Gå til innhold

Morgentur med Kodiak 100


Anbefalte innlegg

Strålende flyforhold sørafor i dag, så passa bra å ta med noen venner på tur med den nye Kodiaken. Kjevik, Fyresdal, Notodden, Oslo, og Kjeller.

Har en god følelse på denne modellen, men har aldri vært i en Kodiak. Ganske så tricky å ta av med. Krever helt korrekt trim, og skikkelig bruk av rudder. Har havna på ryggen et par ganger😅

Herlig lyd og nydelige detaljer! Og mine venner var veldig fornøyd med turen (bortsett fra en take off....).

Skjermbilde (16859).jpg

Skjermbilde (16861).jpg

Skjermbilde (16863).jpg

Skjermbilde (16868).jpg

Skjermbilde (16870).jpg

Skjermbilde (16874).jpg

Skjermbilde (16875).jpg

Skjermbilde (16876).jpg

Skjermbilde (16880).jpg

Skjermbilde (16881).jpg

Skjermbilde (16886).jpg

Skjermbilde (16887).jpg

Skjermbilde (16891).jpg

Skjermbilde (16893).jpg

Skjermbilde (16894).jpg

Skjermbilde (16895).jpg

Skjermbilde (16896).jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden skrev Ernst K.Furuhatt:

Da tenker jeg at du godkjenner turboprop-simuleringen på denne modellen ??

Delvis. Det som skorter ligger hos Asobo og må fikses av dem. Blant annet massiv forsinkelse i torque respons som vises på instrumentene og ikke stemmer overens med lyd og responsen til flyet. Dvs. at torque responsen virker korrekt med tanke på lyden og responsen på flyet, men av en eller annen grunn ligger det en massiv forsinkelse på instrumentene. Torque respons på samtlige turboprop fly jeg har flydd er lynkjapp. Mistenker samme problem med turboprop som var tidligere med vanlig stempelmotor som også hadde samme problem men som ble rettet opp. Har rapportert det inn til Asobo. Ellers er det fortsatt manglende beta range implementering og på Caravan og de andre default turboprop flyene i MSFS så kan du per dags dato endre pitch på propellen(e) uten oljetrykk og med motoren avslått ved å sette prop til max. ITT verdier er også feil ++. 

Når det er sagt så er Kodiaken meget bra og utviklerne har greid å få den krevende å fly. Nå har jeg aldri flydd Kodiak i virkeligheten, men det meste virker veldig bra bortsett fra trim setting under avgang som kan gjøre at du havarerer under avgang om den ikke er 100% korrekt (både elevator og rudder). Den har jeg litt problemer med å se er realistisk. Men, alt i alt et meget bra fly og en utmerket bush maskin til bruk på flystriper i jungelen :) Det eneste som mangler nå er en komplett G1000 implementering av working titles.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden skrev Ernst K.Furuhatt:

Takk skal du ha Jan Reidar, interessant oppsumering, og en anelse oppmuntring til anskaffelse av Kodiak ☺️

Alt i orden det! :) Det er et bra fly og spesielt hvis du liker bush flyging. Med litt småjusteringer så blir det enda bedre etterhvert. Denne er fult på høyde med Milviz sin Pilatus Porter som også er meget bra. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fra manualen
CONTROL CURVES
We recommend setting all control curves to linear, to allow for finer control response.
FLYING TECHNIQUE
TAKE-OFF RUDDER TRIM
The Kodiak has a very strong pull to the left at maximum power. When taking off, we recommend using 30-50% right trim. Reduce for a right crosswind, increase for a left crosswind.
TAKE-OFF TRIM
Take-off trim range in the Kodiak is 0 to 75% nose-down trim. More aft CG, more forward trim is required. As the G1000 in MSFS does cannot support the layout of the real Kodiak, we opted to include a white line on the trim wheel until the trim overlay is introduced. When the white line is pointing up vertically, trim will be centered. Rotating forward will trim down and rotating back will trim the nose up. The percentage of trim will be 50% when the line is pointing down. When the line is pointing down, trim is at 50% of travel.
INFLIGHT
To ensure a smooth flying experience, when preparing to trim the aircraft for any phase of flight:
1. Set torque to the desired value with the power lever
2. Pitch for trim
3. Pitch for rudder to centre the slip indicator
4. Pitch for roll if required. Higher power settings will require aileron trim.
When making a turn with the aircraft trimmed, use the rudder pedals to centre the slip indicator. Cross-steering (movement of the yoke opposite to the rudder) may be required depending on the amount of rudder used.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.12.2021 klokken 11.34 skrev Jan Reidar Storelvmo:

Delvis. Det som skorter ligger hos Asobo og må fikses av dem. Blant annet massiv forsinkelse i torque respons som vises på instrumentene og ikke stemmer overens med lyd og responsen til flyet. Dvs. at torque responsen virker korrekt med tanke på lyden og responsen på flyet, men av en eller annen grunn ligger det en massiv forsinkelse på instrumentene. Torque respons på samtlige turboprop fly jeg har flydd er lynkjapp. Mistenker samme problem med turboprop som var tidligere med vanlig stempelmotor som også hadde samme problem men som ble rettet opp. Har rapportert det inn til Asobo. Ellers er det fortsatt manglende beta range implementering og på Caravan og de andre default turboprop flyene i MSFS så kan du per dags dato endre pitch på propellen(e) uten oljetrykk og med motoren avslått ved å sette prop til max. ITT verdier er også feil ++. 

