Gå til innhold

Har knust sparegrisen :-) Ny PC på vei inn. Hvordan flytte MSFS til ny maskin?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt følgende PC :

Kabinett Phanteks Eclipse P500 Air (sort) 
Prosessor : Intel Core i9-12900KS CPU 
Memory : Corsair Vengenance DDR5  5200mhz  32 GB 
SSD1 : WD Black SN850 M.2 NVMe SSD 2TB 
SSD2 : WD Black SN850 M.2 NVMe SSD 1TB 
Kjøling: Asus ROG STRIX LC II 360 
PSU:  ASUS ROG Strix 1000, 1000W PSU 
Skjermkort :  ASUS GeForce RTX 3090 TUF OC GAMING
Hovedkort :  ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

 

For å slippe alt for mye jobb håper jeg at det lar seg gjøre å flytte endel av MSFS uten å måtte laste ned alt på nytt.  Jeg har sett litt på forskjellige forum, og er ikke helt sikker på om jeg skjønner alt som nevnes der.

Lurer på hva som er den smarteste metoden for å få MSFS over til den nye maskinen.   Jeg regner med at MSFS må reinstallers, men håper at jeg slipper å sitte og vente på at 130 Gb skal lastes ned.  

Kan jeg f.eks opprette en folder på den nye maskinen som heter D:\MSFS2020 og så kopiere community og official folderene inn dit og så installere MSFS der når jeg reinstallerer på den nye PC'en?  

Jeg har også PMDG 737, Fenix 320, CRJ 550/700, regner med at disse må reinstalleres fra scratch ?

 

Har idag MSFS installasjonen på en SSD som skal flyttes til den nye PC'en.  Har MSFS Premium Deluxe Game of the year versjonen.  Den er kjøpt i MSstore via Xbox appen (tror jeg)

Det ligger slik i MS Store :

image.png.08ec6da2952f4b0db805df1174fff4bd.png

I tillegg ligger disse i XBOX app'en

image.png.91365284d03e92da9fa51d6a6bac4bb7.png

 

Regner med at det er noen av dere der ute som har falt for fristelsen til å kjøpe ny PC, og som dermed har erfaringer her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer å starte installasjonen på den nye pcen, bråavslutte msfs og så kopiere official/onestore mappa inn på riktig sted fra gammel pc, så starte msfs igjen for å fortsette installasjonen. Men for å være sikker på å unngå bugs ville jeg personlig kjørt vanlig installasjon. Min erfaring er at det tar ca 2 timer med 500Mbps internettlinje. 

Edit: Ja, det skal fungere om du flytter disken over og så installerer msfs på de gamle mappene. Msfs vil finne de gamle filene og lar være å laste de ned. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Kjetil Garpestad:

Det fungerer å starte installasjonen på den nye pcen, bråavslutte msfs og så kopiere official/onestore mappa inn på riktig sted fra gammel pc, så starte msfs igjen for å fortsette installasjonen. Men for å være sikker på å unngå bugs ville jeg personlig kjørt vanlig installasjon. Min erfaring er at det tar ca 2 timer med 500Mbps internettlinje. 

Hva hvis Community og official mappa allerede er på plass der jeg skal installere MSFS ?  Vil installasjonen skrive over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Rolf Thorsen:

Har kjøpt følgende PC :

Kabinett Phanteks Eclipse P500 Air (sort) 
Prosessor : Intel Core i9-12900KS CPU 
Memory : Corsair Vengenance DDR5  5200mhz  32 GB 
SSD1 : WD Black SN850 M.2 NVMe SSD 2TB 
SSD2 : WD Black SN850 M.2 NVMe SSD 1TB 
Kjøling: Asus ROG STRIX LC II 360 
PSU:  ASUS ROG Strix 1000, 1000W PSU 
Skjermkort :  ASUS GeForce RTX 3090 TUF OC GAMING
Hovedkort :  ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

 

For å slippe alt for mye jobb håper jeg at det lar seg gjøre å flytte endel av MSFS uten å måtte laste ned alt på nytt.  Jeg har sett litt på forskjellige forum, og er ikke helt sikker på om jeg skjønner alt som nevnes der.

