Gå til innhold

Livet som Affärsflygpilot


Anbefalte innlegg

Da kommer nok en post fra meg med masse masse bilder, selvfølgelig av en av Jonair's King Air 200-maskiner. Denne posten vil dog komme i flere deler og ta for seg et par dager i livet som taxipilot fra Nord-Sverige.

Del 1. Umeå ESNU - Svolvær ENSH

Denne reportasen begynner med befraktningen av en velstående familie som ønsket å bli fraktet ut til Lofoten for en ferietur. Turen gikk på en mandag formiddag under nydelige flyforhold.

1246806596_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_46_05.png.83992964bd18435f42e66d813ee945e1.png

Utenfor hangaren til Jonair i Umeå er SE-KVL gjort klar til avreise. KVL er Jonair's dedikerte "affärsflyg" som sammen med deres Citation XL flyr folk med litt større lommebøker enn meg selv rundt til møter og andre begivenheter.

Snacks og drikkevarer er lastet ombord, og passasjerene ankommer hangaren.

1986270474_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_47_52.png.3aec6eb86870d05a8915323a52dd0ed8.png

Fullt fly med 8 pax denne formiddagen. Så snart boarding og "sikkerhetsdemo" er unnagjort spinner igang høyre visp på batteri.

2123111073_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_53_51.png.35ba3874b8bce2e074684155d3f5a7fe.png

begge vispene er igang og sjekklister leses før vi snirkler oss ut på taksebane Delta.

2099998215_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_54_04.png.a597153ce7b37d8411dcd652c92abbaa.png

 

1016423975_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_54_49.png.e4d2a2720a1c101df35c0dcb2d248f6e.png

 

2049675589_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_56_12.png.ff9f4ec3f468c4d49a1bfc7ddd48d605.png

Vi liner opp på bane 32 før vi blir klarert for avgang for så å videre fly runway heading og avvente vektorering.

25164706_Car_B200_King_Air-2022-05-2911_58_31.png.566fc678db1492bcece89e91963f54ff.png

 

1817636371_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_14_02.png.5a21b92e332bca3cd6736fc0f9d570c2.png

Vi kommer oss etterhvert opp på FL260. Da det er en stund siden jeg fløy denne turen husker jeg ikke helt flytiden, men jeg mener den var rundt 1.20.

1691594919_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_31_47.png.a6880769351826804013507a3785417c.png

 

383917182_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_49_23.png.3a0ecc3a1be89e5d42cf0ea9100468bd.png

Vi nærmer oss etterhvert norskegrensa og de svenske skogene blir skiftet ut med røffere fjellete landskap.

1502971173_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_50_45.png.b7d80782f288170352a2e9565953f57c.png

 

1801216426_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_56_07.png.7ccdf6d8a5f9e7eef374c9d1cdb44d45.png

VI begynner etterhvert å peke snuten nedover og forbereder oss på RNP innflyvning til bane 01. Ingen av oss har flydd til Svolvær før, så vi er spente og gleder oss til litt kortbane-action.

311981971_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_56_22.png.7f7bc4e9bffa3f9fc5d94764344a07bc.png

 

1139933431_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_56_28.png.1f6452b304d08482133875daa737b769.png

 

1164209005_Car_B200_King_Air-2022-05-2912_58_45.png.fd82213041a21a1468aa319e70b3809c.png

 

739242931_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_00_23.png.f29f6c2cdf9887c2fa3d63256ac66318.png

 

1111704161_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_02_03.png.35fa95509e698b2552ee47ff1165ec33.png

 

2001731380_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_04_01.png.38a6fac4ceafada902fe48208c72d61c.png

 

647753379_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_10_02.png.f53696a875124188752d79173f12f15e.png

 

209711862_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_12_11.png.8cbc921673f3b7b9710da75ed0271e81.png

Svinger inn på finale, og her oppdager jeg en feil med Orthophotoet, rett og slett at jeg mangler i et lite område rundt Svolvær. Jeg bruker Aerosoft Svolvaer XP som har eget ortho for flyplassen, men syns dette er merkelig. Vel vel, ned må vi :)

1685395544_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_14_35.png.36d07439301642f60c0af1550bbbe2fa.png

 

1541060242_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_16_06.png.a0cbd026b026f47525750e1ec61e8727.png

Rolige flyforhold, men det er dog litt mindre bane enn jeg er vant til å boltre meg på :)

423635831_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_16_55.png.9af13af995b84b458b4617a125e3358d.png

 

1152763008_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_17_02.png.04082e78ababc00064fa65b2e66ebccc.png

 

483423864_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_17_12.png.dbb4372e0b15c797d3defdd1eee62810.png

 

1199988847_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_22_15.png.747c59deb8f057d17cae8f3012c47111.png

Flyet parkeres, pax hentes i en minibuss, og vi gjør oss klar for returen til Umeå. Rett før døra skal lukkes ringer flight ops.

Fortsettelse følger..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen fra hjemmebasen gikk da ut på at det var en gjeng forretningsmenn som ønsket å bli flydd fra Mo i Rana til Karlskoga i Sverige. Så forespørselen gikk da ut på om vi kunne fly de til Ørebro, noe kontoret kjapt kunne bekrefte, men ikke bare det, etter litt omtenkningstid kom de også frem til at det er jo faktisk en flyplass i Karlskoga, som selv om den ikke tar imot rutefly lengre fint kan ta imot vår tøffe King Air.

