Gå til innhold

Feil flyplass!


Kasper

Anbefalte innlegg

Jeg er ny begynner med msf2021 og trenger hjelp.

Når jeg velger "World map "og finner fram til en flyplass som jeg vil vil sette som startsted,blir flyet mitt alltid plassert på Kennedy flyplassen i New York etter at jeg har klikket på " Fly now" knappen.

Kan noen hjelpe ?

Kasper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To muligheter. Velg flyplass oppe til venstre (Select departure Airport) og velg om du vil starte på flystripa eller på gate/parkering. Eller zoom inn til flyplassen du vil starte fra, venstreklikk på prikken som markerer rullebane-ende eller parkerings spot. Velg  "Set as departure". Da vil du starte fra plassen du har valgt.

Velkommen til FS2020 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svaret! Flott at jeg har funnet et sted hvor jeg kan be om hjelp!!!

 Jeg mener å ha gjort  akkurat slik som du forklarer. Prøvde akkurat på ny, men igjen gikk det galt. Gikk fram slik:

Valgte World map . Først valgte jeg fly, en Cessna 172.  Fant Alicante i Spania. Valgte flyplassen her som startsted, zoomet inn og valgte runway med et spesielt nummer. Deretter valgte jeg flyplassen på Ibiza som destinasjon. Zoomet inn og klikket på en parkeringsplass. Deretter valgte jeg en dato og en tid på døgnet da det var lyst. Så valgte jeg klar himmel og var ferdig.        Men jeg savner et sted hvor jeg kan bekrefte valgene. ( en " confirm" knapp). For det virker som om jeg ikke får sendt denne informasjonen inn i dataprogrammet.  For å få fram knappen "FLY", må jeg klikke et sted under vinduet. Da kommer knappen fram og lyser gult. Jeg klikke på den og så dukker Kennedy flyplass opp igjen. Flyet er ikke en Cessna 172, men den lille Cessna 152 og det er mørkt. 

Håper noen kan gi meg gode råd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Zoom inn og klill på der du vil starte, deretter klikk på "SET AS DEPARTURE"

image.png.50ace3d8dcf6a4af0aee4e7b932c4ade.png

Punktet skal da bli grønt, og du kan allerede nå klikke på den gule "FLY" knappen og da vil du starte på plassen du markerte.

image.png.886a45b5a37a2a0e524949fef0b8b0a8.png

Om du vil har en flightplan (dvs. en guide på hvor du skal fly for å nå en plass), så er det bare å markere ett annet punkt å klikke på "SET AS ARRIVAL"

image.png.a67e2ebd10c30293aab987540384f914.png

Når du gjør det så vil du få opp en rute slik som dette:

image.png.8deeda4b5f286ef702f57d397fbb0e07.png

Du kan se på toppen av skjermen ruten din. Her kan du også velge mellom VFR (Visuelle flyveregler), eller IFR (Instrumentale flyveregelr)

Så er det bare å klikke på "FLY"

image.png.888bb7894c8ac98330add7ffa121afa1.png

Om dette ikke fungerer ville jeg ha avinnstalert spillet og innstalert det på nytt igjen. Håper dette hjelper! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.1.2022 klokken 16.12 skrev Augustin Winther:

Zoom inn og klill på der du vil starte, deretter klikk på "SET AS DEPARTURE"

image.png.50ace3d8dcf6a4af0aee4e7b932c4ade.png

Punktet skal da bli grønt, og du kan allerede nå klikke på den gule "FLY" knappen og da vil du starte på plassen du markerte.

image.png.886a45b5a37a2a0e524949fef0b8b0a8.png

Om du vil har en flightplan (dvs. en guide på hvor du skal fly for å nå en plass), så er det bare å markere ett annet punkt å klikke på "SET AS ARRIVAL"

image.png.a67e2ebd10c30293aab987540384f914.png

Når du gjør det så vil du få opp en rute slik som dette:

image.png.8deeda4b5f286ef702f57d397fbb0e07.png

Du kan se på toppen av skjermen ruten din. Her kan du også velge mellom VFR (Visuelle flyveregler), eller IFR (Instrumentale flyveregelr)

Så er det bare å klikke på "FLY"

image.png.888bb7894c8ac98330add7ffa121afa1.png

Om dette ikke fungerer ville jeg ha avinnstalert spillet og innstalert det på nytt igjen. Håper dette hjelper! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt feil med flyveplanleggeren.