Lurer på hva som er den smarteste metoden for å få MSFS over til den nye maskinen.   Jeg regner med at MSFS må reinstallers, men håper at jeg slipper å sitte og vente på at 130 Gb skal lastes ned.  

Kan jeg f.eks opprette en folder på den nye maskinen som heter D:\MSFS2020 og så kopiere community og official folderene inn dit og så installere MSFS der når jeg reinstallerer på den nye PC'en?  

Jeg har også PMDG 737, Fenix 320, CRJ 550/700, regner med at disse må reinstalleres fra scratch ?

 

Har idag MSFS installasjonen på en SSD som skal flyttes til den nye PC'en.  Har MSFS Premium Deluxe Game of the year versjonen.  Den er kjøpt i MSstore via Xbox appen (tror jeg)

Det ligger slik i MS Store :

image.png.08ec6da2952f4b0db805df1174fff4bd.png

I tillegg ligger disse i XBOX app'en

image.png.91365284d03e92da9fa51d6a6bac4bb7.png

 

Regner med at det er noen av dere der ute som har falt for fristelsen til å kjøpe ny PC, og som dermed har erfaringer her 🙂

Basert på egen erfaring så ville jeg nok valgt et annen kort en ASUS STRIX.. Har selv RTX2080TI fra ASUS, hovedkort fra ASUS og kommer garantert neste gang til å vurdere noe annet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden skrev Tom Knudsen:

Basert på egen erfaring så ville jeg nok valgt et annen kort en ASUS STRIX.. Har selv RTX2080TI fra ASUS, hovedkort fra ASUS og kommer garantert neste gang til å vurdere noe annet. 

 

Så positiv du er idag da 😁.  Jeg har hatt ASUS hovedkort og skjermkort siden tidlig på 2000 tallet, og har aldri  hatt problemer, så jeg tar sjangsen denne gangen også. Har ikke planer om å overklokke, så jeg regner med at det går bra. 🤞. Er veldig fornøyd med kjøpet.  Tror jeg har fått en veldig bra pris.  Bare komponentene er idag 2500 kr dyrere enn det jeg betalte for PC'en ferdigbygget av Komplett.   Prisene og hva som er tilgjengelig varierer tydeligvis i løpet av dagen.

PS. Jeg har ikke fått PC'en enda, men har fått bekreftet at alle komponentene er sikret fra lageret, og at PC'en settes sammen i løpet av noen dager.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Rolf Thorsen:

Så positiv du er idag da 😁.  Jeg har hatt ASUS hovedkort og skjermkort siden tidlig på 2000 tallet, og har aldri  hatt problemer, så jeg tar sjangsen denne gangen også. Har ikke planer om å overklokke, så jeg regner med at det går bra. 🤞. Er veldig fornøyd med kjøpet.  Tror jeg har fått en veldig bra pris.  Bare komponentene er idag 2500 kr dyrere enn det jeg betalte for PC'en ferdigbygget av Komplett.   Prisene og hva som er tilgjengelig varierer tydeligvis i løpet av dagen.

PS. Jeg har ikke fått PC'en enda, men har fått bekreftet at alle komponentene er sikret fra lageret, og at PC'en settes sammen i løpet av noen dager.

 

 

Positiv??? Hva har det med saken å gjøre? Tåler du ikke at folk deler erfaringer bør du heller ikke annonsere at du har kjøpt deg ny pc. Antar grunnen til at du postet dette var for å få tilbakemeldinger på nettopp dette kjøpet?

