Gå til innhold

Twin Otter fra Storkmarknes til Bodø med ILS landing


Anbefalte innlegg

Omsider har jeg fått laget en ny film med Twin Otters Widerøe farge. Denne gang med ILS landing ved Bodø. Kom gjerne med tips om å redigere film bedre eller noe ved selve flygingen. Vet landingen var noe tvilsom :D 

Klikk lik og abonner ;) 
 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Kim Kristensen:

Helt fin video, kanskje laste ned scenery til de flyplassene du benytter i videoen der disse finnes.

Takker så mye for det Kim. Scenery er noe jeg ikke har tenkt på, så takker for tipset. Ellers har jeg tenkt å avvike fra min norgestur nordover og fly sørover igjen for å sette Twin Otteren på prøve så følg med :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden skrev Arne Lockert:

Fin video. I den virkelige verden svinger Widerøe mot Bodø (sør) mye tidligere etter Take off. Forresten heter stedet Stokmarknes, Ikke StoRkmarknes..

Takker for det Arne Lockert. Riktig navn var det minste jeg kunne få til når jeg skal lage video. Jeg er glad i alt som kan fly. Også Storken ;)

 

Jeg har erfart at SID og STAR fra Navigraph avviker litt fra det som er i simulatoren. At SID og STAR blir tidligere utført i simulatoren enn i kart fra Navigraph. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine kart fra Navigraph har Stokmarknes både SID og STAR. Er den eneste lufthavnen med VOR frekvens til rullebane i Lofoten. Derfor bruker jeg denne som basestasjon. Men jeg har merket med  flyplasser med SID at ruten i simulator blir kortet ned i forhold til SID-rute i kart til Navigraph. Flere som har merket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden skrev RoyGjae:

Ifølge mine kart fra Navigraph har Stokmarknes både SID og STAR. Er den eneste lufthavnen med VOR frekvens til rullebane i Lofoten. Derfor bruker jeg denne som basestasjon. Men jeg har merket med  flyplasser med SID at ruten i simulator blir kortet ned i forhold til SID-rute i kart til Navigraph. Flere som har merket det?

Har ikke flydd IFR i simmen da jeg ikke har investert i kart fra navigraph enda, så om ruten er annerledes i simmen kontra approach plate så tyder det enten på at du har utdaterte kart eller at simulatoren bruker gamle data. Skulle ikke MSFS ha siste airac til enhver tid eller er det jeg som tar feil?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Har ikke flydd IFR i simmen da jeg ikke har investert i kart fra navigraph enda, så om ruten er annerledes i simmen kontra approach plate så tyder det enten på at du har utdaterte kart eller at simulatoren bruker gamle data. Skulle ikke MSFS ha siste airac til enhver tid eller er det jeg som tar feil?

Jeg tror som deg at MSFS skal ha siste airac til enhver tid. Fordelen med Navigraph er at jeg får kart med på kjøpet. Det er ikke store avvik som skiller Navigraph og MSFS. Prosedyren ser lik ut, men er kortet ned litt i MSFS iforhold til Navigraph. Min Navigraph kjører airac 2202 rev. 3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev RoyGjae:

Jeg tror som deg at MSFS skal ha siste airac til enhver tid. Fordelen med Navigraph er at jeg får kart med på kjøpet. Det er ikke store avvik som skiller Navigraph og MSFS. Prosedyren ser lik ut, men er kortet ned litt i MSFS iforhold til Navigraph. Min Navigraph kjører airac 2202 rev. 3

Ja, jeg har avventet litt i påvente av PMDG før jeg investerer i Navigraph. Hvis noe er kortet ned så er det noe som ikke stemmer helt. Prosedyren skal være identisk med det som er på kartet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

ENSK har SID. Ved avg RW 08 (tidl 09) Klatres rett frem til 600 ft, deretter høresving til SK573 før kursen endres til 183 mot UPUGU. SIDen er UPUG1A. Ved ankomst har jeg bare opplevd at det benyttes STAR i dårlig vær, ellers flys det visuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Ja, jeg har avventet litt i påvente av PMDG før jeg investerer i Navigraph. Hvis noe er kortet ned så er det noe som ikke stemmer helt. Prosedyren skal være identisk med det som er på kartet. 

Er det 737 fra PMDG du venter på? Husker jeg hadde denne da jeg holte på med flightsimming tilbake i 2000-tallet.

Jeg skal se om jeg ved neste flytur får vist bedre forholdet mellom SID prosedyre i simmen i forhold til kart fra Navigraph. I kveld har det vert litt oppgradering til World Update 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev RoyGjae:

Er det 737 fra PMDG du venter på? Husker jeg hadde denne da jeg holte på med flightsimming tilbake i 2000-tallet.

