Gå til innhold

Kjøpe FS2020


Anbefalte innlegg

  • Full Member

Takk for hjelpa. Nå står den å laster ned, så får vi se hva slags flyging det blir ut av det. Fortsatt er nok P3d min favorittsimulator, men jeg har blitt spurt om å være «hjelpeinstruktør» på G1000, i FS 2020,og med VF G1000 paneler, og jeg har innsett at det ikke finnes fly i P3d som har samme funksjonelle G1000 cockpit som i FS som jeg kan trene på. (Jeg vet det finnes en DA 62  for P3d v4 som også kan brukes i v.5, men med endel modefisering.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden skrev Tor Arild Danielsen:

Takk for hjelpa. Nå står den å laster ned, så får vi se hva slags flyging det blir ut av det. Fortsatt er nok P3d min favorittsimulator, men jeg har blitt spurt om å være «hjelpeinstruktør» på G1000, i FS 2020,og med VF G1000 paneler, og jeg har innsett at det ikke finnes fly i P3d som har samme funksjonelle G1000 cockpit som i FS som jeg kan trene på. (Jeg vet det finnes en DA 62  for P3d v4 som også kan brukes i v.5, men med endel modefisering.)

Om du er instruktør så kommer du til å bli kraftig skuffa over G1000 da det er mye som mangler av mer avansert funksjonalitet. Den er langt fra komplett. Selv enkelte basic funksjoner mangler. Du bør heller laste ned G1000 simulatoren fra Garmin (som er fult simulert og riktig) så du ikke driver med feil læring av elevene dine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Som du så så skrev jeg «hjelpeinstruktør». Flyklubben min bestemte i sommer at de ville bygge en simulator utfra FS2020, som de kunne bruke i opplæring av nye piloter. Jeg var med og bygde opp denne med Virtual Fly G 1000 paneler. De ønsker nå å starte opplæringen, men ingen av instruktørene har mye erfaring med  FS2020. Vi som bygde simulatoren har derfor blitt spurt om å hjelpe til. Jeg har fløyet litt G1000 både i P3d og FS 2020, og min erfaring er at Fs2020 simuleringa er bedre enn P3d, hvor jeg ikke kan få fram QNH i hp engang. Det er også mulig å få lagt inn flightplaner på noenlunde realistisk sett,og min erfaring er at autopiloten også virker ganske realistisk.  Det er sikkert riktig at FS G 1000 har begrensninger, men hvis det er begrensninger som gjør at læringa blir feil, får være opp til de de proffe instruktørene å avgjøre. Min jobb blir i samarbeid med de, å forsøke å finne ut hvilke muligheter vi har i FS2020 G1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Etter to dager med egen FS2020, har jeg fortsatt ikke fått til en skikkelig VFR tur. Mesteparten av tida har gått med til å få kontrollene på plass. Jeg har en X box kontroll som jeg bruker til Chaseplane i P3D. I FS2020 er den automatisk satt opp som hovedkontroller. Jeg har forsøkt å slette det meste og bare beholde det som har med kamera å gjøre, men føler at  ikke alt lar seg slette. Honeycomb Bravokontrollen blei installert, men så langt har jeg ikke klart å knytte parking brake til en av knappene på kontrollen. I P3D har det ikke vært noe problem, og selv ikke  i FS2020 simulatoren vi bygde tidligere har vi hatt dette problemet. I tillegg til disse konkrete problemene, så har simmen krasjet omtrent annenhver gang jeg har startet den opp før den har lastet inn helt. Idag fikk jeg også mail fra Microsoft om at jeg må «Get the items in you cart before they’re gone». Jeg har begynt å lure på om jeg bør slette alt og laste den inn på nytt? Kan simmen tru den er innstallert på en x box konsoll? Siden dere er mange som har hatt FS2020 lenge, så håper noen kan gi meg noen gode råd for å komme videre.

Tor Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.1.2022 klokken 17.18 skrev Tor Arild Danielsen:

Som du så så skrev jeg «hjelpeinstruktør». Flyklubben min bestemte i sommer at de ville bygge en simulator utfra FS2020, som de kunne bruke i opplæring av nye piloter. Jeg var med og bygde opp denne med Virtual Fly G 1000 paneler. De ønsker nå å starte opplæringen, men ingen av instruktørene har mye erfaring med  FS2020. Vi som bygde simulatoren har derfor blitt spurt om å hjelpe til. Jeg har fløyet litt G1000 både i P3d og FS 2020, og min erfaring er at Fs2020 simuleringa er bedre enn P3d, hvor jeg ikke kan få fram QNH i hp engang. Det er også mulig å få lagt inn flightplaner på noenlunde realistisk sett,og min erfaring er at autopiloten også virker ganske realistisk.  Det er sikkert riktig at FS G 1000 har begrensninger, men hvis det er begrensninger som gjør at læringa blir feil, får være opp til de de proffe instruktørene å avgjøre. Min jobb blir i samarbeid med de, å forsøke å finne ut hvilke muligheter vi har i FS2020 G1000.

