Gå til innhold

Fenix A320 - Mest avanserte 320 simuleringen noen sinne


Anbefalte innlegg

1 time siden skrev MagTvei:

Fra FCOM:

 

IMG_20220521_203411.jpg

Dokumenter er ulikt oppbygd fra selskap til selskap. Men som du ser refererer den til FCTM/PR NP.... osv. Faktisk helt normalt at du finner samme info gjennom de ulike førende manualene.. Vinn vinn gor oss som leser dem alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
4 timer siden skrev Tom Knudsen:

OMB gir deg informasjon som f.eks dette, altså hvordan du faktisk flyr flyet. 

2022-05-21_201254.jpg.e876722b960fb35ae4a58f9807284554.jpg

2022-05-21_201528.jpg.2f990747969634bd81726a4b8ad5fe5b.jpg

Nå bedriver du bare kverulering. Kos deg deg i XP, men vær nå i det minste ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2022 klokken 0.30 skrev Tom Knudsen:

FYI: Det er ikke FCOM som forteller deg hvordan du flyr flyet. Det er mer et dokument som beskriver den tekniske delen med flyet. OMB forteller deg hvordan du skal fly i henhold til "company" prosedyrer og således langt viktigere enn FCOM. 

 

 

Du skrev at det ikke er  FCOM som forteller deg hvordan du flyr flyet. Vær ærlig på at det er FEIL.

Ferdig kverulert fra min side 😀

Endret av MagTvei
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev MagTvei:

Du skrev at det ikke er  FCOM som forteller deg hvordan du flyr flyet. Vær ærlig på at det er FEIL.

Ferdig kverulert fra min side 😀

Har ingen intensjoner om å kverulere, ser ingen praktisk gevinst av slike ting, men det er lov å diskutere særlig på et forum. 

Spiller heller ingen rolle om man leser noen av disse dokumentene eller kun FCOM. Her er en oversikt over noen andre dokument av betydning. 

2022-05-22_140907.jpg.981ef21307e5af38aaa5128d4815612d.jpg

Dette er som de fleste forstår, essensielt for de som flyr for det selskapet.   Personlig er jeg en nerd etter slik informasjon og dokumenter for mitt bruk. 

Så etter 2 år med studering kan jeg med hånden på hjerte si at det er kun OMB og FCTM som er lest cover til cover.

OMB to ganger og nå holder jeg på med den for tredje gang da ny SOP kom forleden. Men forandringer fryder og lærdom har jeg aldri tatt skade av. 

FCOM bruker jeg som et leksikon type dokument, kjekt å søke i for å finne det man leter etter, problemet er at man ofte blir sittende å lese om alt annet :)

 

Viktigste bør uansett kanskje være at man dyrker sin egen interesse på sin egen måte og da spiller det ingen rolle hva man leser, hvordan man leser og når man leser disse. 

Så ja, FCOM er som du sier det dokumentet de fleste får tak i. Enten det er fra en operator eller annen, fra 2002 eller 2022.

Jeg vil uansett hevde (ikke kverulere) at jeg finner OMB langt nyttig å lese om man ønsker å lære å fly flyet. Argumentet er selvsagt at man da  lærer en bestemt operatør's prosedyre. 

For meg er det helt greit og da har dokument vært viktig læremateriale. Så sett i en bestemt operatørs øyne, så skal disse dokument leses i denne rekkefølge, fra topp til bunn. 

Altså viktighetene av dem:

2022-05-22_140846.jpg.75313422647b732c6893b96bb94356f5.jpg

Så lykke til med både flyet og lesingen, det kan alltid bare tjene en selv best og forsatt god helg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Siden dette startet med at jeg skrev "FCOM", kan jeg jo kanskje avslutte med noen ord rundt det. Dette for å ikke dra denne tråden over til noe annet enn vår opplevelse av Fenix sitt mesterverk :) 

Jeg har samtlige av dokumenter som nevnes i tråden, også fra ulike selskaper. Dette ligger lagret i en stor samling i min G-Drive for samtlige flytyper jeg har samlet gjennom mange år. Enkelte av dem har jeg også digitalisert selv, slik som en gammel utgave for 747-200 serien til Cathay P som var tiltenkt en søpla, men som min far klarte å karre til seg, eller hele manualserien, inkludert den for teknikere for HS121 (aka Trident). Alt ble for noen år digitalisert takket være en fantastisk scanner hos tidligere arbeidsgiver som kunne mates med over 2.500 ark per jobb, med duplex skann og OCR som faktisk fungerer! Jeg tenker at en dag jeg får hilst på noen av dere, gjerne over et glass vin og jeg finner ut at dere ikke er "den typen" som anmelder meg for brudd på copyright-lovgivning, kan jeg jo dele hele min fantastiske samling. Haha!  Som en kuriositet, vil jeg anta at om lag 90% av dette ikke ligger på det åpne internettet, så det vil nok være mye spennende for oss alle der. Jaha, sier dere, hva slags særing er det som tar vare på gamle flymanualer som de skulle vært hans egne barn? En vanlig bruker på flightsim.no selvsagt... 