Når det er sagt så er Kodiaken meget bra og utviklerne har greid å få den krevende å fly. Nå har jeg aldri flydd Kodiak i virkeligheten, men det meste virker veldig bra bortsett fra trim setting under avgang som kan gjøre at du havarerer under avgang om den ikke er 100% korrekt (både elevator og rudder). Den har jeg litt problemer med å se er realistisk. Men, alt i alt et meget bra fly og en utmerket bush maskin til bruk på flystriper i jungelen :) Det eneste som mangler nå er en komplett G1000 implementering av working titles.

Nå har det kommet en update til Kodaken.  Nå virker det mer snill under takeoff med tung last

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjøpt og testet ut kurset til "Missionary Bush Pilot"? https://kodiak-training.teachable.com/p/kodiak-simulator-training

Har fulgt ham en stund og videoene han lager er virkelig bra - og flott at K100 er kommet til MSFS. Han har laget et kurs for simmere basert på den virkelige Kodiak'en, og viser hvordan ting er i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips.   Dette kurset skal jeg se nærmere på 👍.  
i bratte oppoverbakker så gikk det ikke å taxi Kodaken , den dro bare til venstre.   Ifølge Clumsy på YouTube lå vist problemet for det hos Asobo . Vet ikke om de via siste update har fått gjort noe med dette.  Men iallefall Igår forsøkte jeg å taxi i en oppoverbakke av en flystripe i papa New Guinea ..det gikk ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden skrev DUS:

i bratte oppoverbakker så gikk det ikke å taxi Kodaken

Ifølge Simworks Studio:

The aircraft pulls to the left when trying to climb up a steep slope.

This is a limitation of the ground handling model in Microsoft Flight Simulator. Even if the nose wheel is turned, the sim does not consider static friction or its effectiveness correctly until a minimum forward speed has been reached. We considered reducing the P-Factor but, because the Kodiak has a strong pull, that would render the flight model unrealistic in 99% of the runways. Therefore, the only solution to taxi up a steep slope is to begin with a running start.

https://simworksstudios.com/knowledge-base/kodiak-100/known-issues-kodiak-100.html

Endret av Dag Baardsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden skrev DUS:

Nå har det kommet en update til Kodaken.  Nå virker det mer snill under takeoff med tung last

Jepp, den er adskillig mer håndterlig nå. Men dette er et fly som krever konstant trimming av rudder. Akkurat som på Q400 der man måtte justere rudder trim for hver eneste endring i torque. Har derfor mappet friksjonshjulet på TM Hotasen til ruddertrim. Håper Asobo får på plass flere bug fiks på turboprop motoren samt beta range så blir det julaften her :D 

Virker som ITT er ute å kjører med kunstig lav temperatur. I virkeligheten er man ofte begrenset på ITT, og ikke torque. I simmen er det motsatt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering av Kodiak 100: Versjon 1.0.24 er snart klar til nedlasting - imens kan dere se fiks-lista under

  • Changed low idle to 54% N1.
  • Changed high idle to 68% N1.
  • Fixed pitch trim mismatch when disengaging AP.
  • Improved Autopilot PID for NAV & LOC hold.
  • Increased propeller drag significantly and corrected engine output at lower power settings
  • Corrections to AC physics system to account for wind from all directions when doors are open.
  • Added TAWS INHIBIT function.
  • Fixed overhead reading light casting even when potentiometre was off.
  • Various code improvements and fixes.
  • Shortened condition lever movement range.
  • Fixed AP, AoA and O2 lights culling in all cockpit variants.
  • Fixed inverted VS wheel animation.
  • Re-rigged hobbs metre (engine time).
  • Corrected stray labels in all VCs.
  • Added AI models.
  • LOD2 now has dummy screens for performance (all variants).
  • Improvements to the electrical system.
  • Separated G1000 screen brightness from buttons and made screen fully dimmable for night flying.
  • Increased autopilot panel minimum brightness to 2% when on.
  • Changed torque gauge readout graduation to 10 instead of 1ft-lb.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lyden er ganske upåklagelig i Kodiaken. Det eneste jeg har å utsette på er at flyet er ekstremt "twitchy" for å bruke et engelsk uttrykk. Finnes en mod som forbedrer dette på flightsim.to, men den er fortsatt veldig sensitiv og nervøs i pitch og flydynamikk etter min mening. Utover det er flyet meget bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...