Gå til innhold

Flyr VOR i Lofoten med Cessna 152


RoyGjae

Anbefalte innlegg

Ja, dette var en fin demonstrasjon i sakteflyging :D Tror ikke du var over 60 knop på hele turen. Flere ganger var du farlig nært stall og sånt er livsfarlig i lav høyde. På dette flyet så skal du holde 65-70 knop under stigning. Ellers så lurer jeg på om det er ett eller annet feil for under landing så er du helt nede på 32 knop. Stall speed på Cessna 150 er rundt 42 knop med full flaps. Med andre ord så burde flyet steilet og havarert under landing. Kan jo også legge til at cruise hastighet er rundt 82 knop. Har ikke flydd Cessna 150 noe særlig i simmen, men ble nysgjerrig å prøve for å se om det er slik hos meg også. Ellers virker det som du har det gøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft at du spør, Roy, og legger hodet på blokka!

  • Savner litt kommentarer underveis - hva er det du gjør, hvilke avgjørelser er det du tar?
  • Kunne gjerne sett hele turen!
  • Kommer litt skjevt inn på Røst, men tar deg fint inn igjen i god tid
  • Tips: For å få bedre oversikt i cockpit under landing, slik at du har bedre utsyn, "resett" gjerne cockpit-view med Ctrl-mellomrom og bruk deretter mellomromstasten for å heve blikket litt slik at du ser bedre. Virkningen blir omtrent som å få en ekstra pute under baken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Ja, dette var en fin demonstrasjon i sakteflyging :D Tror ikke du var over 60 knop på hele turen. Flere ganger var du farlig nært stall og sånt er livsfarlig i lav høyde. På dette flyet så skal du holde 65-70 knop under stigning. Ellers så lurer jeg på om det er ett eller annet feil for under landing så er du helt nede på 32 knop. Stall speed på Cessna 150 er rundt 42 knop med full flaps. Med andre ord så burde flyet steilet og havarert under landing. Kan jo også legge til at cruise hastighet er rundt 82 knop. Har ikke flydd Cessna 150 noe særlig i simmen, men ble nysgjerrig å prøve for å se om det er slik hos meg også. Ellers virker det som du har det gøy :) 

Jeg har det veldig gøy. Faktisk så gøy at jeg følger min norgestur slavisk og vet at min Cessna 172 som jeg vanligvis bruker er stasjonert i Svolvær for service mens jeg flyr VOR i Lofoten. At jeg snakker med en ekte pilot er lett å se på svaret du gav meg :D  Under turen holte jeg ikke mer enn 60 knop og under 40 knop ved landing uten antydning til å høre varsel om lav stall speed med full flaps. Jeg tror som deg at det er et bug på flyet. Når jeg flyr så høyt som jeg gjør (7-9000 fot) syntes jeg det er vanskelig å fly fortere i nåværende temperatur uten at det skal gå løs på motorens rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Tøft at du spør, Roy, og legger hodet på blokka!

  • Savner litt kommentarer underveis - hva er det du gjør, hvilke avgjørelser er det du tar?
  • Kunne gjerne sett hele turen!
  • Kommer litt skjevt inn på Røst, men tar deg fint inn igjen i god tid
  • Tips: For å få bedre oversikt i cockpit under landing, slik at du har bedre utsyn, "resett" gjerne cockpit-view med Ctrl-mellomrom og bruk deretter mellomromstasten for å heve blikket litt slik at du ser bedre. Virkningen blir omtrent som å få en ekstra pute under baken.

Takker så mye for tips Dag. Jeg har noen ideer for å gjøre videoene mine mer interessante å se på, men du gav meg en god ide å begrunne mine avgjørelser under VOR flyging. Under ditt punkt nr 2 har jeg vurdert litt. Jeg vil ikke at mine videoer skal bli for langdrøy, men for utålmodige skjeler har de mulighet for å spole underveis i turen. På din pkt nr 3 må jeg si at jeg ikke var godt nok kjent med flightplanen og trodde første øy jeg kom til etter fastlandet var Røst, men det var det ikke. Måtte lete litt og kom derfor litt skjevt inn til RW 20 på Røst. Jeg har kart fra Navigraph og der står det at rullebanen er ved 204°, men under flyging er jeg sikker på at dette må være feil og måler selv til nærmere 110 °. Ditt siste punkt er nok del av flere årsaker. Den mest avgjørende tror jeg er fordi jeg kom litt for lavt alt for tidlig til innflygning. Ellers har jeg Samsung Oddesey 32:9 skjerm og valgte derfor fordi jeg kom så lavt å få med meg noe av rutene langs siden for å få et bedre inntrykk av min posisjon i forhold til rullebanen :) 

 

Min neste tur går fra ENSK til ENSH og da skal jeg få med meg hele turen. Innflygingen til Svolvær er helt fenomenal med høye fjell og APP kun til RW01 :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Gleder meg til neste etappe!

