Gå til innhold

MSFS installasjon og spørsmål


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei

Da tror jeg tiden nærmer seg for konvertering fra P3D v4.5, til MSFS. Ny maskin er på vei, og da dukker det alltids opp noen spørsmål når det er ny simulator på gang. Jeg vet ikke om her er en god guide inne på forumet her, eller om informasjonen er spredd utover mange innlegg. Da blir det vanskelig å finne frem, men takker og bukker om dere har forslag til hvor jeg skal starte. Har jo fulgt med siden denne simulatoren kom, men har inntrykk av at det ikke er "rett frem" til ferdig installasjon nødvendigvis. Hvor er det lurest å kjøpe/laste ned simulatoren (skulle jo vært bare en plass å forholde seg til) fra i forhold til oppdateringer. Mappestruktur, hvordan bør den installeres osv. Er det noen som har meninger om Win11, burde man gå over til denne da den, etter som jeg har forstått, er mer tilrettelagt for gaming ? Takker for alle tilbake-meldinger, så får man se hva det blir til

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

Takker for tilbakemeldinger. Men, jeg må spørre da dette er nytt for meg. Ser du Frank kaller en mappe "Community", så nevner du "Official mappene. Er dette mapper jeg må plassere under installasjon, og hva er desse mappene ? Simulatoren plasserer jeg på egen hardisk, men skal addons installeres på annen hardisk enn simulatoren ? Med P3D har jeg egen hardisk til simulatoren, og installerer addons gjerne der hvor de foreslår å bli installert. Slik skal det ikke gjøres med MSFS ? Som dere forstår, jeg er litt i villrede her

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden skrev Tore Seljeseth:

Hei

Takker for tilbakemeldinger. Men, jeg må spørre da dette er nytt for meg. Ser du Frank kaller en mappe "Community", så nevner du "Official mappene. Er dette mapper jeg må plassere under installasjon, og hva er desse mappene ? Simulatoren plasserer jeg på egen hardisk, men skal addons installeres på annen hardisk enn simulatoren ? Med P3D har jeg egen hardisk til simulatoren, og installerer addons gjerne der hvor de foreslår å bli installert. Slik skal det ikke gjøres med MSFS ? Som dere forstår, jeg er litt i villrede her

Tore

Nei, disse mappene lager MSFS selv under installasjonen. Bare lag en mappe (f.eks. C:\FS) og henvis til denne under installasjonen, så opprettes en tom Community-mappe der du kan legge alt du laster ne samt en Official mappe som inneholder filene fra Microsoft og Asobo (dette utgjør nesten hele MSFS installasjonen). Det ligger også noen filer under C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe, men ikke bry deg om disse foreløpig... 🙂 

Har du en SSD-disk, så anbefaler jeg å legge FS-mappen på denne disken. Jeg har min på F:\FS (som er en SSD-disk). Ikke nødvendig å splitte på forskjellige disker hvis du ikke vil det, men for å gjøre ting enklere å finne frem i så anbefaler jeg å lage en egen mappe. Lettere å bla seg frem til C:\FS enn C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe 😄 

Nedlastede tillegg til MSFS har i 99% av tilfellene ingen installer. Du må pakke ut filene selv og legge dette under Community. Stort sett bare ORBX, Aerosoft og slike som har egne installere - disse kan få leve sitt eget liv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

Ute og reiser, så har ikke vært så mye på. Men som jeg da forstår det, jeg har en tom SSD M2, som jeg oppretter en mappe jeg f.eks kaller D:MSFS. Jeg laster så simulator til denne mappen, så blir det automatisk dannet «Community» og «Official» undermappe i D:MSFS. Stemmer det, eller får jeg nytt spørsmål hvor jeg vil legge desse to mappene ? Hva med Win10 kontra Win11. Noen som har noen synspunkter her ? Mener jeg leste at Win11 var mer tilrettelagt for gaming. Jeg er sikkert tungnem, men jeg prøver å unngå for mye krøll når jeg først skal i gang med MSFS. Takker for innspill

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Tore Seljeseth:

Hei

Ute og reiser, så har ikke vært så mye på. Men som jeg da forstår det, jeg har en tom SSD M2, som jeg oppretter en mappe jeg f.eks kaller D:MSFS. Jeg laster så simulator til denne mappen, så blir det automatisk dannet «Community» og «Official» undermappe i D:MSFS. Stemmer det, eller får jeg nytt spørsmål hvor jeg vil legge desse to mappene ? Hva med Win10 kontra Win11. Noen som har noen synspunkter her ? Mener jeg leste at Win11 var mer tilrettelagt for gaming. Jeg er sikkert tungnem, men jeg prøver å unngå for mye krøll når jeg først skal i gang med MSFS. Takker for innspill

Tore

Hvis du henviser til D:\MSFS under installasjonen så vil begge disse mappene opprettes automatisk. Community vil være tom (her kan du installere alle addons du måtte finne på å laste ned) og Official vil inneholde alle filer som kommer med en full installasjon av simulatoren.

