Gå til innhold

Pasco 353 - På rundtur i British Columbia


Anbefalte innlegg

Neste kapittel i turboprop-eventyret utspiller seg i Canada, nærmere bestemt Vancouver i British Columbia. Canada er et mekka når det kommer til turboprops, og variasjonen er stor, spesielt når det kommer til dasher, metroliner, B1900C/D og B200. Dagens tur går med Beechcraft 1900D, som er et fly jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om er kult eller ikke. En ting er ihvertfall sikkert, at det er en av de bedre modellene til Carenado. 

Dagens flight går under navnet 8P 353 med callsignet Pasco, som tilhører det regionale flyselskapet Pacific Coastal Airlines. PAC flyr en flåte av B1900 C/D og Saab 340 til ymse destinasjoner utifra deres hub i Vancouver. De flyr også feed for Westjet under navnet Westjet Link med en del av deres Saab 340-maskiner.

Dagens rute går fra Vancouver CYVR, til Bella Coola CYBD og videre til Anahim Lake CAJ4, før den går tilbake til Vancouver i en trekantrute. Turen går hele veien under samme flightnummer, også på returen til Vancouver.

For de som ikke kjenner til Bella Coola så er det en av de kuleste flyplassene i verden plassert i Bella Coola Valley, med sånn circus et par tusen innbyggere. Flyplassen har kun VFR prosedyrer i en dyp dal og ligger til tross for dette nesten på havnivå. Jeg kjenner ingen av innflyvningsprosedyrene da jeg ikke finner noen kart, så denne flighten blir en "utsjekksflight". Jeg har også til nå prøvd å finne riktig sted å "entre" dalen, så man får sjå. 

Videre gjør vi et 20 minutter langt hopp over til Anahim Lake, som er utenfor fjellkjedene og ca. like stort som Bella Coola innbyggermessing før vi gjør det siste spranget "hjem" til Vancouver.

Det kommer masse bilder og flere deler, så håper det faller i smak!

506714471_Car_B1900D-2022-09-1111_43_01.jpg.e6d7b01a302920b1f852ec5a9af61686.jpg

Dagens maskin oppstilt ved "South Terminal" i Vancouver. Dette er en terminal som stort sett benyttes av de mindre regionalselskapene.

1337923223_Car_B1900D-2022-09-1111_54_28.jpg.3661bac2ee19476105568ee9d9391c57.jpg

Preflight og boarding utføres kjapt, maskinene spinnes i gang enda kjappere, og vi er klarer ut via Stanley 5 departure som tilsier å klatre ut på runway heading til 1000 fot før vi dreier østover. Mest sannsynlig blir det en god runde over Straight of Georgia for å klatre før vi dreier nordover mot fjellheimen.

1449227119_Car_B1900D-2022-09-1111_57_41.jpg.f6c154df5d570bab13ee5181ebd91cf8.jpg

Taxer til bane 08R.

544871366_Car_B1900D-2022-09-1112_01_58.jpg.0aefffd9dc6709a10419e5208cdd1bb6.jpg

Størst først dessverre.

1132886506_Car_B1900D-2022-09-1112_03_21.jpg.15be132e37761c3ba1f5f955b0096619.jpg

Vi klareres for avgang og har VR på 113 knuter i dag med mye fuel og folk/fe.

173980555_Car_B1900D-2022-09-1112_03_56.jpg.8a087e507eb55ba557ee080af90735c2.jpg

Vi løfter snuta, men holder den lav for å komme raskt opp til climb speed på 160 knop.

1886556919_Car_B1900D-2022-09-1112_04_34.jpg.f3bccddf4d9729bbfa30a49841761456.jpg

1000 fot nås og vi dreier utover bydelen Richmond.

806285607_Car_B1900D-2022-09-1112_05_29.jpg.e58acd0206c8a81648decbab123849f2.jpg

 

893095191_Car_B1900D-2022-09-1112_07_00.jpg.0541a492c7a40902397c3e06bcf0eadc.jpg

B1900D er et sprekt fly! Og vi kommer kjapt over skylaget hvor vi sikter på FL190.

208504057_Car_B1900D-2022-09-1112_12_09.jpg.34ea97a114077e604d9db33cd2d8bd16.jpg

 

1186717409_Car_B1900D-2022-09-1112_32_32.jpg.12be77783cd654a31319ed46c250b629.jpg

Vel opp prøver jeg ved hjelp av diverse karttjenester å planlegge innflyvningen vår, samt en descent plan. Heldigvis klarner været opp, og vi er tidlig ute, så valget faller på en lenger og litt mer "scenic" innflyvning, det er dog om det ikke blir for trangt.

701760393_Car_B1900D-2022-09-1112_36_09.jpg.aafbd91ad57c727a0aef02c99b8f3a9d.jpg

 

328554393_Car_B1900D-2022-09-1112_44_51.jpg.48b04f2004b70d74ff0c8f628c288620.jpg

Bortgjemt av en skydott finner vi "hølet" vi skal ned i og vi begynner en rolig nedstigning.

