Gå til innhold

Tips til 737 800 ? Hvilket fly bruker dere?


eddie6413

Anbefalte innlegg

Jeg liker å fly 737 800, men har ikke funnet så mange enda. Vet at PMDG kommer snart, men hvilket fly bruker dere i mellomtiden?  Liker å fly med Norwegian paint og så realistiske ruter som mulig. Til nå bruker jeg Bredok, men får den ikke til å funke helt siden jeg aldri kommer opp i ønsket høyde og får heller ikke hastigheten jeg vil ha.  Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden skrev eddie6413:

Har ikke råd til den akkurat nå....hva brukte du før den kom?

Da brukte jeg PMDG 737-800 i P3D xD

Ville isåfall ventet til jeg hadde råd til PMDG. Alternativt kan du hoppe over til X-plane og laste ned Zibo 737-800 helt gratis (den er faktisk enda bedre enn PMDG akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.6.2022 klokken 22.16 skrev Jan Reidar Storelvmo:

Anbefaler PMDG 737-700. Den jeg flyr mest for tiden. www.pmdg.com

Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark.  Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen?  Noen enkle tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev eddie6413:

Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark.  Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen?  Noen enkle tips?

 

VNAV lyser ikke når jeg trykker på den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev eddie6413:

Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark.  Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen?  Noen enkle tips?

 

Trenger ikke legge den inn i MSFS, kun i FMC. Her vet jeg dessverre alt for lite for å kunne hjelpe deg. Aner ikke hva du har gjort og ikke gjort. Sjekk ut youtube. Finnes masse videoer der som viser deg PMDG 737 fra cold and dark og mer til. Prøv det først. Alternativt må du nesten legge ut en video her så jeg ser hva det er du prøver å gjøre. Jeg glemte kanskje å si at lærekurven kanskje kan være litt bratt med produkter som PMDG og enkelte andre, men her fungerer det meste som det gjør i det virkelige flyet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.6.2022 klokken 22.50 skrev eddie6413:

Har ikke råd til den akkurat nå....hva brukte du før den kom?

Før PMDG slapp 737, brukte jeg Flybywire sin A320 mod (gratis).... Altid vært Boeing fan, og aldri rotet med Airbus før, men i påvente av PMDG var Flybywire sin A320 det nærmeste man kom en god airliner i msfs2020, og jammen ble jeg ikke glad i bussen også på den ventetiden. Så glad, at jeg bare måtte kjøpe Fenix A320 også når den kom.... så nå har jeg plutselig to fantastisk bra simulerte airlinere i stallen..... luksusproblem 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på PMDG så jeg trodde det bare var å importere flight planen så ble alt innstilt sånn som på andre fly men der tok jeg feil 🙂 Det eneste jeg gjorde i FMC var å klikke på request flight plan og importerte denne. Så for å få autopiloten til å fungere så må alt legges inn? Har prøvd å finne videoer på youtube, men dem jeg har funnet viser ting altfor raskt og jeg får ikke med meg noe.  Noen som har en video hvor jeg får dette inn med teskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en hel haug med tutorial videoer fra en som kaller seg British Avgeek.  Har sett en god del av dem og de er ganske gode.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4y7fmOeA-VPr87Qgk_KQMkc0doUlg6

Du bør kunne finne noe her 🙂

Lykke til.  737-700 er egentlig ganske enkel å sette opp, og så snart du har funnet flyten vil det nok gå ganske greit.

 

 

 

Endret av Rolf Thorsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til nå, men når jeg kom i en viss høyde så begynte en alarm å gå og den stopper ikke.  Jeg har pa autothrottle og LNAV, VNAV og speed er satt til 229. Det lyser rødt hvor det står cabin altitude...hvordan blir jeg kvitt dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Her er det en med samme problem:

https://forum.pmdg.com/forum/main-forum/pmdg-737-for-msfs/188498-cabin-altitude-warning

Bruk checklist hvis du er usikker på hvordan du setter opp en 737,det er lett å glemme en bryter eller to  🙂

Det kan være lurt å se igjennom videoer på youtube,får svar på det meste der 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden skrev eddie6413:

Fikk det til nå, men når jeg kom i en viss høyde så begynte en alarm å gå og den stopper ikke.  Jeg har pa autothrottle og LNAV, VNAV og speed er satt til 229. Det lyser rødt hvor det står cabin altitude...hvordan blir jeg kvitt dette?

