Gå til innhold

Tre skjermer, oppløsning.


Tor Arild Danielsen

Anbefalte innlegg

  • Full Member

Mange går og venter på oppdatering X for FS2020, og muligheten for å kjøre sceneriet på tre skjermer med ulike view.Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på det å kjøre tre skjermer, og ser at skjermstørrelse og oppløsnig som brukes varierer hos de som har lagt ut videoer på youtube. Hva slags oppløsning kan en forvente å kunne bruke dersom en har tre 50-55’’ 4k skjermer? Er det mulig å kjøre disse med full oppløsning på 3840x2160? Takler X-plane, P3d og Fs2020 dette på samme måte, eller har noen av simulatorene begrensninger? Er muligheten for tre skjermer CPU eller GPU avhengig?
Tor Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg er ikke så opptatt av kostnader, men hva som er tekniskmulig å oppnå av oppløsning når en har  tre 4K tver som skjermer. Jeg er fullstendig klar over at en trenger en topp pc for å oppnå høye opplysninger, men vil selv de beste pcer gi mulighet for 3840x2160 oppløsning? Vi har en topp pc med 3090 kort, hva slags oppløsning vil det være mulig å oppnå på denne? Vil det være lettest å få høy oppløsning  og god flyt på P3dv5.3, x-plane11 eller FS2020? Jeg har sett at flere som har bygd cockpit bruker 3 tver som skjermer, hva slags oppløsning får dere til på disse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette området så det jeg sier får du ta med en viss klype salt. Det burde være fult mulig med det oppsettet ditt, men du må nok påberegne at du sannsynligvis må ha det råeste og dyreste grafikk kortet. Sannsynligvis et 3090Ti. Selv da kan det hende du må skru ned på grafikk innstillingene. 4k på én skjerm er ille nok om du kjører med alt på ultra. Kanskje noen andre som har prøvd dette her kan komme med innspill? Av egen erfaring så flyter FS2020 desidert best av alle tre simulatorene du nevner. Den har også overlegen grafikk. P3D flyter hos meg faktisk litt dårligere enn FS2020 til tross for at den har grafikk fra steinalderen sammenlignet med FS2020. Årsaken vil jeg tro skyldes eldgammel grafikk motor fra begynnelsen av 2000 tallet som bare er modifisert. X-plane 11 flyter hos meg også dårligere enn FS2020 med dårligere grafikk (selv om den er meget bra på andre områder).

De fleste her inne som kjører flere skjermer, kjører nok på vanlige pc skjermer og ikke 4k tv-er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre 75" 4K for outside view i 737 cockpiten. Simulatoren kjører på en 5600X CPU pluss en RX6900XT GPU. I SUX beta med DX12 er jeg nødt til å redusere render scale til 65, men jeg kan ha alt untatt skyer på ultra, lod på 200 og object lod på 150. På bakken feks ENGM fra flightsim.to, ligger jeg på mellom 20 og 30 fps og lufta mellom 40 og 60 fps. Jeg opplever den visuelle kvaliteten som meget tilfredstillende. Hvis jeg var deg, så ville jeg har ventet til neste generasjons GPUer kommer om ikke mange månedene hvis ryktene er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden skrev Tor Arild Danielsen:

Vi har en ny pc med 3090 grafikk kort, og tre 55´´ 4k tver, så jeg er mest intereesert i å vite hva slags oppløsning vi kan forvente å kjøre på skjermene. Hvilken oppløsning kjører du på skjermene?

Dette her tror jeg nesten du bare må teste selv. Jeg tror det blir veldig vanskelig å komme med noe estimat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Mange går og venter på oppdatering X for FS2020, og muligheten for å kjøre sceneriet på tre skjermer med ulike view.

Er på ingen måte ekspert rundt dette men ser i andre forum at FS2020 grafikkmotoren fort kan medføre drastiske dropp i 'framerate' ved bruk av flere skjermer. Skjønner også at det er vanskelig å gi noen fasit på dette. Graden av dette vil jo da være avhengig av type CPU og GPU og samspillet mellom disse.
Er vel en kjent sak at grafikkmotorene for p3d og X-plane er mest avhengig av CPU, kontra FS2020 grafikkmotoren som er bygget rundt utnyttelsen av GPU. Sikkert andre her inne som kan si mer om dette en meg.

Men, det viktigste må vel være spørsmålet gjengitt ovenfor om muligheten for å kjøre sceneriet på tre skjermer med ulike view.
Ser jo dessverre at fs2020 oppdateringen rundt dette er svært mangelfull og det er vel ikke oppsiktsvekkende at ingen seriøs tredjeparts leverandør snakker om dette. Det er totalt uinteressant for disse da  man i beste fall vil vise et forvrengt / strekt / skjeft bilde i de to side skjermene om de er tenkt for å vise sceneriet.
FS2020 har dessverre fremdeles ingen fullgod multiskerm løsning.

Eneste løsning pr. nå er å gå 20 år tilbake i tid. WidevieW programmet. Det innebærer å kjøre FS2020 på flere maskiner med tilhørende skjerm og synkronisere disse via nettverk.

Kan jo være interessant for de av oss som har en hjemme cockpit løsning med fysisk cockpit og scenery views fordelt over flere skjermer eller projektorer og ønsker å bruke fs2020.

Men, en så lenge, kjører selv p3d med scenery views fordelt over 3 stk. projektorer i påvente av at fs2020 får en brukbar multiview løsning.
Men, kjører da uten hjelp av Wideview da p3d støtter en multiview løsning og med støtte av programmet FlyElise får jeg en korrekt gjengivelse av det utvendige sceneryet på et buet læret over 207 grader. Større oppløsning var jo å ønske, men det er et projektor og penge spørsmål.

Se eksempel fra denne her, med en kort (dårlig) video: Min Boeing 777

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...