Gå til innhold

TrackHat Sensor


Anbefalte innlegg

Inntil teknologien gjør VR billigere og bedre, tviholder jeg foreløpig på min gamle Trackir 4. Har lenge tenkt å bytte ut til den «nye» 13 år gamle Track ir 5, men prisen på denne de siste årene har jo vært til underholdning. Nå ser jeg at prisen har gått ned noe, men fremdeles kostbart for den saken.

Googlet litt alternativer, ser at han som produserer TrackHat kommer med en ny sensor som kan forhåndsbestilles. Noen som vet noe mer om dette kan være verdt å prøve? Tenker da oppimot ir 5. Prismessig blir det sikkert ikke så langt ifra hverandre mtp moms og frakt fra UK, men tenker at teknologien er nyere (hvis ikke Track ir5 er blitt oppdatert med årene, det har jeg ikke sjekket ut).
 

https://www.trackhat.org/trackhatsensor?currency=EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt track IR 4 siden den ble lansert. Er middels fornøyd. Den er noe ustabil (faller ut), følsom for strølys og jeg må bruke caps med Track Clip montert. 

Kom over denne i dag

https://gaming.tobii.com/games/microsoft-flight-simulator/

Ser at den tracker både øye og hodebevegelser. Pris 194€ introduksjonstilbud. Noen som har kjennskap til den?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble drittlei av å bruke SmoothTrack fra iPad'en min, så jeg bygde så like greit min egen headtracker. Fikk selve LED-holderen 3D-printa av en kollega på jobb, brukte 3 IR-leds høsta fra gamle fjernkontrollere, ei batteripakke fra et gammelt LED juletrelys og litt deler fra Biltema (kabler etc). Alt kjøres via et PS3Eye-kamera og termineres i OpenTrack.

Pen? Næh. Men den funker utrolig bra, kosta meg under hundrelappen å lage (fikk kameraet gratis, men du kan plukke de opp på Finn for et par hundre kroner, maks), og jeg slipper å hive en haug med penger på NaturalPoint.

20220306_062611108_iOS.jpg.dbb5a4cc12e8c5734ff5acf4157cb4a0.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden skrev Rune Gustafson:

Veldig bra. Du er virkelig kreativ👍

Svart belte i googling, pluss en total mangel på frykt for å føkke ting opp er mer riktig :P Jeg tenkte på å koble den til USB-hubben, men da hadde jeg trengt noen motstander og sånt. Dermed ble det batteripakke.

Men den funker, og det er definitivt det aller viktigste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg kjøpte ifjor TrackIr 5 og Track clip Pro, men etter noen dager med forsøk på å få den til å virke, la jeg den tilside. For et par uker siden fant jeg den fram igjen, og installerte på nytt, men med samme resultat både i P3d v.5.3 og FS2020. Det som skjer er at jeg innstallerer, og følger manualen til punkt og prikke. Jeg har også sett på videoer på Youtube. Når jeg prøver den i simmen så er bildet fint, men når jeg beveger hodet, hopper bildet uten å følge min bevegelse. Bevegelse mot venstre registreres nesten ikke, plutselig er bildet utenfor flyet og plutselig kan det være opp i taket eller opp ned. Det er så ubehagelig at jeg blir svimmel og uvel. Det skjer i begge simulatorene. Har noen opplevd det samme? Er det noe jeg har gjort helt galt, eller kan det være noe galt med kameradelen hos meg? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg kjøpte ifjor TrackIr 5 og Track clip Pro, men etter noen dager med forsøk på å få den til å virke, la jeg den tilside. For et par uker siden fant jeg den fram igjen, og installerte på nytt, men med samme resultat både i P3d v.5.3 og FS2020. Det som skjer er at jeg innstallerer, og følger manualen til punkt og prikke. Jeg har også sett på videoer på Youtube. Når jeg prøver den i simmen så er bildet fint, men når jeg beveger hodet, hopper bildet uten å følge min bevegelse. Bevegelse mot venstre registreres nesten ikke, plutselig er bildet utenfor flyet og plutselig kan det være opp i taket eller opp ned. Det er så ubehagelig at jeg blir svimmel og uvel. Det skjer i begge simulatorene. Har noen opplevd det samme? Er det noe jeg har gjort helt galt, eller kan det være noe galt med kameradelen hos meg? 
 

