Gå til innhold

NIS skaleringsverktøy


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Jeg har testet ut et nytt skaleringsverktøy som potensielt gir skaprpere bider i VR uten å gå på bekostning av frames. Ser at det også rapporteres om høyere FPS fra enkelte, men tenker at det først og fremst handler om bedre skalert bilde på samme settings uten TAP av frames.

Jeg prøvd NIS litt nå og da gjennom julen, men har ikke truffet spikeren HEEEELT på hodet. Det all denne testingen og justeringen har ført med seg er imidlertid en hittil uovertruffen grafikk og flyt i VR som da bare har handlet om å ha de riktige settings i options og på PC i forhold til mitt oppsett. Det er jo en kjent sak at alle oppsett er unike i forhold til ytelse, og jeg har fulgt guider fra flere youtubere uten at de har gitt samme resultat hos meg, men prøving og endring og testing og testing osv. har åpenbart gitt resultater.

Jeg har endret settings og fulgt med på GPU og CPU for å makse settings uten at jeg får problemer med "Limited by xxx" i FPS-vinduet i MSFS. Med en gang CPU begynner å blinke rødt introduseres lag eller stutter. Forskjellige settings har forskjellig innvirkning på CPU og GPU og jeg erfarer at enkelte settings som gir større detaljgrad og skarphet har mindre innvirkning enn f.eks. bygninger og trafikk og det handler om å veie behov for det ene eller det andre.

I forhold til NIS så klarer jeg ikke å se en positiv effekt i forhold til det resultatet endringer av andre settings har gitt. Er det andre som har lekt med denne softwaren og har resultater å komme med?

https://forums.flightsimulator.com/t/openxr-nis-upscaling-software-release-thread/482927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Viste seg at tastaturet har spilt meg et puss, så jeg har faktisk ikke aktivert/deaktivert NIS i det hele tatt under testing.

Ny økt med testing i dag viste meg hvor mye effekt dette APIet gjør. alt i simmen ble mye skarpere og det var veldig tydelig på taxiskilt og snøflekker i fjell ute mot horisonten.
Dette var virkelig kult.

Anbefaler alle med VR å installere og prøve seg frem til innstillinger som passer for ditt oppsett.

Her er mine:
 

System: 9900k,3080Ti, G2

Render settings: Oxr 100%, MSFS 100%, NIS 100%
Sharpening: NIS 50%, usr cfg Sharpen 0
OXR Reprojetion: Always ON

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo fantastisk rett og slett!

Med og uten er nesten som natt og dag.. Selv fargene på panelene blir mer riktige, og ikke så glorete.

Ikke testa med "millimeter-mål" enda, men dette fungerte bra på siste runde med F-16 fra Florø til Kvernberget. Var kanskje litt heldig med været i dag:)

22-24fps fra bakke og opp mot 2500k, men flyr jeg høyere så ligger det på 30-32fps. Selv på 22fps så flyter det veldig bra.

image.png.476c1c920e2ef7e4b62e1e1927d7313e.png

Endret av Arild_Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme er min erfaring vedr. fps på 22. tror dette har med motion repro å gjøre. Den capper fps, men det føler jeg er helt irrelevant når simmen flyter slik den gjør med dette detaljnivået. 
jeg har også flydd f18 i det siste og selv den høye hastigheten gir ingen utslag. Det er helt smooth hele veien. 
 

jeg prøvde også et tips med å disable hyper threding i bios i går, men det slo negativt ut hos meg. Kan muligens gi annen effekt hos andre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
3 timer siden skrev Arild_Pedersen:

Dette var jo fantastisk rett og slett!

Med og uten er nesten som natt og dag.. Selv fargene på panelene blir mer riktige, og ikke så glorete.

Ikke testa med "millimeter-mål" enda, men dette fungerte bra på siste runde med F-16 fra Florø til Kvernberget. Var kanskje litt heldig med været i dag:)

22-24fps fra bakke og opp mot 2500k, men flyr jeg høyere så ligger det på 30-32fps. Selv på 22fps så flyter det veldig bra.

image.png.476c1c920e2ef7e4b62e1e1927d7313e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg testet både det ene og det andre...Med låst 31fps, reprojection disabled - automatic og always on.

