Gå til innhold

Simuflying 737-800 i Tønsberg


Siggen

Anbefalte innlegg

Vi var i helga i Tønsberg og testet en proff simulator der.

Den er bygget rundt en ordentlig cockpit fra et United Airlines fly og man får virkelig følelsen av å sitte i et ordentlig fly.

Noen data:

Boeing 737-800 simulatoren

  • Bygget av Karl Ivar Kristoffersen, som selv er utdannet flyger.
  • Simulatoren består av:
  • 11 datamaskiner i nettverk
  • 8000 meter med kabler
  • 357 lyspærer
  • 117 brytere i taket
  • Det er brukt fem år og 7000 arbeidstimer
  • Simulatoren er ni meter lang, sju meter bred og 5,5 meter høy
  • Alle koblingsskjemaene har han laget selv
  • For å få rystelser i cockpit, har han utviklet et system han har kaldt «Motion Shaker».
  • Cockpiten er fra et tidligere kassert fly fra United Airlines og er fraktet til Norge fra USA
  • Skjermene kommer fra en simulator tilhørende Japan Airlines på Heathrow
  • Den står 70 centimeter utenfor cockpitvinduene, men siden skjermen bare speiler en annen mindre skjerm, oppleves fokuspunktet uendelig langt unna.
  • Skjermen er 200 garder x 40 grader og er 12 meter lang.
  • Simulatoren står i en hall ved Narverødveien 40 i Tønsberg.
  • Nettadresse: www.simuflying.no

Instruktøren vi hadde jobber til daglig som pilot på 737, og bedre instruktør kan man ikke få.

Jeg fløy Gardermoen - Flesland "gate to gate", samt at jeg foretok en "go around" og testet autoland

Er virkelig verdt å prøve 👍

Timepris er: 1800.-

1.jpg

2.jpg

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Endret av Siggen
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Heftig timepris. Mer enn hva jeg betaler for C-172 i flyklubben :P 

Nå er ikke dette noe jeg skal gjøre hver uke. Artig å ha testet simulatoren for den oser av kvalitet.

Den var neppe billig å bygge, samt at det er skal betales for leie av lokaler, strøm, instruktører, vedlikehold m.m

1800.- pr. time er en overkommelig pris synes jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2022 klokken 22.49 skrev Siggen:

Nå er ikke dette noe jeg skal gjøre hver uke. Artig å ha testet simulatoren for den oser av kvalitet.

Den var neppe billig å bygge, samt at det er skal betales for leie av lokaler, strøm, instruktører, vedlikehold m.m

1800.- pr. time er en overkommelig pris synes jeg...

Da synes jeg du bør begynne å fly på ordentli...😏

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennendes ut. Må jeg prøve neste gang jeg er i Norge. Spessielt med Collimated Visual er det sikkert rått.

- Det er jo en hvis forskjell å fly en realistisk 737 simulator og et ekte C172. Begge har noe for seg... men hvor mange har muligehten til å fly et ekte 737 ? Et C-172 flyr med runt 220 Knots en 737 med optil mach .82. En C-172 stiger kanskje 800 ft/m hvis du ikke er får tung. En 737 stiger greit med 2200 ft/m. Skulle det skje et uhell i simulatorn kann du le og drikke en kaffe etterpå.

Mine 5 øre.

Hilsen

Gerhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

220 kn er vel ikke helt korrekt på en c172? Maks 160 og cruise 122.

Ja, stemmer. Der tok jeg feil... tenkte muligens på km/h.

Finnes det tilgang til Level-D simulatorer i Norge ? Her i Sveits kann man fly hos Lufthansa Aviation Training. Men prisene begynner på runt NOK 11´000.-- per time. Bortset fra en kanskje mer avansert motion plattform ser jeg ikke noen fordeler med level-d ovenfår simulatorn oppe.

https://www.fly-simulator.ch/

Endret av Gerhard
lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg trur ikke det er Level-D simulatorer hvor du kan kjøpe timer i Norge, men kjenner du en instruktør, så er det kanskje mulig å få tilgang og prøve. Hos Lufthansa i Berlin har det også vært mulig å kjøpe simulatortid. Vi gjorde det for noen år siden og betalte 3000kr pr time midt på natta. Idag er det sikkert dyrere. Utfra hvordan jeg oppfatter simulatoren i Tønsberg, trur jeg ikke prisen er avskrekkende.  På Gullknapp i Arendal er det også en fix base 737 simulator, hvor det er mulig å kjøpe tid. Jeg vet ikke hva prisen er nå, men under en familiedag i fjor blei det opplyst at det var mulig å prøve for 1500kr.

Tor Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAE på Gardermoen har full motion level D simulatorer. Da jeg tok type rating der for noen år siden hadde dem 2 stk B737 simulatorer samt 1 Dash-8 simulator og 1 eller 2 stk helikopter sim samt Beech B200 (Lufttransport). Om du får kjøpt timer der uten å være tilknyttet et treningsprogram vet jeg ikke. Uansett vil jeg tippe det koster skjorta. Men om du betaler godt nok er det meste mulig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss "sofa simmere" så er simulatoren i Tønsberg mer som god nok for en flott simulator opplevelse.

For min del så går det helt fint å bruke penger på småfly og simulator samtidig, ikke enten eller som jeg har inntrykk av at noen mener...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...