Skjønner ikke helt hva du mener med Røst og 110 grader - om det var at du tok feil under flygingen og deretter fant ut at 204 var riktig?

Anbefaler forresten Little Navmap for VFR, fungerer atskillig bedre der enn Navigraph.

Om du kommenterer med tale eller tekst kan du jo bestemme selv :) Og det er lov å hoppe litt når det ikke skjer så mye og heller kommentere at nå er du i ferd med å skippe en del av etappen, samt si noe om hvor du tar opp tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Artig! Gleder meg til neste etappe!

Skjønner ikke helt hva du mener med Røst og 110 grader - om det var at du tok feil under flygingen og deretter fant ut at 204 var riktig?

Anbefaler forresten Little Navmap for VFR, fungerer atskillig bedre der enn Navigraph.

Om du kommenterer med tale eller tekst kan du jo bestemme selv :) Og det er lov å hoppe litt når det ikke skjer så mye og heller kommentere at nå er du i ferd med å skippe en del av etappen, samt si noe om hvor du tar opp tråden.

Hyggelig at du vil følge neste etappe. Den etappen skal jeg love bli dekket med video fra destinasjon og arrival :) 

RW20 til Røst er oppgitt i Navigraph sine kart til å være 204°. Jeg tror dette er feil og at rette grad er nermere 210°

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Artig! Gleder meg til neste etappe!

Om du kommenterer med tale eller tekst kan du jo bestemme selv :) Og det er lov å hoppe litt når det ikke skjer så mye og heller kommentere at nå er du i ferd med å skippe en del av etappen, samt si noe om hvor du tar opp tråden.

Hehe.. Forelpig får det bli tekst. Jeg har en papegøye som jeg er livredd for å vokne. Hehe.. Han sov seg gjennom 15 minutters lang kommunal fyrverkeri, så om du ikke har noe imot en vaskeekte bergenser med skarring på skarrerren er det ikke umulig at jeg kommer med tale siden :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev RoyGjae:

Når jeg flyr så høyt som jeg gjør (7-9000 fot) syntes jeg det er vanskelig å fly fortere i nåværende temperatur uten at det skal gå løs på motorens rpm.

Motorens rpm skal du ikke tenke så mye på. En Cessna 150 skal kunne holde rundt 82 knop i 10.000 fots høyde på economy cruise og full last. Du bruker f.eks mye mer drivstoff på å fly sakte når du havner på baksiden av drag kurven (som også gir høy pitch) og gjør at flyet trenger adskillig mer motorkraft for å holde seg i lufta. Med andre ord: Holder du deg på riktig side av drag kurven så trenger du mindre motorkraft, bruker mindre bensin og du flyr også fortere. Ligger du på 80-90 knop så ligger du på riktig side av drag kurven sånn enkelt forklart :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Motorens rpm skal du ikke tenke så mye på. En Cessna 150 skal kunne holde rundt 82 knop i 10.000 fots høyde på economy cruise og full last. Du bruker f.eks mye mer drivstoff på å fly sakte når du havner på baksiden av drag kurven (som også gir høy pitch) og gjør at flyet trenger adskillig mer motorkraft for å holde seg i lufta. Med andre ord: Holder du deg på riktig side av drag kurven så trenger du mindre motorkraft, bruker mindre bensin og du flyr også fortere. Ligger du på 80-90 knop så ligger du på riktig side av drag kurven sånn enkelt forklart :) 

På innflyging til ENRS har jeg nok hatt litt for høy pitch som følge av min lave innflygingshastighet. Dette er en lærdom jeg vil ta til meg ved fremtidige flygninger :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Personlig liker jeg både bergensere og papegøyer (har hatt flere av dem, papegøyene altså), så uansett hvem av dem som kommenterer, så blir det nok bra.

