Gå til innhold

Scenery Map for Skandinaviske Flyplasser


Henrik Isaksen

Anbefalte innlegg

Heisann! Har brukt litt tid i det siste på å lage et kart over Skandinaviske flyplasser som ligger tilgjengelig til Microsoft Flight Simulator!
For å kunne fortjene en plass på kartet må flyplassen i stor grad se ut som den virkelige flyplassen, så AFCAD typ sceneries og sceneries som ligner lite på deres ekte motpart vil ikke finnes på denne listen!
Link til kartoversikten:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1GH_lBArFGdyXF9mKREOOXC1a7ZI6MqDa&usp=sharing

Jeg har laget et lite fargesystem, slik at det blir lettere å se hva som er hva:
Blå = Payware Airliner Flyplasser
Rød = Freeware Airliner Flyplasser
Lilla = Både Payware og Freeware (hvor freeware er like bra eller bedre enn payware)
Grønn = GA Flyplasser (Både Freeware og Payware)

Vurderer å ekspandere denne til hele Norden også men foreløpig så ble det litt mye jobb.
Du finner link til hvor man får tak i flyplassen ved å trykke på ønsket markør, og følge linken som er festet til den.

Hvis du finner et scenery som fortjener å være på listen her, så bare rop ut! 🙂

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden finnes ingen alternativ til Sola.  For oss som bor her, og bruker flyplassen både i virkeligheten og på simulator, framstår den bedre enn før, og det som leveres til andre simulatorer. Kan bare undres at ingen komersielle aktører har gjort noe med denne i alle år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden skrev alfme:

Kan bare undres at ingen komersielle aktører har gjort noe med denne i alle år.

Ja du sier noe der. Listen her er strengt tatt for flyplasser som fremstår lik som den ekte mottparten. Jeg prøvde forøvrig å få tillatelse til å ta bilder på Sola da selskapet jeg jobber for flyr dit, men dessverre lot det seg ikke gjøre,
da jeg må ha en jobb-relatert grunn til å ferdes på flyside. Hadde man hatt en mann på innsiden (som jobber på bakken en plass på SVG) som kunne tatt bilder så vet jeg hvertfall Finn (ORBX) er interessert i å lage Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om  Finn (ORBX) trenger bilder så er det bare å si fra. Avinor har en del, og mye ligge på nett allerede. Han burde for øvrig ikke bry seg om å lage så mye detaljer at vi kan se hvilke solbriller ATC operatørene bruker, eller vise hvilke varer som finnes på Taxfree. Noe designere bruker flere GB på ting som er fullstendig uten interesse. Skjønt altfor mange lager gratis flyplasser hvor det ser ut som Svartedauen herjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke ORBX generelt har hatt et problem med for mye detaljer. En fin kombo av funksjonalitet og eye-candy. Men man må ha bilder av alt mulig fra alle vinkler av hele flyplassen for at man skal kunne lage et detaljert nok scenery. Man ønsker jo at sceneryet skal se så identisk ut som mulig med den ekte motparten. Så bilder som ligger på Google og som Avinor har liggende er nok ikke nok/tilgjengelig til å kunne lage et scenery som folk skal betale for. Personlig så har jeg ingen problem med at masser av interiør blir modellert da jeg vet mange faktisk HAR interesse for det, selv om det ikke interesserer meg selv så mye personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev alfme:

Om  Finn (ORBX) trenger bilder så er det bare å si fra. Avinor har en del, og mye ligge på nett allerede. Han burde for øvrig ikke bry seg om å lage så mye detaljer at vi kan se hvilke solbriller ATC operatørene bruker, eller vise hvilke varer som finnes på Taxfree. Noe designere bruker flere GB på ting som er fullstendig uten interesse. Skjønt altfor mange lager gratis flyplasser hvor det ser ut som Svartedauen erjer.

