Gå til innhold

Min Cessna 172 trenger service etter å flydd Norge på kryss og tvers fra sør og har nå kommet til Lofoten


RoyGjae

Anbefalte innlegg

I den samenheng lurer jeg på om det er noen her som vet regler for VOR flyging her til lands. Er det lov å fly i mørket med VOR, eller skal du ha visuell sikt i dagslys? 

Ellers har jeg kjøpt xbox Controller for å lage video, men jeg har 32:9 format skjerm og har problemer med å konvertere til 16:9 da dette er det mest vanlige formatet. Det blir kornete. Jeg har Adobe Premier Pro. Skjermkort er Nvida Geforce RTX 3090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Regler for flyginga får du ta med de mer proffe enn meg. Men angående opptak, har du prøvd OBS?
OBS skalerer automatisk ved opptak for deg, til den ønskede oppløsningen. Dvs du kan bruke 1920x1080 grunnoppløsning istedet for native oppløsningen din, og ev. skalere utgangsoppløsning...
Bildet blir sikkert kuttet, men hvis du tester først, og så tar høyde for det under final opptak, så går det nok bra. Bruk iallefall Lanczos skalering hvis du prøver. 🙂

Open Broadcaster Software | OBS (obsproject.com)

 

OBS1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden skrev RoyGjae:

I den samenheng lurer jeg på om det er noen her som vet regler for VOR flyging her til lands. Er det lov å fly i mørket med VOR, eller skal du ha visuell sikt i dagslys? 

Ellers har jeg kjøpt xbox Controller for å lage video, men jeg har 32:9 format skjerm og har problemer med å konvertere til 16:9 da dette er det mest vanlige formatet. Det blir kornete. Jeg har Adobe Premier Pro. Skjermkort er Nvida Geforce RTX 3090

Navigering med VOR er som regel forbundet med IFR flyging. Utover det kan du selvsagt navigere etter VOR under VFR flyging også og bruke dem til å peile ut posisjon, så lenge du ikke flyr i instrumentforhold og har kontroll på luftrom så du ikke havner i kontrollsoner uten klarering. Under IFR flyging så blir du automatisk overlevert til neste flygeleder slik at prosessen går mer eller mindre automatisk avhengig av ruten du er klarert. Selv bruker jeg gjerne VOR sammen med GPS og DME hvis jeg flyr i ukjente områder for å ha kontroll på hvor jeg er i tillegg til kart når jeg flyr VFR. Er også fin å bruke til å peile ut VFR rapporteringspunkter under inn og utflyging på nye flyplasser der du ikke kjenner området eller har flydd der før. 

Du kan også bruke VOR om natten så lenge du har visuell kontakt med bakken og ellers overholder VFR minima.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Navigering med VOR er som regel forbundet med IFR flyging. Utover det kan du selvsagt navigere etter VOR under VFR flyging også og bruke dem til å peile ut posisjon, så lenge du ikke flyr i instrumentforhold og har kontroll på luftrom så du ikke havner i kontrollsoner uten klarering. Under IFR flyging så blir du automatisk overlevert til neste flygeleder slik at prosessen går mer eller mindre automatisk avhengig av ruten du er klarert. Selv bruker jeg gjerne VOR sammen med GPS og DME hvis jeg flyr i ukjente områder for å ha kontroll på hvor jeg er i tillegg til kart når jeg flyr VFR. Er også fin å bruke til å peile ut VFR rapporteringspunkter under inn og utflyging på nye flyplasser der du ikke kjenner området eller har flydd der før. 

Du kan også bruke VOR om natten så lenge du har visuell kontakt med bakken og ellers overholder VFR minima.  