Kommer an på hva du legger i "hjelpeinstruktør"? Når du forteller dette så mener jeg å huske den tråden din fra tidligere. Per dags dato så hadde jeg gått for X-plane i flyklubb sammenheng. Så kunne dere evt. emigrert over til FS2020 på et senere tidspunkt. Men gjort er gjort. Nå er alt relativt når det kommer til realistisk. Både G1000, autopilot og mer til har definitivt et stykke igjen å gå før jeg ville brukt det i en flyklubb i forbindelse med opplæring til den virkelige verden. Uansett, mulighetene i FS2020 er basic G1000 samt en autopilot som fungerer sånn bob bob (men vær obs på at det er ting som er regelrett helt feil her). Nå har ikke jeg flydd X-plane på en stund, men mener å huske både autopilot og G1000 var adskillig bedre der enn det er i FS2020 per dags dato. I tillegg har dere instructor station i XP som instruktørene kan bruke en annen maskin og derfra styre simulatoren. Det har du ikke i FS2020. Iallfall ikke per idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Etter to dager med egen FS2020, har jeg fortsatt ikke fått til en skikkelig VFR tur. Mesteparten av tida har gått med til å få kontrollene på plass. Jeg har en X box kontroll som jeg bruker til Chaseplane i P3D. I FS2020 er den automatisk satt opp som hovedkontroller. Jeg har forsøkt å slette det meste og bare beholde det som har med kamera å gjøre, men føler at  ikke alt lar seg slette. Honeycomb Bravokontrollen blei installert, men så langt har jeg ikke klart å knytte parking brake til en av knappene på kontrollen. I P3D har det ikke vært noe problem, og selv ikke  i FS2020 simulatoren vi bygde tidligere har vi hatt dette problemet. I tillegg til disse konkrete problemene, så har simmen krasjet omtrent annenhver gang jeg har startet den opp før den har lastet inn helt. Idag fikk jeg også mail fra Microsoft om at jeg må «Get the items in you cart before they’re gone». Jeg har begynt å lure på om jeg bør slette alt og laste den inn på nytt? Kan simmen tru den er innstallert på en x box konsoll? Siden dere er mange som har hatt FS2020 lenge, så håper noen kan gi meg noen gode råd for å komme videre.

Tor Arild

FS2020 er ganske annerledes enn FSX/P3D så mye må læres på nytt. Kontrollene må rett og slett bare settes opp riktig i settings. Tror det finnes en del videoer på youtube som viser dette enkelt og greit. Kan evt. linke noen videoer hvis du trenger. Honeycomb har vel egen programvare hvor du kan sette opp ting om jeg ikke tar helt feil. Har du noen spesifikasjoner på pcen du har FS2020 installert på? Hvor har du kjøpt simmen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg har satt opp Honeycomb Alpha og Bravo kontrollene i flyklubbens FS2020, uten store problemer. Når jeg starter opp simmen så kommer det opp et bilde av x box kontrollen med beskrivelse av hvilke funksjoner hver knapp har. Det gjør det ikke på flyklubbens. Det får meg til å lure på om jeg har fått en x box versjon istedet for pcversjon, og at det kan være årsaken til problemene. Er det andre som får opp det samme bildet i oppstarten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg forsøkte en repair uten x box kontrollen koblet til, men det endret ikke noe. Tilslutt slettet jeg alt og den står nå og laster inn på nytt uten xbox kontrollen koblet til. Spent på resultatet og hva som skjer når jeg kobler til kontrollen igjen.

Prøv å sette opp alle kontrollene dine UTEN å koble til x box kontrollen. Så starter du opp simmen uten x box kontrollen for å sjekke at alt fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Gjorde som du foreslo, startet opp simmen uten x boxkontrollen. Satte opp de andre kontrollene, og la inn xboxen kun med kamerainnstillinger til slutt. Alt fungerte unntatt parkeringsbremsen. Den slo seg av og på uten at jeg gjorde noenting, og var ikke tilknyttet noen knapp. Tilslutt slettet jeg kombinasjonen på tastaturet også, og da roet den seg. Da var det også mulig å tilknytte den til en knapp på Bravo kontrollen. Nå ser det ut til at det meste fungerer, men jeg har ikke fått flydd noe enda. Takk for gode råd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Det tar visst ikke slutt med problemen mine. Idag har jeg lastet  ned G3000 mod m fl fra workingtitle, og forsøkt å legge de i Communitymappa. Får da melding om at filnsvnet er for langt. Fant en henvisning til at det var mulig å gjøre endring i windows 10 for å tillate mer enn 260 tegn. Forsøkte på det, men ingen forskjell. Er det mulig å flytte communitymappa, slik at filbanen blir kortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lastet jeg nettopp ned denne og jeg gjorde følgende uten problemer:

  • Åpne zip filen i winrar
  • Velg "extract to" og velg community mappen i MSFS
  • Pakker den ut uten problemer til community mappa. 

