Gå til innhold

Referanse Materiale: Kristiansund Kvernberget Lufthavn (ENKB/KSU)


Anbefalte innlegg

Så noen foreslo å lage en egen tråd for hver flyplass, så lager bare en egen tråd til de flyplassene som har nok materiale til å gjenskape hele lufthavnen.
Jeg har brukt x antall timer (pga lite jobb grunnet korona) på å samle referansebilder til noen Norske flyplasser som fortjener en skikkelig makeover i MSFS 😁

Kristiansund er kanskje en litt oversett lufthavn. Det er bilder hovedsaklig av hovedterminalen og helikopter terminalen i denne pakken. Det har skjedd en del endringer på ordentlig jeg ikke har klart å følge helt med på
så jeg er usikker på hvor "up to date" disse er. Vet det har blitt bygget en del på øst-siden av flyplassen uten at jeg vet nøyaktiv hva som har blitt bygget. En del av disse bildene er vel tatt av Dag Haakon. Som alltid så
eier jeg ikke bildene, og de er kun tilregnet bruk for 3D-modellering og texturing osv.

Noen OBS punkter her:
- Litt dårlig oppløsning på mye av bildene (terminalen er veldig simpel designmessig så er sikkert ikke et så stort problem)
- Mangler bilder, særlig av øst-siden av lufthavnen og av flytårnet

Du kan laste ned referansebildene her:
https://drive.google.com/file/d/1IBdCx-KqQpdLL-2ykUp5e-yuvZP_wS3R/view?usp=sharing

Høykvalitets flyfoto:
https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1003&zoom=15&lat=7018497.03&lon=138800.11&markerLat=7018467.094002446&markerLon=138779.302546301&p=searchOptionsPanel&sok=Flyplassveien

Cockpit videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=7w8BcZz9Dbk
https://www.youtube.com/watch?v=5hyGe_MbVHk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i alle fall 231 referansebilder tatt av undertegnede sommeren 2021 - så det bør være nok til å kunne gjøre en bra ENKB:

https://photos.app.goo.gl/XXGUQS53i3s74Ss4A

jeg kan selvsagt hjelpe med plassering av bilder på kart slik at man vet hva det er tatt bilde av og hvor det står/vinkel.

Endret av Dag Baardsen
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun i planleggingsfase. Har lyst til å gjøre den til høsten, men har også mulighet til å hjelpe til på noen paywareprosjekter, så det er et stort problem med mangel på tid. Kan ikke love noe. 

Edit: leste spørsmålet en gang til. De siste månedene har jeg gjort noen ting som er med i Top Mach Studios payware F22 som antakelig slippes neste uke. Gjorde også en del ting til Wings over the web flyshowet på msfsoffical twitch i Mai. Vedlikehold for FS Thunderbirds sin f-16 modell. Jobber med å bli ferdig med ENLK som payware og får forhåpentligvis en utgiver på plass for den. Har også løst noen mysterier rundt worldscripts for scenery så det er noen muligheter relatert til det. 

  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjetil WombiiActual - noe som skjer på ENKB fra din side, tro? Hvis ikke, så tenker jeg å oppgradere selve flyplassen litt etter å ha vært der en tur og besøkt flyklubben sist helg. Men da blir det bare en oppgradering av default uten 3D-bygninger. Hvis du ønsker å bruke mitt scenery som utgangspunkt kan jeg sende over prosjektfilene - da får du i alle fall en bra start med bl.a. høyderektangler, stands, maling, aprons etc. Altså det meste unntatt bygningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dag Baardsen Kombinasjon av at jeg har fått en del andre oppdrag med sceneries og fly, sammen med litt nedsatt helse, har gjort at jeg fortsatt ikke har fått levert fra meg ENLK. ENKB er fortsatt øverst på lista over ting jeg ønsker å gjøre etter ENLK. Men ikke la det begrense deg! Hvis du får gjort de tingene så vil du jo også ha mulighet til å få det inn i defaultsystemet når scenery hubben er klar for alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er den store "gevinsten" da? Hvis man ønsker å bytte ut default bygg etc. må man jo laste ned et scenery. Det eneste fordelen kan være hvis noen har laget bedre taxiways, aprons ++ for en flyplass men ikke bygg og annet snacks. Kanskje en forbedring, men vil tro de fleste som modifiserer flyplasser også vil modifisere bygg mv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de hadde laget en mulighet for å få tilgang til autogenbygningsystemet så man kunne sette sammen egne variasjoner av defaultbygg (definere størrelse, form og veggteksturer), og lage enkle tekstplakater for å lime inn som bakketeksturer så kunne det vært mer interessant. Slik som det er nå blir gevinsten for norske flyplasser først og fremst høydeprofiler, trehogst og fiks av belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner så "bruker" man ikke sceneryhubben som pilot - man får bare automatisk flyplasser med bedre twy etc. i og med at flyplassen da blir en forbedret standardflyplass. Og 3D og slikt får vi jo tak i fra f.eks. flightsim.to. 

Det jeg gjerne skulle sett, er at flightsim.to lagde et API slik at de som lager addon-managere enkelt kan hente og installere pakker fra flightsim.to slik at vi slipper å sitte med utpakkere, vite hvor communitymappa er, flytte rundt, oppdatere og sjekke siste versjon stadig vekk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ble beskrevet sist det ble snakket om, var at man kunne "sjekke ut" en flyplass og jobbe med den i opptil 3? måneder. En "utlånt" flyplass er opptatt inntil den er levert inn igjen. Når den er godkjent blir den lagt inn som defaultflyplass. Noen andre kan så låne flyplassen og fortsette på det som tidligere er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...