Artig at du har hatt papegøyer. Det viste jeg ikke :) Jeg har en Surinam Amazon papegøye som heter Kiwi og elsker å fly. Hehe.. Jeg sier til han at han må dele luftrommet sammen med meg også :D  

Ellers er nok 204 rett som Jan Reidar skriver. At jeg må ta høyde for kompaassfeil og magnetisk variasjon.

Kiwi.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du problemer med å få høyere hastighet? Jeg har hatt masse problemer med elendig performance når jeg flyr i MSFS. Jeg tror det ble bedre med en av de siste oppdateringene, men har ikke sjekket ordentlig. Det gikk på at jeg knapt kom meg opp på noen tusen fots høyde, og hastigheten var nærmest umulig å få opp i normale verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Surinam har jeg ikke sett før :) Drev med friflyging (!) på mine to, men jeg kunne ikke ha dem lenger, så de ble solgt for 6-7 år siden.

aRZmVtlzUl2zyMaAvANExfeNdRYcyiTu0xsItrLnMPgSyVoggG_lon_FrcOQSRHJ2YcOiG4JHtwjwwW0R9SmJZpUNWHb9WCHid5KTgxb1SjeD4R-_04Ccs7rGDERda2p7t7p9tymrBgZ1r5se2zyckawqdxkkpK7HzBLNtaP_WirZMfolcZt50mHad8FEjRZmmF_9oktVGsVs7bcfvA8ScnfObrn43gDSRsUzIN4nKGO9o7GU-_6AlVomxhIYtv9eKxg2WBuXTV1n6hXKNt8rfZCwt-2J5ZrAzX84rAFGkAnFPTT3E5I_bJXoDaR7xI72tC2MSqeWPfhrFNwqJmbAESPZTzkv4ZYBPqH8D7i2pH6AR7STNX3g0wQBMCzXhMIz7JIAyTJI8l8m3E9n_eIP7pkZfeW3Lu6Namb-nIBLiYMHKNVByFyRDFqh29-hAjqk6qignaKhi5MUab0Zty8HkBu7JEUmCMtU9WyzeAcpjgYHhtXDo6MCyPzXSjr7IiVpl-3tHGNiZ1IUL624BALA_XUjkVLRakQNUP9msERoUj-6Sa7cAnJqQe-fh335RGZeRQFlLam3kg6WyXB-VMf4B6QuDqW6MWGa_wLQ3Qw9ji_6IGm3sMNkkvBCPlrk-dORppBxhTsWstlKKmWraan3eND6pOuEhLn2vpPh2mdVFq1ifguxpcL1Yxz7GJ8YPS_S9SyPYs_XUR-Tm1p8d69VKiU=w3461-h1946-no?authuser=0

Ikke verst. Du hadde Hyasintara. Er vel bare en eller 2 oppdrettere av de her i Norge. Du må være flink med papegøyer siden du drev med friflyging. Jeg har sele til min, men han liker ikke å ha den på så han har ikke vert ute med sele. Jeg kjøpte Kiwi av oppdretter som heter Leon. Han har du sikkert hørt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden skrev RoyGjae:

Ikke verst. Du hadde Hyasintara. Er vel bare en eller 2 oppdrettere av de her i Norge. Du må være flink med papegøyer siden du drev med friflyging. Jeg har sele til min, men han liker ikke å ha den på så han har ikke vert ute med sele. Jeg kjøpte Kiwi av oppdretter som heter Leon. Han har du sikkert hørt om :)

Det ante meg siden du har amazon i Bergensområdet. Har vært innom Leon F og sett på volierene hans, ja :)

Var mye ute med sele, etterhvert også friflyging. Drev også en nettbutikk for papegøyer i noen år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Her er bearing ifølge siste AIP Norway/Avinor. I det området er misvisningen/deklinasjonen på mellom 8 og 9 grader østlig misvisning. Jeg mener at rullebaneretninger bruker magnetisk nord, slik at de verdiene under da blir korrekte i forhold til kompasset.

image.png.e7fcecb6914f087c7d840f03ca180383.png

Takker så mye for info Dag. 208.58 stemmer med tanke på det jeg antok. Da er det 208 jeg må stille flyet til for å fly rett på rullebane 20 ved Røst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Det ante meg siden du har amazon i Bergensområdet. Har vært innom Leon F og sett på volierene hans, ja :)

Var mye ute med sele, etterhvert også friflyging. Drev også en nettbutikk for papegøyer i noen år.