Da har du ikke satt den opp riktig. Kan også være greit å resette den om den ikke henger med når du starter simmen. Selv bruker jeg profilen til spudknocker, men jeg har redusert hastigheten du beveger deg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg har hatt en dialog med produsenten av Track IR  de siste dagene, og vi har funnet en mulig årsak til at Track IR ikke har fungert hos meg. På dagtid har jeg gjenskinn i skjermen fra vinduer bak meg, og på kvelden har jeg ei lampe som lyser bak meg. Begge skaper "noise" i bildet, som fører til at kamera hopper og danser. Jeg satt i mørket og testet igår kveld, og da ble bildet rolig med en gang. Jeg må nå finne ut om jeg kan få rommet mørkt nok, eller om jeg bare må kutte ut Track IR (ihvertfall i dagslys.) Er det noen som vet om dette med reflekser og noise også gjelder Track Hat løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg har hatt en dialog med produsenten av Track IR  de siste dagene, og vi har funnet en mulig årsak til at Track IR ikke har fungert hos meg. På dagtid har jeg gjenskinn i skjermen fra vinduer bak meg, og på kvelden har jeg ei lampe som lyser bak meg. Begge skaper "noise" i bildet, som fører til at kamera hopper og danser. Jeg satt i mørket og testet igår kveld, og da ble bildet rolig med en gang. Jeg må nå finne ut om jeg kan få rommet mørkt nok, eller om jeg bare må kutte ut Track IR (ihvertfall i dagslys.) Er det noen som vet om dette med reflekser og noise også gjelder Track Hat løsningen?

Jeg vet ikke. Høres litt rart ut. Masse dagslys her også men har null problemer. Jeg holder fortsatt en knapp på feil konfigurering/oppsett. Har du prøvd å trykke knappen for sentrering av TrackIR når du starter simmen og setter deg inn i cockpit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg har hatt en dialog med produsenten av Track IR  de siste dagene, og vi har funnet en mulig årsak til at Track IR ikke har fungert hos meg. På dagtid har jeg gjenskinn i skjermen fra vinduer bak meg, og på kvelden har jeg ei lampe som lyser bak meg. Begge skaper "noise" i bildet, som fører til at kamera hopper og danser. Jeg satt i mørket og testet igår kveld, og da ble bildet rolig med en gang. Jeg må nå finne ut om jeg kan få rommet mørkt nok, eller om jeg bare må kutte ut Track IR (ihvertfall i dagslys.) Er det noen som vet om dette med reflekser og noise også gjelder Track Hat løsningen?

Jeg har samme problemet, og trackhat. Problemet gikk fra nesten umulig å bruke når det var sol ute til nesten perfekt med trackhat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg trur nok det har med sollyset å gjøre. Når en kjører kameraview på displayet i Track IR, så er det mange flekker på skjermen i tillegg til de tre som skal være der. Da hopper bildet når jeg går inn i simmen. Når jeg klarer å dekke for vinduene med papp så forsvinner flekkene, og bildet roer seg. OddElviz, forstår jeg deg riktig, at  da du gikk fra Track IR til Trackhat så foravant problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heisann! To ting vil hjelpe her. TrackHat har kraftige IR-sendere og vil derfor gi et bedre resultat etter min mening, men husk at om sola står gjennom vinduet, vil den bli fanget som en IR-kilde. Kamerafilter-innstillinger kan være til stor hjelp her. Hent opp kamera og sett "view" slik at du ser alle IR-kilder som kamera fanger opp. Deretter juster threshold for å se om du klarer å filtrere bort "svakere" sendere/reflektorer i bilder. Jeg har sol og spot-lys over meg. Spot-lyset kan jeg justere og gardiner over vinduet hjelper tidvis mot solen, men på dag-tid hjelper det ikke uten light filter threshold for å filtrere bort uønskede lys. 

image.png.c8a1237ccdff9fa4dcaa795a2736d3a8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå skrev Marius Sparby:

Kostnader involvert og performance.

I følge CDON koster TrackIR5 ca 2600 ish https://bit.ly/3tUnWdj - Oclus Quest 2 får du vel til tusenlappen mer. 

Bruksområdet er jo antagelig ti ganger større med Oclus enn med TrackIR. 

Var bare nysgjerrig selv hvorfor folk fremdeles bruker dette.. Skal selv ikke promotere noe, da alle mine TrackIR ligger i en skuff krøllet sammen med en bøtte ledninger. 