Takker så mye for svar Jan Reidar. Jeg trodde det bare var lov til å fly VOR i dagslys. Hehe.. Da hadde jeg hatt et problem i Lofoten med mørke stort sett hele dagen. Er et par timer på formiddagen hvor det er mulig å fly VOR selv nå på vinteren om jeg er heldig med værforholdet. Jeg syntes det er utrolig hvor godt MSFS simulerer det å fly VOR hvor simmen tar høyde for de høye fjellene i Lofoten og jeg må fly høyt for å få inn frekvensen helt frem til Røst. Jeg har nettopp lært meg å fly etter VOR og bruker Cessna 152 som gir meg en ekstra utfordring i nord hvor jeg må fly unna områder som kan dannes is i. Da er det å kunne fly VOR kjekt å kunne da det er enkelt å finne tilbake til rett kurs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev RoyGjae:

Takker så mye for svar Jan Reidar. Jeg trodde det bare var lov til å fly VOR i dagslys. Hehe.. Da hadde jeg hatt et problem i Lofoten med mørke stort sett hele dagen. Er et par timer på formiddagen hvor det er mulig å fly VOR selv nå på vinteren om jeg er heldig med værforholdet. Jeg syntes det er utrolig hvor godt MSFS simulerer det å fly VOR hvor simmen tar høyde for de høye fjellene i Lofoten og jeg må fly høyt for å få inn frekvensen helt frem til Røst. Jeg har nettopp lært meg å fly etter VOR og bruker Cessna 152 som gir meg en ekstra utfordring i nord hvor jeg må fly unna områder som kan dannes is i. Da er det å kunne fly VOR kjekt å kunne da det er enkelt å finne tilbake til rett kurs igjen.

Ingen årsak! :) Under IFR flyging så bruker man VOR uansett tid på døgnet. Det kan man også under VFR, men når det kommer til VFR flyging så er det primært kart man bruker da man flyr visuelt. VOR, GPS, DME, NDB osv. brukes mer som referanse for økt såkalt "situational awareness" under flyging. Signalene til en VOR er nok vanskelig å simulere, så jeg tror ikke MSFS simulerer noe som helst annet enn at den beregner teoretisk (eller noe tilsvarende) distanse basert på høyde. Tviler sterkt på at den tar høyde for fjell da det blir veldig vanskelig å lage en bra simulering av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Ingen årsak! :) Under IFR flyging så bruker man VOR uansett tid på døgnet. Det kan man også under VFR, men når det kommer til VFR flyging så er det primært kart man bruker da man flyr visuelt. VOR, GPS, DME, NDB osv. brukes mer som referanse for økt såkalt "situational awareness" under flyging. Signalene til en VOR er nok vanskelig å simulere, så jeg tror ikke MSFS simulerer noe som helst annet enn at den beregner teoretisk (eller noe tilsvarende) distanse basert på høyde. Tviler sterkt på at den tar høyde for fjell da det blir veldig vanskelig å lage en bra simulering av. 

Jeg flyr VFR og bruker kart til Navigraph til navigering. Navigraph er en god ting å ha, men jeg syntes de burde ha en tilsvarende funksjon som skyvector.com for å kalkulere kurs fra VOR stasjon. Det kan være jeg tar feil at MSFS simulerer topografi for VOR stasjoner, men for meg virker det slik da jeg flyr fra Stokmarknes og til Leknes og mister signaler fra VOR stasjon på den korte turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev RoyGjae:

Jeg flyr VFR og bruker kart til Navigraph til navigering. Navigraph er en god ting å ha, men jeg syntes de burde ha en tilsvarende funksjon som skyvector.com for å kalkulere kurs fra VOR stasjon. Det kan være jeg tar feil at MSFS simulerer topografi for VOR stasjoner, men for meg virker det slik da jeg flyr fra Stokmarknes og til Leknes og mister signaler fra VOR stasjon på den korte turen.