W10 eller W11 spiller ingen rolle. Disse fungerer like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ok, da har det klarnet opp såpass mye, ar det bare er å sette i gang. Hvor bør man laste ned simulatoren fra, og hvilken versjon er anbefalt ? Det blir snakket om STEAM, og Microsoft sin egen side. Mener å lese fra tidligere at her kunne det være forskjell mtp oppdateringer osv. Forslag ? Så et siste spørsmål, det har vært snakket om x-box app installasjon osv. Er dette noe som installeres automatisk, eller er ikke dette nødvendig med det første ?

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned fra Store. Simulatoren blir da installert utenfor Steam-systemet (noe jeg personlig ser på som en fordel). Mulig andre har andre erfaringer her. 

XBOX-appen skal vel nesten være integrert i W10/W11 nå. Hvis ikke så laster du ned også denne fra Store. Det er i så fall den som heter bare XBOX når du søker etter den. Tror ikke du får installert simulatoren uten at denne ligger på maskinen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Standard, Deluxe eller Premium versjon ?? Må si jeg blir litt forblingret av denne X-Box greia som er overalt på "Store", legger veldig "spilling" i dette ordet. Ikke noe galt i spilling, men her (MSFS) tenker jeg "simulering". Noe forskjell på det da, tenker mange, JA mener jeg (reell kunnskapsbasert). Men OK, nok om det. Noen forslag til versjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takker for svar Kjetil. Tar med tipset videre, så får jeg se om her også er noen flere som har en mening. Noe som sikkert ikke er like enkelt å komme med tips på, vil jeg tro er innstillinger i simulator. Dette avhenger av så mange ting, så noe klart og entydig svar kan man ikke forvente. MEN, er der innstillinger som absolutt bør følges/gjøres, og hva bør absolutt ikke legges inn/slås på. Jeg har en "high end" maskin, som jeg håper vil "funke" bra i denne simulatoren. Mottar alle innspill med stor takk

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden skrev Tore Seljeseth:

Takker for svar Kjetil. Tar med tipset videre, så får jeg se om her også er noen flere som har en mening. Noe som sikkert ikke er like enkelt å komme med tips på, vil jeg tro er innstillinger i simulator. Dette avhenger av så mange ting, så noe klart og entydig svar kan man ikke forvente. MEN, er der innstillinger som absolutt bør følges/gjøres, og hva bør absolutt ikke legges inn/slås på. Jeg har en "high end" maskin, som jeg håper vil "funke" bra i denne simulatoren. Mottar alle innspill med stor takk

Tore

Her kan du sammenligne versjoner og se hva du får.

https://www.ign.com/articles/microsoft-flight-simulator-2020-release-date-edition-differences

Jeg har Premium kun fordi jeg vil ha en "komplett" versjon. Det har også dukket opp en haug med nye flyplasser når oppdateringene har kommet, og jeg er usikker på om disse er knyttet opp mot hvilken versjon av simulatoren du har i utgangspunktet.

Er du usikker, så kjøper du Gamepass et par måneder og tester ut Standard-versjonen før du evt. bestemmer deg for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

Har fått installert MSFS på maskinen nå, men selvfølgelig ikke uten issues. Ved en anledning (tidlig i installasjon), routet jeg til mappen jeg ønsker simulatoren skal ligge. MEN, ble vel kanskje litt rask på labben og aksepterte forslaget til "bane" som simulatoren foreslo (c: x86 osv). Dette var vel eneste plassen jeg ikke skulle valgt, mest sannsynlig. Det ble i alle fall lastet ned en oppdatering på rundt 130GB over flere timer. Jeg har en egen hardisk E://, som jeg ønsker å ha alt som har med flysimulator å gjøre. Nå finner jeg ikke igjen installasjonen (130GB) noen plass, på E:// er det bare lastet ned rundt 950MB. Noen "Community" og "Official" mappe har jeg ikke funnet.

Først som sist, må jeg av-innstallere og innstallere på nytt ?

