Geir Teigo Skrevet 29. desember 2021 Del Skrevet 29. desember 2021 Jeg har testet ut et nytt skaleringsverktøy som potensielt gir skaprpere bider i VR uten å gå på bekostning av frames. Ser at det også rapporteres om høyere FPS fra enkelte, men tenker at det først og fremst handler om bedre skalert bilde på samme settings uten TAP av frames. Jeg prøvd NIS litt nå og da gjennom julen, men har ikke truffet spikeren HEEEELT på hodet. Det all denne testingen og justeringen har ført med seg er imidlertid en hittil uovertruffen grafikk og flyt i VR som da bare har handlet om å ha de riktige settings i options og på PC i forhold til mitt oppsett. Det er jo en kjent sak at alle oppsett er unike i forhold til ytelse, og jeg har fulgt guider fra flere youtubere uten at de har gitt samme resultat hos meg, men prøving og endring og testing og testing osv. har åpenbart gitt resultater. Jeg har endret settings og fulgt med på GPU og CPU for å makse settings uten at jeg får problemer med "Limited by xxx" i FPS-vinduet i MSFS. Med en gang CPU begynner å blinke rødt introduseres lag eller stutter. Forskjellige settings har forskjellig innvirkning på CPU og GPU og jeg erfarer at enkelte settings som gir større detaljgrad og skarphet har mindre innvirkning enn f.eks. bygninger og trafikk og det handler om å veie behov for det ene eller det andre. I forhold til NIS så klarer jeg ikke å se en positiv effekt i forhold til det resultatet endringer av andre settings har gitt. Er det andre som har lekt med denne softwaren og har resultater å komme med? https://forums.flightsimulator.com/t/openxr-nis-upscaling-software-release-thread/482927 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 29. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2021 Update: Viste seg at tastaturet har spilt meg et puss, så jeg har faktisk ikke aktivert/deaktivert NIS i det hele tatt under testing. Ny økt med testing i dag viste meg hvor mye effekt dette APIet gjør. alt i simmen ble mye skarpere og det var veldig tydelig på taxiskilt og snøflekker i fjell ute mot horisonten. Dette var virkelig kult. Anbefaler alle med VR å installere og prøve seg frem til innstillinger som passer for ditt oppsett. Her er mine: System: 9900k,3080Ti, G2 Render settings: Oxr 100%, MSFS 100%, NIS 100% Sharpening: NIS 50%, usr cfg Sharpen 0 OXR Reprojetion: Always ON 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 7. januar 2022 Del Skrevet 7. januar 2022 Takk for tipset, Geir. Skal testes i helga:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Chr. L Skrevet 8. januar 2022 Premium Medlem Del Skrevet 8. januar 2022 Takk, Teigo! Dette funka faktisk veldig bra, alt ble mye skarpere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 (endret) Dette var jo fantastisk rett og slett! Med og uten er nesten som natt og dag.. Selv fargene på panelene blir mer riktige, og ikke så glorete. Ikke testa med "millimeter-mål" enda, men dette fungerte bra på siste runde med F-16 fra Florø til Kvernberget. Var kanskje litt heldig med været i dag:) 22-24fps fra bakke og opp mot 2500k, men flyr jeg høyere så ligger det på 30-32fps. Selv på 22fps så flyter det veldig bra. Endret 9. januar 2022 av Arild_Pedersen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 9. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2022 Det samme er min erfaring vedr. fps på 22. tror dette har med motion repro å gjøre. Den capper fps, men det føler jeg er helt irrelevant når simmen flyter slik den gjør med dette detaljnivået. jeg har også flydd f18 i det siste og selv den høye hastigheten gir ingen utslag. Det er helt smooth hele veien. jeg prøvde også et tips med å disable hyper threding i bios i går, men det slo negativt ut hos meg. Kan muligens gi annen effekt hos andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 9. januar 2022 Premium Medlem Del Skrevet 9. januar 2022 3 timer siden skrev Arild_Pedersen: Dette var jo fantastisk rett og slett! Med og uten er nesten som natt og dag.. Selv fargene på panelene blir mer riktige, og ikke så glorete. Ikke testa med "millimeter-mål" enda, men dette fungerte bra på siste runde med F-16 fra Florø til Kvernberget. Var kanskje litt heldig med været i dag:) 22-24fps fra bakke og opp mot 2500k, men flyr jeg høyere så ligger det på 30-32fps. Selv på 22fps så flyter det veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 9. januar 2022 Premium Medlem Del Skrevet 9. januar 2022 1 minutt siden skrev Hans Erik Bye: Funker som gull her også ! 😀 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 La inn de nye driverne fra Nvidia nå(511.23) 70% på skalering og 85% på skarphet(Sim og OpenXR er begge på 100%). FPS hoppet opp til 40-55fps! Testet med Bell47 rundt San Fransisco og en tur fra ENAL-ENKB med F18 Mulig det er 511.23 driverne som tryller:) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Nå har jeg testet både det ene og det andre...Med låst 31fps, reprojection disabled - automatic og always on. Det som utvilsomt funker best for min del er : Always on. (Uansett hva Steve sier i videoen..) Andre insntillinger gir mer enn nok FPS, men jeg føler det gir en microstutter... Nå skal jeg slutte å fikle med settings og heller bruke tiden på å fly:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 Det er min erfaring også. i går