWa712OFFaeumH4xFXnnfe8&thread_id=302698383208285

Da er H3 mer eller mindre klar for bruk. Må fikse mounting til ruddere, men men.

Dette er regelrett en guttedrøm i oppfyllelse, og angrer egentlig bare på at jeg ikke gikk for H6 med en gang. Heldigvis kan jeg oppgradere H3 til H6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2023 klokken 11.56 skrev Arild_Pedersen:

https://www.facebook.com/messenger_media/?attachment_id=190024160574634&message_id=mid.%24gAAETTXWa712OFFaeumH4xFXnnfe8&thread_id=302698383208285

Da er H3 mer eller mindre klar for bruk. Må fikse mounting til ruddere, men men.

Dette er regelrett en guttedrøm i oppfyllelse, og angrer egentlig bare på at jeg ikke gikk for H6 med en gang. Heldigvis kan jeg oppgradere H3 til H6.

Nice! jeg får ikke sett på linken da jeg ikke  har facebook. Skulle gjerne gått for 6DOF med en gang jeg også, men det var ikke lommeboka enig i. 😂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Sitter og lurer på hvor mange som har kjøpt seg motion sim her på berget.

Er det noen som tør antyde pris på de forskjellige motionriggene sine . mener da bare selve byggesettet uten stikke og pedaler.

Drømmer selv om å kjøpe en DOF Reality 2-3 eller lignende.

Bor i Bergen hvis noen tilfeldigvis skulle bo i nærheten ... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden skrev tony:

Heisann. Sitter og lurer på hvor mange som har kjøpt seg motion sim her på berget.

Er det noen som tør antyde pris på de forskjellige motionriggene sine . mener da bare selve byggesettet uten stikke og pedaler.

Drømmer selv om å kjøpe en DOF Reality 2-3 eller lignende.

Bor i Bergen hvis noen tilfeldigvis skulle bo i nærheten ... 😅

Mener min DOF Reality H2 kostet litt i overkant av 21000. Sikkert endel mer med toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...