Gå til innhold

MSFS Dev. psykisk støtte


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vel nå er det såpass lenge siden, og mye er forandret i SDK siden sist. Jeg har bare modellert. Jeg jobber med Steinkjer lege Helipad, men også med Skien og alle bygningene der. Men det tar tid når man har begrenset tid. LOL!
Men til saken. Jeg holder på med Steinkjer nå, men det nytter ikke å få bygningen inn i MSFS. compileren nekter å compile blender bygningen min, og jeg aner ikke hvorfor. Noen som har erfaring med ASOBO glTF-Blender-MSFS-1.1.6 exporteren?
Jeg tror ikke det skal være noe galt med export oppsettet, men den vil ikke lage en xml gui fila. Jeg har prøvd å implementere den manuelt, som før, men den vil ikke compile modellen i MSFS likevel?! Buhu.
Jeg ser at ArtProj er borte, og er det BGL det er blitt erstattet med?

Takk for any input hvis noen har en hjelpende hånd...

Desktop Screenshot 2022.11.17 - 19.03.12.88.png

steinkjerHeli.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har fått den til å lage xml fil, men det hjelper lite når guiden ikke lenger er i gltf fila. Ikke går det å legge til guid manuelt i gltf fila heller. Compileren i msfs vil ikke compile modellen uansett.
Det jeg da lurer på er om jeg må tilbake noen versjoner av blender. Da jeg bruker nyeste. dvs 3.3.1. Tror jeg skal reversere til 3.2 og se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Bra jeg finner ut av ting sjøl også. 😂
Det var Blenderversjonen som var problemet. Versjon 3.2.2 eksporterer alt uten problemer. Versjon 3.3.1 som er den nyeste funker ikke med den nyeste ASOBO glTF-Blender-MSFS-1.1.6 exporteren!
Bare slik at andre får det med seg også.

Desktop Screenshot 2022.11.18 - 13.31.27.06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Blender å være frustrerende etter å ha blitt utlært på 3dsMax.. Men så begynner jævelen å krype litt innpå, nå må jeg bare finne 100 ledige timer hvor jeg sitter konstant med 

Blender å følge tutorials men jeg pugger short cuts 😂  Kanskje jeg på sikt kan etablerer en rask work flow. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden skrev Tom Knudsen:

Finner Blender å være frustrerende etter å ha blitt utlært på 3dsMax.. Men så begynner jævelen å krype litt innpå, nå må jeg bare finne 100 ledige timer hvor jeg sitter konstant med 

Blender å følge tutorials men jeg pugger short cuts 😂  Kanskje jeg på sikt kan etablerer en rask work flow. 

Enig. Blender er definitivt annenrangs for ASOBO! Litt synd, for 3ds max er jo svindyrt. Merker det er en del trøbbel for hver gang med blender, noe som er broke eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielt støttede versjonen for Asobo blender exporteren er Blender 3.1. 
3DS Max exporteren til MSFS er fortsatt den som får mest kjærlighet fra Asobo, men det skal være ansatt en ny person i høst som skal starte opp igjen utviklingen av Blendereksporteren, hvis jeg har forstått devsupportforumet riktig.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Enig. Blender er definitivt annenrangs for ASOBO! Litt synd, for 3ds max er jo svindyrt. Merker det er en del trøbbel for hver gang med blender, noe som er broke eller lignende.

Kjenner dessverre ikke til ASOBO, men er nok enig at 3ds Max er mer enn latterlig dyrt.. Før hadde jeg student lisens i 3 år mens jeg studerte, etter det beholdt jeg den bare. Nå har de endret hele 

finansierings modellen sin og sikter seg kun på bedriftsmarkedet. Det betyr at de fleste har ikke råd til det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Den 18.11.2022 klokken 17.52 skrev Kjetil WombiiActual:

Den offisielt støttede versjonen for Asobo blender exporteren er Blender 3.1. 
3DS Max exporteren til MSFS er fortsatt den som får mest kjærlighet fra Asobo, men det skal være ansatt en ny person i høst som skal starte opp igjen utviklingen av Blendereksporteren, hvis jeg har forstått devsupportforumet riktig.

Aha. Det er iallefall en god nyhet. Jeg har funnet ut at 3.2.2 funker helt fint iallefall. Så da bruker jeg den 🙂

 

Den 18.11.2022 klokken 18.26 skrev Tom Knudsen:

Kjenner dessverre ikke til ASOBO, men er nok enig at 3ds Max er mer enn latterlig dyrt.. Før hadde jeg student lisens i 3 år mens jeg studerte, etter det beholdt jeg den bare. Nå har de endret hele 

finansierings modellen sin og sikter seg kun på bedriftsmarkedet. Det betyr at de fleste har ikke råd til det. 