Jeg skal se om jeg ved neste flytur får vist bedre forholdet mellom SID prosedyre i simmen i forhold til kart fra Navigraph. I kveld har det vert litt oppgradering til World Update 8

Ja, 737 og 777 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2022 klokken 3.45 skrev Jan Reidar Storelvmo:

Ja, 737 og 777 :) 

737'en til PMDG vil jeg nok kjøpe igjen ja

Jeg fikk tatt en liten SID prosedyre fra Florø Lufthavn hvor det er en skarp sving til høyre. I Garmin computeren til flyet klarer ikke flyet å følge prosedyren helt, men venter litt før skarp høyresving selv om flyet er konfigurert for GPS navigering. SID prosedyren i Navigraphs kart har en svak venstresving hvor flyet "kapper" svingen ved å fly rett frem. Det kan være det er jeg som er pirkete, men er alt som det skal være?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har approach plate oppe i videoen så blir det umulig å fastslå om prosedyren flys riktig. Du er på "High Enroute" chart. Nå har ikke jeg skaffet meg navigraph enda, men du skal nok ha et valg her som heter noe sånt som "Approach" eller "Departure" eller noe i den duren. Ser heller ikke alle punktene i gpsen som er lagt inn. Nå skal det jo også sies at autopiloten i MSFS enda har en del barnesykdommer og ting som ikke er riktig. Blir nok å investere i navigraph selv om ikke så alt for lenge så da kan teste litt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Siden du ikke har approach plate oppe i videoen så blir det umulig å fastslå om prosedyren flys riktig. Du er på "High Enroute" chart. Nå har ikke jeg skaffet meg navigraph enda, men du skal nok ha et valg her som heter noe sånt som "Approach" eller "Departure" eller noe i den duren. Ser heller ikke alle punktene i gpsen som er lagt inn. Nå skal det jo også sies at autopiloten i MSFS enda har en del barnesykdommer og ting som ikke er riktig. Blir nok å investere i navigraph selv om ikke så alt for lenge så da kan teste litt selv. 

Jeg mener det er slik i kart fra Navigraph at den viser SID prosedyren riktig uansett hvilke kart jeg har oppe. I denne SID prosedyren fra Florø syntes jeg flyet følger kart fra Navigraph bedre enn GPS fra flyet. Twin Otterens Garmin 530 syntes jeg ikke viser punkt som er i gpsen så godt som i Garmin 1000, så jeg tok de ikke med, men som du ser av bildet nedenunder er det ikke noe punkt ved svak sving til venstre og det kan derfor være grunnen til at flyet "kutter svingen" og flyr rett frem istedet for? Jeg har merket sving med "X" på kartet. 

 

579855107_SIDprosedyre.jpg.91516cc089d8565c0f56e57d8ae6d2dd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ikke en RNAV SID. I simmen så flyr du den på GPS så vidt jeg kan se, noe man ikke kan gjøre. Denne her må du fly på tradisjonelle instrumenter. Du skal her etter avgang klatre ut på FLO 070 radialen til 600 fot og så starter du høyre sving til 220 grader på heading til du intercepter FLO 190 radialen outbound mot NIDGI som ligger på 190 radialen og 31.9 NM fra FLO. Nå er det mange år siden jeg fløy IFR med Garmin 530, men om jeg husker rett så kan du ikke fly den slik som du gjør her.  Isåfall må du fly en RNAV SID. F.eks NIDGI 1G som er en RNAV SID. 

En annen problemstilling i Twin Otteren er at du ikke har DME. Aerosoft har sagt at det skal komme, men foreløpig finnes det ikke i flyet. Da har du ikke lov til å fly denne typen SID da den krever DME for å kunne identifisere NIDGI. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.3.2022 klokken 22.55 skrev Jan Reidar Storelvmo:

Den der er ikke en RNAV SID. I simmen så flyr du den på GPS så vidt jeg kan se, noe man ikke kan gjøre. Denne her må du fly på tradisjonelle instrumenter. Du skal her etter avgang klatre ut på FLO 070 radialen til 600 fot og så starter du høyre sving til 220 grader på heading til du intercepter FLO 190 radialen outbound mot NIDGI som ligger på 190 radialen og 31.9 NM fra FLO. Nå er det mange år siden jeg fløy IFR med Garmin 530, men om jeg husker rett så kan du ikke fly den slik som du gjør her.  Isåfall må du fly en RNAV SID. F.eks NIDGI 1G som er en RNAV SID. 

En annen problemstilling i Twin Otteren er at du ikke har DME. Aerosoft har sagt at det skal komme, men foreløpig finnes det ikke i flyet. Da har du ikke lov til å fly denne typen SID da den krever DME for å kunne identifisere NIDGI. 

Hehe.. Dette blir litt for avansert flyging for meg som bare er en flightsimmer. Er gøy å følge litt avansert flyging som ILS landing, men dere ser meg ikke på Vatsim sammen med andre piloter :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...