Gå til innhold

Blender og LOD!


Sauron

Anbefalte innlegg

Hei,

Jobber med et lite scenery for Sandnessundet bro ved Tromsø Flyplass (ENTC) og var muligens noe hard på labben hva detaljer angår. I alle fall er SDKen f*** så treg å jobbe med. I den forbindelse, noen som har en enkel prosedyre for å benytte seg av LOD i Blender? Går ut fra at det har noe for seg?

 

image.png.09395312200472bb1958aeb079f56404.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker Asobo sin blender exporter så er det relativt kjapt å sette opp LODs for export. Decimate modifier er en måte å raskt redusere detaljnivå på. Men det kan være du kan vurdere å bytte ut det modellerte rekkverket med en tekstur på et dobbelsidig plan istedenfor.

Med flyplassen i nærheten så ville jeg prøvd å begrense beste LOD til under 100k triangler, men det er ingen enkle svar på det. 

 

image.png.77fb8adcfc3e1464a952db21a6ebe986.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja jeg fant akkurat en tråd i Discord som du beskrev det for meg tidligere. Husket ikke i farten hvor det var...:)

Broen ble heftig så jeg satser på at det går greit når jeg legger inn flere LOD. Finnes det en oversikt noe sted for hvor langt unna et objekt man går over til en ny LOD? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I devmode kan du slå på Debug model LODs, aktivere LOD screen size og LOD Limits: vertices. Dette viser hvor stor modellen er på skjermen og antall vertices i forhold til fremtidig MSFS grense. Det er nok greieste måte å få et inntrykk. Men dette bør sjekkes med Object Level of detail setting på 100, fordi den settingen multipliseres med screen size tallet.

 

image.png.817f8367208cd29c342955ee9a7adaf0.png

image.png.0ae76861ac44846764765fb41b5d8a31.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Finn Kristoffer Hansen:

86k er vel fortsatt i øvre skiktet for en BRO, men det går nok helt fint. Pass på å bruke ganske agressiv LOD.

Hvor mange teksturer har du brukt? Sånn type rekkverk er det mye bedre å bruke en transparent tekstur, ja.

Ja det er det. Tror noe av problemet er at jeg laget først en seksjon på 5 meters lengde og så brukte jeg to modifiers, array og line. Array førte til at det ble 280 seksjoner som følger en linje som følger broens form. Mulig det var en dårlig måte å gjøre det på i utgangspunktet. I alle fall medfører det mange faces etc. har bare tre fire texturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...