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden skrev Tore Seljeseth:

Hei

Har fått installert MSFS på maskinen nå, men selvfølgelig ikke uten issues. Ved en anledning (tidlig i installasjon), routet jeg til mappen jeg ønsker simulatoren skal ligge. MEN, ble vel kanskje litt rask på labben og aksepterte forslaget til "bane" som simulatoren foreslo (c: x86 osv). Dette var vel eneste plassen jeg ikke skulle valgt, mest sannsynlig. Det ble i alle fall lastet ned en oppdatering på rundt 130GB over flere timer. Jeg har en egen hardisk E://, som jeg ønsker å ha alt som har med flysimulator å gjøre. Nå finner jeg ikke igjen installasjonen (130GB) noen plass, på E:// er det bare lastet ned rundt 950MB. Noen "Community" og "Official" mappe har jeg ikke funnet.

Først som sist, må jeg av-innstallere og innstallere på nytt ?

Tore

Nei... 🙂

Gå til C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache og åpne filen UserCfg.opt

Endre det som står i den nederste linje til InstalledPackagesPath "E:\MSFS" og flytt mappene Community og Official dit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk takk Frank, spart meg for noen timer nedlasting👍👌. Ellers så vurderer jeg om jeg skal ta en ny installasjon likevel, av Win10 til Win11. Jeg kjøpte denne maskinen 2 mnd gammel (Win11 Pro følger med), og bare for personaliseringen sin del, så får jeg opp navnet til han som solgte maskinen når jeg går inn i C:Brukere-Navn-Appdata osv. Win10 Pro er installert. Dette er jo bare for personligheten på maskinen å gjøre, har vel ikke noen praktisk side ved seg. Bortsett fra Win11 da. Men om jeg skulle gå for re-installasjon av windows, og siden jeg har tatt installasjonen av MSFS, er der en mappe eller to på C : stasjon jeg bør ta kopi av (tenker da mappe med nøkler osv) ? Info jeg evt trenger ved re-installasjon av MSFS ?

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Frank Kristiansen:

Nei... 🙂

Gå til C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache og åpne filen UserCfg.opt

Endre det som står i den nederste linje til InstalledPackagesPath "E:\MSFS" og flytt mappene Community og Official dit.

Dette var interessant.  Jeg kan godt tenke meg å flytte MSFS til en folder med en enklere navn.

Bare sjekke om jeg har forstått dette riktig.  Det som ligger på  C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache  skal ligge slik det er.  Det som ligger på mappen hvor  MSFS er installert skal flyttes. Pathen til den nye folderen skal kun endres i UserCfg.opt på C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache og ikke den UserCfg.opt som ligger i packages mappen hvor MSFS er installert.

 

Jeg har installert MSFS på E: disken min, men den endte opp under E:\WpSystem\S-1-5-21-815801638-3151850179-2564140200-1001\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache

Jeg  har UserCfg.opt bådeC:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache og på oven nevnte path.   I begge UserCfg.opt ligger InstalledPackagesPath "C:\Users\rolfh\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages".    Ser ut som begge oppdateres samtidig ettersom timestampet er det samme for begge filene.  

På E:\ driven er det over 200 GB, mens på C:\  driven er det kun 12 Mb.  

Skal jeg endre i begge UserCfg.opt ? 

Kan jeg flytte det som ligger på E:\ driven til en folder med et litt enklere navn ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en UserCfg.opt som ligger under C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache.
Jeg har også en S:\WpSystem\S-1-5-21-694120515-1897841866-3291802178-1001\AppData\Local\Packages (men ingen UserCfg.opt der). Mulig dette er fra en tidligere installasjon.

Hvis noen av mappene under C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages har innhold, så skal dette flyttes til det nye området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Tore Seljeseth:

Takk takk Frank, spart meg for noen timer nedlasting👍👌. Ellers så vurderer jeg om jeg skal ta en ny installasjon likevel, av Win10 til Win11. Jeg kjøpte denne maskinen 2 mnd gammel (Win11 Pro følger med), og bare for personaliseringen sin del, så får jeg opp navnet til han som solgte maskinen når jeg går inn i C:Brukere-Navn-Appdata osv. Win10 Pro er installert. Dette er jo bare for personligheten på maskinen å gjøre, har vel ikke noen praktisk side ved seg. Bortsett fra Win11 da

Tore

Alternativt så oppretter du en ny bruker med Administrator-rettigheter, logger deg på denne, og sletter den som har feil navn (og også etter hvert brukermappen når du har tømt og flyttet over det du trenger fra den).

Hvis du reinstallerer Windows så bør du gå for en fullstendig reinstallasjon av MSFS også. Eneste du kan spare på er det du evt. har lagt inn i Community 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette med å opprette ny bruker med adm.rettigheter har jeg ikk gjordt før, og litt usikker på hvordan jeg gjør det. Sparer meg jo masse arbeid/tid ved den løsningen. Jeg ønsker å prøve den varianten, om jeg får det litt mere forklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden skrev Tore Seljeseth:

Dette med å opprette ny bruker med adm.rettigheter har jeg ikk gjordt før, og litt usikker på hvordan jeg gjør det. Sparer meg jo masse arbeid/tid ved den løsningen. Jeg ønsker å prøve den varianten, om jeg får det litt mere forklart. 