Det som utvilsomt funker best for min del er : Always on. (Uansett hva Steve sier i videoen..)

Andre insntillinger gir mer enn nok FPS, men jeg føler det gir en microstutter...

 

Nå skal jeg slutte å fikle med settings og heller bruke tiden på å fly:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring også. 
i går fikla jeg kraftig i nvidia CP med de nye settings som var tilgjengelig, men anbefaler å la de være ubrukt inntil videre. 
Gjelder kun de nye valgene. 
 

skal prøve å enable HAGS i dag etter meldinger om at det endelig bidrar positivt med den nye driveren

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult å få FPS, CPU load etc i VR for oss som ikke kjører Steam også. Ble overrasket over at jeg ligger mellom 30 og 46 FPS 😮

Betyr at jeg har litt å gå på.

Har G2, så får ikke testet hånd-tracking enda, men det blir virkelig noe å se frem til senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har noen testet den nye Beta 3 versjonen av Open XR ? Jeg oppdaterte i sted, og fikk med en gang god forbedring i frames og flyt! Kunne dra opp settings enda mer (endel helt opp til ultra) Flyr nå på mellom 40 og 50 fps !  Brukte settings lik "Pie in The sky" duden på you tube.  Artig å høre hva andre opplever! Jeg må eksperimentere mer, men dro på meg covid så orker ikke så lange sessions 🤧🤒

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OpenXR Toolkit er etterhvert blitt et must. Installasjon og konfigurering er egentlig veldig rett frem selv om det er flere valg man kan ta stilling til nå enn tidligere versjoner.

Har hatt meg noen timer i simmen i helgen, og ville prøve å kjøre alt (utenom skygger) på Ultra bare for å se hvordan det gikk. Det gikk BRA! Ligger låst på 30FPS uten dropp og er superfornøyd.

FPS teller ligger i OpenXR Toolkit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.12.2021 klokken 10.28 skrev Geir Teigo:

Jeg har testet ut et nytt skaleringsverktøy som potensielt gir skaprpere bider i VR uten å gå på bekostning av frames. Ser at det også rapporteres om høyere FPS fra enkelte, men tenker at det først og fremst handler om bedre skalert bilde på samme settings uten TAP av frames.

Jeg prøvd NIS litt nå og da gjennom julen, men har ikke truffet spikeren HEEEELT på hodet. Det all denne testingen og justeringen har ført med seg er imidlertid en hittil uovertruffen grafikk og flyt i VR som da bare har handlet om å ha de riktige settings i options og på PC i forhold til mitt oppsett. Det er jo en kjent sak at alle oppsett er unike i forhold til ytelse, og jeg har fulgt guider fra flere youtubere uten at de har gitt samme resultat hos meg, men prøving og endring og testing og testing osv. har åpenbart gitt resultater.

Jeg har endret settings og fulgt med på GPU og CPU for å makse settings uten at jeg får problemer med "Limited by xxx" i FPS-vinduet i MSFS. Med en gang CPU begynner å blinke rødt introduseres lag eller stutter. Forskjellige settings har forskjellig innvirkning på CPU og GPU og jeg erfarer at enkelte settings som gir større detaljgrad og skarphet har mindre innvirkning enn f.eks. bygninger og trafikk og det handler om å veie behov for det ene eller det andre.

I forhold til NIS så klarer jeg ikke å se en positiv effekt i forhold til det resultatet endringer av andre settings har gitt. Er det andre som har lekt med denne softwaren og har resultater å komme med?

https://forums.flightsimulator.com/t/openxr-nis-upscaling-software-release-thread/482927

Jeg kjøpte vanlig beskyttelsesglass (med todelt med magnet) til min VR brille. Fjernet glasset i beskyttelsesglasset og erstattet glasset (limte det med smeltepistol lim) med Biltema briller som passet til synet mitt. Funker bra hos meg. Da blir ting mye klarere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...