463246293_Car_B1900D-2022-09-1112_50_57.jpg.cc9f1e8ef413e0c0aa0e566b928efd7d.jpg

 

1961414060_Car_B1900D-2022-09-1112_53_08.jpg.f7685795ef04592046f7d2e351ec57f6.jpg

 

1092019312_Car_B1900D-2022-09-1112_54_27.jpg.a527705449cad1beb1735f280f96e9be.jpg

Kanskje på tide å skru på terrain mode.

404402541_Car_B1900D-2022-09-1113_00_07.jpg.547003a63194f8e371c8194854b4fa37.jpg

Alt vel så langt.

1020374474_Car_B1900D-2022-09-1113_01_25.jpg.a5b76eb123727f31e9871062af0454c8.jpg

Hmm.

935721371_Car_B1900D-2022-09-1113_04_19.jpg.a9f8a8f742e2269a17acdbd84b160923.jpg

Vi kom oss igjennom. Jeg så nå også den mer optimale innflyvningen, som var mye romsligere.

848786851_Car_B1900D-2022-09-1113_04_53.jpg.11d5a4474b0d06a6adb67772a4201541.jpg

Vi legger oss lavt og gir de reisende valuta for pengene.

1483268042_Car_B1900D-2022-09-1113_10_01.jpg.3f1a3ef7707420ee5819aa1eee9cb584.jpg

 

393497884_Car_B1900D-2022-09-1113_11_00.jpg.5abfd312a9492eb44cd1b7a330042a63.jpg

Runway in sight.

30133494_Car_B1900D-2022-09-1113_13_04.jpg.118f49a0488fde9da6b6b2ef5775e422.jpg

 

60091913_Car_B1900D-2022-09-1113_13_19.jpg.1d9cf1e8c53fef2c9935532264a5b004.jpg

 

1150056318_Car_B1900D-2022-09-1113_13_51.jpg.274a9548cbfedd81298fab6365f618c9.jpg

Shit, banen er kort jo.

1952044635_Car_B1900D-2022-09-1113_13_57.jpg.b545bb9e86847e064730bbe7e3ae7cd0.jpg

Her er det bare å gå for "positive landing".

701218405_Car_B1900D-2022-09-1113_14_10.jpg.bab5b84eddfd7fc250f4ad868cd9055f.jpg

 

1703362538_Car_B1900D-2022-09-1113_14_39.jpg.c72604048c85ba9247bf0dd8cea018c7.jpg

Snur for backtracking.

2077682688_Car_B1900D-2022-09-1113_15_34.jpg.1df90421431266c409433e8d58911c2e.jpg

 

984669193_Car_B1900D-2022-09-1113_16_16.jpg.a3b8bdfc2d54dd950b54cd287c6ab1e3.jpg

 

3185764_Car_B1900D-2022-09-1113_20_28.jpg.57d387a871c6ac3e723092a2a2390b77.jpg

Shutdown.

458412530_Car_B1900D-2022-09-1113_28_37.jpg.c461d1b1f1ff5934378c0033f56f106f.jpg

Her både tømmer vi og fyller ca. halve flyet i løpet av en 20 minutters rast før vi skal fortsette til Anahim lake.

To be continued!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 15-20 minutter på bakken var vi klare for å fortsette turen til Anahim Lake CAJ4. Det er et hopp på ca. 20 minutter, og tar oss ut av fjellheimene og ut på "vidda".

1592986660_Car_B1900D-2022-09-1113_50_21.jpg.b318ec22429818b3479576117e75e0f6.jpg

Oppstarten skjer fort og gæli, og etter litt lesing og sjekking er vi klare for å taxe ut til bane 23. Det er heller ingen avgangsprosedyrer her, så vi planlegger å fly litt innover dalen for å bygge høyde før vi dreier nordøstover og direkte til Anahim Lake.

242131707_Car_B1900D-2022-09-1113_53_03.jpg.e77293d8c13b50c9beb07e341b5a5582.jpg

 

598707904_Car_B1900D-2022-09-1113_53_33.jpg.f9af112ef94d0aad9f5c578d30a29751.jpg

 

1094433676_Car_B1900D-2022-09-1113_54_02.jpg.99cde86fdc0e8ce5135b5c2ac48e3c25.jpg

 

1451240341_Car_B1900D-2022-09-1113_54_46.jpg.e0a3b81cffeaae05ca7fcc7366a683a0.jpg

 

1932786763_Car_B1900D-2022-09-1113_54_51.jpg.3ab94fe2e121335adeb086e46ea757d8.jpg

Vi klatrer ut til å begynne med i 140 knop for å komme raskere opp i høyden.

592414583_Car_B1900D-2022-09-1113_57_51.jpg.0001f54cdcaac4395bf0d0406fe949d0.jpg

Etter vi ser oss fornøyde med høyden dreier vi mot nordøst og direkte til Anahim Lake.

783918813_Car_B1900D-2022-09-1114_05_44.jpg.b5df676ade904c3f9655512f4e1a24c3.jpg

Lavt skydekke på høyfjellet.

1668104925_Car_B1900D-2022-09-1114_07_58.jpg.131740890c075bc39a57c7a09d59b788.jpg

Terrenget endrer seg drastisk på et øyeblikk.