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden skrev Tom Knudsen:

Positiv??? Hva har det med saken å gjøre? Tåler du ikke at folk deler erfaringer bør du heller ikke annonsere at du har kjøpt deg ny pc. Antar grunnen til at du postet dette var for å få tilbakemeldinger på nettopp dette kjøpet?

 

Det var ment som en fleip - Se på smilyene 😁 og 🤞.  Det var ikke ment negativt.  Postet dette mest for å få tilbakemeldinger på hvordan smartest å få over FS til den nye maskinen.   Jeg setter selvfølgelig pris på at folk deler erfaringer.  PC'en er forøvrig på vei, og jeg får ikke endret noe uansett.  Som sagt er mine egne erfaringer med ASUS positive.

Endret av Rolf Thorsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det var ment som en fleip - Se på smilyene 😁 og 🤞

Tok det ikke negativt, bare veldig undrende til ordvalget.  No problem :)

 

48 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Kanskje bedre om Tom forteller hva som er problemet med kortet? Jeg har et relativt gammelt ASUS kort som har gått uten problemer. PCn har gått med 29% overklokk siden jeg bygget den. Og den fortsetter å drive P3D og MSFS helt greit.

Null problem my good man..   Første RTX Strix kortet jeg kjøpte betalte jeg vel den gang da ca 14k for eller noe i den duren, billig trolig mot dagens priser på kort.  Dette kortet underpresterte deluxe på alle stress tester 

til det punkt at jeg valgte å returnere det til butikk. Nytt kort kom og etter utallige tester med overklokking av CPU (9900K) til 5.0GHZ så preserte kortet greit.. Scorer ikke høyt på noen av de kjente testene sammenlignet med f.eks. MSI osv. 

Siden kortet mitt er et OC kort slik trådstarter har valgt, så er kortet i utgangspunktet overklokket. Ergo ikke noe grunn til å kjøre ASUS sitt software for overklokking. Du får rett og slett ikke mer ut av kortet enn hva fabrikken hadde overklokket kortet til. 

Ironisk sett var denne overklokkinen mindre enn hva andre tilsvarende kort presterte sett i lys av tester. 

 

Største problemet jeg ser i ettertid er texture handling . Dvs hvordan kortet presterer på store utfordringer når det kommer til texture bandwidth. Dvs ting du vil ha bra, som skyer, bygninger osv. 

Nå kan det være at kortet i seg selv er ræva, men dette er dessverre ikke første gangenen jeg ser dette med Asus. Tenkte når jeg kjøpte kortet at RTX serien ville løse dette, men neida. 

Så neste steg var å se litt på hovedkoret og sammenhengen mellom det og GPU.. Kunne det være noe der?

Vel siden jeg har M2 kort på hovedkortet et ASUS Maximus IX Hero kort, så tenkte jeg at forholdet mellom PCI gatene og M2 kortene kunne bli en konflikt. Leste noe på nett at 

Asus sliter med denne blandingen og at de ofte deler samme busser på kortet for minnehåndtering. 

 

Uansett, saken er at jeg fremdeles sliter med VRAM håndtering i enkelte tilfeller. Særlig i skyer.. Nå har jeg ikke prøvd kortet i f.eks. MSFS som kjører DirectX eller andre spill under DirectX, så jeg vet ikke 

hvordan håndteringen er der, men til sammenligning har jeg en annen PC som kjører en 2070 uten noen tilsvarende problem, dog den med MSI kort men med ASUS hovedkort. 

Hovedkort, vel det har jeg kjørt x antall versjoner og merker av. Har i dag både MSI og ASUS og stort sett ikke hatt særlig problem med dem men ser over tid at MSI klarer "gaming" og simulatorer bedre. 