Nå har jeg avinnstallert og innstallert på ny, men fortsatt blir det feil ved andre forsøk.

Etter ny installasjon valgte jeg Gardermoen som avgangsplass med en Cessna 172. Klikket på den gule flyknappen og alt var i orden. Cessnaen 172 sto pent plassert på rullebanen på Gardermoen.

Men da jeg dagen eter skulle fly en tur fra Kastrup med en Cessna 152 , gikk det galt.                                                                                                                                              Etter å ha trykket den gule Flyknappen befant jeg meg på nytt på Gardermoen med flyet Cessna 172. Feil flyplass og feil fly!!                                                                          Det virker som at noe henger seg opp et sted.

Håper få flere gode forslag til hjelp.

Kasper

Endret av Kasper
mistet noen ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden skrev Kasper:

Men da jeg dagen eter skulle fly en tur fra Kastrup med en Cessna 152 , gikk det galt. Etter å ha trykket den gule Flyknappen befant jeg meg på nytt på Gardermoen med flyet Cessna 172. Feil flyplass og feil fly!!

Da hørest det ut som du har glemt å klikke på "SET DEPARTURE" på Kastrup. Sjekk at avgangen (FROM) er riktig i toppen av skjermen før du klikker på "FLY" knappen, og at flyet som er oppe i venstre hjørnet er riktig.

image.png.c6bda609e15a4add19db8d911af13e4e.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut av problemet?

Det høres ut som en feil jeg har, men som noen hadde funnet en "workaround" på. Så vidt jeg har forstått kan det være relatert til brukernavnet på pc'n. Blir problemer hvis du har æ, ø eller å i brukernavnet. Muligens andre tegn og. F. eks er mitt "Torbjørn". Jeg starter alltid på samme flyplass hvis jeg ikke sletter filer fra "custom flight" mappa, så jeg har det som en rutine etter endt flytur.

Banen for å finne mappen er hos meg: C:/Brukere/dittbrukernavn/AppData (kan være skjult)/Roaming/Microsoft Flight Simulator/MISSIONS/Custom/CustomFlight. Slett alle filene i mappen, dermed er du nullstilt og kan velge ny flyplass og fly. 

Tungvint? Ja! Og jeg vet ikke hvorfor det er sånn annet enn det visstnok har med koding og språk å gjøre. Men nå har jeg blitt så vant med det, så har ikke forsket mer på det. Og har ikke byttet brukernavn ennå. Håper å finne en mer permanent fix.

Men prøv og se om det hjelper. Lykke til! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christer. 

Jeg må bare beklage at jeg glemte å orientere alle om snarveien vi fant. Men her kommer den:

1.Jeg velger destinasjon og ankomststed på vanlig måte. Legger gjerne til noen waypoints. Velger værforhold osv.

2.Så velger jeg lukk på oppgavelinja i stedet for å trykke på den gule knappenen "Fly!"

 

Deretter velger jeg følgende kommandoer, alle  fra oppgavelinja:

4. Mer.  (Mellomrom-Mer)

5. Lagre.  Gir fila et navn og trykker lagre i nytt vindu

6.Last inn

6. Last inn . Velger så fila som akkurat ble navnsatt. Åpner i samme vindu.

7. trykker på den gule "Fly" knappen.

 

Dette er jo tungvint, men fungerer fint.

Og igjen , takk til alle som hjalp meg!

Hilsen Kasper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. I praksis så lagrer du vel da en flight, som du så laster inn igjen, før du "Fly"r.


Fint at dette fungerer, men det er en veldig merkelig feil. Det burde jo ikke (i teorien) være noen forskjell mellom

1) Å gjøre ett sett med valg og så klikke "Fly"
og
2) Å last inn de samme valgene fra en lagret flight og så klikke "Fly"

Men ser jo at det fungerer, så da gjør det jo det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...