Gå til innhold

Lys skinner gjennom objekter.


Sauron

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Jeg har samme problem på min hangarer som er åpen. Vises alt for godt i hangaren på Grønøra Snåsa iallefall. Jeg har ikke prøv noen alternatives enda. Men regner kanskje med at dobble vegger fikser problemet. dvs bruke en kube som vegg istedet for bare et plane til vegger. Man får noen flere polys, men det er ikke rare greiene. Har en følelse av at det er normals som er problemet i grafikkmotoren. De kan bare peke en vei i uansett 3d software. dvs en innside og en utside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Kjetil Håvan:

Jeg har samme problem på min hangarer som er åpen. Vises alt for godt i hangaren på Grønøra Snåsa iallefall. Jeg har ikke prøv noen alternatives enda. Men regner kanskje med at dobble vegger fikser problemet. dvs bruke en kube som vegg istedet for bare et plane til vegger. Man får noen flere polys, men det er ikke rare greiene. Har en følelse av at det er normals som er problemet i grafikkmotoren. De kan bare peke en vei i uansett 3d software. dvs en innside og en utside.

Ja jeg har prøvd alt mulig nå og kommer også frem til at det er normal mappingen som kanskje er problemet. Per nå er valget mellom mindre lys enn ønskelig innvendig og dermed også på utsiden eller for mye lys rundt hangaren og veldig bra lys innvendig. Har vel havnet på en slags middel hvor det er greit men hvor jeg ikke er fornøyd…

Jeg har forresten dobbel vegger siden jeg har en indre del og en ytre del...den indre er "beskyttet" av et occluder mesh for å unngå snø og regn innvendig.

 

Endret av Sauron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg tenker ikke normal mapping. Jeg tenker inn/utside av objektene man jobber med. Se bildet. Default kuben i blender (eller uansett 3d software) er blå når normals er vendt rett vei (her utsiden). Tar du vekk en face på kuben, ser du at innsiden er rød. Dvs innisden er normal reversert og feil vei. Jeg tror i grafikkmotorer generelt dette er problemet. derfor må man ha to sider, dvs en kube når man lager vegg istedet for et plane. Du ser også på bildet hvor du kan aktivere normals, for å kunne sjekke om normalsene dine er riktig vei i modellen. 🙂

Desktop Screenshot 2022.01.15 - 21.52.38.73.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Så lenge normals er riktig vei på veggene dine inn og utside, så er det kanskje ikke det... Men det er greit og sjekke.

Ja de er helt korrekt men måtte faktisk vende om en hel del. Men det ser ut som at lyset skinner gjennom på de veggene hvor jeg har normal textures... Skal faktisk prøve å fjerne den for å se om det har betydning. Virker rett og slett som de er litt gjennomsiktige (lys skinner gjennom), noe de ikke skal være...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...