Høyreklikk Denne PCen

Behandle

Lokale brukere og grupper

Brukere

Høyreklikk og velg Ny bruker

Brukernavn - Passord - Passord utløper aldri (valgfritt)

Høyreklikk på bruker og velg Egenskaper

Velg Medlem av og skriv Administratorer 

Kontroller navn

OK - OK

🙂 

Logg deg av og deretter på med den nye brukeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette kan ha med at jeg har Premium versjonen?  Jeg har MSFS Vanlig versjon og MSFS Premium Deluxe Game of the...   i MS Store. I tillegg ligger til MSFS digital ownership der.  I tillegg ligger MSFS (vanlig) i XBOX appen.  Jeg hadde noen problemer med digital ownership en gang som etterhvert løste  seg uten at jeg trengte å reinstallere, det kan hende det er dobbelt registrert pga av det. 

Uansett tror jeg aat jeg lar det ligge slik det er nå 🙂 

Dette blir for komplisert for meg.  Det virker bra slik det er nå.  Det er bare uendelig kronglete å finne fram.  Jeg har laget meg noen shortcuts som funker greit,  men det er litt "dill" innimellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Når jeg prøver å flytte Community og Official mappene til E:\MSFS, får jeg beskjed om at organisasjonen min ikke tillater at jeg plasserer mappen Official her. Ser at her er windows mapper jeg ikke får åpne, har sikkert ikke adm. rettigheter. Husker heller ikke hvordan dette ble gjordt. Når man gjør det 1 gang pr 10år, så er det ikke lett å huske.

Har opprettet ny bruker med adm. rettigheter. Men når du skriver at jeg må logge av, for så å logge på med den nye brukeren, da henger jeg ikke med. Har jo holdt på med data siden de kom tidlig på 90 tallet, men nå føler jeg meg som førstereis. Har aldri vært veldig opptatt av det tekniske, men nok til at jeg stort sett har betjent datamaskinene (kanskje med litt hjelp av og til😊) jeg har hatt. Setter pris på alle input !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Tore Seljeseth:

Når jeg prøver å flytte Community og Official mappene til E:\MSFS, får jeg beskjed om at organisasjonen min ikke tillater at jeg plasserer mappen Official her. Ser at her er windows mapper jeg ikke får åpne, har sikkert ikke adm. rettigheter. Husker heller ikke hvordan dette ble gjordt. Når man gjør det 1 gang pr 10år, så er det ikke lett å huske.

Har opprettet ny bruker med adm. rettigheter. Men når du skriver at jeg må logge av, for så å logge på med den nye brukeren, da henger jeg ikke med. Har jo holdt på med data siden de kom tidlig på 90 tallet, men nå føler jeg meg som førstereis. Har aldri vært veldig opptatt av det tekniske, men nok til at jeg stort sett har betjent datamaskinene (kanskje med litt hjelp av og til😊) jeg har hatt. Setter pris på alle input !!!

Dette er bare for å begynne å bruke den nye brukeren i stedet for den gamle (som du etter hvert kan slette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Tore Seljeseth:

Problemet er hvordan jeg logger av gammel bruker, og logger inn den nye. Er det først da jeg får flyttet "Community" og "Official" mappene ? Nå er der YouTube videoer som hjelper til, så jeg får svinge innom der👍

Alt+F4 gir deg mulighet til å logge av Windows og velge en annen bruker.

Dette har ikke noe med MSFS å gjøre - kun fordi du nevnte at du ville ha ditt eget brukernavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

For nysgjerrigheten sin skuld, så lurer jeg på om noen av dere som har tatt med dere software dere brukte i P3D, til MS ? Eller har MSFS alt som trengs for å konfigurere kontrollere,uansett type/merke, god ruteplanlegger osv. Tenker eks PFPX, SpadNext osv. Noen kontrollere så jeg listet, men hva med de som ikke er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Robert. Har Honeycomb Bravo throttle, denne må da konfigurerast med Honeycomb driver ? Det er det jeg lurer på, om MSFS har verktøy for å konfigurere det meste ? SpadNext fungerer jo på mye forskjellig, men om jeg ikke trenger å bruke denne, installerer jeg den selvfølgelig ikke. Det spørs om yoke'en jeg har trenger ekstern driver(SpadNext), at jeg ikke får konfigurert denne direkte i MSFS (Fulcrum) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...