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden skrev Tom Knudsen:

Tok det ikke negativt, bare veldig undrende til ordvalget.  No problem :)

 

Null problem my good man..   Første RTX Strix kortet jeg kjøpte betalte jeg vel den gang da ca 14k for eller noe i den duren, billig trolig mot dagens priser på kort.  Dette kortet underpresterte deluxe på alle stress tester 

til det punkt at jeg valgte å returnere det til butikk. Nytt kort kom og etter utallige tester med overklokking av CPU (9900K) til 5.0GHZ så preserte kortet greit.. Scorer ikke høyt på noen av de kjente testene sammenlignet med f.eks. MSI osv. 

Siden kortet mitt er et OC kort slik trådstarter har valgt, så er kortet i utgangspunktet overklokket. Ergo ikke noe grunn til å kjøre ASUS sitt software for overklokking. Du får rett og slett ikke mer ut av kortet enn hva fabrikken hadde overklokket kortet til. 

Ironisk sett var denne overklokkinen mindre enn hva andre tilsvarende kort presterte sett i lys av tester. 

 

Største problemet jeg ser i ettertid er texture handling . Dvs hvordan kortet presterer på store utfordringer når det kommer til texture bandwidth. Dvs ting du vil ha bra, som skyer, bygninger osv. 

Nå kan det være at kortet i seg selv er ræva, men dette er dessverre ikke første gangenen jeg ser dette med Asus. Tenkte når jeg kjøpte kortet at RTX serien ville løse dette, men neida. 

Så neste steg var å se litt på hovedkoret og sammenhengen mellom det og GPU.. Kunne det være noe der?

Vel siden jeg har M2 kort på hovedkortet et ASUS Maximus IX Hero kort, så tenkte jeg at forholdet mellom PCI gatene og M2 kortene kunne bli en konflikt. Leste noe på nett at 

Asus sliter med denne blandingen og at de ofte deler samme busser på kortet for minnehåndtering. 

 

Uansett, saken er at jeg fremdeles sliter med VRAM håndtering i enkelte tilfeller. Særlig i skyer.. Nå har jeg ikke prøvd kortet i f.eks. MSFS som kjører DirectX eller andre spill under DirectX, så jeg vet ikke 

hvordan håndteringen er der, men til sammenligning har jeg en annen PC som kjører en 2070 uten noen tilsvarende problem, dog den med MSI kort men med ASUS hovedkort. 

Hovedkort, vel det har jeg kjørt x antall versjoner og merker av. Har i dag både MSI og ASUS og stort sett ikke hatt særlig problem med dem men ser over tid at MSI klarer "gaming" og simulatorer bedre. 

 

 

 

 

Takk for forklaringen.  Ser at du har bedre oversikt enn meg 🙂 Det blir litt for teknisk for meg desverre.  Har ikke så detaljert teknisk kunnskap.  Jeg håper bare PC'en virker uten alvorlige problemer når den ankommer, orker ikke tanken på å måtte returnere.

Jeg har heller ikke flere PC'er, så det blir vanskelig å sammenlikne.  Jeg har lest noen tester på nettet, og der ser kortet ut til å prestere brukbart.  Jeg valgte det mest på grunn av at det var satt ned ganske mye i pris.   

Nå blir utforingen å få all softwaren (ikke bare MSFS) over til den nye PC'en uten for mye kluss.  

Jeg gleder meg til å prøve MSFS og VR på den nye PC'en

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Rolf Thorsen:

Takk for forklaringen.  Ser at du har bedre oversikt enn meg 🙂 Det blir litt for teknisk for meg desverre.  Har ikke så detaljert teknisk kunnskap.  Jeg håper bare PC'en virker uten alvorlige problemer når den ankommer, orker ikke tanken på å måtte returnere.

Jeg har heller ikke flere PC'er, så det blir vanskelig å sammenlikne.  Jeg har lest noen tester på nettet, og der ser kortet ut til å prestere brukbart.  Jeg valgte det mest på grunn av at det var satt ned ganske mye i pris.   

Nå blir utforingen å få all softwaren (ikke bare MSFS) over til den nye PC'en uten for mye kluss.  