 

PACKS ON, APU Bleed OFF, Flt Alt til Cruize høyde og Land Alt til høyde over havet for flyplassen det landes på.  

 

Eksempel :

image.png.11f833c98aad777f8726d7c7da71301d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Takk så mye 🙂 Men det var visst ikke problemet. Vet enda ikke hva det var.  Startet en ny flight nå for å sjekke...så langt går det bra men mye : brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr    lyd men regner med det er speed. Forresten...hva er vanlig cruise altitude innenriks feks fra enml til engm?  Og hva har dere som takeoff speed, cruise speed og arrival/ landing speed? er feks 150 for mye for 737 700? (landing speed)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

  Det finnes ikke fasitsvar på det du spør om. Takeoff speeds, v1,vr og v2 kalkuleres av FMC foran hver tur, det samme gjelder flight level. Verdiene varierer avhengig av vekter, vær og rullebane mm. Det legges også inn økonomiske kriterier i performance som kan være ulike for hvert flyselskap, og avhenge av bla. fuelpriser. Det finnes videoer på youtube som forteller deg hvordan du bruker FMC, og PMDG har tutorials hvor du lærer å bruke den. Det er lurt å lære seg dette grundig, for da går alt så mye lettere seinere. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden skrev eddie6413:

ok. Takk så mye 🙂 Men det var visst ikke problemet. Vet enda ikke hva det var.  Startet en ny flight nå for å sjekke...så langt går det bra men mye : brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr    lyd men regner med det er speed. Forresten...hva er vanlig cruise altitude innenriks feks fra enml til engm?  Og hva har dere som takeoff speed, cruise speed og arrival/ landing speed? er feks 150 for mye for 737 700? (landing speed)

Brrrrrrrrrr lyden du sikter til regner jeg med er stall warning. Da er du i ferd med å steile ut flyet, dvs. at løftet er i ferd med å brytes, noe som resulterer i tap av kontroll. Optimal cruise speed finner du enklest i FMC. Samme med hastigheter. Hastighet for avgang og landing varierer med hvor tungt flyet er samt andre faktorer, så det må du sjekke i FMC som regner det ut for deg. Cruise speed gjøres også automatisk av flyet basert på cost index og styres av autopilot med mindre du overstyrer, noe du kan gjøre om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, begynner å skjønne litt 🙂  Men ... Når jeg har lnav og vnav samt auto throttle...vil da flyet automatisk gå til approach og landing speed?  Selv bruker jeg speed og setter den til 150 ved landing som har fungert...mellom 140 til 150. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

I FMC har du to sider, Takeoff og Appoach, som gir deg hastigheter for Takeoff og Landing. Landingsspeed V ref er avhengig av hvor mye flaps du regner med å bruke under landing. Autothrottle setter ikke vref automatisk. Du må selv redusere hastigheten etterhvert som du setter flaps. På speedtapen ser du hvilke hastigheter du kan fly ned til med valgt flaps. Landingshastighet settes normalt til vref+5knop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden skrev eddie6413:

Takker for svar 🙂 Har et spørsmål til...  PMDG 737 700 bruker veldig mye FPS.  Til vanlig ligger jeg på 40 -60 fps, men med PMDG så ligger jeg på 20-25. Har dere noen tips for å øke FPS i pmdg?

Hos meg flyter PMDG veldig bra. Faktisk bedre enn mange småfly. Isåfall må du bare skru ned litt på grafikk innstillinger i simmen. 

Her er en liten guide som viser hvor mye alt trekker i grafikk innstillinger. Brukt den mye selv, selv om den ikke har vært oppdatert på en stund. 

https://forums.flightsimulator.com/t/how-to-graphics-settings-and-performance-guide-su5-complete-retest-8-2-2021/132407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til her at det ligger en nokså detaljert tutorial som kan være lurt å gå gjennom i mappen til PMDG.

...\Community\pmdg-aircraft-737\Documentation\PMDG_737_MSFS_Tutorial.pdf

Da jeg var fersk brukte jeg å utføre disse slavisk minimum en gang når jeg hadde skaffet meg et nytt fly.