Hos meg ligger Community mappa i C:/Flight Simulator 2020/Community. Ikke helt sikker på hvorfor enkelte har sånne innvikla plasseringer på Community mappa. Jeg har kjøpt simmen gjennom MS Store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg skjønner heller ikke mye av dette. Mappeplasseringa er gjort automatisk, da simmen ble installert, men siden du har en mye enklere plassering kan det jo virke som om den kan flyttes på uten å lage for mye trøbbel. Det som vel blir viktig er å få fortalt FS2020 hvor mappa ligger. Er det noen som vet noe mer om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg skjønner heller ikke mye av dette. Mappeplasseringa er gjort automatisk, da simmen ble installert, men siden du har en mye enklere plassering kan det jo virke som om den kan flyttes på uten å lage for mye trøbbel. Det som vel blir viktig er å få fortalt FS2020 hvor mappa ligger. Er det noen som vet noe mer om dette? 

Jeg hadde IKKE turt å begynne å fikle med det der uten at jeg er 100% sikker på at det ikke blir rot. I verste fall risikerer du å måtte installere simmen på nytt og det tar år og dag da simmen er på godt over 100GB, noe som tok meg flere dager sist (jeg har 500mbit fiberlinje). Mappeplasseringen spiller ingen rolle. Last ned winrar og prøv å pakke ut mappen til working-titles til Community mappa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Nå har jeg hatt FS2020 i to uker, og slettet alt og lastet den inn for tredje gang. Jeg vet ikke, men jeg trur at den er innstallert riktig nå. Det meste ser ut til å være på plass, og til og med  Shift+z fila dukket opp og virker. Optimistisk forsøkte jeg meg på en liten vfr tur i kveld. Simmen ser ut til å flyte bra med 25-30 fps, men  ca hvert halve minutt henger den 1-2 sekunder. Jeg har grafikkinstillinger på «høy», og har valgt virkelig vær. Pcen min har i7 6700 prosessor, 32 GB ram og GTX1080 Ti grafikk kort med 10 GB Vram. Selv om det er en eldre pc, så er spesifikasjonene godt over minstekravet til FS2020. Jeg har forsøkt å finne svar på nettet, men ser at det som går igjen for mange som opplever det samme, er enten lite ram eller vram. Har noen tips til hvordan jeg kan løse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Nå har jeg hatt FS2020 i to uker, og slettet alt og lastet den inn for tredje gang. Jeg vet ikke, men jeg trur at den er innstallert riktig nå. Det meste ser ut til å være på plass, og til og med  Shift+z fila dukket opp og virker. Optimistisk forsøkte jeg meg på en liten vfr tur i kveld. Simmen ser ut til å flyte bra med 25-30 fps, men  ca hvert halve minutt henger den 1-2 sekunder. Jeg har grafikkinstillinger på «høy», og har valgt virkelig vær. Pcen min har i7 6700 prosessor, 32 GB ram og GTX1080 Ti grafikk kort med 10 GB Vram. Selv om det er en eldre pc, så er spesifikasjonene godt over minstekravet til FS2020. Jeg har forsøkt å finne svar på nettet, men ser at det som går igjen for mange som opplever det samme, er enten lite ram eller vram. Har noen tips til hvordan jeg kan løse det?

Jeg har låst min på 30FPS med omtrent samme utstyr, og det flyter ganske bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Nå har jeg hatt FS2020 i to uker, og slettet alt og lastet den inn for tredje gang. Jeg vet ikke, men jeg trur at den er innstallert riktig nå. Det meste ser ut til å være på plass, og til og med  Shift+z fila dukket opp og virker. Optimistisk forsøkte jeg meg på en liten vfr tur i kveld. Simmen ser ut til å flyte bra med 25-30 fps, men  ca hvert halve minutt henger den 1-2 sekunder. Jeg har grafikkinstillinger på «høy», og har valgt virkelig vær. Pcen min har i7 6700 prosessor, 32 GB ram og GTX1080 Ti grafikk kort med 10 GB Vram. Selv om det er en eldre pc, så er spesifikasjonene godt over minstekravet til FS2020. Jeg har forsøkt å finne svar på nettet, men ser at det som går igjen for mange som opplever det samme, er enten lite ram eller vram. Har noen tips til hvordan jeg kan løse det?

