Gå til innhold

Problemer med Nvidia 3090 TI og HMD


Gerhard

Anbefalte innlegg

Jeg "oppgraderte" fra AMD Vega 64 til Nvidia 3090 TI. Siden det virker ikke Pimax 5k xr HMD min lenger. Problemene med disse HMD er kjent hos Nvidia, men det skrives selvfølgelig ikke på nettbutikkenes sider. så man merker det først etter kjøpet.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5382/~/compatibility-between-geforce-rtx-3090-ti-and-certain-vr-headsets

Hilsen

Gerhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.9.2022 klokken 13.42 skrev Gerhard:

Fant ut i et annet forum at problemet kan løses ved å bruke en aktiv DP repeater. Når kortet virker er det virkelig en drøm. Flytende grafikk selv med høyeste detaljerer.

 

Hilsen

Gerhard

Hei Gerhard. Har du en link til det utstyret du kjøpte for å få VR til å fungere med 3090TI kortet? Jeg forstår ikke helt hva det er snakk om i de postene jeg har lest om emnet.

Og; Har du forståelse av om det gjelder 3090 også, eller kun 3090ti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vetle,
jeg bruker denne DP repeatern https://www.steg-electronics.ch/de/product/delock-dp-1-2-repeater-4k-bis-60hz-bis-30m-3840-x-2160-60-hz-24054555
Da jeg bor i Sveits har jeg kjøpt denne på sveitsisk nettbutikk. Men jeg er sikker på at du finner lignende i norge. Det finnes også DP 1.4 repeatere men 1.2 går greit.
Så langt jeg har forstått det er det kun 3090 ti som har dette problemet. Andere kort som 3090 eller 3080 skulle virke uten problemer. Årsaken er hvist en del som gjør at display port utgangen på 3090 ti kortene har får liten spenning eller strømstyrke får HMD med lange kabler (5m eller lengere). Med en aktiv repeater kann problemet fikses. Noen HMD kann bytte kabler, så mange fikset probleme ved å bruke kortere kabler eller DP 1.2 kabler.

Håper det hjelper og beklager hvis jeg har mange skrive feil, får ikke spellsjekkern til å virke her. ;)

Hilsen

Gerhard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden skrev Gerhard:

Hei Vetle,
jeg bruker denne DP repeatern https://www.steg-electronics.ch/de/product/delock-dp-1-2-repeater-4k-bis-60hz-bis-30m-3840-x-2160-60-hz-24054555
Da jeg bor i Sveits har jeg kjøpt denne på sveitsisk nettbutikk. Men jeg er sikker på at du finner lignende i norge. Det finnes også DP 1.4 repeatere men 1.2 går greit.
Så langt jeg har forstått det er det kun 3090 ti som har dette problemet. Andere kort som 3090 eller 3080 skulle virke uten problemer. Årsaken er hvist en del som gjør at display port utgangen på 3090 ti kortene har får liten spenning eller strømstyrke får HMD med lange kabler (5m eller lengere). Med en aktiv repeater kann problemet fikses. Noen HMD kann bytte kabler, så mange fikset probleme ved å bruke kortere kabler eller DP 1.2 kabler.

Håper det hjelper og beklager hvis jeg har mange skrive feil, får ikke spellsjekkern til å virke her. ;)

Hilsen

Gerhard 

Det var en veldig fin oppklaring, og takk for link!

Jeg er igang med å planlegge ny maskin så ble satt i offside med informasjonen om 3090ti kortene og VR...hadde ikke sett den komme...

Bruker du en ekstra kabel i tillegg, eller følger det med noe som skal inn i PCen?

Takk igjen

Endret av Vetle T. Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne pakken er det bare DP repeatern. Du trenger en ekstra display port kabel som ikke burde vere får lang. Max 1 meter. Den kabelen går fra PCen til repeatern. Derfra bruker du kabelen til HMDen.

Jeg må si at 3090 ti er meget bra når det virker. Det var som å få et nytt VR headset med på kjøpet. Med det gammle Vega 64 kortet kunne jeg ikke lese av instrumenter fra vanlig sitte posisjon i cockpiten. Men med 3090 ti blir oppløsningen så bra at jeg selv kan lese av noen små instrumenter uten å måtte presse nesa i panelet ;) Også lanskapene ser meget fine ut nå. Så jeg kan bare anbefalle det. Nå er forsjellen mellom Vega 64 og 3090 ti ganske stor og jeg har ingen mulighet får å sammenligne det med andere kort som 3090 eller 3080. Mulig at de er gode nok.

Endret av Gerhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Gerhard:

I denne pakken er det bare DP repeatern. Du trenger en ekstra display port kabel som ikke burde vere får lang. Max 1 meter. Den kabelen går fra PCen til repeatern. Derfra bruker du kabelen til HMDen.

Jeg må si at 3090 ti er meget bra når det virker. Det var som å få et nytt VR headset med på kjøpet. Med det gammle Vega 64 kortet kunne jeg ikke lese av instrumenter fra vanlig sitte posisjon i cockpiten. Men med 3090 ti blir oppløsningen så bra at jeg selv kan lese av noen små instrumenter uten å måtte presse nesa i panelet ;) Også lanskapene ser meget fine ut nå. Så jeg kan bare anbefalle det. Nå er forsjellen mellom Vega 64 og 3090 ti ganske stor og jeg har ingen mulighet får å sammenligne det med andere kort som 3090 eller 3080. Mulig at de er gode nok.

Flott. Tusen takk for svar, og ikke minst erfaringsdelingen. Jeg er meget spent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vetle,
Jeg jar en Pimax og Pitool gir meg en feil som heter 10600.  Mellingen  går ut på at man burde sjekke kabelen. Da Hp G2 også er på listen med HMD som kan få problemer med 3090 TI er det nok ganske sikkert samme problem. Så en aktiv repeater vil sannsynlig løse problemet.

Hilsen
Gerhard

Endret av Gerhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden skrev Gerhard:

Hei Vetle,
Jeg jar en Pimax og Pitool gir meg en feil som hete 10600. Men det går ut på at man burde sjekke kabelen. Da Hp G2 også er på listen med HMD som kan få problemer med 3090 TI er det nok ganske sikkert samme problem. Så en aktiv repeater vil sannsynlig løse problemet.

Hilsen
Gerhard

Har du for øvrig merket en form for forsinkelse ved å bruke repeater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...