Gå til innhold

FSHud - Air Traffic Control


Anbefalte innlegg

FSHud ATC er akkurat lansert for MSFS.

 

FSHud - Air Traffic Control

New! Now compatible with MSFS!

Overview

FSHud is a true manager of air traffic - not just a voice of an Air Traffic Controller. Manage your flight plan and  communications with ATC through an advanced, yet easy to use, simulator-integrated panel. It's all done in accordance with aviation standards and regulations, with clearances and instructions given at the correct time.

FSHud is in complete control of all the air traffic within the simulator, whether it is on the ground or in the air. The system plans and manages the flow of air traffic and handles all of the communication between the aircraft and the applicable controller. This sets the stage for a simulated lifelike flight experience, where ATC knows what each aircraft is doing (including your own) and acts accordingly - just as a controller should!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne for 2 dager siden men får den ikke til å funke på feks ENML .  Får ikke opp i menyen Molde tower heller .  Etter som jeg har skjønt så må man slå av all AI også og det syns jeg ødelegger litt. For den genererer kun trafikk i selve ATC'en. Så jeg er skuffet over denne.  Funket på ENGM da...men det er ikke noe trøst. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt FSHud ATC en stund og er egentlig middels godt fornøyd. Den henter navdata fra Navigraph (hvis du har abbonement) og siste versjon henter værdata online, så hvis du fly med real weather, så skal det stemme noenlunde. Den laster AI flightplaner fra MSFS BGL filer og/eller AIG flightplan filer. Den setter inn AI fly i simmen og ATC styrer/kommuniserer med disse flyene. Den fyller flyplassene (delvis) med statiske fly og fly på veg ut/inn. (avhengig av hvor godt flyplassen er laget med tanke på AI trafikk). Den skal holde kontroll på separasjon i luften. 

Jeg bruker den sammen med AIG fly og det fungerer bra. Skjønner ikke helt hva Frank mener med tukling, for hos meg har det vært minimalt med tukling for å få det til å fungere. 

Positivt:
- Mye bedre enn default ATC. Gir forslag til approach og rullebane tidlig - du kan velge annen rullebane, approach og transition enn den som er foreslått. 
- Gir klarering til ny høyde så tidlig at man kan følge planlagt decent path 
- Setter inn AI trafikk og styrer denne ut i fra trafikk BGL´s allered i simmen også AIG trafikk. 
- Bruker AI liveries/modeller som finnes i simmen allerede (jeg bruker AIG modeller/liveries)  
- Laster flightplan direkte fra Simbrief

Negativt: 
- Bruker rare kontrollere i vårt område (bla Banak Approach, Oerland Approach.... på flight fra Ålesund til Manchester)
- Hakkete AI trafikk på bakken. (Sim begrensning iflg FSHud)
- Ikke VFR enda (kommer)
- Leser ikke værdata fra simmen. 

Jeg flyr med Live players på, men all AI trafikk skal være av. 

Får se om jeg lager en video en av dagene, så kan dere se hvordan den fungerer 🙂 

Endret av Ole-Chr Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.7.2022 klokken 17.31 skrev Ole-Chr Larsen:

Har også brukt FSHud ATC en stund og er egentlig middels godt fornøyd.

 

Hvorfor virker ikke ENML frekvensen da? Får opp parkering og sånt, men frekvensen virker ikke.  Har prøvd de andre også men får det ikke til å virke...ATC er helt død der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd i flere timer...denne virker ikke på mindre flyplasser.  Ikke noe å anbefale spør du meg! En enkel flyplass som ENML burde virke...men nei da.... Kjempeskuffet.  Nytter ikke hvor mange videoer du vil lage om denne så lenge den ikke virker på mindre flyplasser.  Ja den virker på på ENGM og ENBR osv....men den virker ikke på feks ENML . Skuffet!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en youtube video i morgen som viser en flight fra Bergen til Molde med FSHud. Hva som er problemet med dine flyplasser er ikke godt å si, men den virker på mine. Er det default ENML du bruker? Kan være at den ikke har tildelt korrekte frekvenser i MSFS og dermed ikke virker. FSHud tildeler ikke frekvenser - de blir hentet fra flysimulatorens og add-on's BGL filer. Da blir det feil å klage på FSHud......

Jeg har heller ikke anbefalt FSHud, men sagt at jeg er "middels godt fornøyd" og tar bryet med å laster opp en video slik at man kan gjøre opp sin egen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den.  Er bare så frustrerende når den ikke virker på den flyplassen jeg flyr mest fra.  Vanlig ATC funker jo så frekvensen er jo der.  FSHUD virker alle andre steder..bare ikke ENML.  Jeg bruker ORBX sin ENML . Skal prøve å se hva som skjer når jeg går tilbake til default...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly en tur til ENML slik det er nå - så sender du en support ticket til FSHud support via FSHud programmet. Da sendes det loggfiler som utviklerene kan analysere og gi deg tilbakemeldinger om hva som går galt. 
En sak jeg har sett på supportforumet til FSHud (og andre) er at flyplasser kjøpt via Marketplace i MSFS ikke vil fungere. Disse filene er krypterte og da kan ikke eksterne programmer lese dem. Dette er tatt opp med Asobo og slik jeg har forstått det så vurderes det hva som må endres for å løse problemet.
Men bottom line, som det heter - kjøp aldri noe fra marketplace hvis det kan kjøpes andre steder fra..... Helst rett fra utvikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Fly en tur til ENML slik det er nå - så sender du en support ticket til FSHud support via FSHud programmet. Da sendes det loggfiler som utviklerene kan analysere og gi deg tilbakemeldinger om hva som går galt. 
En sak jeg har sett på supportforumet til FSHud (og andre) er at flyplasser kjøpt via Marketplace i MSFS ikke vil fungere. Disse filene er krypterte og da kan ikke eksterne programmer lese dem. Dette er tatt opp med Asobo og slik jeg har forstått det så vurderes det hva som må endres for å løse problemet.
Men bottom line, som det heter - kjøp aldri noe fra marketplace hvis det kan kjøpes andre steder fra..... Helst rett fra utvikler.