Artig at vi har felles kjente. Jeg var også hos Leon for å se fuglene hans før jeg kjøpte Kiwi for 5 år siden. Tror han hadde 50 papegøyer, men har vist trappet ned nå.

Du har drevet nettbutikk for papegøyer. Da må du være kjent i papegøyenettverket her i Norge. Jeg handlet mye hos Northern Parrot i England, men er ikke lenger mulig å handle der lenger siden England er ute av EU. Jeg savner gode dyrebutikker her i Norge. De fleste har bare for hund og katt, men heldigvis har vi en butikk her i Bergen som har foret som Kiwi hele tiden spiser på siden han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Hadde du problemer med å få høyere hastighet? Jeg har hatt masse problemer med elendig performance når jeg flyr i MSFS. Jeg tror det ble bedre med en av de siste oppdateringene, men har ikke sjekket ordentlig. Det gikk på at jeg knapt kom meg opp på noen tusen fots høyde, og hastigheten var nærmest umulig å få opp i normale verdier.

Jeg kunne kanskje flydd 5-10 knop med turtall på 100%. Husker i fjord vinter at jeg også slet med å få flyet opp i høyde, men den buggen har de rettet nå, men tror det er noe bugg med effekten på flyets motor som ikke lar meg fly fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev RoyGjae:

Jeg kunne kanskje flydd 5-10 knop med turtall på 100%. Husker i fjord vinter at jeg også slet med å få flyet opp i høyde, men den buggen har de rettet nå, men tror det er noe bugg med effekten på flyets motor som ikke lar meg fly fortere.

Testet 152 igår kveld av ren nysgjerrighet. Ingen problemer hos meg. Iallfall ikke i lav høyde. 152 er ingen racer med sine 100 hester. Eneste jeg oppdaget er at stallwarning er alt for treg med å slå inn. I virkeligheten skal den hyle 5-7 knop før stall. I simmen hyler den 1-2 knop før. Gjelder flere fly. Skal gjøre litt mer testing og rapportere den inn til Asobo. Om du har problemer med å fly fortere er det nok fordi du har for høy stigning eller flyr for ujevnt og ikke klarer å holde konstant høyde. Under stigning holder du 65-70 knop på full gass uten flaps. Fly KUN på hastighet. Om hastigheten går ned så senker du nesa på flyet. Går hastigheten opp så hever du nesa på flyet for å holde 65-70 knop. Under landing flyr du på 55-65 knop med full flaps helt til du er over rullebanen. Da drar du throttle rolig til tomgang, holder flyet en halvmeter over rullebanen helt til stall warning hyler og hjulene treffer banen. I virkeligheten om du lander før du har stall warning så kan du på småfly risikere at flyet spretter opp i lufta igjen (og risikere stall og havari) eller at du låser hjulene når du skal bremse pga for mye løft. Ellers er 152en en veldig fin maskin å fly i MSFS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev RoyGjae:

Takker så mye for info Dag. 208.58 stemmer med tanke på det jeg antok. Da er det 208 jeg må stille flyet til for å fly rett på rullebane 20 ved Røst.