Uansett, når jeg skrev FCOM, var det jeg ønsket å få frem at jeg skulle ta flymaskinen gjennom ulike øvelser og se om den oppførte seg som beskrevet i manualen, både i normal flight, men også når noe stopper opp. Her kunne jeg selvsagt vært presis og listet opp alle manualer jeg støtter meg på, akronymer, kapitler, sidetall på disse og hvor mange kaffeflekker det var på dem, men hoppet over det denne gangen, da jeg tror at de fleste skjønte hva jeg så frem til.

Nå som jeg er midt i delen om hydraulikk-feil og manual gear-extention, kan jeg jo bare si at jeg koser meg som et lite barn på julaften! 

En fortsatt god søndag til dere alle sammen. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 minutt siden skrev Jan Nergaard:

Kan ikke se at det ligger noen SAS/Scandinavian livery??

Nei, SAS har ikke CFM sist jeg sjekket, bare IAE på 20-serien, men nå som paintkit kom i dag kan jeg garantere deg en SAS-livery på flightsim.to ila noen dager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få simbrief til å fungere med fmc. Så, slik gjør jeg det: Jeg lager en flyrute på simbrief og overfører
denne til paden i A320en. Alt vel og bra. Jeg trykker så init og velger init req for å overføre data til fmc men her
skjer det ingenting. Jeg får ikke frem noe som helst eller waypoints fra simbrief.

Det jeg har gjort er å legge waypoints inn manuelt samt legge inn vekt fra pad til fmc men det er jo litt tungvindt:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, de har valgt en metode som er nært opp mot virkeligheten, der man må inn med vekt/cg selv basert på kalkuleringer gjort i EFB. Det er realistisk, men tar noen ekstra steg som bl.a. FBW gjør for oss automatisk. Jeg synes at det kunne vært en automatikk her, men andre vil kanskje si at de liker å trykke så mye som mulig. Men når det gjelder spørsmålet ditt om routing, så skal det går fint, men husk på INIT i AOC-meny tilsvarende før du begynner med INIT A. Videoen under er fryktelig lang, men kategorisert (noe alle burde gjøre...), så har du gjort alle steg på EFB, kan du hoppe til kapittelet om FMGC/MCDU for en raskere gjennomgang. Da skal det gli inn som forventet. Gjør i hvert fall det hos meg :)

Håper det løser det!

PS: Vedkommende under er min go-to-guy for video tutorials knyttet til Airbus. Utrolig dyktig og veldig kunnskapsrik type. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i beskrivelsen av den videoen skriver han at det kan hende fligtplans legger seg i secondary flightplan. Det
står hvordan du skulle få den inn og voila, nå fungerer det 100% her. Jeg hadde ikke gjort en feil men den
hadde på en eller annen måte kommet inn som secondary flight plan istedet for primary. Grubla endel på
denne ja.

Da gjenstår det bare å lære mere. Har nesten ikke hatt tid til å fly når jeg må bruke mestparten av den på
fmc hehe og sette den opp, men det hjelper på. Fantastisk addon!

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Haha! Herlig :) Ja, det det er ikke akkurat en kjedelig addon. Jeg har noen hundre timer i Toliss sine busser, FF320 og FBW, men nok en gang ser jeg at jeg stadig lærer nye systemer, forskjeller på ulike varianter av FMCs, quirks and features, så kjedelig er det ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden skrev Torbjørn M:

Haha! Herlig :) Ja, det det er ikke akkurat en kjedelig addon. Jeg har noen hundre timer i Toliss sine busser, FF320 og FBW, men nok en gang ser jeg at jeg stadig lærer nye systemer, forskjeller på ulike varianter av FMCs, quirks and features, så kjedelig er det ikke! 

