Jump to content
Sign in to follow this  
erik

Slats

Recommended Posts

Hei !

Slots finner du blant annet på flyet Rally (bruker ofte til å slepe seilfly) og fungerer som en "automatisk" vingeforlenger ved lave hastigheter. Det kan minne mye om flaps...

-Er på tynn is her, men det er slik jeg ser den fungerer på nevnte flytype.

 

Bjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Slats er en bevegelig vingeforkant, som kan separere forkanten av vingen fra resten. Slats foldes ut både ved avgang og landing, i likhet med flaps, for å øke løftet ved lave hastigheter og høy angrepsvinkel..

Det er to fordeler med Slats. De øker krumningen på vingen, hvilket skaper mer løft, og de lager en "slot" mellom vingeforkanten og vingen, slik at luften strømmer jevnere over vingen ved høy angrepsvinkel (forsinker dannelsen av turbulens på vingens overside). I landingsposisjon står gjerne slats'en såpass bratt nedover, at jeg vil tro den også bremser farten, slik at en enda bratere nedstigning kan tillates uten å øke farten for mye.

Håper det var en grei forklaring. Mulig at alt ikke er helt korrekt, men da regner jeg med at noen retter på meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

mvh

Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slats på fly er som regel en plate i forkanten av vingen som er fast montert eller kan beveges(vanligst). Den er også oftest av samme form som vingeforkanten. Den danner en spalte (slot) i forkant av vingen og er aerodynamisk med på å forsinke steiling ved høy angrepsvinkel og sakte fart. Slat betyr vel sville eller ribbe i en rist f.eks.

Tror dette ikke er så langt fra sannheten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"flaps" foran på vingen, vingekanten bøyes ned og øker

oppdriften ved lav fart. Slats er visstnok viktigere

enn flaps fordi slats'en gir langt bedre stabilitet og

oppdrift.

Tror at flaps felles inn før slats etter takeoff, men

mulig jeg tar feil, sikkert noen her som kan gi en mer

detaljert forklaring på dette.

Husker en Trident-ulykke i England der piloten felte

inn slats før flaps like etter takeoff ved for lav fart,

endte med full stall og flyet gikk i bakken som en stein.

Mvh

Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Det var mange gode forklaringer.

Bare en liten detalj om Rallye (som nå bygges i Polen under navnet Sopol):

Det geniale med Rallye-vingen er at forkantklaffene blir presset ut av et enkelt fjærsystem. På bakken og i lav hastighet er de ute, når farten øker sørger luftpresset mot forkanten for at de automatisk trykkes inn. Når man så trekker av fart før landing spretter de ut igjen av seg selv. En mekanisk forbindelse sørger for at begge sidene opererer på likt. Det eneste flygeren som regel merker er lyden av slatsene som går ut og inn hvis man flyr akkurat i grenseområdet.

Kjempesmart patent som gir flyet fenomenale sakteegenskaper.

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Slats er en BEVEGELIG vingeforkant som beveger seg ut fra den virkelige vingeforkanten ved behov(Rallye) eller etter at det er valgt av flygeren.

Slots er en FAST vingeforkant hvor det er laget "hull" mellom den fremre og bakre vingeforkant(hvis dere skjønner).

Det finnes også noe som heter "Leading edge flaps" bl.a. på Boeing 727. Dette ligner mer på en flaps, fordi det ikke blir noen åpninger mellom forkanten og den bevegelige delen.

MVH

Atle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Enda en detalj:

På Cessna 177 Cardinal finner du SLOTS på høyderoret! C177 var den første (og eneste???) flytypen til Cessna med "flygende høyderor" -s.k. stabilator. Det viste seg fort at denne halen hadde den mildt sagt uheldige egenskap at den kunne stalles ut FØR vingen ved kraftig høyderorsbruk i lav hastighet. Resultatet var at halen mistet sitt negative løft, og nesen pitchet kraftig ned. For å rette på dette modifiserte man høyderoret med faste slots i forkanten for å utsette steilingen. Flyet ble definitivt bedre, men fremdeles temmelig "kilent" - jeg har selv laget stygge merker i asfalten - og egoet - ved å sprette som en kenguru på Fornebu, til tårnets og eldre flygeres store fornøyelse [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...