Gå til innhold

AudioWarning B350


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei dere. Ettet en lengre tid med TBM flyging har jeg beveget til B350 og Citation. Det jeg savner er audiowarnings når man eks Disengager AP. En annen ting jeg savner er en visuell indikasjon på hvilke AP funksjoner som er valgt (som på TBM), på panelet. Synes det er veldig rart at man ikke får noen feedback når man velger en bryter (lys i knappen e.l) Har googlet uten å finne svar på disse tingene.

Anyone? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.11.2022 klokken 11.07 skrev Sander Johansen:

Hei dere. Ettet en lengre tid med TBM flyging har jeg beveget til B350 og Citation. Det jeg savner er audiowarnings når man eks Disengager AP. En annen ting jeg savner er en visuell indikasjon på hvilke AP funksjoner som er valgt (som på TBM), på panelet. Synes det er veldig rart at man ikke får noen feedback når man velger en bryter (lys i knappen e.l) Har googlet uten å finne svar på disse tingene.

Anyone? 😊

B350 skal (Om jeg ikke husker feil nå) ha en Flight Mode Annunciator, FMA, på din Primary Flight Display, PFD, som sier hva autopiloten gjør. Det er de grønne og hvite forkortelsene som vises over den digitale horisonten. Hovedprinsippet var vel å gå unngå problemet mange fly har, hvor NOEN delvise indikasjoner vises på glareshield/autopilotbordet gjennom at knapper lyser, mens -moduser- enten må forstås intuitivt eller uttrykkes gjennom en FMA. Du kan trykke på "Altitude" eller "Approach" og få et fint lys, for all del, men flyet vil oppføre seg ulikt avhengig av hvilken modus autopiloten er i. Så hva forteller det lyset deg egentlig? Ikke så mye.

Det å ikke vite hva som er aktivert og i hvilken modus det er aktivert, mode confusion, har vært et gjentagende problem i moderne cockpiter. Om du sammenligner King Air'en med Boeing 727 og 737, hvor man etterhvert gjennom livstiden har vandret FRA glareshield-området (hele den buffeten av knapper kalles nå MCP) og til PFD, så tror jeg ønsket hos Beechcraft var å drite i den mellomløsningen som Boeing har 'valgt'. Det gir bare forvirring når du uansett skal kunne få alt av info i PFD. Og det er PFD du skal se på for å vite hvordan flyet ligger, så hvorfor se noen andre steder?

Nå spekulerer jeg litt siden jeg ikke har flydd B350 særlig, så om noen vil korrigere må de bare ta bladet fra munnen.

Endret av WF971 3/4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei WIF971 og takk for svar. Greit at jeg kan se eks AP funksjonene på MFD. Mener selv at de fysiske knappene bør "markere" at de er aktivisert. Når det gjelder audiovarsel ved AP disconnect:  som gammel flygeleder så har jeg flydd utallige cockpitturer i div større fly eks MD80, B735/6/7/8 og C130 og DA20 i RNoaf. I ingen av disse flyene er det overhodet noen tvil om når AP blir koblet ut, det høres godt 🙂 men på B350 og Citation er det en øredøvende stillhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Sander Johansen:

Hei WIF971 og takk for svar. Greit at jeg kan se eks AP funksjonene på MFD. Mener selv at de fysiske knappene bør "markere" at de er aktivisert. Når det gjelder audiovarsel ved AP disconnect:  som gammel flygeleder så har jeg flydd utallige cockpitturer i div større fly eks MD80, B735/6/7/8 og C130 og DA20 i RNoaf. I ingen av disse flyene er det overhodet noen tvil om når AP blir koblet ut, det høres godt 🙂 men på B350 og Citation er det en øredøvende stillhet....

Hejsan!
Ja nei jeg spekulerer som sagt når det kommer til knappene. Ville trodde de skulle vært belyst selv, men ville vært merkelig om Asobo ikke klarte å fikse noe slikt etter to år haha! Men hvis du kun nylig har gått til King Air så er det jo mulig de har bugga det nylig. Er de av på nattflyging også?

Ang AP'en så har det visstnok vært en lyd der før, men den er borte nå. Tenker hele greia er bugga da -- og har vært det i over et år! 

Den analoge moden for King Air'en har etter det jeg forstår ikke noen av disse problemene. ;) Der har AP disconnect en -veldig- unik lyd, og alle AP-knappene er belyste. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...