Toliss er bygget på Thales og ikke Honeycomb! Thales har sine querks ja.. Som at du f.eks. må trekke hdg sel for å gjøre ulike revisjoner.

I tillegg er det også forskjell på FMS-1 og FMS-2, hvorpå ikke alle operatørfly i dag har oppgradert til FMS-2

Noen av forskjellene er slike ting som "Improved Managed Descent Mode (FCOM Aircraft Systems 22-30-70-50)"

2022-05-24_144714.jpg.20349f408ecb810824198c03f51d9e37.jpg

 

eller at man får f.eks. 

GND Temp på Init A page eller f.eks. swap active på secondary page o.m.fl  .. 

2022-05-24_145440.jpg.71b829d3debe47fc5255b2eaf821af47.jpg 2022-05-24_145457.jpg.fcebe3b1ea3476e5a98551d61899bafc.jpg

Med andre ord, små nyttige endringer, spørsmålet er vel, hva bruker dette flyet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
52 minutter siden skrev Tom Knudsen:

Toliss er bygget på Thales og ikke Honeycomb! Thales har sine querks ja.. Som at du f.eks. må trekke hdg sel for å gjøre ulike revisjoner.

Du flyr Honeycomb hjemme høres det ut som @Tom Knudsen :P  Herlig! Selv kjørerr jeg stikke i ulike varianter , men sikler på en yoke. Må bare få sjefen til å godkjenne kjøp etter jeg gikk litt bananas hos Virpil tidligere i år... 

Fenix er også basert på Thales (på godt og vondt). Versjonen husker jeg ikke i farten og jeg finner ikke noe i dokumentasjon eller på Discord, men jeg tror BlackBox nevnte faktisk versjon i en stream. Store deler av logikken er lisensiert fra ProsimAR, så kanskje noen vet hvilken de baserer seg ned på versjonsnummer? Uansett, så er jo det noe jeg kan "teste" meg frem til basert på det som ligger i dokumentasjonen. Watch-this-space ;) 

PS: FBW baserer seg på Honeywell. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden skrev Torbjørn M:

Du flyr Honeycomb hjemme høres det ut som @Tom Knudsen :P  Herlig! Selv kjørerr jeg stikke i ulike varianter , men sikler på en yoke. Må bare få sjefen til å godkjenne kjøp etter jeg gikk litt bananas hos Virpil tidligere i år... 

Fenix er også basert på Thales (på godt og vondt). Versjonen husker jeg ikke i farten og jeg finner ikke noe i dokumentasjon eller på Discord, men jeg tror BlackBox nevnte faktisk versjon i en stream. Store deler av logikken er lisensiert fra ProsimAR, så kanskje noen vet hvilken de baserer seg ned på versjonsnummer? Uansett, så er jo det noe jeg kan "teste" meg frem til basert på det som ligger i dokumentasjonen. Watch-this-space ;) 

PS: FBW baserer seg på Honeywell. 

ha ha ha ha..Satt akkruat å hjalp en kar med å sette opp Honeycomb så der av skriveleifen.. Honeywell skal det selvsagt være. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når den første patchen kommer ? 

Det er et flott fly men...  Det har seg nemlig slik at "Den Mest Avanserte 320 Simuleringen Noensinne" nå har ført til CTD en rekke ganger 🤔.  Det ser ut som det noen kan være knyttet til Fenix appen, andre ganger åpning av VR.  Den har også crashet uten at jeg har gjort noe spesielt.  Den har også ført til at MSFS har frosset fullstendig og måttet "tvinges" ned.  Jeg har flere skjermer og har kunnet bruke en av de andre til å kjøre Taskmanager og ta ned MSFS.  Uten den muligheten ville av knappen vært eneste mulighet ettersom hovedskjermen er totalt utilgjengelig.

Håper at en oppdatering kommer snart og adresserer problemet.

Kommer nok til å bruke PMDG 737 oftere enn Fenix 320 mens jeg venter på en oppdatering.  Orker ikke CTD eller  frys etter 30 minutter med setup eller rett før TO.

 

 

 

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Oisann, det var ikke bra @Rolf Thorsen

De kom med en oppdatering et par dager etter release, men jeg leser at de som sliter med det du sliter med, har hatt suksess ved å åpne Fenix-appen før start av MSFS. 

