Gå til innhold

Tips til 737 800 ? Hvilket fly bruker dere?


eddie6413

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem
5 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Tips: Drit i ATC. Den har alt for store feil og mangler per dags dato til at jeg vil anbefale noen å bruke den til å fly passasjerfly. I virkeligheten får du for eksempel: "when able, descend FL 180" med mindre du flyr i tettpakka luftrom som f.eks i og rundt London. Da starter du descent når det passer deg. I MSFS er ikke dette et alternativ pluss mye annet som er helt bak mål. 

Dette. Jeg kan varmt anbefale å forsøke seg på VATSIM. Litt skummelt i starten, men det går seg til. Det krever at man kan flyet man opererer noenlunde ut og inn, men det er så mye gøyere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Begynner smått og få til ting nå...men det tar bare litt tid 🙂 Driver å øver meg med ruten ENML- ENGM. Men får ikke til å lande på 01L på ENGM.  ILS frkvensen der skal være 110.30 . Det får jeg opp både i Littlenavmap og Simtoolkitpro.  Men...når jeg sjekker ILS frekvensen i MSFS så sier den at frekvensen er 111.30.  Er det en feil i simmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

111.30 er ILS19R - 110.30 er ILS01L 
Jeg bruker Navigraph, men mener at frekvensene i simmen er korrekte.

Rart at jeg får opp 111.30 i simmen for 01L..... Sjekket FMC også og der sto det noe om at den var uenig med NAV...Da hadde jeg skrevet inn 110.30...

Endret av eddie6413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Jeg bruker som sagt Navigraph kart og navigasjonsdata i simmen. Et abbonement koster ikke all verden og anbefales.

Sjekk ut www.navigraph.com . Sansynligvis kommer det support for disse kartene direkte i en EFB på PMDG 737 også.

OK. da forstår jeg... Men kanskje jeg trykker APP  for sent da...trykker rundt 10 nm og den holder samme høyde selv om den er på kurs...Prøve å trykke når flyet ligner opp jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter ILS frekvensen på NAV1 og NAV2 og passer på at den står aktiv på begge. Deretter setter du approach course på COURSE 1 og COURSE 2. Trykk på APP like før du nærmer deg ILS strålen. Flyet vil fange strålen og følge kurs inntil den treffer glide slope. Når du treffer glideslope aktiverer du CMDB (i tillegg til CMDA, som allerede skal være aktiv). 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Du setter ILS frekvensen på NAV1 og NAV2 og passer på at den står aktiv på begge. Deretter setter du approach course på COURSE 1 og COURSE 2. Trykk på APP like før du nærmer deg ILS strålen. Flyet vil fange strålen og følge kurs inntil den treffer glide slope. Når du treffer glideslope aktiverer du CMDB (i tillegg til CMDA, som allerede skal være aktiv). 

Fikk det til nå. Slet litt med autolanding også men klarte det endelig. Måtte prøve å få til den for har landet mange ganger med annet fly hvor man nesten ikke ser rullebanen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden skrev eddie6413:

OK. da forstår jeg... Men kanskje jeg trykker APP  for sent da...trykker rundt 10 nm og den holder samme høyde selv om den er på kurs...Prøve å trykke når flyet ligner opp jeg da.

Da jeg fløy Q400 var standard prosedyre å trykke APP idet vi ble klarert for approach av ATC. Du flyr da gjerne på alt hold og hdg i autopilot, og APP kommer da opp med hvit skrift som betyr at den ligger på "standby" og vil aktiveres i det du intercepter localizer. 

3 timer siden skrev eddie6413:

Forresten..Hvordan forandrer jeg fuel? Når den starter opp selv om jeg forandrer fuel så starter den alltig med 50 %.

Er det fortsatt PMDG 737 vi snakker om her? Isåfall bruker du FMC, IKKE fuel vinduet i simmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Da jeg fløy Q400 var standard prosedyre å trykke APP idet vi ble klarert for approach av ATC. Du flyr da gjerne på alt hold og hdg i autopilot, og APP kommer da opp med hvit skrift som betyr at den ligger på "standby" og vil aktiveres i det du intercepter localizer. 

Er det fortsatt PMDG 737 vi snakker om her? Isåfall bruker du FMC, IKKE fuel vinduet i simmen. 

Ja PMDG. Ok, skal se om jeg finner ut av det 🙂  . Det blir vel 737 700 frem til 800 kommer 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare litt om VREF og hvordan jeg stiller denne ? Har sett mange landings videoer hvor dem bruker vref, men dem forklarer ikke hvilke setting de bruker eller hva man stiller på. Det eneste jeg får med meg er at dem har stilt inn på radio og jeg stiller bryteren ned til vref. Men flyet lander alt for langt ute på rullebanen eller jeg får beskjed om go around.  Da har jeg også brukt flaps 1- 5-15 og 40 med 143 kts som  landings hastighet.  Feks på ENBR  rwy 17 så kommer jeg inn med høyde 2400.... Men allikevel så tar flyet meg aaaalt for langt ut på rullebanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut til slutt hvordan jeg legger til VREF.  Men jeg lurer på en ting.  Når jeg velger VREF så står det feks at  Flaps 30 er 130 under VREF.  Er det inkludert + 5 eller må jeg endre dette til 135 før jeg legger til sånn at det feks står:  REF 30/135 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev eddie6413:

Fant ut til slutt hvordan jeg legger til VREF.  Men jeg lurer på en ting.  Når jeg velger VREF så står det feks at  Flaps 30 er 130 under VREF.  Er det inkludert + 5 eller må jeg endre dette til 135 før jeg legger til sånn at det feks står:  REF 30/135 ?

Du må selv legge til eventuelle ekstra knots på VREF. Men det legger du ikke inn i fmc, men i MCP (autopilot vinduet) eller enkelt og greit bare flyr VREF +5 manuelt. Vet ikke på 737, men da jeg fløy Dash så la vi ikke til noe ekstra med mindre det var litt rufsete værforhold eller at vi forventet turbulens under landing. Vil tro det er ala samme prosedyre på 737. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...