Du har ikke tilfeldigvis slått på DX12? Oppdaterte grafikk kort drivere? SSD eller HDD harddisk? Evt. prøv å sette ned grafikk innstillingene litt for å sjekke? Ellers kan jeg jo nevne at jeg selv fikk 5-10 FPS økning etter at jeg deaktiverte "Windows game mode".  Bruker Windows 11. Ingen stutters her hos meg. Kan være så enkelt som at du har vært litt for optimistisk med tanke på grafikk innstillingene som gjør at pcen din ikke helt klarer å henge med selv om det flyter bra. Selv om du er godt over minstekravet på spesifikasjonene så betyr ikke det at du kan kjøre alt på maks. 

 

Denne guiden er fin å bruke som referanse: 

https://forums.flightsimulator.com/t/how-to-graphics-settings-and-performance-guide-su5-complete-retest-8-2-2021/132407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Takk for gode råd. Simmen er på en SSD disk, og game mode er off. Brukte guiden som det var lenket til, og det ga meg en økning i fps til ca 35. Til tross for økt fps fikk jeg den samme hengen som tidligere, men ikke så ofte som tidligere.  Jeg gjorde et par nye forsøk, med virkelig vær avslått. Da forsvant pausene, både i klarvær og med skyer. Med den vfr flyginga jeg planlegger med FS 2020, så er ikke virkelig vær det viktigste. Nå håper jeg bare at de største problemene er borte, og at simulatoren flyter framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Takk for gode råd. Simmen er på en SSD disk, og game mode er off. Brukte guiden som det var lenket til, og det ga meg en økning i fps til ca 35. Til tross for økt fps fikk jeg den samme hengen som tidligere, men ikke så ofte som tidligere.  Jeg gjorde et par nye forsøk, med virkelig vær avslått. Da forsvant pausene, både i klarvær og med skyer. Med den vfr flyginga jeg planlegger med FS 2020, så er ikke virkelig vær det viktigste. Nå håper jeg bare at de største problemene er borte, og at simulatoren flyter framover.

Du bruker ikke tilfeldigvis DX12? Ellers med en FPS på rundt 35 høres fornuftig ut med ditt oppsett. Mye avhenger også hvor du flyr. Er det på landet eller midt i en større by? Du får simmen helt greit opp i 40-50 fps med litt finjustering i innstillinger med marginalt grafikk tap. For å kunne komme med flere råd så trenger jeg i såfall screenshots av grafikk innstillingene dine. Vær har så å si null betydning på fps hos meg iallfall så må være noe annet hos deg som forårsaker stutters. Er fortsatt problemer i FS2020, men ingen store vil jeg si. Mange små. Men det er det i samtlige simulatorer. Jeg bruker selv MSFS, DCS, X-plane og P3D. Lastet igår selv ned betaen av neste oppdatering som kommer i mars og må si flyene flyr meget bra i MSFS. Attpåtil er dette default fly. Ingen annen simulator har så bra default fly som MSFS har. Anbefaler C-152 og C-172. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg er godt fornøyd med 30-35fps i simmen, med min 6 år gamle pc. Jeg har dx12 på maskinen, og ikke dx11. Når jeg søker på nettet, så virker det som om dx12 også takler program som er laget for dx 11, så lenge fila D3D11.dll finnes i win 10, og den har jeg. Jeg har fløyet relativt korte turer fra ENSN til ENNO rundt Lifjell. Stuttering har jeg opplevd både på ENNO(ORBX scenery) og ute i terrenget rundt Seljord og i Skien. Jeg har fløyet med C172 og Da62, og begge gir stuttering. Siste turen gikk med Da62 uten virkelig vær, men med skyer med broken på 4000 fot, og var helt uten problemer. Jeg skal prøve ut den samme flighten på flyklubbens simulator, for å se om det blir annerledes. Der har vi en topp pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg har nå gjort noen tester, men jeg forstår svært lite. Når jeg tester samme flight på flyklubbens nye pc, flyter alt uten problemer. På min gamle pc har jeg fortsatt stutter , men noe sjeldnere enn tidligere. Jeg har forsøkt å sette opp begge pcene etter guiden fra Jan Reidar, og på min gamle pc oppnår jeg ca 30. fps med stutter, mens på flyklubbens nye pc får vi ca.15 fps uten stutter. Finnes det en fornuftig forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...