Kjøpte ikke via marketplace. Kjøpte via flight1.  Men prøvde default også nå og fremdeles virker den ikke.  Det er oppstart fra ENML som ikke funker.  Skal prøve å fly nå fra ENBR til ENML og se hva som skjer...regner med det sikkert vil funke...men å starte fra ENML Så reagerer ikke ATC.  Det står gate og alt det...men når jeg trykker clearence så skjer det ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg flydd ENML til ENGM uten noen problemer med ATC. Bruker også ORBX ENML, men kjøpt direkte fra Orbx via Orbx Central appen. Så da skjønner jeg ikke hva som er galt hos deg.

ENBR-ENGM videoen står fortsatt og tygger "behandler HD versjonen" på Youtube....... Skal gi beskjed når jeg ser den er klar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Da har jeg flydd ENML til ENGM uten noen problemer med ATC. Bruker også ORBX ENML, men kjøpt direkte fra Orbx via Orbx Central appen. Så da skjønner jeg ikke hva som er galt hos deg.

ENBR-ENGM videoen står fortsatt og tygger "behandler HD versjonen" på Youtube....... Skal gi beskjed når jeg ser den er klar. 

Skjønner ikke jeg heller..... Hvis jeg gir deg email adressen min er det mulighet for at du kan ta opp eller lage screenshot av ATC med frekvensene og sende til meg? Eller sende screens her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett videoen nå 🙂 Det jeg legger merke til er at du får inn Molde Tower ved approach. Når jeg fløy fra bergen i går så dukket ikke Molde Tower opp. Kun Møre Approach.  Ikke er den i lista når jeg starter opp fra ENML heller. Har til og med avinnstallert og installert på nytt uten hell...hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å fjerne en flyplass fra community folderen - deretter starter du FSHud og MSFS slik at du trigger FSHud til å lese BGL filene på nytt. Deretter stenger du alt ned, legger tilbake den flyplassen du fjernet og starter FSHud + MSFS på nytt en gang til. FSHud vil lese BGL filene enda en gang fordi den detekterer endring i community folderen. Du vil se en progresjonslinje FSHud og at den lister de filene den scanner. 

Hvis ikke det hjelper så send en ticket via FSHud appen - ser ikke noen annen løsning dessverre......  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Ole-Chr Larsen:

Forsøk å fjerne en flyplass fra community folderen - deretter starter du FSHud og MSFS slik at du trigger FSHud til å lese BGL filene på nytt. Deretter stenger du alt ned, legger tilbake den flyplassen du fjernet og starter FSHud + MSFS på nytt en gang til. FSHud vil lese BGL filene enda en gang fordi den detekterer endring i community folderen. Du vil se en progresjonslinje FSHud og at den lister de filene den scanner. 

Hvis ikke det hjelper så send en ticket via FSHud appen - ser ikke noen annen løsning dessverre......  

Har akkurat avinstallert fshud og så fjernet ENML fra community. Restartet og installerte fshud på nytt med default ENML men fremdeles ingenting. Kjører default AIRAC, men regner med det ikke har noe å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER fikk jeg den til å virke 🙂  Blir så irritert på meg selv for å rote så mye når løsningen var så enkel. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre MSFS som administrator for fant ut at jeg ikke har satt MSFS som det. Etter at jeg gjorde det så var plutselg Molde Tower i lista og alt funket. Da skal det utforskes mer. Men har et spørsmål... For når jeg fløy i går så ga ikke ATC beskjed om descent når T/D kom.  Skal man bare ignorere T/D og bare høre på ATC?  Eller går det ann å samkjøre ATC og T/D på en eller annen måte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott - som oftest er det bare en liten bagatell som man ikke tenker over i farten.......

Jeg får vanligvis klarert approach i god tid før TD. Jeg ser over at det er den STAR/transition/rwy/gate jeg ønsker og venter med å godkjenne til like før TOD. Da får jeg decent altitude umiddelbart og setter denne. Vanligvis kommer også neste altitude i god tid. 

Tror ikke jeg har brutt klareringene fra FSHud noen gang med vilje..... Noe som jeg må gjøre hele tiden med default ATC.  
Det er hovedårsaken til at jeg bruke FSHud i stedet for default. Det er mange mangler og feil fortsatt, bla dette med hvilken kontroller som dekker hvilken sektor, men jeg synes dette produktet blir bedre og bedre. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å ikke lenger høre : You are 200 ft above yor altitude HELE tiden var irriterende nok selv om jeg ikke var det.  Hadde en perfekt flight nå fra ENML til ENBR 🙂 Bruker FS ATC chatter i tillegg og Self Loading Cargo som gir meg passasjerer og ratings per flight 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...