Performance messig har jeg ikke merket noe særlig forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg kan bare svare for meg selv. Kjøpte TrackIR for mange år siden før VR var en greie. Deretter har jeg hatt noen sett med VR-briller og har nå G2 som fungerer strålende. Enkelte flymaskiner er ikke alltid optimalisert for VR, men ut over det går det litt på om jeg skal holde på med andre ting samtidig som gjør at jeg bytter om, men VR er noe for seg selv ja, så foretrekker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg må bare innrømme at jeg har aldri prøvd VRbriller, men med min flyging er jeg ikke sikker på om det ville vært så optimalt. Jeg flyr mest B737 og jeg har EFIS og MCP panel i tillegg til FMC og 737-throttleQadrant. Det jeg savner er å kunne se ut til sidene og opp og ned uten å trykke på knapper. Har satt opp view i ChasePlane. Jeg er litt overrasket over at Track IR support ikke har nevnt det med filter, men jeg skal teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg må bare innrømme at jeg har aldri prøvd VRbriller, men med min flyging er jeg ikke sikker på om det ville vært så optimalt. Jeg flyr mest B737 og jeg har EFIS og MCP panel i tillegg til FMC og 737-throttleQadrant. Det jeg savner er å kunne se ut til sidene og opp og ned uten å trykke på knapper. Har satt opp view i ChasePlane. Jeg er litt overrasket over at Track IR support ikke har nevnt det med filter, men jeg skal teste det.

Du kan enable en "see through" funksjon som gjør at du ser skrivebordet samtidig som du flyr, hvor bra det er kan diskuteres. 

4 timer siden skrev MagTvei:

Har TrackIr 5 med proClip og en 6år gammel Oculus Rift som jeg nylig kjøpte for 1200kr. pga. for gammel PC for nyere VR. Bruker begge like mye, avhengig av flytype. For jagerfly og helikopter er VR suverent!

Alt til sitt bruk ja, synes den passer best til VFR.. Gjenstår å prøve den i DCS, mistenker man blir småkvalm av det he he. Men som sagt, til GA er VR helt perfekt dersom flyet støtter dette. 

Kontrollen du får både på visuelle approacher, circling prosedyrer og ikke minst den enorme tilstedeværelsen og følelsen av å faktisk sitte i cockpit er noe for seg selv ja. Med TIR må du vri hode for å flytte på et kamera

noe som er bedre enn musebruk (tror meg) men likevel laaaangt unna VR... VR har sine utfordringer, men gi den et par år så tror jeg det meste er løst

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.4.2022 klokken 14.52 skrev Tom Knudsen:

I følge CDON koster TrackIR5 ca 2600 ish https://bit.ly/3tUnWdj - Oclus Quest 2 får du vel til tusenlappen mer. 

Bruksområdet er jo antagelig ti ganger større med Oclus enn med TrackIR. 

Var bare nysgjerrig selv hvorfor folk fremdeles bruker dette.. Skal selv ikke promotere noe, da alle mine TrackIR ligger i en skuff krøllet sammen med en bøtte ledninger. 

Performance messig har jeg ikke merket noe særlig forskjell. 

Kostnadene til selve VR-headsettet er en ting. Kostnadene for å oppgradere maskinen til å takle VR er noe HELT annet.

Såklart, jeg er DCS-pilot og rører ikke MSFS/XPlane, og DCS er notorisk for å kreve mye av hardware generelt. VR gjør ting jævlig mye verre. Vil uansett tippe at VR selv på MSFS/XPlane krever vesentlig mer av hardware enn TrackIR etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Marius Sparby:

Kostnadene til selve VR-headsettet er en ting. Kostnadene for å oppgradere maskinen til å takle VR er noe HELT annet.

Såklart, jeg er DCS-pilot og rører ikke MSFS/XPlane, og DCS er notorisk for å kreve mye av hardware generelt. VR gjør ting jævlig mye verre. Vil uansett tippe at VR selv på MSFS/XPlane krever vesentlig mer av hardware enn TrackIR etc.

Tenker også TrackIR bruker mindre, men merker nesten ikke noe på performance med og uten VR i X-Plane, kan ikke si noe om MSFS. Men som du sier, det munner jo ut i hva slags maskin man har.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...