613916685_Car_B1900D-2022-09-1114_09_33.jpg.3e8f532f2c21cab039c7eef024300458.jpg

Værvarselet spådde litt redusert sikt, så vi belaget oss på en RNP innflyvning (som er standarden på mindre flyplasser i Canada nå til dags), men det klarnet dog opp.

126678804_Car_B1900D-2022-09-1114_10_32.jpg.dd97d820fe4bb91212aeed6147231113.jpg

 

1064154157_Car_B1900D-2022-09-1114_12_06.jpg.00a7d72b0f0be60571c21affdad2ea8d.jpg

 

281991768_Car_B1900D-2022-09-1114_14_41.jpg.15ee5989026c46b0731691f7b48b38ec.jpg

Vipps var vi nede. Flytid 19.59 (faktisk!).

1376200078_Car_B1900D-2022-09-1114_15_25.jpg.e9f586e23b758022af316bc56a2f295a.jpg

Backtrack.

2140018533_Car_B1900D-2022-09-1114_16_54.jpg.7044573f581794b5582df26146d11137.jpg

 

316739826_Car_B1900D-2022-09-1114_31_51.jpg.c9e097d8182955d1ef49182bbecc387c.jpg

Vel parkert bytter vi ut litt passasjerer og tanker opp litt før returen til Vancouver 20 minutter senere.

 

Fortsettelse følger!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter knappe 20 minutter på bakken i Anahim lake var det på tide å sette kursen tilbake til basen Vancouver. Vi hadde en beregnet flytid på ca 1.15. Vancouver varselt redusert sikt, så VFR innflyvning så ut til å kunne glemmes.

965646892_Car_B1900D-2022-09-1114_31_59.jpg.d2ff9f7867a8d6041aa229eb10951fd7.jpg

 

1571747278_Car_B1900D-2022-09-1114_35_35.jpg.c43236b5e09e537bb9dbbfdf601bc17b.jpg

 

987256894_Car_B1900D-2022-09-1114_37_55.jpg.82966d5d096b44f6e3d505c1697bb882.jpg

 

1732977652_Car_B1900D-2022-09-1114_43_53.jpg.e342627a500ec7e93576a5c516ba14dd.jpg

Etter få minutter på FL200 dukker fjell-landskapet opp igjen.

2122767397_Car_B1900D-2022-09-1114_48_24.jpg.6af57a7ea8afe3a6839ab29251e3e0dd.jpg

 

454587032_Car_B1900D-2022-09-1114_50_14.jpg.5386c4a7fffd2a3fa613553dba27f462.jpg

Helt greit.

1544973905_Car_B1900D-2022-09-1114_53_54.jpg.cf23a6cf6cdff4903b46be5079f6c9aa.jpg

 

1976958974_Car_B1900D-2022-09-1115_17_39.jpg.e73dd9f85d7de6483edc4d7b8826027e.jpg

Etterhvert som vi nærmet oss tetnet det også til. Vi planla for ILS 08R. 08L er foretrukken bane for landinger, men flyene som bruker South terminal får ofte bruke 08R isteden slik jeg har oppfattet det.

742536228_Car_B1900D-2022-09-1115_25_08.jpg.c48058e475ab87b389d01cd4643b5916.jpg

 

1877626525_Car_B1900D-2022-09-1115_32_34.jpg.0d05c1f204bf8e4818b02cc3ff627f5a.jpg

Etter en lang innflyvning er vi omsider på vei til IF for ILS 08R.

1870719822_Car_B1900D-2022-09-1115_35_31.jpg.2b4298f6d1507bb4ca9ab618574c58a4.jpg

Da det er mye trafikk med mindre fly i Vancouver ser jeg ofte på Flightradar at de flyr sør for flyplassen i 1500 fot eller mindre for så å smette inn mellom de større flyene, men det er dog under litt bedre forhold.

1489227209_Car_B1900D-2022-09-1115_36_06.jpg.75e2741ac66343c0491f407c77dd6422.jpg

Iona Terminus.

300697828_Car_B1900D-2022-09-1115_38_46.jpg.b451072b8fd6dd50a634a8fff652b721.jpg

 

1574133128_Car_B1900D-2022-09-1115_39_02.jpg.030f37590d3206e262712e976cfd7907.jpg

 

61484824_Car_B1900D-2022-09-1115_39_09.jpg.928f47160a22ef5ebd050a8fe800d234.jpg

 

57896795_Car_B1900D-2022-09-1115_39_29.jpg.618b5a0392befa68136f5388c4326916.jpg

Hovedterminalen.

1066788529_Car_B1900D-2022-09-1115_40_49.jpg.8588b91848ee01d95a574a99eaeb452c.jpg

 

53691733_Car_B1900D-2022-09-1115_40_57.jpg.bc78b00867ed63e5ed16b92305940798.jpg

 

1102422664_Car_B1900D-2022-09-1115_42_00.jpg.74f8131b57c288fcfc21a52b2601e7c3.jpg

South terminal kommer til syne.

1105747282_Car_B1900D-2022-09-1115_44_17.jpg.4addf69a3dbf290c1ffe769df8324e93.jpg

Stoppet og tømt.

 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...