Flighten skulle gå tidlig neste morgen, så det ble bestemt at vi setter kursen for Mo i Rana hvor vi overnatter før ferden går videre mot sørlige Sverige neste morgen.

Del 2. Svolvær ENSH - Mo i Rana ENRA.

554370031_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_43_19.png.b76d3cf5aed3d2eab0c66f5f36631164.png

Etter noen minutter flightplanning er vi klare for å sette kursen mot Bodø og så videre mot Mo i Rana. Ingen av oss hadde flydd dit før, og været tilsa at vi skulle få prøve oss på den velkjente circle to land for bane 13. Vi gleder oss!

496150990_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_50_59.png.ceea73d6b09c2ac5518c3da02b4ddf24.png

Backtracker "opp" bane 19 for avgang på bane 01. Vi fløy ARDUX 1A på vei ut som tilsa en krapp styrbordsving ved 600 fot i med minimum 20 graders bank angle.

1368489027_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_55_11.png.29defd5001afcb91899f05cec7ec59e0.png

Vi kommer oss kjapt i lufta og holder igjen litt på farten da svingen skal utføres i maksimalt 143 knop. Jeg er vant til å holde nesa lavt for å bygge fart opp til 160 knop som er climb speed.

1580891154_Car_B200_King_Air-2022-05-2913_58_25.png.4b91a511cdad0cd90abb96bf39c0e621.png

Alt går knirkefritt, og snart setter vi kursen mot sørøst.

535312018_Car_B200_King_Air-2022-05-2914_03_08.png.eb3719ddd5d8512ab944392862dae8a7.png

 

2108660580_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_13_25.png.f636f6f47268314f70166d9077e3b1c7.png

 

1245771967_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_17_19.png.7b19e3848a4c06066ce802e7cddfd1f5.png

Har jeg noengang fortalt at jeg digger å fly King Air?

1042914462_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_17_59.png.fefefeca3b285fbff6506857ac060f87.png

 

2063491267_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_20_48.png.fec3591be8086a4153535519d9fc2ff5.png

 

62317150_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_27_39.png.96f8812e8a254154f68d1caa7ce02989.png

Etter å ha ligget en liten stund på FL160 peker vi nesa nedover mot MAGAP som er første punkt på RNAV innflyvningen vi skal følge mot bane 01 som skal etterfølges av en tight sirkling.

128200916_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_28_43.png.809b41d94222d1825075971f4767c822.png

 

843078267_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_28_49.png.d4092279f40ca84d9c94c456159db2d3.png

 

2009585008_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_28_53.png.3762f6a3f5387a24fb571de4e4d7e959.png

 

897057629_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_29_27.png.7c66ba5ea9dc141de2054e270a83e37c.png

På vei ned begynner det å bli ganske friskt, og vi mistenker det kan bli ganske røft på finalen.

1582435226_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_32_23.png.db9ac57a3fb7a8762584365840401d3f.png

 

1617442133_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_36_04.png.fd75bf101de17e221b03c0f8998e4ca9.png

Nærmer oss overflyvning av Mo i Rana.

901844861_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_37_28.png.ecfdecb38d19c2b9e55ee402e2983f97.png

Fortsatt ingen flyplass i sikte.

72291154_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_39_19.png.d35e6fd1412de42559147c3635c38d46.png

Any second now.

1143048612_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_40_07.png.6dcb6090146ce05ae4c7411e6fff1b2d.png

Oi der e han!

1779977682_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_40_43.png.50f3059819d0eefaf335c2b1d188434b.png

Vi konstaterer kjapt at dersom vi skulle landet på 31 hadde vi måtte avbryte da vi lå alt for høyt. Heldigvis skulle vi ikke det.

314627682_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_41_52.png.97e45667c5655f290d45baca21dab6c8.png

Klistrer meg til dalsidene mens GPS'en skriker og lurer på hvorfor jeg ikke har aktivert MAP.

408657617_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_43_29.png.a78b29fbbe4c40131fbc4a9d552a435f.png

 

827231361_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_43_35.png.afca8dfccab9aba9e37a61b7de1ffda7.png

 

887061756_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_43_51.png.d2c7ecd27fbd7e8c6b057f1dbb6ca183.png

Mot alle odds og uten så alt for mye overshoot får vi linet oss opp etterhvert på en kort finale for bane 13. Det her er ganske vrient uten noen form for head tracking erfarte jeg.

431673690_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_44_18.png.b3750b9a36fbc0f15ba824ed0c3cb20c.png

Fortsatt høyt, men nå kom det noen fallvinder som ikke lignet grisen.

1666743217_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_44_36.png.9220088a6ebf7a07a7829e5b56bf45b4.png

Men vi får sjanglet oss ned.

829310497_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_46_23.png.3f433a2755cbd346087a1ad13e5cca92.png

 

1427675763_Car_B200_King_Air-2022-05-2915_49_42.png.25c663f5d25fbbb05bd49a5ecc96a1cf.png

Vel nede stenger vi ned vispene og bestiller en taxi til hotellet. Tidlig start i morgen.

Fortsettelse følger!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...