Gå til innhold

Tips til VR-briller?


Sauron

Anbefalte innlegg

Hei,

Kom «tilfeldigvis» over noen VR-briller på Finn her i Tromsøområdet. Hadde i første omgang ikke lyst å bruke for mye penger på VR, så det store spørsmålet er følgende: vil man få en ok opplevelse med eksempelvis Oculus Rift? Ser det ligger ute et sett til 2300 kroner. Eller er det for dårlig og dere har andre anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer litt an på hvordan du har tenkt å bruke det. Jeg kjøpte meg HP Reverb G2, og er sånn passe "meh" til VR. Flyr mest airlinere, og føler det fortsatt er litt utfordringer med VR. Det var selvsagt veldig WOW når man først kunne være inne i cockpit, og det gav en helt ny innlevelse.... Men når man beveger på hode, så kommer fort utfordringene. Man får av og til stutters, microstutters, av og til litt lag' som gjør at det kjennes litt ut som dagen derpå fylla når du skal se deg omkring. Sweetspot er veldig smal, og det blir fort litt blurry utenfor. Har holdt på en god stund for å tune settings, som nesten krever en doktorgrad i seg selv, og det blir "så der", men jeg er absolutt ikke helt overbevist. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte en Tobii Eye Tracker isteden. Kan være at VR blir vesentlig bedre med SU10 eller nye drivere fremover..... Har en relativt kraftig rigg med 3080 kort, så jeg hadde vel håpet på "litt mer" fra VR enn det jeg føler jeg fikk for de 5 lappene jeg la inn....

Flyr man derimot mere småfly, heli og slike ting er nok VR litt mere verdt det. Da er det ikke sååå mye knotter og instrumenter, og man trenger heller ikke interaktere sååå mye med cockpit nødvendigvis....

 

Endret av Kjell-Erik Aarsheim2
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å dy meg så jeg endte opp med en Oculus Quest 2....brukt som sådan. Tenkte det var en grei begynnelse og så får vi se hvordan det blir videre fremover når teknologen og alt får litt mer tid på seg...:)

En liten oppsummering av opplevelsen:

For å ta det positive først, så må jeg si at det å plutselig få en skikkelig cockpit rundt seg var et skikkelig WOW-øyeblikk. Det gav i alle fall meg et helt annet bilde av hva flysimulator kan være og spesielt; hva det kan bli i fremtiden dersom man får ordnet det som jeg føler ikke er på plass i dag. Jeg syntes rett og slett det var en fantastisk følelse og jeg fikk flashback til slutten av 90-tallet når jeg hadde en del timer på C172 og Piper. 

Når det er sakt så kommer jeg ikke unna det negative. For det første, finne korrekt oppsett som gir best mulig resultat på grafikk uten at det hakker og stutter som f*** er en helvetes oppgave. Jeg har trålet forum og YouTube-videoer, ja til og med funnet folk som har samme utstyr og grafikkort for så å få helt motsatt resultat. Hos en som fikk super ytelse, fikk jeg en frame-rate på 2, det til tross for at vi har samme oppsett, VR-sett og grafikkort. Mao. så er det en jungel man må lete i og jeg har fortsatt ikke funnet noen settinger som jeg er fornøyd med. Konklusjonen her er som @Kjell-Erik Aarsheim2 nevner, det hakker når man ser seg omkring, det er blurry utenfor sentrum av brillene, kan oppleve lag osv. osv. Instrumenter i cockpit kan man stort sett glemme å lese av, for ikke å snakke om å betjene knapper mv. Mao. er det en del sentrale ting som er problematisk i VR og som jeg håper det kommer bedringer på i fremtiden da potensialet er enormt.

Enn så lenge så blir det turer med "enkle" flytyper hvor man flyr visuelt og ikke trenger å trykke på så mye i cockpit...rett og slett bare for å få "cockpitfølelsen"...:)   

PS! om det er noen som har et oppsett som fungerer med Oculus Quest 2, Ryzen 7 3700X og RTX 20720 SUPER....ja så gi meg et vink...;)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok en bra hmd valg. i min sim har jeg brukt oculus rift 1, hp reverb g1 og g2, oculus quest 1 og 2, pimax 8kx. Men jeg gikk bestandig tilbake til Oculus quest 2 med virtual desktop og htc elite audio strap. ingen tvil om at det er det beste allround headsettet, også med tanke på prisen. Men nå venter jeg på pico neo4 som blir levert på dør imorgen. Dette blir spennende!   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2022 klokken 10.59 skrev Kjell-Erik Aarsheim2:

Tenker det kommer litt an på hvordan du har tenkt å bruke det. Jeg kjøpte meg HP Reverb G2, og er sånn passe "meh" til VR. Flyr mest airlinere, og føler det fortsatt er litt utfordringer med VR. Det var selvsagt veldig WOW når man først kunne være inne i cockpit, og det gav en helt ny innlevelse.... Men når man beveger på hode, så kommer fort utfordringene. Man får av og til stutters, microstutters, av og til litt lag' som gjør at det kjennes litt ut som dagen derpå fylla når du skal se deg omkring. Sweetspot er veldig smal, og det blir fort litt blurry utenfor. Har holdt på en god stund for å tune settings, som nesten krever en doktorgrad i seg selv, og det blir "så der", men jeg er absolutt ikke helt overbevist. Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte en Tobii Eye Tracker isteden. Kan være at VR blir vesentlig bedre med SU10 eller nye drivere fremover..... Har en relativt kraftig rigg med 3080 kort, så jeg hadde vel håpet på "litt mer" fra VR enn det jeg føler jeg fikk for de 5 lappene jeg la inn....

Flyr man derimot mere småfly, heli og slike ting er nok VR litt mere verdt det. Da er det ikke sååå mye knotter og instrumenter, og man trenger heller ikke interaktere sååå mye med cockpit nødvendigvis....

 

Hei. Jeg har en Oculus Lenovo på lån og synes det er fasinerende og artig med 3D, men oppløsningen er elendig. Det er nesten umulig å se hva som står på FMC-en. Er skarpheten bedre på Reverb G2? 

 

Jeg bruker for det meste musa til å operere brytere og instrumenter i cockpit, men synes kan være vanskelig å treffe slik at brytere går rette veien bl.a. Har dette med innstillinger å gjøre? Finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en Oculus Lenovo på lån og synes det er fasinerende og artig med 3D, men oppløsningen er elendig. Det er nesten umulig å se hva som står på FMC-en. Er skarpheten bedre på Reverb G2? 

 

Jeg bruker for det meste musa til å operere brytere og instrumenter i cockpit, men synes kan være vanskelig å treffe slik at brytere går rette veien bl.a. Har dette med innstillinger å gjøre? Finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Per Aage:

Hei. Jeg har en Oculus Lenovo på lån og synes det er fasinerende og artig med 3D, men oppløsningen er elendig. Det er nesten umulig å se hva som står på FMC-en. Er skarpheten bedre på Reverb G2? 

 

Jeg bruker for det meste musa til å operere brytere og instrumenter i cockpit, men synes kan være vanskelig å treffe slik at brytere går rette veien bl.a. Har dette med innstillinger å gjøre? Finner ikke ut av det.

Jeg har ikke prøvd Oculus Lenovo så kan ikke uttale meg om den.  Bruker Reverb g2 og er veldig fornøyd.  Etter SU10, og med den siste driveren fra Nvidia fungerer det helt utmerket.  Kjører DLSS quality og DX12.  Skarpheten er ganske så bra.  Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med 2d 4K skjerm, men jeg er absolutt fornøyd.  Litt stutter når en svinger under taxing.  Har ikke stutter når jeg ser meg rundt.  Noen ganger  blir musa litt "laggete", men ikke alltid.  Jeg har relativt mye oppe samtidig, så det kan være påvirkning fra andre programmer.   

Jeg har ingen problemer med å anbefale Reverb G2.

NB !  Jeg kjører 3090 og i9 12900KS, så ganske High end maskin.  For å kjøre VR med Ultra og High kreves bra HW.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2022 klokken 22.45 skrev Rolf Thorsen:

Jeg har ikke prøvd Oculus Lenovo så kan ikke uttale meg om den.  Bruker Reverb g2 og er veldig fornøyd.  Etter SU10, og med den siste driveren fra Nvidia fungerer det helt utmerket.  Kjører DLSS quality og DX12.  Skarpheten er ganske så bra.  Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med 2d 4K skjerm, men jeg er absolutt fornøyd.  Litt stutter når en svinger under taxing.  Har ikke stutter når jeg ser meg rundt.  Noen ganger  blir musa litt "laggete", men ikke alltid.  Jeg har relativt mye oppe samtidig, så det kan være påvirkning fra andre programmer.   

Jeg har ingen problemer med å anbefale Reverb G2.

NB !  Jeg kjører 3090 og i9 12900KS, så ganske High end maskin.  For å kjøre VR med Ultra og High kreves bra HW.

 

Jeg har ikke testet VR siden sensommeren pga andre prioriteringer, så jeg har ikke testet VR etter SU10 og SU11... Ei heller DX12 og DLSS.... Er det mye forandring til det bedre fra tidligere mtp stuttering og skarphet? Sist jeg prøvde var på SU9 og jeg fant etterhvert noen settings som funket "greit" - men var fortsatt ikke overbevist. Jeg har ikke fullt så high-end maskin som deg, men sitter på en i7 12700 med RTX 3080 - så det burde iallefall sparke litt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...