Personlig synes jeg det har blitt for mye fokus eyecandy om dagen. Vi bruker jo timesvis for å modellere interiør til minste detalj.. Men det er jo det som blir hypet og selger bra. Selv synes jeg det viktigste er performance, og at ting som taxebaner og f.eks ILS approacher stemmer med virkeligheten og charts. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Finn Kristoffer Hansen:

Personlig synes jeg det har blitt for mye fokus eyecandy om dagen. Vi bruker jo timesvis for å modellere interiør til minste detalj.. Men det er jo det som blir hypet og selger bra. Selv synes jeg det viktigste er performance, og at ting som taxebaner og f.eks ILS approacher stemmer med virkeligheten og charts. 

Interiør bryr meg i grunnen midt bak, om det ikke er i en hangar og jeg kan sette fra meg prop'en der, da kan det godt stå noen stillaser og et par søppelbøtter. Viktig å kjenne seg igjen VFR-messig i bygninger, landskap og gjerne rwy/twy-markings, ellers er det overordnet at alt "flyteknisk" fungerer som det skal. Å kjøre drona innendørs for å se hvilken håndveske ventende passasjerer har, er ikke min greie :)

Endret av Dag Baardsen
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det kartet! Flott å få en oversikt over kvalitetsflyplasser.

Jeg tviler på at jeg kommer til å lage ny passasjerterminal til Sola. Det Sola derimot ser ut til å få er custom jetways (70% ferdig), og med de synes jeg at defaultterminalen blir ok nok til at jeg ikke kan forsvare for meg selv å bruke så mye tid på det. Det er en stor bygning som det er vanskelig å finne et godt nok sett med bilder av fra alle sider og Sola har allerede slukt enormt mange timer. Det frister mer å bruke den fritiden på kortbaneflyplasser. Det som kanskje kan være mer aktuelt på Sola er helikopterterminal og hangarer. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

Det Sola derimot ser ut til å få er custom jetways (70% ferdig)

Vil tro Sola sine jetways er like de nyeste bevegelige som er på OSL, så kan bistå med noen solide bilder av dem om det skulle være av interesse. Synd å høre at SVG ikke vil få custom terminal, men fullt forståelig. Jeg har sendt en mail til Avinor om eventuell tillatelse til å kunne fotografere terminalen på SVG up-close men har ikke for høye forhåpninger for at det skal gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev MagTvei:

Lista mister sin verdi for min del, når Sola mangler og ORBX Sandane oppføres i stedet for Augustin Winther sin eminente versjon. Lista og Vardø mangler også.

Sola som ligger på Flightsim.to er mer en AFCAD i sin nåværende tilstand enn en handcrafted airport. Ja, den har noen handcrafted byggninger men selve hovedterminalen er en forbedret default byggning. Den kvalifiserer derfor dessverre ikke for øyeblikket til å ligge her, men kanskje en gang i fremtiden :) Sandane er listet opp med lilla, som nevnt betyr at den har en freeware option som er like bra eller bedre enn payware og er linket og anbefalt om man trykker på Sandane. Lista og Vardø er nå lagt til, takk for innspill. Skader vel ikke å kanskje ha en hyggeligere tone neste gang? 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.1.2022 klokken 21.27 skrev Henrik Isaksen:

Vil tro Sola sine jetways er like de nyeste bevegelige som er på OSL, så kan bistå med noen solide bilder av dem om det skulle være av interesse. Synd å høre at SVG ikke vil få custom terminal, men fullt forståelig. Jeg har sendt en mail til Avinor om eventuell tillatelse til å kunne fotografere terminalen på SVG up-close men har ikke for høye forhåpninger for at det skal gå

Prøv å kontakte en flyklubb på Sola. Medlemmer der har sikkert nødvendig tilgang til flysiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev alfme:

Prøv å kontakte en flyklubb på Sola. Medlemmer der har sikkert nødvendig tilgang til flysiden.

De har tilgang til de fasilitetene de bruker, men de får ikke ferdes på appron ved hovedterminalen, som er essensielt 😅Jeg personlig har tilgang, men å bare reise dit og gå ut for å ta bilder bryter egentlig retningslinjene for ID-kortet mitt, så derfor tenker jeg det er best å spørre om tillatelse først 😁

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...