Lenge siden jeg har brukt navigraph så aner ikke om det finnes VFR kart der nå. Du ser muligens på IFR kart? Kalkulere kurs fra VOR stasjon gjøres i virkeligheten med en plotter som du legger over kartet og plotter kurs. I praksis veldig lite brukt, men du lærer det når du tar PPL sertifikat eller høyere. For VFR flyging så brukes normalt sett ikke VOR navigasjon annet enn som referanse for økt "situational awareness" som det heter på flyspråket. Du kan også fint bruke VOR instrumentet for å finne track til eller fra en VOR. Still inn riktig frekvens, identifiser det med morse og deretter stiller du instrumentet slik at nåla peker mot eller "TO" VOR stasjonen. Deretter vrir du bare til nåla sentrerer seg. Da har du track til VOR stasjonen (QDM). For å finne track fra VOR stasjonen (QDR) titter du bare på nåla som peker motsatt retning (klokken 6 på instrumentet). Verre er det ikke. Flyr du IFR så bruker du som regel airways om du flyr turboprop eller jet. Da finner du minstehøyder, track, navigasjonsfyr osv på kartet. For mindre småfly kan det hende du trenger å plotte kurser og slikt da du gjerne vil ta korteste vei og ikke de lange rutene som ruteflyene bruker. 

Når jeg flyr GA i virkeligheten bruker jeg så å si aldri VOR. Jeg kan til nød bruke det som referanse for å plotte inn VFR reporting points i forbindelse med inn og utflyging av en ukjent flyplass eller i forbindelse med kryssing av en kontrollsone for å påminne meg om å kontakte flygelederne i kontrollsonen jeg skal fly inn i. Nå i dag så er det GPS i så å si alle småfly, så nå brukes som regel bare GPSen der jeg manuelt plotter inn de punktene jeg trenger så jeg har full oversikt og ikke flyr inn i noe luftrom jeg ikke har blitt klarert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Lenge siden jeg har brukt navigraph så aner ikke om det finnes VFR kart der nå. Du ser muligens på IFR kart? Kalkulere kurs fra VOR stasjon gjøres i virkeligheten med en plotter som du legger over kartet og plotter kurs. I praksis veldig lite brukt, men du lærer det når du tar PPL sertifikat eller høyere. For VFR flyging så brukes normalt sett ikke VOR navigasjon annet enn som referanse for økt "situational awareness" som det heter på flyspråket. Du kan også fint bruke VOR instrumentet for å finne track til eller fra en VOR. Still inn riktig frekvens, identifiser det med morse og deretter stiller du instrumentet slik at nåla peker mot eller "TO" VOR stasjonen. Deretter vrir du bare til nåla sentrerer seg. Da har du track til VOR stasjonen (QDM). For å finne track fra VOR stasjonen (QDR) titter du bare på nåla som peker motsatt retning (klokken 6 på instrumentet). Verre er det ikke. Flyr du IFR så bruker du som regel airways om du flyr turboprop eller jet. Da finner du minstehøyder, track, navigasjonsfyr osv på kartet. For mindre småfly kan det hende du trenger å plotte kurser og slikt da du gjerne vil ta korteste vei og ikke de lange rutene som ruteflyene bruker. 

Når jeg flyr GA i virkeligheten bruker jeg så å si aldri VOR. Jeg kan til nød bruke det som referanse for å plotte inn VFR reporting points i forbindelse med inn og utflyging av en ukjent flyplass eller i forbindelse med kryssing av en kontrollsone for å påminne meg om å kontakte flygelederne i kontrollsonen jeg skal fly inn i. Nå i dag så er det GPS i så å si alle småfly, så nå brukes som regel bare GPSen der jeg manuelt plotter inn de punktene jeg trenger så jeg har full oversikt og ikke flyr inn i noe luftrom jeg ikke har blitt klarert. 

Det er nok IFR kart jeg har brukt til å navigere med ja. Hehe.. Så lite vet jeg. Jeg har brukt Skyvector.com til å finne frekvens og grad fra en flyplass til en annen og syntes det er enkelt, men hadde vert fint når Navigraph kommer ut med VFR kart slik at vi har kart til flyging enten det er VFR eller IFR hos Navigraph

Takker så mye for god forklaring på hvordan man kan finne track til og fra en VOR stasjon. Dette må prøves. Jeg flyr i Lofoten nå med kun en VOR-stasjon ved Storkmarksnes og da vil jeg ha behov for å bruke begge metodene du forklarer (QDM og QDR).