208 +/- magnetisk variasjon samt korreksjon for kompassfeil. Men om du flyr på et gitt track til Røst ved hjelp av VOR så vil du ikke automatisk komme rett på bane 20. Det kommer alt an på track du flyr samt hvor VOR er plassert på Røst. I virkeligheten så flyr man aldri rett på rullebanen, men blir klarert inn via VFR punkter der man må rapportere inn posisjon og høyde. Deretter blir man klarert inn til aktiv bane. Noen ganger må man inn i traffic pattern om man skal lande på motsatt rullebane f.eks. Dvs. at du f.eks entrer downwind, base og så final. Så får du landingsklarering en gang etter å ha etablert deg på downwind. For instrumentflyging så er det helt andre prosedyrer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Testet 152 igår kveld av ren nysgjerrighet. Ingen problemer hos meg. Iallfall ikke i lav høyde. 152 er ingen racer med sine 100 hester. Eneste jeg oppdaget er at stallwarning er alt for treg med å slå inn. I virkeligheten skal den hyle 5-7 knop før stall. I simmen hyler den 1-2 knop før. Gjelder flere fly. Skal gjøre litt mer testing og rapportere den inn til Asobo. Om du har problemer med å fly fortere er det nok fordi du har for høy stigning eller flyr for ujevnt og ikke klarer å holde konstant høyde. Under stigning holder du 65-70 knop på full gass uten flaps. Fly KUN på hastighet. Om hastigheten går ned så senker du nesa på flyet. Går hastigheten opp så hever du nesa på flyet for å holde 65-70 knop. Under landing flyr du på 55-65 knop med full flaps helt til du er over rullebanen. Da drar du throttle rolig til tomgang, holder flyet en halvmeter over rullebanen helt til stall warning hyler og hjulene treffer banen. I virkeligheten om du lander før du har stall warning så kan du på småfly risikere at flyet spretter opp i lufta igjen (og risikere stall og havari) eller at du låser hjulene når du skal bremse pga for mye løft. Ellers er 152en en veldig fin maskin å fly i MSFS. 

Ja. Jeg kommer fra en flytur nå til Svolvær og da hadde jeg like under 100 knop ved 5000 fot høyde. Takker for tips om å fly kun etter hastighet. Mulig at flyet ikke var rett trimmet til cruise speed på tur til Røst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

208 +/- magnetisk variasjon samt korreksjon for kompassfeil. Men om du flyr på et gitt track til Røst ved hjelp av VOR så vil du ikke automatisk komme rett på bane 20. Det kommer alt an på track du flyr samt hvor VOR er plassert på Røst. I virkeligheten så flyr man aldri rett på rullebanen, men blir klarert inn via VFR punkter der man må rapportere inn posisjon og høyde. Deretter blir man klarert inn til aktiv bane. Noen ganger må man inn i traffic pattern om man skal lande på motsatt rullebane f.eks. Dvs. at du f.eks entrer downwind, base og så final. Så får du landingsklarering en gang etter å ha etablert deg på downwind. For instrumentflyging så er det helt andre prosedyrer. 

Jeg skjønner. Så VOR er ikke like presis som GPS flygning. Hehe.. Det liker jeg fordi vi kan fly på gamlemåten og under VFR flyging er det enkelt å finne tilbake til track om jeg vil fly litt utenfor flightplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Testet 152 igår kveld av ren nysgjerrighet. Ingen problemer hos meg. Iallfall ikke i lav høyde. 152 er ingen racer med sine 100 hester. Eneste jeg oppdaget er at stallwarning er alt for treg med å slå inn. I virkeligheten skal den hyle 5-7 knop før stall. I simmen hyler den 1-2 knop før. Gjelder flere fly. Skal gjøre litt mer testing og rapportere den inn til Asobo. Om du har problemer med å fly fortere er det nok fordi du har for høy stigning eller flyr for ujevnt og ikke klarer å holde konstant høyde. Under stigning holder du 65-70 knop på full gass uten flaps. Fly KUN på hastighet. Om hastigheten går ned så senker du nesa på flyet. Går hastigheten opp så hever du nesa på flyet for å holde 65-70 knop. Under landing flyr du på 55-65 knop med full flaps helt til du er over rullebanen. Da drar du throttle rolig til tomgang, holder flyet en halvmeter over rullebanen helt til stall warning hyler og hjulene treffer banen. I virkeligheten om du lander før du har stall warning så kan du på småfly risikere at flyet spretter opp i lufta igjen (og risikere stall og havari) eller at du låser hjulene når du skal bremse pga for mye løft. Ellers er 152en en veldig fin maskin å fly i MSFS. 

Virker som at du og jeg har lest samme bok! :D Bare at du har skjønt det og forklarer som en proff!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev RoyGjae:

Jeg skjønner. Så VOR er ikke like presis som GPS flygning. Hehe.. Det liker jeg fordi vi kan fly på gamlemåten og under VFR flyging er det enkelt å finne tilbake til track om jeg vil fly litt utenfor flightplan.