Jeg har svært sjelden opplevd CTDs i MSFS, men de gangene jeg har gjort det, har jeg klippet ut alle addons fra community-mappen til et annet sted midlertidig, hentet tilbake en enkelt addon for å se om det bidrar til å løse problemet. De tre gangene jeg har hatt CTDs, har det vært kompatibilitetsproblemer med pushback-plugin, men nå har jeg satt opp varsling på Flightsim.to på alle mine mods derfra, slik at jeg er sikkert på at jeg alltid har siste versjon. De to siste CTDs har vært FBW som jeg kjører med experimental-installasjon. De har blitt løst ved å fjerne FBW og kjøre en frisk re-install. De kommer med flere oppdateringer daglig på exp-branch, så faren for korrupte filer er ofte stor. 

Siden Fenix har mange 8K liveries, kunne det tenkes at det var en VRAM-limit som ble møtt, men det kan du jo sjekke selv. 3060oc har jo 12GB som skal være nok, men det er en tanke. 

Forslag blir da:

  • Sjekk Task-manager og hvor mye VRAM den bruker. Ctrl+Shift+Esc er hurtigtast og skal hive TM over andre vinduer på hovedskjermen om ikke absolutt alt har fryst da :) 
  • Sjekk om det fungerer om du starter Fenix-app før oppstart av MSFS
  • Dersom nei, ta ut alle addons og liveries fra community-folderen og flytt dem til et annet sted midlertidig og sjekk om MSFS fortsatt hoster og harker, gjør den ikke det:
  • Ta inn igjen Fenix-flyet i community-mappen og test igjen ved å følge punkt 2. 
  • Løser ikke det problemet, meld en sak til Fenix-support, så gir de nok beskjed om hvilke logger evt. andre ting som kan sjekkes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey folkens, ett spørsmål. Jeg er vant med å alltid lande flyene manuelt med ils. Så , når jeg nærmer meg flyplassen switcher jeg til "ils mode" slik
at ils vises. Jeg stiller inn på rad/nav ils frekvensen på fmc. Så langt fungerer alt. Men, når jeg skal skrive inn coursen så får jeg ett format error. Fant
etterhvert at jeg kunne skrive f.eks b090 (for bodø). Men når jeg er i Trondheim og skriver inn b266 vil ikke coursen sette seg slik den skal.

Så problemet er altså å få course rett slik at jeg får korrekt innflyving. Dette er jo egentlig elementært hvor alle de andre flyene støtter at du
bare skriver inn f.eks 090 eller 270. Hvorfor skal Fenix kødde dette til?

På pmdg fungerer dette 100%, enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvorfor Fenix ikke lar deg endre denne, men i 99.999% av tilfellene så setter Airbus ils, course osv selv (i virkeligheten også.)
Det er ikke noe du typisk sett vil røre selv, du bare sjekker at det som er der er riktig i henhold til charts.
Vet ikke hva du menter med ils mode heller om jeg skal være ærlig. Antar du mener LS view på ND'en som strengt tatt er en smak og behag sak, de flese flyr hele flighten på ARC.

I alle flightene jeg har flydd med Fenixen så langt har den flydd både RNP og ILS helt feilfritt :)

Endret av Henrik Isaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heisann, man kan manuelt tune ILS, men om du har valgt riktig approach i Flight Plan er den auto-tunet for deg. Ekstremt simplifisert, skal det bare være å slå på LS og aktivere aktivere approach, så står du fritt til å koble ut autopilot når du selv vil ta styringen. Det er noen forskjeller i hvordan man håndterer dette mellom Boeing og Airbus, men jeg synes at denne guiden er veldig fin med gode bilder og beskrivelser. Det vil nok være noen mindre avvik mellom FBW og Fenix, men prosessen er noenlunde lik og burde gi deg gode resultater. 

 

Vil du ha video som tar detaljene (denne i Toliss for X-plane, men igjen, prosessen er noenlunde lik), kan du ta deg en dagen-før-helligdag-pils og lære det på en liten halvtime :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Torbjørn M:

Oisann, det var ikke bra @Rolf Thorsen

De kom med en oppdatering et par dager etter release, men jeg leser at de som sliter med det du sliter med, har hatt suksess ved å åpne Fenix-appen før start av MSFS. 

Jeg har svært sjelden opplevd CTDs i MSFS, men de gangene jeg har gjort det, har jeg klippet ut alle addons fra community-mappen til et annet sted midlertidig, hentet tilbake en enkelt addon for å se om det bidrar til å løse problemet. De tre gangene jeg har hatt CTDs, har det vært kompatibilitetsproblemer med pushback-plugin, men nå har jeg satt opp varsling på Flightsim.to på alle mine mods derfra, slik at jeg er sikkert på at jeg alltid har siste versjon. De to siste CTDs har vært FBW som jeg kjører med experimental-installasjon. De har blitt løst ved å fjerne FBW og kjøre en frisk re-install. De kommer med flere oppdateringer daglig på exp-branch, så faren for korrupte filer er ofte stor. 