Det er helt vanvittig priser ja. Når de helst vil ha abonnements forhold fra kundene så blir det svindyrt. 26000,- kr for billigste versjon av 3DS Max går ikke for normale folk. Slik var det jo ikke før. Men de vet å lage nye forretningsmodeller for å skuffe inn penger. Så bra det finnes løsninger som blender iallefall.
Jeg brukte bare Autodesk Maya før. Men når man ikke tjener penger på det lenger, så går det ikke. Dessuten støtter ikke MSFS Maya heller for den del...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.11.2022 klokken 18.02 skrev Kjetil Håvan:

Aha. Det er iallefall en god nyhet. Jeg har funnet ut at 3.2.2 funker helt fint iallefall. Så da bruker jeg den 🙂

 

Det er helt vanvittig priser ja. Når de helst vil ha abonnements forhold fra kundene så blir det svindyrt. 26000,- kr for billigste versjon av 3DS Max går ikke for normale folk. Slik var det jo ikke før. Men de vet å lage nye forretningsmodeller for å skuffe inn penger. Så bra det finnes løsninger som blender iallefall.
Jeg brukte bare Autodesk Maya før. Men når man ikke tjener penger på det lenger, så går det ikke. Dessuten støtter ikke MSFS Maya heller for den del...

Jepp, ikke for folk flest. Veldig tragisk med tanke på mulighetene man har med det. Men nå ser jeg at Blender vil på sikt bli en god erstatter, så fort jeg lærer meg 5 millioner med short cuts lol

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden skrev Finn Kristoffer Hansen:

Jeg gikk også fra 3ds max til Blender da min studentlisens gikk ut. Har aldri sett meg tilbake.

Med shortcuts så sitter alt i fingerspissene iløpet av kort tid, og jeg trenger skjelden å tenke over hva/hvor jeg skal trykke:)

Litt utfordrende for min del grunnet følgende bruk:  Bruker Wacom brett og 3dConnextion.. Grunnet senebetennelse har jeg byttet "musehånd" fra høyre til venstre og 

da betyr det at for de fleste av shortcuts, så må jeg legge fra meg pennen. Skal se dypere inn på knapper på brettet og 3DConnextion, eller ta i bruk f.eks. Stream deck

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Den 23.11.2022 klokken 0.43 skrev Kjetil WombiiActual:

De viktigste blendersnarveiene for min del:

Tab - bytte mellom object/edit mode

R, S, G - Rotate, Scale, move/Grab

X, Y, Z (+shift) - Begrens bevegelser til spesifikk akse

E - extrude

I - inset

ctrl+b - bevel

 

Den 23.11.2022 klokken 2.50 skrev Finn Kristoffer Hansen:

1/2/3 for vertice/edge/face modus

ctrl+M for mirroring

G+G for vertice slide. veldig kjekt for å endre geometri uten å kødde med UV's

Jeg bruker også Q for vertice weld, W for weld innenfor en viss avstand.

/    (slash) for å isolere objekt

Z for å zoome til valgt objekt

😃

Fantastisk. Et par der jeg ikke har fått med meg. Ellers bruker jeg alle de selv. Hotkeys er alfa omega.
Jeg vil bare legge til en til... ,/DEL tasten på numpaden for å zoome inn på valgt object, vertice whatever er snedig også. 🙂
Z? zoomer den inn på valgt objekt også? Den funker ikke sånn hos meg iallefall. 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Sånn går det når man aldri lærer. Dumper inn i et prosjekt i et område jeg er i til daglig. Plutselig "må" jeg modellere opp hele Steinkjer by, med kaier og stuff. Men det går jo ikke pga tid. 😭😩 Så jeg må finne noen kompromiss.
Har kommet til noe texturering i det minste. Men det er en del feil og mangler enda. For å si det mildt. LoL! Problemet er at i Steinkjer er Bing kartdata sikkert 15+ år gamle, så det er håpløst mye verre. Men Steinkjer helipad blir etterhvert.....
Jeg er helt Nasi på å holde polycount nede. Så det blir en del bruk av LOD modeller i dette prosjektet også.

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.35.20.100.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.35.40.28.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.36.06.86.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.36.48.22.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.37.37.22.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.37.58.96.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.39.22.66.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2022.12.30 - 21.40.59.89.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...