Gå til innhold

DC-3 med umulig trim


Anbefalte innlegg

Jeg har fått på plass den store oppdateringen som kom nå i helgen, og jeg har gledet meg til mange nye modeller. Spesielt gjelder dette DC-3 som fulgte med i denne oppdateringen. Men jeg opplever den ganske vanskelig, og håpløs å trimme. Straks etter takeoff setter den nesen rett i sky, og det går som det må gå...
Dette skjer til tross for at jeg har nøytral trim på nesen og det skjer også selv om jeg har trimmet nesen ned. Er det flere som opplever slike problemer med den nye DC-3'en?

Endret av Gunnar van der Meeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Trolig veldig mye press på denne. Det kan være at dette har noe å si for flyets oppførsel.

Mulig "kaoset" online påvirker flyets oppførsel,  men æ tok en test-take off fra Bardufoss i kveldingen,  og flyvningen gikk helt etter boka.  God lyd og god flyfeeling,  men dette var altså bare en kjapp testflight,  så jeg er åpen for flere erfaringer.  God helg  :) 

 

dc1.jpg

dc2.jpg

dc3.jpg

dc4.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ernst. Mistenker online kaoset ja. Sist jeg fløy den nå i kveld, hadde jeg en viss kontroll, og fløy horisontalt uten climb eller descend. Så ble jeg kastet ut av serveren igjen med den følge at jeg ikke hadde noe kontroll på flyet (og det gikk følgelig rett i bakken).
Ellers, ser DC-3'en ganske bra ut og den har veldig autentisk lyd.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som har laget flightmodellen til denne DC-3en forklarer hvordan og hvorfor flyet føles ustabilt og backer det opp med originale flytestdata i denne videoen. Spesielt 19-26 minutter inn er interessante.

Oppsummert: Flyet er aerodynamisk ustabilt og setter nesa opp istedenfor å senke den hvis man reduserer power, og motsatt, under 150 mph. og setter nesa opp ved lavere fart og nesa ned ved høyere fart, under 150mph.

Dette fungerer for øyeblikket i simulatoren for takeoff: Sett -2 grader eller -17% elevator trim, flaps up. Ikke rør elevator. Halehjulet løfter seg da før hovedhjulene rundt 55 knop. Dersom du flytter for mye på elevator opp eller ned så har ikke halen nok effekt og nesa stiger til værs før flyet kan kontrolleres.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hmmm?  Litt merkelig forklaring,  æ har tatt noen flere turer nå på søndagsmorgenen,  og det har vært helt normale take offs og landinger.  Bruker litt flaps,  lar hastigheten bygge seg opp "forsiktig" til halen løfter seg,  og holder nesa nede til vi er i lufta.  Flaps opp og trimmer nesa noe ned under klatring.  Hastigheten ned til ca 120 miles ,  hjulene ned og gradvis til full flaps under landing,  og hun setter seg lydig på asfalten.  Synes hun flyr pent og har bra lyd,  men er veldig følsom på Throttle og turtall.

dak1.jpg

dak2.jpg

dak3.jpg

dak4.jpg

dak5.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve igjen i kveld. Noen funksjoner som er mappet på throttle quadranten fungerte ikke skikkelig. Jeg mått blant annet sette cowlflaps i cockpit (og selv da gikk de ikke til full open når bryterne indikerte dette).
Så kan jeg fortelle at Aeroplae Heaven kommer med en liverypakke til DC-3'en. Denne vil være freeware og må lastes ned fra siden til AH. Tenker selv på å prøve meg litt på liveries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det generelt var mye småbugs og issues med flyene og helikoptrene som kom. Flere var jo mer eller mindre ubrukelig. Beste så langt tror jeg at jeg vil si er Beaver som er laget av Blackbird (tidligere Milviz). Grunnen er blant annet at dette ikke var beta testet sammen med SU11. Da blir resultatet sånn som det her. Dem har åpenbart stresset med å få alt klart for å nå deadline. Hadde alt vært beta testet på samme måte som SU11 så hadde det vært noe helt annet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde samme livery som Ernst brukte nå. Ingen flaps ved takeoff - holdt nesen nede og fikk løftet halen.  Lot flyet rotere av seg selv uten hjelp fra Yoke. Noe tendens til å dra til babord under rotering, men kompenserte med sideror (hadde ingen siderorstrim). Helt fin flytur og jevn klatring. Synes nok at modellen er sensitiv på høyderoret (men det går an å justere i oppsettet på yoken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.11.2022 klokken 22.54 skrev MagTvei:

Og Aeroplane Heaven som har laget Dc-3'n er jo ikke kjent for topp flight model akkurat heller.. Har gitt opp å bruke det jeg kjøpte derfra.

Det merkelige er at gratis versjonen på flightsim.to aldri hadde noen av de probleme som mange brukere ergrer seg over i Aeroplane Heaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...