Du kan bruke denne som en "sjekkliste" på hvilken som helst rute til det sitter. Når alt er på plass kan du begynne å tilpasse deg til vanlige sjekklister. 

Når det gjelder FPS så er det lurt å teste deg frem med hvilke innstillinger som har mest effekt på FPS. Jeg bruker også MSI Afterburner eller lignende for å se hvor mye de forskjellige innstillingene påvirker CPU og skjermkort. Hvis CPU feks ligger å banker på 100% hele tiden så vil FPS begrenses av den. Vær oppmerksom på at skjermkortet vil ligge nært opp mot 100% uansett hvis du ikke låser FPS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt.  Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC (  Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS?  Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme.  Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må importerer flightplan til MSFS for at ATC skal fungere og legger den inn i FMC for at 737 skal vite hvor den skal. Hvis ATC ber om en tidlig descent så setter jeg inn den høyden ATC klarerer, og trykker ALT INTV knappen på MCP. Da vil flyet cache opp den planlagte descent profilen av seg selv. Du kan også bruke ALT INTV for å starte descent hvis du er for sen med å legge inn klarert høyde. Jeg bruker speed brake aktivt for å holde descent profil best mulig. Mener at flyet skal følge descent profilen av seg selv så sant du har satt en lavere høyde i MCP, men hvis ikke så trykker du ALT INTV, så vil descent starte. 
Er forøvrig ikke så nøye med å følge MSFS ATC - prøver heller å følge restriksjonene i STAR's og approach chart.

Skjermbilde 2022-06-14 kl. 21.48.02.png

Endret av Ole-Chr Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev eddie6413:

Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt.  Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC (  Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS?  Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme.  Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC....

Når du er i CRZ høyde (f.eks 310 FL).  Setter alt til FL10, så vil FMC starte decent til FL10 så snart du når T/D. Dersom ATC vil at du skal starte tidligere så må du bruke ALT INV. Du kan også prøve å trykke VNAV av og på igjen.  FMC starter ikke descent før T/D. Dersom du starter før T/D vil flyet/AP starte med rate of DEC på 1000 f/m til T/D hvor AP øker rate of descent.   ATC pleier å følge brukbart med, men på korte flighter f.eks ENHD til ENGM, så er det sjangseløst å bruker ATC, rekker ikke å følge med, så der flyr jeg kun VFR.  På lengre flighter går det  bedre.   Dersom du laster flightplan i MSFS så vil ATC følge denne.  FMC tar ikke hensyn til denne.  Du må laste flightplan via FMC.  Denne kan du generere i Simbrief, eller legge inn manuelt i FMC.

Anbefaler virkelig videoene til British Avgeek.  https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4y7fmOeA-VPr87Qgk_KQMkc0doUlg6

 Jeg slet med å følge 737NG sine videoer.   Synes det gikk litt for fort.

Lykke til videre !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev eddie6413:

Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt.  Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC (  Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS?  Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme.  Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC....

Tips: Drit i ATC. Den har alt for store feil og mangler per dags dato til at jeg vil anbefale noen å bruke den til å fly passasjerfly. I virkeligheten får du for eksempel: "when able, descend FL 180" med mindre du flyr i tettpakka luftrom som f.eks i og rundt London. Da starter du descent når det passer deg. I MSFS er ikke dette et alternativ pluss mye annet som er helt bak mål. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Rolf Thorsen:

Dersom ATC vil at du skal starte tidligere så må du bruke ALT INV.

 

Tja, du må jo ikke bruke ALT INT.. Du kan bruke FMC funksjonen DES NOW, du kan også bruke LVL CHG eller rett og slett bare sette snuta nedover med VS

dersom MCP altitude er resettet da (ny høyde). Du kan også disconnecte AP og starte descenten din manuelt ved å dytte spaken forover :) Poenget er at det er flere måter å starte en descent på enn ALT INT

og MCP og FMC er bare nyttige verktøy som man kan bruke for å fly flyet. Ved lavere høydere er det også kanskje mer gunstig å bruk VS enn ALT INT, 

da man normalt ikke skal descende så mye av gangen f.eks. VS 1000.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...