VOR er ikke like presist som GPS, men det har ikke noe med korreksjon for magnetisk variasjon og kompassfeil. Det må du uansett når du plotter ut kurs på et kart. Under VFR flyging så bruker man vanligvis ikke navigasjon ala VOR og slikt men flyr visuelt etter kart og kjennemerker i terrenget. Om du skal bruke VOR under VFR flyging så må du i virkeligheten være påpasselig at du ikke flyr inn i kontrollert luftrom uten klarering. Det er fort gjort om du ikke på forhånd har kalkulert ruta på en VFR kart og vet hvem du må kontakte og når. VOR, DME og NDB ligger i all hovedsak under instrumentflyging (IFR) når du skal fly i vær der du ikke ser noe. Det fungerer ganske annerledes enn VFR der du er langt mer friere til å gjøre hva du vil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev RoyGjae:

Ja. Jeg kommer fra en flytur nå til Svolvær og da hadde jeg like under 100 knop ved 5000 fot høyde. Takker for tips om å fly kun etter hastighet. Mulig at flyet ikke var rett trimmet til cruise speed på tur til Røst.

Jeg tror det er bare fordi du er fersk og ikke klarer å holde konstant høyde og dermed ligger og går opp og ned i høyde hele tiden. Det kommer seg med litt trening. I tillegg så ligger du så lavt på hastighet at luftmotstanden som vingene produserer når dem må generere såpass mye løft gjør at du må trenge ganske så mye gasspådrag for å øke hastigheten. Når du da ligger nær stall grensen i 6-7000 fot og attpåtil stiger i høyde så har du ikke sjans å øke hastigheten. Du må ned med nesa, fult turtall og holde konstant høyde for å øke hastigheten. Spesielt i den høyden der hvor både motor og propell mister effekt. Om du følger det jeg skrev tidligere om å holde 65-70 knop konstant under oppstigning så vil problemene dine være løst. Er samme prinsippet som med bil når du kjører i kuvert terreng der det brått går oppover for så å gå nedover. Da må du justere gassen for å holde fartsgrensen. Samme prinsippet på fly. For å holde de hastighetene som er spesifisert på flytypen så må du holde konstant høyde. Når du kjører bil og plutselig kommer til en motbakke, så vil du miste hastighet på bilen om du ikke gir på mer gass. 

Enkelt forklart på småfly så er det sånn at idet du flater ut flyet på høyden du skal holde så lar du flyet bygge opp fart til du når cruise hastighet før du setter cruise turtall på motoren. Deretter rører du ikke throttle mer før du starter nedstigning. 

Sånn, det var litt grunnleggende flygeteori som forhåpentligvis hjelper deg litt på vei :) 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Jeg tror det er bare fordi du er fersk og ikke klarer å holde konstant høyde og dermed ligger og går opp og ned i høyde hele tiden. Det kommer seg med litt trening. I tillegg så ligger du så lavt på hastighet at luftmotstanden som vingene produserer når dem må generere såpass mye løft gjør at du må trenge ganske så mye gasspådrag for å øke hastigheten. Når du da ligger nær stall grensen i 6-7000 fot og attpåtil stiger i høyde så har du ikke sjans å øke hastigheten. Du må ned med nesa, fult turtall og holde konstant høyde for å øke hastigheten. Spesielt i den høyden der hvor både motor og propell mister effekt. Om du følger det jeg skrev tidligere om å holde 65-70 knop konstant under oppstigning så vil problemene dine være løst. Er samme prinsippet som med bil når du kjører i kuvert terreng der det brått går oppover for så å gå nedover. Da må du justere gassen for å holde fartsgrensen. Samme prinsippet på fly. For å holde de hastighetene som er spesifisert på flytypen så må du holde konstant høyde. Når du kjører bil og plutselig kommer til en motbakke, så vil du miste hastighet på bilen om du ikke gir på mer gass. 

Enkelt forklart på småfly så er det sånn at idet du flater ut flyet på høyden du skal holde så lar du flyet bygge opp fart til du når cruise hastighet før du setter cruise turtall på motoren. Deretter rører du ikke throttle mer før du starter nedstigning. 

Sånn, det var litt grunnleggende flygeteori som forhåpentligvis hjelper deg litt på vei :) 

Takker så mye for god og lettforståelig forklaring om grunnleggende luftfart. Jeg er fersk ja, selv om jeg drev litt med simulator for 20 år siden. Det er nok bare for meg å trene på å holde konstant høyde og problemet mitt med lav cruise speed vil nok løse seg når jeg følger ditt tips om å holde 65-70 knop konstant under oppstiging :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...