Siden Fenix har mange 8K liveries, kunne det tenkes at det var en VRAM-limit som ble møtt, men det kan du jo sjekke selv. 3060oc har jo 12GB som skal være nok, men det er en tanke. 

Forslag blir da:

  • Sjekk Task-manager og hvor mye VRAM den bruker. Ctrl+Shift+Esc er hurtigtast og skal hive TM over andre vinduer på hovedskjermen om ikke absolutt alt har fryst da :) 
  • Sjekk om det fungerer om du starter Fenix-app før oppstart av MSFS
  • Dersom nei, ta ut alle addons og liveries fra community-folderen og flytt dem til et annet sted midlertidig og sjekk om MSFS fortsatt hoster og harker, gjør den ikke det:
  • Ta inn igjen Fenix-flyet i community-mappen og test igjen ved å følge punkt 2. 
  • Løser ikke det problemet, meld en sak til Fenix-support, så gir de nok beskjed om hvilke logger evt. andre ting som kan sjekkes. 

 

Takk for alle gode forslag.

Jeg starter alltid (Hvi sjeg ikke glemmer det :-)) Fenix appen før jeg starter msfs.  Dersom du ikke gjør det så skjer det alltid noe rart.  Jeg har failures til none, men får likevel enkelte failures.  Ekksempelvi så falt den ene AP'en ut igår.  Jeg har hatt AC pack failure og litt forskjellig annet.  I går så så jeg et tips om å utvide pagefilen i windows, så det har jeg gjort.  I tillegg installerte jeg den nyeste driveren til Nvidia 512.95 som kom igår.   Etter det har jeg hatt 2 en-times turer med Fenix uten noe som helst problemer.  Skal prøve meg på en litt lengre tur senere idag ENGM til EGLL.  Orker ikke gå igjennom hele prosessen med å fjerne alt fra commuity mappa osv.  Det er kun Fenix som har gitt meg trøbbel i det siste. PMDG har fungert knirkefritt.  Det er ikke så veldig rart at de har litt problemer nå i starten. Regner med at det ordner seg etterhvert, som med de fleste andre kompliserte addons.  Det er et fantastisk flott fly, så jeg kommer nok til å prøve meg mer etterhvert.

Som jeg nevte i et tidligere innlegg så har jeg hatt MSFS siden 1986,  og fiklingen med settings og addons er ikke så rent lite av sjarmen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en bugs ute å går. Nå, jeg snakker om å sette panelet på Ils mode(ikke arc mode), ingen autopilot.Jeg har ikke
programert noen ruter heller. Grunnen er at jeg enkelt og greit vil ta av, svinge og lande igjen. Som en slags
trening. Jeg går på fmc og stiller rad/nav til f.eks 110.30 som er innflyging frekvensen til Værnes. Så sier noen
at denne skal stilles automatisk på crs, men nei, det gjør den ikke.  Den står fortsatt på 0 grader. På alle andre fly
kan jeg skrive inn course manuelt, f.eks 086 som er rett for værnes . Men det kan du ikke på fenix, du må først skrive
inn en b og så coursen, f.eks b086. Når jeg gjør dette kutter den ut ilsen. Så, det jeg gjør er å lande med feil course, altså
at jeg ikke stiller denne inn.

Det kan hende at det fungerer 100% ved planlagt ruter på fmc med departure og arrive, men manuelt, uten disse, fungerer det iallefall
ikke hos meg. Dette fungerer på alle andre flyene jeg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan åpne en support ticket om dette da jeg vil tro det skal gå an å programmere manuelt også, men om man skal drive med landingsturer IRL så programmerer man altså alltid en rute da også. Det holder med en departure airport og en arrival airport som begge kan være ENVA. Deretter velger du hvilken bane du vil lande på (09 for eksempel) og velger "No sid" og "No via" så skal hvertfall det problemet være løst. 

Det jeg sa om ILS mode er bare at dette er noe man velger selv å ha på eller ikke, og ikke er "Mandatory" for å gjøre en ILS approach og påvirker ikke landingsystemet på flyet. Skjønte bare ikke relevansen til problemet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...