Jeg gleder meg til å prøve MSFS og VR på den nye PC'en

 

Det blir nok bra skal du se, har ikke eller kommer ikke til å teste MSFS, så for meg blir det nok som nevnt annen type hardware neste gang. Enjoy og kos deg masse :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å installere  det meste fra scratch slik som du foreslår. Skal prøve å bare flytte Community og Official mappene fra SSD som blir med over og se om jeg sparer 1-2 timer med download. Det som er fint nå er jo at du får med deg alt av data som ligger i Onedrive, Chrome tar med seg alt, og Office365 er ikke noe problem å installere på en  ny PC.  Har et par andre applikasjoner som nok må avinstalleres og reinstalleres pga av lisensproblematikk. kommer ikke til å ta med registry og systemfiler, kun data.  

Etter det jeg forstår er Community og Official mappen kun data, og ikke knyttet til registry og systemet som sådan.  

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var PC'en i hus.  Ett STORT problem imidlertid.  Den nekter å starte opp.  Det ser ut som det er strøm ettersom det er begynt å lyse i pumpa på CPU'en,  men ingeting skjer når jeg trykker på Power knappen.

Lurer på om det kan være en ledning eller to inni der som ikke er koblet på.  Jeg regner jo med at de skrur på PC'en og sjekker at alt er OK før de sender den avgårde ?  Noen som ser noe som opplagt mangler ?

 

20220620_181541.jpg

20220620_173600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden skrev Frank Kristiansen:

Kan også hende kabelen for reset er koblet motsatt. Da vil den resette hele tiden.

Prøv å nappe ut den lengst til høyre og se om den starter da.

 

image.png.64074b4b45377c59c494c6c45dfdbd72.png

Det er ingen reset kabel - Kun Power, og den sitter riktig. Har også sett en video på Youtube og på dette kabinettet er det kun power kabel som kommer fra frontpanelet i tillegg til USB og lyd.  Alt ser riktig ut.  Skl ta en telefon til Komplett i morgen og høre hva jeg skal gjøre.  Ser ut som en retur 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra !!  Ny maskin er oppe og går.   Dette er egentlig litt morsomt 🙂 Det vil si NÅ er det morsomt. Det var ikke såå morsomt i går.  Ringte Komplett, og de kunne fortelle at det er en klistrelapp over Powerknappen.

Se før og etter bilder under.  Ingen av de to knappene til høyre var altså Powerknappen slik jeg trodde 😂. Dette innlegget er skrevet fra den nye maskinen som nå er oppe og går.

20220621_092136.jpg

20220621_092145.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og installerer MSFS på ny maskin nå.  Er kommet til 90 % på installering av Standard versjonen. Så langt har det tatt ca 2 timer.  Etterpå kommer det nok et par timer med World updates, og Premium deluxe versjon. Valgte å reinstallere totalt. Får ordne med addons etc etterpå.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering siden jeg nå engang startet denne tråden.  PC'en er nå installert med alt jeg trenger av SW.  Jeg har satt opp MSFS med de addons jeg bruker, og har fått tunet inn nye settinger. Så langt er jeg kjempefornøyd 🙂

Kjører alt på max i 2d (Ikke VR),  og har fremdeles litt å gå på.  Har TLOD på 200, ellers er alt max.  I VR må det nødvendigvis dempes litt på settingene, men klarer fint å holde 30 fps (Vsync on, FPS lock 30 i NVCP).

Det er en enorm forskjell i VR.  Alt er mye klarere og skarpere.

Ha en fin dag !  

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden skrev Geir Teigo:

Så får vi se om VR tar helt overhånd hos deg og😁 Her ble det liksom ingen vei tilbake

Ingen vei tilbake 🙂  Du har helt rett.  Tar noen pauser i "pancake" mode på flighter med PMDG og FENIX, men flyr mye med småfly og da er det VR 100%.  Helt fantastisk bra !

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...