Gå til innhold

PMDG 737


Anbefalte innlegg

Var ikke direkte kjempe imponert over denne paden til PMDG. Det har alt man trenger, men når det kommer til funksjonalitet må den være den dårligste jeg har sett i noe addon fly. Håper planen er å få alt av options fra FMC over til paden. Sammenlignet med Fenix og FBW har den jo ikke særlig mye mer funksjonalitet enn en gammel Nokia telefon fra slutten av 90-tallet :ph34r:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp oppgradert til siste versjon av PMDG 737-700, samt til siste versjon av MSFS 2020.

Opplever nå at 737 kommer inn med altfor høy hastighet på approach.  Må gå ut av autopilot tidlig for å få ned farten.  Dersom jeg flyr approach på Autopilot så er farten altfor høy.

Noen som har noe godt svar på hvorfor dette skjer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Rolf Thorsen:

Har nettopp oppgradert til siste versjon av PMDG 737-700, samt til siste versjon av MSFS 2020.

Opplever nå at 737 kommer inn med altfor høy hastighet på approach.  Må gå ut av autopilot tidlig for å få ned farten.  Dersom jeg flyr approach på Autopilot så er farten altfor høy.

Noen som har noe godt svar på hvorfor dette skjer ?

Sannsynligvis bare brukerfeil. Du må nok utdype langt mer hva du gjør osv. hvis jeg skal kunne gi deg et bedre svar. Nettopp landet etter en Oslo - Gatwick tur i PMDG 737. Ingen problemer hos meg iallfall. 737 er jo en lek å fly i motsetning til CRJ :S

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Jan R. Storelvmo:

Sannsynligvis bare brukerfeil. Du må nok utdype langt mer hva du gjør osv. hvis jeg skal kunne gi deg et bedre svar. Nettopp landet etter en Oslo - Gatwick tur i PMDG 737. Ingen problemer hos meg iallfall. 737 er jo en lek å fly i motsetning til CRJ :S

Regner jo med at det er noe jeg har gjort, det pleier å være det, men for å utdype 🙂.  Jeg gjør ingenting.  Flyet flyr på autopilot.  Alt er satt opp via FMC. Etter en tids nedstigning får jeg meldingen "drag required".  Setter på speedbrake.  På final setter jeg CMD-A og CMD-B, og alt ser normalt ut bortsett fra hastighet.  Approach speed er satt i FMC, alt annet fungerer normalt. Jeg har gjort dette hundrevis av ganger før.  Kan det være noe i setup av enten PMDG eller i sim som er resatt/satt feil etter oppgraderingen.  PMDG har jo fått den nye tablet'en kan det ha noe med denne å gjøre f.eks ?

 

Endret av Rolf Thorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg er heller ikke sikker på hva du gjør feil, men ut fra det jeg har lært så må du sette approachspeed manuelt i autothrottle vinduet, etterhver som du setter ut flaps. Hastigheten reduseres ettehvert som  flapsen øker. Hvilken hastighet du skal sette ser du på speedtapen til venstre på PFD skjermen. Tilslutt setter du Vref som du har fått regnet ut fra FMC en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg er heller ikke sikker på hva du gjør feil, men ut fra det jeg har lært så må du sette approachspeed manuelt i autothrottle vinduet, etterhver som du setter ut flaps. Hastigheten reduseres ettehvert som  flapsen øker. Hvilken hastighet du skal sette ser du på speedtapen til venstre på PFD skjermen. Tilslutt setter du Vref som du har fått regnet ut fra FMC en.

Takk for forslaget, men Approach speed er satt riktig i Autothrottle vinduet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Rolf Thorsen:

Regner jo med at det er noe jeg har gjort, det pleier å være det, men for å utdype 🙂.  Jeg gjør ingenting.  Flyet flyr på autopilot.  Alt er satt opp via FMC. Etter en tids nedstigning får jeg meldingen "drag required".  Setter på speedbrake.  På final setter jeg CMD-A og CMD-B, og alt ser normalt ut bortsett fra hastighet.  Approach speed er satt i FMC, alt annet fungerer normalt. Jeg har gjort dette hundrevis av ganger før.  Kan det være noe i setup av enten PMDG eller i sim som er resatt/satt feil etter oppgraderingen.  PMDG har jo fått den nye tablet'en kan det ha noe med denne å gjøre f.eks ?

 

Det med "drag required" skjer også i virkeligheten. Man må alltid kalkulere i hodet når man flyr. 737-800 er et veldig "glatt fly". Har du lagt inn vind for nedstigning? CMD-A og B er forresten autoland og brukes som regel kun på Cat III ILS. Er en hel rekke ting som da må være på plass. I norge er det bare noen få flyplasser der autoland kan brukes. Normalt sett brukes kun CMD-A eller B avhengig av om det er kapteinen eller styrmannen som er PF (den som flyr). Ellers er det litt vanskelig å si noe konkret uten at jeg ser hva du gjør i simmen. Hos meg fungerer det iallfall smertefritt og har ikke sett noen andre som har klaget på det på andre forum. Hva slags flyplass og innflygning er det dette skjer på?