fikla jeg kraftig i nvidia CP med de nye settings som var tilgjengelig, men anbefaler å la de være ubrukt inntil videre. Gjelder kun de nye valgene. skal prøve å enable HAGS i dag etter meldinger om at det endelig bidrar positivt med den nye driveren 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Gjorde ikke underverker for min del i går, men kan teste igjen i dag etter at jeg nå er meget happy med flyten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Ikke fått testet dette selv enda, men registrer stor begeistring blant publiken. Endret 30. januar 2022 av Arild_Pedersen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 30. januar 2022 Premium Medlem Del Skrevet 30. januar 2022 Prøvde så vidt nå i sted. Enda noen hakk bedre en forrige NIS scaler. Veldig praktisk at alt kan stilles inn gjennom meny inne i VR. Må eksperimentere litt, men dette lover VELDIG bra 😀☀️ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 31. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2022 Veldig kult å få FPS, CPU load etc i VR for oss som ikke kjører Steam også. Ble overrasket over at jeg ligger mellom 30 og 46 FPS 😮 Betyr at jeg har litt å gå på. Har G2, så får ikke testet hånd-tracking enda, men det blir virkelig noe å se frem til senere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Testet litt med "World scale" i NIS kontrollpanelet Synes cockpit føles mer riktig ut med 85-90% litt avhengig av flytype. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 6. mars 2022 Premium Medlem Del Skrevet 6. mars 2022 Har noen testet den nye Beta 3 versjonen av Open XR ? Jeg oppdaterte i sted, og fikk med en gang god forbedring i frames og flyt! Kunne dra opp settings enda mer (endel helt opp til ultra) Flyr nå på mellom 40 og 50 fps ! Brukte settings lik "Pie in The sky" duden på you tube. Artig å høre hva andre opplever! Jeg må eksperimentere mer, men dro på meg covid så orker ikke så lange sessions 🤧🤒 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Fått testet beta noen ganger nå. Nå begynner det for alvor og bli alvorlig god flyt:) Ligger på 45-60fps litt avhengig av hvor i verden og med hvilket fly selvsagt. Kjører nå for første gang på lenge uten motion projection. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harry Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Slik som jeg forstår det så er denne nis skaleringen kun for vmr headsets som reverb g2 for eksempel? Må brukes med open xr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vetle T. Fosse Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 Er det noen som har lykkes med å bruke det som er implementert i OpenXR Toolkit? Jeg får ikke opp de menyene som skal justere på de relevante innstillingene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 2. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2022 OpenXR Toolkit er etterhvert blitt et must. Installasjon og konfigurering er egentlig veldig rett frem selv om det er flere valg man kan ta stilling til nå enn tidligere versjoner. Har hatt meg noen timer i simmen i helgen, og ville prøve å kjøre alt (utenom skygger) på Ultra bare for å se hvordan det gikk. Det gikk BRA! Ligger låst på 30FPS uten dropp og er superfornøyd. FPS teller ligger i OpenXR Toolkit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Karlsen 2 Skrevet 13. april 2023 Del Skrevet 13. april 2023 Den 29.12.2021 klokken 10.28 skrev Geir Teigo: Jeg har testet ut et nytt skaleringsverktøy som potensielt gir skaprpere bider i VR uten å gå på bekostning av frames. Ser at det også rapporteres om høyere FPS fra enkelte, men tenker at det først og fremst handler om bedre skalert bilde på samme settings uten TAP av frames. Jeg prøvd NIS litt nå og da gjennom julen, men har ikke truffet spikeren HEEEELT på hodet. Det all denne testingen og justeringen har ført med seg er imidlertid en hittil uovertruffen grafikk og flyt i VR som da bare har handlet om å ha de riktige settings i options og på PC i forhold til mitt oppsett. Det er jo en kjent sak at alle oppsett er unike i forhold til ytelse, og jeg har fulgt guider fra flere youtubere uten at de har gitt samme resultat hos meg, men prøving og endring og testing og testing osv. har åpenbart gitt resultater. Jeg har endret settings og fulgt med på GPU og CPU for å makse settings uten at jeg får problemer med "Limited by xxx" i FPS-vinduet i MSFS. Med en gang CPU begynner å blinke rødt introduseres lag eller stutter. Forskjellige settings har forskjellig innvirkning på CPU og GPU og jeg erfarer at enkelte settings som gir større detaljgrad og skarphet har mindre innvirkning enn f.eks. bygninger og trafikk og det handler om å veie behov for det ene eller det andre. I forhold til NIS så klarer jeg ikke å se en positiv effekt i forhold til det resultatet endringer av andre settings har gitt. Er det andre som har lekt med denne softwaren og har resultater å komme med? https://forums.flightsimulator.com/t/openxr-nis-upscaling-software-release-thread/482927 Jeg kjøpte vanlig beskyttelsesglass (med todelt med magnet) til min VR brille. Fjernet glasset i beskyttelsesglasset og erstattet glasset (limte det med smeltepistol lim) med Biltema briller som passet til synet mitt. Funker bra hos meg. Da blir ting mye klarere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.