Er du pilot for Widerøe i virkeligheten siden det står Dash-8 under navnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden skrev Hans Erik Bye:

Navigraph har enda ikke kommet med VFR kart dessverre. De har snakket om det i over et år nå… Jeg bruker fortsatt mine gamle Jeppesen VFR karter som jeg brukte irl. I påvente av at Navigraph får ut fingerˋn. ( dog litt trøblete når jeg skal fly i vr)

Hvis Navigraph kommer ut med VFR kart som i Youtube-videoen da blir det bra :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden skrev RoyGjae:

Det er nok IFR kart jeg har brukt til å navigere med ja. Hehe.. Så lite vet jeg. Jeg har brukt Skyvector.com til å finne frekvens og grad fra en flyplass til en annen og syntes det er enkelt, men hadde vert fint når Navigraph kommer ut med VFR kart slik at vi har kart til flyging enten det er VFR eller IFR hos Navigraph

Takker så mye for god forklaring på hvordan man kan finne track til og fra en VOR stasjon. Dette må prøves. Jeg flyr i Lofoten nå med kun en VOR-stasjon ved Storkmarksnes og da vil jeg ha behov for å bruke begge metodene du forklarer (QDM og QDR).

Er du pilot for Widerøe i virkeligheten siden det står Dash-8 under navnet ditt?

Jeg VAR pilot. Inntil hele verden stengte ned og flyselskapene gikk konkurs unna for unna. Jobbet for Flybe i England som styrmann på Dash 8-Q400. Nå flyr jeg bare småfly og holder på med omskolering til IT verdenen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Jeg VAR pilot. Inntil hele verden stengte ned og flyselskapene gikk konkurs unna for unna. Jobbet for Flybe i England som styrmann på Dash 8-Q400. Nå flyr jeg bare småfly og holder på med omskolering til IT verdenen :) 

Ikke verst. Må ha vert artig å være pilot. Jeg misunner Widerøe pilotene som får fly til små og store flyplasser her i Norge. Selv får jeg greie meg med å være sertifisert dronepilot for nye regler etter 2021 og ellers fly flysim.

Endret av RoyGjae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Trex75:

Hei, du har ikke vurdert little navmap (grais) som et alternativ til Jeppesen ? Importfuksjon direkte til MSFS

 

Hei Trex75. Takker så meget for tips. Denne må prøves. Har aldri hørt om Little Navmaps, men ser ut som et program du kan gjøre mye med helt gratis :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev RoyGjae:

Ikke verst. Må ha vert artig å være pilot. Jeg misunner Widerøe pilotene som får fly til små og store flyplasser her i Norge. Selv får jeg greie meg med å være sertifisert dronepilot for nye regler etter 2021 og ellers fly flysim.

Pilotyrket er ikke noe å trakte etter idag dessverre.  Hverken i Widerøe eller noen andre steder heller. Sånn sett er det bra vi begynner å få rimelig gode simulatorer vi kan kose oss med :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Magnus F. Meese:

Husker du en nordmann på radioen på Manch en gang i 2019? Syns å kanskje huske at jeg sa hallo til én i Flybe en gang.

Det kan godt ha vært meg :) Men var jo mange nordmenn på radioen i manchester da både SAS og Norwegian opererte der. Fløy mye til og fra Manchester. Spesielt ruten Manchester - Belfast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden skrev Magnus F. Meese:

Jo, men det er bare én av oss i tårnet ;)

Aha, ja husker fortsatt min første innflyging til manchester under linetraining på Q400. Den var temmelig hektisk så jeg var rimelig svett bak ørene før vi var nede på bakken. Været var heller ikke det beste den dagen husker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...