Gå til innhold

Reisebrev fra middelhavet


Trex75

Anbefalte innlegg

Som trekkfuglene, har jeg i vinter flydd med enten TBM eller C700 hovedsakelig rundt middelhavet med baser i perioder i blant annet Nice(LFMN) Napoleon Bonaparte’s flyplass  på Korsika (LFKJ) og Gibraltar (LXGB). 

Alle disse ‘basene’ har jeg brukt med ‘handcrafted senery’ for å få mest mulig realisme.

Nå, før jeg begynner å trekke nordover igjen, har jeg flydd inn til Airbus fabrikken i Toulouse (LFBO) for noen uker fremover.

Her utfordrer jeg med selv med utsjekk på en ‘fabrikkny’ gratisversjon av Flybywire A320NX.

Har nå fått ‘’dreisen på basic handling og flying (VFR med landingsrunder og ILS innflyging med autoland)

Nå har jeg ikke abonnement på Navigraph for fullt ut kunne importere navplaner og performance data på FCU (Flight Control Unit), men bruker manuelt innlegg av VOR/NDB eller ILS frekvens).

Ellers mange gode YouTube leksjoner på FBWA320.

Har nå også fått bruker på VATSIM og prøvd noen enkle flyturer med TBM fra LFBO og LFMN, gir en ny dimensjon, artig ! Blir straks mer ‘real’ alt sammen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig - det er jo dette som er essensen med flysimulatorer!

En ting - hvis du ikke har / vil ha abonnement på Navigraph finnes det en rekke metoder for å gjøre nyttiggjøre seg av kilder på nett slik at du kan se hvilke SIDs, STARs og APPRs som finnes for en flyplass og sånn at du ikke nødvendigvis trenger å fly manuelt og hente opp en ILS-localizer/-GS. Det finnes AIP for alle land - og for Frankrike finner du en her: https://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/documents/htmlshow?f=dvd/eAIP_27_JAN_2022/FRANCE/home.html

Tilsvarende finnes selvsagt for Norge, Italia etc. Du kan lage flightplaner med ruter på Simbrief (gratis) og importere disse til FCU, f.eks. på A32NX.

Inne i AIP kan du bla deg ned til flyplassen (Aerodromes) og finne det du trenger (charts helt nederst). Eksempel på ILS fra Marseille:

image.png.fc1c16a0ab7b2a3b6cf3987e810b86b9.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...