Ellers finnes det også masse videoer på youtube som forklarer og demonstrerer hvordan ting skal gjøres. Det er noe jeg selv alltid bruker når jeg skal lære meg en ny flytype. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Det med autoland er vel kanskje noe som ikke er helt realistisk med PMDG 737. Hvis du legger inn ILS frekvensen på en flyplass på både Nav1og Nav 2, og bruker begge autopilotene så får du til en autoland uavhengig om flyplassen er Cat I eller III. Det er ihvertfall min erfaring. Det hadde vært interessant å vite hvilken hastighet du har når du begynner å sette flaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Jan R. Storelvmo:

Det med "drag required" skjer også i virkeligheten. Man må alltid kalkulere i hodet når man flyr. 737-800 er et veldig "glatt fly". Har du lagt inn vind for nedstigning? CMD-A og B er forresten autoland og brukes som regel kun på Cat III ILS. Er en hel rekke ting som da må være på plass. I norge er det bare noen få flyplasser der autoland kan brukes. Normalt sett brukes kun CMD-A eller B avhengig av om det er kapteinen eller styrmannen som er PF (den som flyr). Ellers er det litt vanskelig å si noe konkret uten at jeg ser hva du gjør i simmen. Hos meg fungerer det iallfall smertefritt og har ikke sett noen andre som har klaget på det på andre forum. Hva slags flyplass og innflygning er det dette skjer på?

Ellers finnes det også masse videoer på youtube som forklarer og demonstrerer hvordan ting skal gjøres. Det er noe jeg selv alltid bruker når jeg skal lære meg en ny flytype. 

Som jeg har sagt.  Jeg har gjort dette på samme måten hundrevis av ganger uten disse problemene .  Dette er ikke en ny flytype for meg. Jeg har sett samtlige videoer (noen flere ganger :-)). Det dreier seg om 737-700 ikke 800.  Det spiller ingen rolle om det dreier seg om Autoland (CMD A+B) eller ikke (CMD-A).  ILS frekvens er satt riktig på begge.  Det skjer på flere flyplasser, ENGM, ENHD, ENBR og ESSA er de jeg har flydd så langt.   Dette har skjedd etter at jeg gjorde oppdateringene.  Jeg var uhelding med timingen og installerte PMDG oppdatering samtidig med at oppdatering til 1.35.21.0 skjedde.  Den versjonen jeg hadde av PMDG tidligere var pre-tablet.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Det med autoland er vel kanskje noe som ikke er helt realistisk med PMDG 737.

Joda, det eneste flyet trenger for å autolande er en ILS der LOC ikke er offset, men peker langs rullebanen som vanlig. Flyet følger glideslope til hva nå enn terskelverdien er på radio altimeter (RA), så tar RA over som høydekilde i flare mode, mens LOC brukes til å følge senterlinje. CAT II/III har ingenting å si for hva flyet får til å gjøre. En høyere CAT betyr bare bedre kvalitet på utstyr, signal, feiloppdagelse, økt distanse fra rullebanen fly og kjøretøy holder (derfor ulike CAT I og II/III holdingpoints mange steder), m.m. På flyplassen jeg jobber på må enkelte veier for flyplassbiler nær banen stenges og andre oppgaver på bakken utføres for å ha full CAT III, som bare gjøres når det blir tåke. ILS-utstyret og signalet det sender ut er akkurat det samme, men fordi vi ikke har den samme beskyttelsen i området rundt rullebane og ILS-signal, er innflyvningen max CAT I frem til vi sender ut Ops-gjengen for å gjøre klart. Det stopper ikke flight crews fra å trene på autoland, det skjer gjerne flere ganger om dagen. Forskjellen er at de se banen på CAT I minimums eller tidligere, eller gå rundt. Om flyet eller piloten lander spiller ingen rolle.

Dette vil selvfølgelig ikke funke på flyplasser med offset LOC eller LOC som ikke peker ned runway fra motsatt side, da flyet følger LOC under flare (og rollout, if equipped). På Bodø ILS 25 skal det godt gjøres å autolande uten å ende opp i grøfta, f.eks.

2 timer siden skrev Rolf Thorsen:

Som jeg har sagt.  Jeg har gjort dette på samme måten hundrevis av ganger uten disse problemene

Easy fix: Sett ut hjulene tidligere. De er veldig gode luftbremser. Når man ikke er knallgod på å manage energien i flyet selv, så er det enklere å kaste litt ekstra fuel på bålet for å få kontrol.

Bedre fix: Forstå flyet ditt godt. Særlig i form av å bli god på å tolke Flight Mode Annunciator (FMA), som er de grønne (og av og til hvite) bokstavene som vises i toppen av PFD-skjermen, i tre små kolonner. Her forteller flyet deg nøyaktig hva autopiloten driver med, og når du ikke håndflyr burde du være 100% inneforstått med alt som står der.

Når du har kontrol på det, blir det også veldig mye enklere for deg å beskrive nøyaktig konteksten rundt problemet du har. Akkurat nå er det mange potensielle årsaker, spesielt vanskelig er det å fastslå om det er en bug eller pilotfeil, og det blir vanskelig å tilby god hjelp.

 

TL;DR: Del en video av problemet, så blir det lettere for andre å forstå problemet. Med MSFS på PC har du garantert også XBOX Game Bar, som har innebygd skjermopptaker du kan bruke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så setter jeg selv speed på siste del av innflygningen når jeg flyr 737. 180 knop på localizer intercept og ned til 160 knop når jeg er etablert som ofte holdes inntil 5nm på større flyplasser. Ellers et veldig godt svar av Magnus over her. Om du fortsatt sliter må du kanskje lage en liten videosnutt av en innflygning så kan sikkert jeg og andre kommentere mer konkret når det kommer til energy management samt korrekt bruk av autopilot osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...